سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 دی 1403
  • روز ملي ايمني در برابر زلزله
25 جمادى الثانية 1446
    Wednesday 25 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      چهارشنبه ۵ دی

      محدودۀ صبر

      شعری از

      نگار نگارینا

      از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۵۸ شماره ثبت ۸۶۲۸۶
        بازدید : ۷۰۱   |    نظرات : ۳۴

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر نگار نگارینا

      خداوندا چنان صبری بمن ده
       که نام آدمی زیبد به بنده
      نه صبری آنچنان در حد افراط    
      که مالم را برند آن هم بکرات
      اگر گویند مرغان را سه پا است  
      زبانم لال دستمال باشدم دست
      نباشم بنده ی سیم و زر و زور    
      بجنگم با ستمگر تا لب گور
      خداوندا چنانم کن که آخر
      نباشد کنیه ی این آدمی خر
       
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      محمد حسین اخباری
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۶:۴۷
      باسلام
      چون اجازه ی نقد داده اید با کمال احترام عرض مینما یم
      اولاقالب شعرتان مثنوی است نه غزل دیگر اینکه بعضی از قوافی تان اشکال ضریفی دارند مثل ( افراط و کرات)
      دیگر اینکه واقعا من معنی این مصراع را نمیفهمم
      ( البته حتما عیب از فهم بنده است )
      (زبانم لال دستمال باشدم دست)
      ونکته ِ آخر اینکه با آخرین واژه ی سرودتان موافق نیستم و انرا کلمه ای شاعرانه نمیدانم آنهم در مصراع آخر که حُسنِ ختام باید باشد
      موفق باشید
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۱
      با سلام و ممنون از نظرتون!
      منظورتون از "اشکال ضریفی" رو متوجه نشدم (شاید اشتباه سهوی ظریف باشه).
      زبانم لال دستمال باشدم دست کنایه ای هست به آدمای چاپلوس که در جامعه ما البته کم نیستند.
      خر هم صفت برازندۀ آدم های احمق هست که اتفاقاً بد نبود در حسن ختام یادی از اونها بکنم!
      ضمناً از مثنوی و غزل سر در نمیارم و فقط می نویسم چون اگه به این مسأله حساس باشیم باید در سایت رو ببندیم! بقول شاعر این مفتعلن مفتعلن کشت مرا!
      البته شما هم احتمالاً چیزی در مورد هجو و هزل نشنیدید!
      در آخر اینکه شعر فقط محدود به گل و چهچهه بلبل نمیشه، موضوعات مهم تری هم در جامعه وجود داره! خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد حسین اخباری
      محمد حسین اخباری
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸
      باسلام
      صاحب اختیارید
      شما اجازه نقد دادید و منم محترمانه نقد کردم وبه قول شاعر
      " من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم
      تو خواه ز سخنم پند گیر خواه ملال"
      ضمنا اگر مثنوی را بنویسیم قصیده و قصیده را بنویسیم رباعی باید کلا در شعر و ادبیات را تخته کنیم نه شاعر محترم همانطور که هر شخصی اسمی مشخص دارد هر قالبی هم برای خوش نام وعنوانی دارد
      اشکال ظریف را نوشتم برایتان ( افراط و به کرات) حرف مشابه ندارند در قافیه، درست است هم آوا هستند و لی تا جایی که امکان دارد باید هم شکل هم باشند
      با کمال احترام باز هم عرض میکنم اگر نقد پذیر نیستید گزینه ی نقد را انتخاب نکنید
      بازهم ببخشید خودتون خواستید نقد بشه اثرتان
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹
      در اینجا یه عده شاعر هستند و یک عده هم فکر می کنند که شاعرند و بنده جزء دسته دوم هستم، بنابراین در اون قسمت که باید آپشنی رو تیک بزنم باور بفرمایید نمی دونم چکار کنم و البته یک چنین نقدی رو کاملاً می پذیرم و خوشحال می شم بیشتر بدونم که از شعر چیزی نمی دونم واسه همین درخواست نقد دارم!
      اما لطفاٌ به این لحن نوشتارتون لطفاً توجه کنید:
      1- دیگر اینکه واقعا من معنی این مصراع را نمیفهمم
      ( البته حتما عیب از فهم بنده است )
      (زبانم لال دستمال باشدم دست)
      ""یعنی واقعاً نمی دونید ...؟ یا خواستید تلویحاً بگید آدم بسیار مؤدبی هستید".
      2- ونکته ِ آخر اینکه با آخرین واژه ی سرودتان موافق نیستم و انرا کلمه ای شاعرانه نمیدانم آنهم در مصراع آخر که حُسنِ ختام باید باشد
      ""اینکه شاعرانه نمی دانید نظر شخصی شماست چون تابحال در هیچ منبعی ندیدم حسن ختام شعر، قیدوبندی رو که شما فرمایش نمودید داشته باشه!""منظور من اشاره به نکتۀ مهم تری بود نه واژه""
      منصورامین زاده گتندی
      منصورامین زاده گتندی
      سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۰۰
      جناب اخباری بزرگوار
      نکته سنجی های حضرت عالی تحسین برانگیزاست
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      یونسی یونس
      یونسی یونس
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷

