سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 6 آذر 1403
    25 جمادى الأولى 1446
      Tuesday 26 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        سه شنبه ۶ آذر

        قفس

        شعری از

        موسی ظهوری آرام(آرام)

        از دفتر در سوک باران نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ۱۷:۵۶ شماره ثبت ۹۱۰۳۵
          بازدید : ۶۶۱   |    نظرات : ۲۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر موسی ظهوری آرام(آرام)

        مرگ
        انتخاب پرنده بود
        در هجوم قفسها
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        محمد حسین اخباری
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۱:۰۸
        درود بر شما
        خندانک خندانک
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲
        سلام استاد
        درود بیکران بر شما
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۲۹
        سلام و احترام

        چونان همیشه زیبا دلنشین و متفکربیان

        و یادآور این جمله :
        امام حسین (ع) اگر آزاد نیستید لااقل آزاده باشید. و
        موتوا قبل ان تموتوا

        اصالت در آزادگی ست
        حتی اگر مرگ
        پرواز باشد

        الدنیاسِجن المومن و جنّت الکافر

        بالهای اندیشه ی معناپرورتان هماره قوّت یاب از نسیمِ نظرِ حق تعالی الهی آمین خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سلمان مولایی
        دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۵۰
        سلام

        و

        همیشه از خواندن شعر کوتاهی که بتواند در خود چندین وجه را بگنجاند لذت بسیار برده ام و تحریک به نوشتن پی نوشتی بر آن .
        هشت کلمه در یک شعر به ظاهر کلامی ست که سهل الوصول است و خواننده به سرعت به معنای عیان و نهان اش دست خواهد یافت اما کجای کار است که آن را به شعر تبدیل می کند ؟
        پرنده اصولاً بر اساس غریزه ی خود عمل می کند و این بدان معناست که انتخابی نخواهد داشت و پیوسته در عمل های انجام شده گرفتار است اما پرنده ی این شعر حق و قدرت انتخاب دارد پس بی گمان استعاره ای در آن نهان است که حق انتخاب از قراین آن است .
        اما این شعر دو ماجرا را در ذهن خواننده بلافاصله بیدار می کند اولی به استقبال رفتن از مرگ حسین بن علی و یاران اش آن هنگام که قفس های طلایی بیعت و ثروت در انتظارشان بودند و دیگری ماجرای طوطی مولوی که خویشتن را به مرگ زد و از قفس گریخت به سفارش یکی از طوطی های آزاد هندوستان .
        حال هر کدام از این دو می تواند ذهن مخاطب را به چالشی بیشتر فرا بخواند و از سوی دیگر نوع استفاده ی شاعر از کلمات این چالش را فراخ تر می کند .
        پرنده و قفس ها !!
        چرا پرنده مفرد است و قفس جمع ؟
        شکی نیست وقتی پرنده دارای معنایی استعاری ست پس قفس‌ها نیز از این حال خارج نیستند و این که معنای قفس ها چیست به ذهن مخاطب سپرده شده است که اگر در تلمیح نخست جای بگیرد دایره‌ای فراوان را شامل می شود و در تلمیح دوم محیطی کم پهنا تر که البته در تلمیح دوم استعاره در استعاره نهان خواهد شد چرا که داستان مولوی خود تمثیلی ست و شخصیت های اش نیز استعاری و سمبولیک .

