سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 25 آبان 1403
    14 جمادى الأولى 1446
      Friday 15 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲۵ آبان

        ضرب در صد

        شعری از

        ابراهیم حاج محمدی

        از دفتر عاشقانه ها و عارفانه ها نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۴۹ شماره ثبت ۸۸۲۴۵
          بازدید : ۶۲۴   |    نظرات : ۶

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر ابراهیم حاج محمدی

        می چشاند عشوه ات تا شهدِ شوخیدن* مرا
        شعله ور تر می کند آهنگِ پوئیدن مرا

        ضرب در صد می شوم وقتی دماغم چاق تر
        می کشاند سمتِ بزمِ عیشِ روئیدن مرا

        فرصتِ دل باختن را مغتنم باید شمرد
        باز می دارد اگر از ننگِ لولیدن مرا

        ایستائی را مرامم بر نتابد هیچگاه
        بارور تر می کند از خویش کوچیدن مرا

        عشق بر من جرعه ای هم شادی ارزانی نکرد
        کفر در می آورد از غم ستوهیدن مرا

        آشکارا رخ بر افروز ای پری رو،  یاد ده
        رنگِ غیر از دیده چون آئینه شوئیدن مرا

        شوقِ دیدارِ توام در دل شعف افکنده است
        گرچه پروا می دهد آه از سروریدن  مرا

        بر نخواهد آمد از دستم_  معافم کن عزیز_
        عشوه ات را لحظه ای هم چشم پوشیدن مرا

        موجم از شوق وصالت پایکوبی می کنم
        ز اشتیاقت مستمر تر شد خروشیدن مرا

        رودی ام جاری که سر در آوَرَم از بوستان
        مرحبا گوید گُل از سرچشمه جوشیدن مرا

        @@@@@@@@@@@@@@@@

        * شوخیدن = شاد و مسرور گشتن
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        محمد حسین اخباری
        دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ۰۶:۵۱
        سلام بر استاد بزرگوارم
        بسیار ناب است و بشکوه و من همیشه سعی میکنم از چشمه سار ذوق سرشار تان بهره مند شوم سروده های تان را مدام دنبال میکنم ولی از آنجا که اجازه نقد داده اید در کمال ادب و احترام نکته ای را عارضم
        وآن اینکه سروده هایتان بیشتر فخامت و شکوه یک قصیده ی سبک خراسانی را دارد تا لطافت یک غزل را و یادآور غزلیات بشکوه ناصر خسرو است
        وحال آنکه شما از بنده بیشتر واقفید که درقصیده فخامت لفظ و شکوه وزن حرف اول را میزند
        و در غزل احساس و عاطفه و خوش آهنگی و لطافت
        و واژگانی چونان ( شکوهیدن و شوییدن و شوخیدن) از بار لطافت غزل میکاهد
        ببخشید چون اجازه نقد دادید بعرض رسید و بقول سعدی علی الرحمه
        " گاه باشد که کودکی نادان // به خطا بر هدف زند تیری)
        امید وارم عرایض این حقیر خاطر خطیر را مکدر نکرده باشد
        دست و قلمتان را به احترام شخص و شخصیت تان می بوسم
        با آرزوی بهترینها برای شما و با احترام
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابراهیم حاج محمدی
        ابراهیم حاج محمدی
        دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۴۷
        دوست عزیز و گرامی جناب اخباری سلام و درود بر شما
        اولا اینجانب به هیچ وجه از نقد حتی بی رحمانه ترینش ناراحت نمی شوم بلکه استقبال می کنم.
        ثانیا: استحضار باید داشته باشید که به قول استاد شفیعی کدکنی اگر شاعری با مهارت و استادی آرکائیسم را در اشعارش به کار گیرد علاوه بر تشخص بخشیدن به شعر به برجستگی شعرش نیز افزوده است.  باستان­گرایی در شعر امروز، نوعی هنجارگریزی از نرم عادی زبان است که آن را هنجارگریزی زبانی می‌نامند.  روزمرّه نبودن کلام، یکی از شیوه هایی است که گاه ادیبان با کاربرد آن به کلام خود گیرایی می بخشند و باصطلاح آشنایی زدایی می کنند. آرکائیسم یکی از شگردهای آشنایی زدایی برای گیراییِ ذهن شنونده در مکتب نقد ادبی ِصورت گرای روس است
        شاید پس از وزن و قافیه، معروفترین و پرتاثیرترین راه‌های تشخص دادن ِ زبان کاربرد آرکائیک زبان باشد. این‌که زبان شعر همیشه زبانی ممتاز از زبان کوچه و بازار بوده است، یکی از علل آن همین آرکائیک یا باستانگرایی است. احیای واژه‌هایی که در دسترس عامه نیست سبب تشخّص زبان می‌شود. کما اینکه اگر ساخت نحوی کهنهٔ زبان، جانشین ساخت نحوی معمولی و روزمره شود خود از عوامل تشخص زبان است.
        البته از این نکته نباید غفلت ورزید که شناخت هر شاعر نسبت به فرهنگ و ادب و تاریخ ، در کنار انس و تعلق خاطرش به زبان دری و گویش مردم  و نیز احساسات و عواطف او  و همچنین علاقه ی شاعر به مایه های فرهنگی و اسطوره های پیشین در  توجه به باستان­گرایی  وگرایشش به کهن­گرایی بی­ تأثیر نیست.
        و این امر در مثنوی و غزل و قصیده توفیر چندانی ندارد . هر چند زبان اینجانب در غالب قالب های شعری که در آنها طبع آزموده ام اعم از مثنوی ، غزل، قصیده، رباعی و دوبیتی و چهارپاره و نو و نیمایی زبان فاخر و آرکائیک شاعران سبک خراسانی است امّا اگر قصائد اینجانب را دیده باشید شاید اذعان کنید که اتفاقا در قصیده تا حدودی  عمدا  برعکس غزل عمل کرده ام. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳
        درود استاد عزیز
        بسیار زیبا و دلنشین بود
        دستمریزاد خندانک
        ابراهیم حاج محمدی
        ابراهیم حاج محمدی
        دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۰۰
        خندانک سلام خندانک درودخندانک و سپاسخندانک حضرتخندانک دوست خندانک زنده باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        فریبا غضنفری  (آرام)
        سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۱۱
        درودتان
        زیباست 🌹🌹🌹
        ابراهیم حاج محمدی
        ابراهیم حاج محمدی
        سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۴۹
        خندانکسلام خندانک و خندانک درود خندانک و خندانک سپاس خندانک سرکار خندانک عالی خندانک را خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2