      عرض ادب احترام
      عذرخواهی میکنم که وارد بحث شما شدم
      صرفا برای یاداوری دوستان ....
      افراط با کرات .. قافیه دارای عیب از نوع اکفا میباشد
      بگفته ی بزرگان ادب..
      صاحب المعجم میگوید:
      اکفا اختلاف حرف (رَوی) استِ و تبدیل ان بحرفی که در مخرج گفتار به ان نزدیک باشد مثل ...ط با ت..
      مثلا فراق با داغ قافیه نمیشود .. عیب از نوع اکفا دارد..
      مجددا عذرم را پذیرا باشید خندانک خندانک
      عباسعلی استکی(چشمه)
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴
      درود بانو
      دلنوشته مناجاتی بسیار زیبا و دلنشین بود
      مزین به نقد نافذ استاد اخباری عزیز خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۲۹
      با عرض تشکر از شما استاد محترم خندانک ! ا
      نصافاً بخش مربوط به نقد ایشون بسیار ارزنده بود و بیانگر اینه که شعر اصیل گفتن چقدر سخته و باید این پیچیدگی در ادبیات یک کشور رو تحسین کرد. با این وجود شعر می تونه ابزاری باشه برای تخلیۀ روانی و ناملایمت های اجتماعی. بنابراین بعضی پدیده های زشت اجتماعی رو نمیشه با واژه های زیبا بیان کرد. خندانک خندانک درنتیجه با رعایت یک چارچوب که (دلیلش انتشار اون شعر توسط فرد ناظر هست) باید از زبان اشاره و کنایه استفاده کرد.
      ای کاش زندگی آنقدر زیبا و کامل بود که حتی کنایه هارو نداشتیم.
      ارسال پاسخ
      محمد حسین اخباری
      محمد حسین اخباری
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۵۵
      باسلام مجدد
      واقعا فکر نمیکردم اینقدر ( الکلام یَجّر الکلام ) پیش بیاید برای یک نقد خلاصه و محترمانه ، اینکه میفرمایید ایکاش زندگی زیبا بود که این کنایه هارا نداشتیم در جواب عرض میکنم کاربرد واژه ی (خر) کنایه نیست کنایه یعنی پوشیده سخن گفتن یا بقولی مفهومِ مفهوم و اینکه دلیل انتشار ش را ذکر میفرمایید عرض میکنم صرف دلیل انتشار مجوز صد در صد بی عیب بودن سروده نیست فرمودید من طنز و هجو نمیدانم در پاسخ عرض میکنم به اندازه خودم طنز و هجو وهزل سرم میشود آن کنایه دستمال به دست را هم میدانم به معنای تملق است ولی واژه دستمال وزن شعر شمارا به هم ریخته است حرف (ت) در دستمال اضافه وزن ایجاد کرده است
      واینکه فرمودید حسن ختام و واینها نظر شخصی شماست باید گفت شاعر محترم نظر هم میتواند نقد باشد وگاهی دو وا ژه ی نقد ونظر باهم می آیند بنده نظرم را محترمانه عرض کردم و شماهم اجازه نقد داده بودید حالا اگر نظریه ام خلاف میل شما ست نپذیرید در پایان نظر تان را به این آیه ی شریفه جلب میکنم که خدا وند کریم در قرآن مجید میفرماید
      ( فبشر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه)
      موفق باشید
      خندانک خندانک
      عباسعلی استکی(چشمه)
      عباسعلی استکی(چشمه)
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۲۳
      سلامی دوباره بانو
      تشکر از محبت شما
      جسارتا خؤاهشی دارم:
      اساتید بزرگوار منت می نهند
      با همه گرفتاری هایی که دارند
      وقت صرف میکنند
      و نقد مینمایند
      بنابر این لطفا شیونات ایشان را رعایت فرمایید
      موفق و پیروز باشید خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶
      به روی چشم استاد! هر آن چه گذشت در صفحۀ خودم بود و نه بیشتر ...!!!
      ارسال پاسخ
      یونسی یونس
      یونسی یونس
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸
      عرض ادب جناب استاد چشمه ی
      معززم...
      ناقد انست که در جنگ‌نباشد هردم
      کمی و کاست به شاعر بگوید کم کم
      ارسال پاسخ
      زینب بویری (خزان)
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۳۵
      درودهاشاعربانوی عزیز خندانک
      بسیارزیباست
      خندانک خندانک خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۰
      تشکر لطف دارید! خندانک
      ارسال پاسخ
      رضا عزیزی (رهگذر)
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۷:۲۱
      درودهااا خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۱
      و نیز درود بر شما! خندانک