        آری این چنین است که هشت کلمه می تواند ذهن را به چالشی عمیق فرابخواند که شاید هشتاد کلمه نتواند چرا که مهم نحوه ی به کار گرفتن کلمات است هم به تنهایی و هم در کنار دیگر واژه ها و در این میان حتی یک های جمع نیز می تواند تاثیرگذار باشد .
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۸:۴۰
        سلام و درود جناب مولایی
        برای قفس از واژه ی هجوم هم استفاده شده است. با تفسیر اول شما یعنی قفس های بیعت تناسب بیشتری برقرار می کند.
        همچنین احساس می کنم عنوان شعر به درستی انتخاب نشده است. ممنون می شوم در این مورد راهنمایی بفرمایید.
        سپاسگزارم که هستید و می نویسید. نقدهای شما همیشه خواندنی است و پر از نکته خندانک
        ارسال پاسخ
        پرستو پورقربان (آنه)
        پرستو پورقربان (آنه)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۱:۴۴
        سلام و عرض ادب خدمت شما استاد مولایی بزرگوار خندانک
        فقط خواستم بگویم که نعمت و برکت حضورتان را قدردان هستم؛پای اشعار نقدهای ارزنده و آموزنده شما را دنبال میکنم و چه بسیار که آموخته ام.
        اینکه انقدر عمیق و دقیق آثار دوستان را میخوانید و با حوصله ی تمام به نکات لازم اشاره و راهنمایی می فرمایید جای تقدیر و بسی احترام دارد خندانک
        قطعا ما به وجود نازنین شما افتخار میکنیم خندانک
        ارسال پاسخ
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸
        سلام جناب مولایی عزیز
        بسیار سپاسگزارم از شما که وقت گرانبهایتان را مصروف این ۸کلمه کرده اید و فرصتی فراهم نمودید که بنده و دیگر دوستان راه درست نقد و تحلیل درست شعر را که دانشی مجزا از شاعری است یاد بگیریم و نیز بیاموزیم در مواجهه با یک شعر و یا هر اثر ادبی نوشتاری چه آیتمهایی را مدنظر داشته باشیم تا قضاوت و دریافت درستی از اثر داشته باشیم
        ارسال پاسخ
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۵۰
        سلام جناب محمدی عزیز برای روشن شدن بحث در موضوع اهمیت عنوان موردی که برای من عنوان دغدغه بود را خدمتتان عرض می کنم بنده شعری داشتم بدین شرح:
        تو که ماندنت
        در رفتن ناگزیر می شود
        کدامین فلک را در جستجوی بجویم
        که در نبودنت
        خاک می میرد
        در نبودنت
        آتش
        و می گویند
        در رقابت مشتاقانت
        در سومین حادثه شوم جهان
        زمین،
        در آتش بازی پسرکان می سوزد
        موضوع شعر یک کلمه است از شما دوست بزرگوارم می پرسم
        اگر متوجه موضوع شعر شده اید چه عنوانی را انتخاب می کردید
        سلمان مولایی
        دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۲۲:۱۶
        سلام

