سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        عشق و دلدادگی

        شعری از

        محمد حیدری دزفولی

        از دفتر شعرناب نوع شعر آزاد

        ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۲۰:۰۸ شماره ثبت ۶۹۵۵۸
          بازدید : ۱۱۸۴   |    نظرات : ۱۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر محمد حیدری دزفولی
        آخرین اشعار ناب محمد حیدری دزفولی

        تو که خود دانی تمام وجود منی 
        ای دلبر زیبایم
        با وجودت بهشت چه معنایی می تواند برایم داشته باشد.
        که تو خود ذره ای از بهشتی ،
        تمام حس های ناب عالم را
        با تو می توان داشت ای یار مهربانم.
        من با تو زیبایی را لمس کردم؛
        عاشقی را حس کردم،
        محبت را فهمیدم،
        و عشق را درک کردم.
        تو برایم جاودانه هستی 
        و تا جان در بدن دارم
        ذره ذره وجودم تو را می خواند ای مهربانم.
        یار مهربان من(6518)،
         تو همچو باران بهاری
        نرم و با طراوتی
        همچو تابستان گرم و پر احساس
        همچو پاییز فصل عاشقان زیبا و پر مهر
        و اما آه از نبودنت
        زمستانی سرد و بی روح به زندگیم می بخشد.
        به امید بهارت می مانم که با تو می توان
        بهاری شد.
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۲۰:۲۷
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۳۹
        درود بزرگوار
        دلنوشته زيبايي است خندانک خندانک خندانک
        کبری یوسفی
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۰۸:۴۴
        الهی همیشه به زیبایی قلم بزنی
        سلام بزرگوار
        زیبا بود به نظرم غمگین
        در پناه حق
        موفق وموید باشید خندانک خندانک خندانک
        محمد حیدری دزفولی
        محمد حیدری دزفولی
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۴۱
        سلام بر شما .زنده و پیروز باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فائزه طاهری(ماهور)
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۱۱
        زیبا و دلپسند👏👏
        محمد حیدری دزفولی
        محمد حیدری دزفولی
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۴۱
        سپاس از لطف و نظرتون خندانک
        ارسال پاسخ
        همایون طهماسبی (شوکران)
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۰۰
        درودتان
        خندانک خندانک خندانک
        محمد حیدری دزفولی
        محمد حیدری دزفولی
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۶:۴۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد حیدری دزفولی
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۴۶
        خندانک
        مجید شیاسی  مجید
        يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۲۸
        سلام درود برشما بسیارزیبا و دلنشین
        سیاوش اسفندیاری
        دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۵۳
        پاینده و برقرار باشی همشهری عزیز
        دلنوشته زیبا و عاشقانه ایی بود ...آفرین به احساس عاشقانه اتان
        شعله(مریم.هزارجریبی)
        سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۸
        خندانک خندانک خندانک
        امین شجاعی
        سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۴۳
        سلام بر محمد حیدری عزیز

        نوشته ی شما رو دوبار خوندم
        و چند نکته به ذهنم اومد که خدمت شما عرض میکنم

        در قالب نوشته تان ذکر کردید آزاد که البته هنوز متوجه نشدم که این قالب آزاد چیست که البته ضعفیست از سمت سایت.
        اما به ظن من شاعر در این نوشته می خواسته شعری خارج از وزن و عروض بنویسد پس فرض می کنیم قالب سپید است
        حتما استحضار دارید مرز بین نثر و شعر سپید بسیار باریک و لغزنه است
        به شکلی که با کمترین غفلت از سمت شاعر شعر تبدیل به نثر می شود
        چند ویژگی از شعر سپید را برایتان بازگو می کنم
        1.اصلیترین وجه تمایز شعر سنتی و شعر سپید را میتوان تشبیه دانست که در طول شعر باید بدیع و نو باشد. در این نوشته جز چند مورد تشبیه تکراری فصل ها تشبیهی بدیع نمی بینیم
        2.ترکیب توأم اطناب و ایجاز از نکات کاربردی در شعر سپید میباشد.
        که در این نوشته نوعی ایجاز حشوگونه(که در ادامه توضیح خواهم داد) از نقاط ضعف بشمار می رود
        3.تصویرسازی، عاطفه، تخیل و توصیف و حس آمیزی از دیگر ارکان شعر سپید میباشد.در این نوشته هیچ گونه تصویر سازی وجود ندارد یعنی هیچ فضایی برای خواننده تصویر نشده که مخاطب شعر با زبان شعر هم سو و همراه شود
        4.آهنگ درونی و ذاتی کلمات و شعر از التزامات شعر سپید میباشد.
        وقتی شما می نویسید
        من با تو زیبایی را لمس کردم؛
        عاشقی را حس کردم،
        محبت را فهمیدم،
        و عشق را درک کردم.
        نگارشی از چند جمله ی بدون آهنگ شبیه مکاتبات عاشقانه است و نه شعر.
        5.ترکیبات استعاری در این شعر دیده نمی شود و این ترکیبات است که به یک نوشته روح شعر را می دمد
        بعنوان مثال: لاجورد هستی(که از شعر یکی از دوستان شاعر به شکل تصادفی کپی کردم)
        6.استفاده از دایره ی وسیع واژگان و واژه سازی و ترکیب سازی و بکار گیری واژگان چند معنایی در شعر توسط شاعر...
        ما در این شعر هیچ واژه ی خاصی نمی بینیم
        اگر نگاهی به روزمره خواندیهایمان بیاندازیم متوجه می شویم که از کلمات محبت آمیز رایج استفاده کردیم

        7.و مهمترین نکته و مورد اصلی

        شعر خوب(البته وقتی لقب شعر می گیرد یعنی از فیلتر قواعد قالب مرتبط و دستور زبان عبور می کند) شعریست که پیامی برای مخاطب داشته باشد
        یعنی شروع با تصویر سازی
        ادامه با توضیح نگرش شاعر
        و پایان بندی با دادن پیام به مخاطب یا طرح سوالی که خواننده را به فکر وادارد
        اگر بخواهیم این نوشته را در باب محتوا خلاصه کنیم اینطور میشود که
        ای دلبر زیبا
        تو تمام وجود منی
        زیرا تمام خوبیهای دنیا در توست
        و من با تو حالم خوب می شود
        الباقی مطالب نوشته شده اطاله کلام و حشویات است که حذف آنها خللی در محتوا ایجاد نمی کند
        آیا می توان این را شعر دانست؟ آیا می توان خواننده را جذب این محتوا کرد؟
        و آیا سطر خاصی را در ذهن مخاطب تزریق کرده ایم که ماندگار باشد؟

        در نهایت عرض می کنم که هرچند تلاش شما برای نوشتن شعر و بیان احساسات قابل تقدیر است اما این نوشته تا شعر شدن، فرسنگ ها فاصله دارد
        به دوست عزیز و مشتاقمان توصیه می کنم با مطالعه بیشتر گسترده کردن دامنه واژگان خود بیشتر کند که در نوشتن حتی بیان احساسات خود از واژه های پر محتواتری استفاده کند
        همچنین کتاب های استاد شفیعی کدکنی مصداق تمام و کمالیست برای آموزش قالب و اصول شعر.

        با آرزوی موفقیت
        خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        9