ستاد و دوست ارزشمندم جناب شیخی عزیز
درودهابرشما
بسیار سپاسگزارم بخاطر حضور و نقد سرودۀ حقیر.
حسب الامر
به عرض می رساند
این سروده از مطلع تا مقطع یک گزارش خبری وایضا هشدار دهنده می باشد.
ابتدا میکنم از یار قدیر که صفتی از صفات دادار بی همتاست
پس روشن است که توصیه و سفارش شاعربه مخاتبان چه کسی می باشد و اینکه چرا به این شکل مستفاد نیست بر حقیر پوشیده است.
و اما
شهنشهی که صدارت می کند به خلق انام
واژه خلق در اینجا به معنای آفرینش می باشد
همچنین مفهوم کلمۀصدارت ، بالانشینی هم می تواند باشد
وصدر اعظم تنها آمر نیست بلکه مجری هم می تواند باشد
و نظارت کردن هم نوعی اجرا هست.
صبورباش و مکن ناله زآنچه مقسوم است
که خواجه را نرسد تاکه باشدش تقصیر
درشگفتم
پُر واضح است که پیام این بیت چیست
باز هم یک جملۀ خبری ست
که شاعر میگوید،بر رزق مقسوم صبور باش و ناله مکن زیرا
خواجه یا خداوندی که هرچه داری از اوست نمی تواند که درکارش قصور و کوتاهی رخ دهد.
باسپاس مجدد از حضرتعالی
بسیار زیبا؛ گویا؛ پندآموز؛ ناب و دلنشین سرودید
مانا باشید به مهر