جمعه ۲ آذر
شیطان کیست ....؟؟؟ شعری از اصغر ناظمی
از دفتر سایه نوع شعر نیمائی
ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ ۰۹:۱۷ شماره ثبت ۸۷۷۴۵
بازدید : ۴۲۳ | نظرات : ۲۸
|
آخرین اشعار ناب اصغر ناظمی
|
نفس و شیطان هردو یک تن بوده اند
دردوصورت خویش را بنموده اند
مولانا
سخن ، سربسته می گوییم هنوز ؛
بعداز هزاران سال .
چـــــرا؟...
چون نیست چشم وگوش و وسعی باز
که تا خودرا نلغزاند ، عبث دردام قیل وقال
به گردابی عبث افتا ده ایم هریک
نمی بینیم ولی این دام هستی سوز
خوشیم دردامن جنجال وهرآشوب .
شنیدیم ؛
قصه ی «شیطان و آدم» ، سال ها هریک .
و«سیبی» را ، -
که آن افکند ابلیس
بلکه خود دردامن آشفته ی «حوا».
چه هست این راز سرگردان؟
به مردابی چنین کوچانده آدم ، قرنها خودرا.
فریب است آنچنان سنگین ؛
به مردابی دگر غلتد ، مدد خواهد چواو ازعقل پرتشویش .
ندارد خود برون رفتی به صد تدبیرعقل از آن
به پشت این گِرِه ، افتاده عقل کور سرگردان .
غرض از کار شیطان چیست ؟
وشیطان کیست ؟
گشاییم این گره ، گر هریکی برخویش
گشودیم بهرخود ما «راز شیطان» را.
به ما آید گشوده ، صد کلاف بی نشان ، آنگاه.
به دام مکر شیطان خودیم ، ما هریکی پابند.
به مکرش همچنانیم سرخوش و ناکام.
بلــــی؛
شیطان «خود» است ،
درژرف ما پنهان.
(دمادم ، ذهن ناآرام)
که این..... جادونموره قرنهاخود ،
نسل نسل و فوج انسانرا ،
رها باید شویم ،ازقیدومکرآن .
بیایید
تابه عمق خود بکاویم
دم به دم آن را
گریز از خویشتن، مارانموده
اینچنین مغبون و ناآرام......
|
|
نقدها و نظرات
|
سلام دوست بزرگوار باحسن نظر شما | |
|
سلام ساعر گرامی ممنون از حصور سبز شما | |
|
سلام بزرگوار زیبایی در نگاه شماست | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
آموزنده
دستمریزاد