        و

        مهدی گرامی سپاس گزارم از بذل توجه و لطف هماره ات و نیز دقت بالای ات در هنگام خواندن نقدها و نظرات که عاملی مهم است در انتشار فهم ...
        در مورد اسم شعر اما باید بگویم ات که اصولاً در شعرهای این چنینی که شاعر شانس استفاده ی از کلمات کمتری دارد برای انتقال مفاهیمی بسیار هر چه از تکرار دور شود پسندیده تر است و بی گمان اسم شعر نیز داخل در آن است چرا که اولین محل برخورد مخاطب است با شعر پس اگر اسم شعر های کوتاه از کلمات خود شعر باشد نقض غرض است و شاعر یکی از فرصت ها ی اساسی خود برای انتقال مفاهیمی بیشتر را از دست داده است و تنها در صورتی این امر دارای توجیه است که قصد تاکید باشد بر آن اسم ولی در این کوتاه به اندازه ی کافی بر قفس تاکید وجود دارد چرا که یکی از دو سوی تصویر اصلی قفس است پس از این جهت نیز برگزیدن این نام توجیهی نمی تواند داشته باشد .
        به زعم من در این گونه اشعار باید نمایی کلی از مفاهیم پنهان در شعر در نظر گرفته شده و بعد در واژه ای که شامل باشد بر آن ها جای داده شود و آن گاه آن واژه به عنوان اسم برگزیده شود مثلاً اگر بر فرض محال انتخاب اسم بر عهده ی من بود اسمی شبیه ؛ اوج یا شکوه یا تولد برای آن انتخاب می کردم که البته باز هم باید بگویم از این گونه دخالت ها در کار شاعر چندان احساس خوشآیندی نداشته و ندارم و این اسامی تنها به دلیل روشن شدن امر و مصداقی از مفهوم مورد بحث ذکر گردید .
        اما در خصوص هجوم بسیار بسیار نکته ی زیبایی را اشاره کردی که از چشم ام دورمانده بود و این کلمه نیز همچون های نشان جمع می تواند نقشی کلیدی در ادراک مخاطب از شعر داشته باشد .
        حرف آخر آن که مسرورم از بودن دوستانی چون مهدی محمدی که این گونه باعث رونق بحث و انتشار فهم می شوند که هدف غایی تمام این محافل است ...
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۲۷
        سلام مجدد
        مباحثی که توسط شما و جناب محمدی عزیز مطرح شد مرا مجاب کرد که اهمیت عنوان شعر را بیشتر بدانم و در انتخاب عنوان اثر دقت بیشتری داشته باشم اما گاهی عنوان می تواند در هدایت ذهن مخاطب به یک مسیر مشخص نقش داشته باشد و فرصت تحلیلها و برداشتهای متفاوت را از شعر بگیردبنابراین در این موارد به نظرم بهتر است که وسواس زیادی در انتخاب عنوان بکار نگیریم و چه بسا بهتر باشد که شعر بی نام منتشر شود
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۹
        درود. بسیار سپاسگزارم از راهنمایی تان که پاسخی بود روشن و شفاف و بسیار مفید.
        بی شک لطف تان شامل حال من شده است. ممنونم از مهر و محبت تان.
        قلمتان، دلتان دریایی و نگاهتان آسمانی خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۱۴
        درود دوست و رفیق قدیمی، شاعر آرامم. موافقم با بیان شما، بستگی دارد به تقاضای شاعر از شعر و این هدایت ذهن مخاطب با هر کدام از واژه های شعر ممکن است. شاعر می تواند با نام یا بدون، شعر چندپهلو بگوید یا بستگی حال و هوای مطلب، ذهن مخاطب را ببرد سمت یک موضوع خاص.
        خندانک
        اصغر ناظمی
        دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۹:۱۷
        سلام
        ودرودفراوان
        خندانک خندانک خندانک
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
        سلام جناب ناظمی عزیز
        یک دنیا سپاسگزارم
        ارسال پاسخ
        اجمل وثیق
        دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۹:۱۹
        سلام جناب آرام
        بسیار زیبا
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱
        سلام جناب وثیق عزیز
        یک دنیا سپاسگزار م
        ارسال پاسخ
        شریف شریفیان
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۱:۳۵
        درود دوست ادیبم
        جناب ظهوری ارام عزیز
        کوتاهی ژرف
        موفق و پیروز باشید بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        موسی ظهوری آرام(آرام)
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳
        سلام استاد
        بسیار محبت فرمودید
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱
        سلام وارادت
        درود بر شما
        زیباست
        🌹🌹🌷
        سعید صادقی (بینا)
        چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۴۰
        سلام دوست عزیز
        بسیار زیبا بود
        نقد استادان رو
        نیز مطالعه کردم
        بسیار مفید بود

        و همچنین باید عرض
        کنم هرچه شعر کوتاه
        تری رو به نمایش بزاریم
        نگاه ها به سوی شاعر و منظور
        شاعر بیشتر روان میشود و خواه ناخواه
        برداشت های سلیقه ای از شعر بالا میرود

        پس چه بهتر که توانایی پاسخ به این برداشت ها رو
        داشته باشه. به عبارت دیگر این از قدرت شاعر می آید که
        در کمترین جملات بیشترین منظورها را بگنجاند.

        پرحرفی کردم در منظر اساتید
        برقرار باشید خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2