اللهم عجل لولیک الفرج!
سلام جناب یونسی بزرگوار!
با دقت بیشتر بخوانید. دوبیتی اول از اشکالی که فرمودید، مبراست:
ببین! آدینه را، آماده کردیم؛
دل آیینه را، آماده کردیم؛
برای انعکاس نور پاکت،
فضای سینه را، آماده کردیم...
درست است (آدینه) و (آیینه) مفعول مفرد هستند؛ نهاد (فاعل) مفرد که نیستند!!!
در فعل جمع (کردیم)، شناسه ی (یم) فاعل هست.
شعر را به نثر برگردانید:
(ما) آدینه را آماده کردیم.
(ما) دل آیینه را آماده کردیم.
می بینید که جمله هیچ اشکال نگارشی ندارد.
احساس می کنم دوبیتی دوم ذهن شما را منحرف کرد.
زیرا در دوبیتی دوم کلمات با دوبیتی اول تقریبا یکسان هست؛ اما پردازش جمله ها و نیز مفهوم شعر، اندکی متفاوت است:
همه، آدینه ها، آماده هستند؛
همه آیینه ها، آماده هستند؛
برای بازتاب رنگ مهتاب،
تمام سینه ها، آماده هستند...
در بیت مصرع دوبیتی دوم، (آدینه ها و آیینه ها) نهاد جمع هستند و از دیدگاه اصول آیین نگارش، فعل برای نهاد جمع غیر جاندار، می تواند جمع و یا مفرد بیاید.
در آدینه ای از آدینه های انتظار، بر اساس حال و هوای تمام آدینه هایم، هر دو شعر را همزمان سرودم.
آدینه هاتون سرشار از عطر انتظار!
سلام بانوی عزیزم
بسیارزیبابود
اللهم عجل لولیک الفرج