سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 25 آبان 1403
    14 جمادى الأولى 1446
      Friday 15 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲۵ آبان

        دلبر در این طرایق

        شعری از

        عمار کجوری گشنیانی بی خود

        از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۳۲ شماره ثبت ۷۸۹۱۷
          بازدید : ۴۹۳   |    نظرات : ۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر عمار کجوری گشنیانی بی خود
        آخرین اشعار ناب عمار کجوری گشنیانی بی خود

        تقدیر رب چنین است تا مدعی نیابد
               راهی به کوی عشاق گردی به پشت عاشق
        گفتی که همچو من نیست دلبر در این حوالی
               حقا که نیست چون تو بئری در این طرایق
        عمر گران گذشت و حاصل نگشت مقصود
               ای نوح! صبر ایوب، شایسته است و لایق
        ای رهزن دل من! من تازه کار عشقم
              امشب کمی بیاموز از عشق بر خلایق
        رفتار و فکر من را تنها خدای داند
              آری فقط خدای است آگاه بر نوابغ
        کردم تلاش بسیار در راه حج عمره
             ناآمد ولی سر انجام سعیم قبول خالق  
        جانم فدای یاری کو زد فقط نمک را 
             بر زخم های تازه از درد های سابق 
        روزی صدای من را مسلوب می توان دید
             گویم که عاشقت بود بی خودترین منافق 
        یوسف جمال من ای، ماه درون  برکه
             عاشق شدم ترا ای، نارس ترین بالغ
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۲۰:۱۰
        به شعر ناب خوش آمدید خندانک
        عیسی نصراللهی
        شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ۲۰:۴۹
        حتما برای خلق یک غزل بایستی ( مَطْلَع یعنی مصرعِ نخستینِ سروده بسانِ مصاریعِ زوجِ بعدی باهم، هم قافیه باشند)

        در شعر شما، مصرع اولش:

        تقدیر رب چنین است تا مدعی نیابد

        جایِ خالیِ قافیه،محرز است و از غزل می افتد.

        موضوع بعدی مصاریعِ دوم بیت پنجم و مصرعِ دومِ بیت پایانی که مَقْطَع یا مُختَم خوانده میشود هستند که کاملا از حیطه یِ شمولیتِ واژگانِ قوافی خارج گردیده اند ( حرف غین). یا همان روّی.

        البته نظراتی از سوی علمای این حیطه هم وجود دارد که بُعدِ شنیداری و رواج عامیانه و چرخش زبانی را مد نظر قرار میدهند و مثلا خالق با بالغ یا اتاق با باغ را هم قافیه میدانند !!! چیزی که بنظرم از اساس عبث و تنها موقعی می توان به سادگی از کنارشان گذشت که ترانه های بسیار عامیانه و فولک و لالایی هایِ مادرانه و جهتِ خالی نبودن عریضه شاید بتوان تنها طفلی را با آن لالایی هایِ بی شاکله ی آهنگین،خوابانید. اعتقاد به بیشتر از آن جفائیست به ادبیات.


        اما شعر آهنگینی بود،سَوای این ایراداتِ قابل تأمل.


        فراز و فرود بسیار داشت. برخی مصاریع خیلی دلنشین و پر معنا بودند:


        یوسف جمال من ای، ماه درون  برکه

        یا

        جانم فدای یاری،کو زد فقط نمک را 
         بر زخم های تازه، از درد های سابق 



        یا این مصرع عالی:

        ای رهزنِ دلِ من! من تازه کار عشقم

        هرچند، دو واژه ی من و پی در پی بودنشان یک عیب است و مثلا میتوان:

        بجای ِ مَنِ اول، کُلا خیالم آورده شود

        ای رهزنِ خیالَم ! من تازه کارِ عشقم


        رهزنِ خیال، صور خیال سرشار و ترکیبِ قابل قبولیست

        می توانست بگوید معشوق، یا یار یا فلان موردِ محترمانه تر لیکِن رهزنِ دل آورده شده که بجاست و زیرکیِ شاعر را نشان میدهد ( یغماگرِ دل).

        گاهی سقوط میکرد و دوباره جان میگرفت ( حد وسطی نداشت).


        عیسی نصراللهی
        محمد دهقانی هلان
        محمد دهقانی هلان
        يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۰۱:۳۸
        درود بزرگوار !
        قالب شعر قطعه است نه غزل .. ممکن است شاعر بدون توجه به اینکه عنوان اشعار به صورت پیش فرض غزل هست شعر را ثبت کرده باشد .. نکته ی بعد
        در مورد «قافیه ی خطی» لااقل باید «اشتباهی متداول» خوانده شود تا عیب ..
        ارسال پاسخ
        عیسی نصراللهی
        عیسی نصراللهی
        يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۰۹:۵۱
        سلام آقای دهقانی

        در قطعه، مصاریعِ زوج باید هم قافیه باشند
        نه اینکه خلایق و نوابغ و بالغ بیایند و قوافی را تشکیل دهند
        شعر ایراد اساسی دارد و پیشتر هم توضیح دادم.

        موفق باشید
        ارسال پاسخ
        محمد دهقانی هلان
        محمد دهقانی هلان
        يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۲۳
        درود دوباره
        قطعه همان غزل است با این تفاوت که مصرع های اولین بیت آن همقافیه نیستند ؛

        «تقدیر رب چنین است تا مدعی نیابد
        راهی به کوی عشاق گردی به پشت عاشق»

        در شعر فوق دقیقا مصاریع زوج که مصرع های دوم و چهارم و ششم و ... هستند همقافیه هستند !!!

        شکل قطعه ؛

        ------------ ------------×
        ------------ ------------×
        ------------ ------------×
        ------------ ------------×

        عمار کجوری گشنیانی بی خود
        عمار کجوری گشنیانی بی خود
        دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ۰۶:۳۰
        ممنونم جناب نصر اللهی، خیلی لطف کردید و وقت گذاشتید که این موارد را به بنده آموزش دادید. متاسفانه یا امکان ویرایش شعر نیست، یا اینکه بنده بلد نیستم... در اولین فرصت اصلاح می کنم شعر رو. از صمیم قلب دوستان دارم. یاعلی مدد
        ارسال پاسخ
        کبری یوسفی
        يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ ۲۰:۲۷
        سلام شاعربزرگوار به شعرناب خوش آمدین
        زیبا سروده اید مرحبا
        درپناه حق باشید درخت دانشتون پربار آمین
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        مصطفی مشهدی بی نشان
        پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۱:۱۰
        سلام و درود
        مرحبا
        سربلند و پیروز باشی
        خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3