      ارسال پاسخ
      فریبا غضنفری  (آرام)
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۱۷
      درود بانو 🌹🌹🌹
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۱
      خیلی متشکرم خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۲۸
      خندانک خندانک خندانک
      هزاران درود
      برشما
      شاعربزرگوار
      خندانک خندانک خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۵۳
      بزرگوارید استاد!
      گرچه شعری است پر از اشکال! خندانک
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۱۷
      درود بسیار زیبا سرودی
      تبارک اله موفق باشی
      خندانک خندانک خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۰۷
      لطف دارید استاد! خندانک
      ارسال پاسخ
      دانیال شریفی ( دادار تکست )
      سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۰۹
      خندانک خندانک درود بر شما خندانک خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۵۱
      درود بر شما شاعر عزیز
      زنده باد بزرگوار
      زیبا بود
      🌹🌹
      مصطفی دهقانی
      سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۵
      مهربانو نگار ضمن عرض سلام
      جناب اخباری نقد منصفانه و پدرانه ای کردند
      از شما انتظار سعه صدر بیشتری داریم بعنوان یک انسان شاعر و فرهیخته
      اینه چون روی تو بنمود راست
      خود شکن آیینه شکستن خطاست
      سربلند و.سلامت باشید
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۴۹
      به روی چشم استاد! هر آن چه گذشت در صفحۀ خودم بود و بس ...!!!
      ضمناً یه نگاهی به چالش های شعر آقای باقر رمزی (باصر) با عنوان نکته های ایجاز بندازید بد نیست!
      ارسال پاسخ
      ابراهیم هداوند
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۵۴
      درود بر شما بانوی گرامی
      خندانک خندانک خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۲۱
      ممنون بزرگوار خندانک
      ارسال پاسخ
      یونسی یونس
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۹
      عرض
      ادب سلام ....‌
      زیبا......زیباست
      مطلع بیت (اول) با قافیه یی زیبا ارایش شده لذت
      بردم ازاین هنرمندی...
      (من ده ....بنده)جناس تام..
      جناس تام :: یکسانی دو واژه در تعداد و ترتیب واج هاست
      یک شکل ولی در معنی متفاوت..
      مثل
      بر دوخته م دیده چو (باز) از همه عالم
      تا دیده ی من بر رخ زیبای تو(باز)است...حافظ
      خندانک خندانک
      نگار نگارینا
      نگار نگارینا
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳
      سلام. ممنون استاد راهنمایی شما رو به گوش جان می سپارم! خندانک استفاده کردم خندانک
      ارسال پاسخ
      یونسی یونس
      یونسی یونس
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۳
      زنده و جاوید باشید
      سرکارخانم شاعره نگارینا..... خندانک
      یونسی یونس
      چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۱۲
      اصلاحیه بدلیلِ استباه تایپ
      درمورود ....... عیب قافیه
      فراق با فراغ.
      قافیه نمیشود........
      عذرخواهی میکنم در نگارش پست بالا در توضیح از
      عیوب قافیه از نوع .........اکفا خندانک
      نگار نگارینا
      پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۰:۱۵
      استاد اخباری عزیز! از نوشته هایم پشیمانم و پریشان بزرگوار! شما به بزرگی خودتان مرا ببخشید، خامی کردم!!
      پدر بزرگم قاینی بود و نیک می دانم که در دل قاینیان جز صداقت و محبت چیزی نیست.
      مراتب پوزش مرا مجدداً بپذیرید!
      محمد حسین اخباری
      محمد حسین اخباری
      پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۷:۴۵
      مهربان بانو
      من هر گز نه از شما و نه از هیچ عزیز شاعر دیگری ناراحت نبوده و نیستم
      و از اینکه ریشه ای در این آب و خاک دارید هم خوشحالم و هم مفتخر
      چشمه ی ذوقتان
      جوشان باد
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      4