سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 6 دی 1403
    26 جمادى الثانية 1446
      Thursday 26 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۶ دی

        صاحب الزمان

        شعری از

        سید محمد کاظمی

        از دفتر عاشقانه نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۳۲ شماره ثبت ۶۲۳۰۹
          بازدید : ۷۳۱   |    نظرات : ۱۵

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        آخرین اشعار ناب سید محمد کاظمی

        آواز آسمان به حلاوت رسیده است
        کرکس چو مادری به ذلالت رسیده است

        سنگی به گرید و کسی به آسمان رود
        گویا جهان ز ضامن آهو چکیده است

        مهتاب آسمان چه حلاوت چشیده است
        مردانگی ز پیکر دنیا جهیده است

        حتی قلم ز جوهر مردانگی رود
        گویا که دفترم به حکم جا گشوده است

        غیر از غنی ز دامن دنیا کسی مباد
        چون صاحب الزمان به جهان پا گشوده است

        سید محمد کاظمی

         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۵۶
        خندانک خندانک خندانک
        سلام دوست خوبم خندانک
        درود براحساس زیبایتان که برای صاحب الزمان سروده اید خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        اما از آنجا که درخواست نقد رافعال کرده اید به نکاتی اشاره می کنم
        گرچه نقاد نیستم و فقط ااندوخته ی کمی راکه دارم بادوستان قسمت می کنم..........
        شعر آیینی ویژگیهایی دارد که باید رعایت شه
        هدف شعر هدفی متعالی است اما آنطور که باید ازکاردرنیامده
        ابتدا به ساختارظاهری شعر می پردازم
        به عنوان یک غزل وزن و قافیه ها مشکل دارند
        دربیت اول شما قافیه حلاوت وذلالت است وبعد در بیتهای دیگر قافیه عوض شده ودربیت بعدی ردیف بیت اول را قافیه قرار داده اید وبقیه بیتهارا براطبق آن سروده اید وازقافیه های
        چکیده وچشیده وجهیده استفاده کرده اید
        که جهیده هم زیاد جالب نیفتاده دربیت سومش
        وگشوده هم کلا با اینها قافیه نمیشود
        پس بنابراین باید قافیه های شعرتون را درست کنید
        ازطرفی هم بیشتر بیتها منظورشاعر را آنطور که باید نرسانده اند ومخاطب چیزی دستگیرش نمیشود فقط سردرگم میشود
        می خواستید درواقع حرف بزرگی بزنید اما منسجم نیست شعر....
        بخصوص دراین مصراعها
        گویا جهان ز ضامن آهو چکیده است
        خب این به نظرمن معنای خاصی ندارد
        ویا
        گویا که دفترم به حکم جا گشوده است
        ومصراع آخرش هم ضعیف است
        صاحب الزمالن کجا به جهان پاگشوده؟!!
        وتمام اینها بماند
        شعر آیینی رسالت بزرگی دارد وشاعری که برای نوشتنش دست به قلم میشود باید بتواند درشان ومنزلت ائمه آنطورکه باید وشاید تلاش کند که خدای نکرده شرمنده ی این بزرگواران نباشیم
        گرچه که گفتم هدف مقدس است اما اغنا کننده نیست شعرتون
        شعر آئینی به اشعاری گفته می‌شود که در مدح و منقبت و سوگ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سروده می‌شود که یکی از شاخه‌های پربار و ارزشمند شعر فارسی است که در طول تاریخ شعر فارسی، این مضامین، همواره الهام‌بخش شاعران فارسی بوده‌اند
        شاعر آیینی، کسی است که خالق و آفریننده شعر آیینی است. او باید به چند عنصر مسلح باشد. اول این که شعر را بشناسد و با همه‌ی ویژگی‌های شعری اعم از ویژگی‌های ساختار و درون‌مایه و مضمون، آشنایی داشته باشد. دوم این که به تاریخ شعر فارسی اشراف داشته باشد و بداند که میراث‌دار کدام فرهنگ است. شاعری که گسسته و بریده از گذشته بخواهد شعر بگوید، قطعاً شعر او تأثیرگذار نخواهد بود. اما نکته‌ی سوم، این که آشنایی با فرهنگ و درون‌مایه‌ی دینی به خصوص در قلمرو شیعی داشته باشد. اگر شاعری بخواهد در خصوص واقعه‌ی عاشورا شعر بگوید، باید با تاریخ کربلا و تحریف‌های ادبی که در آن وارد شده، آشنا باشد. بهترین اشعار در این زمینه، اشعاری از محتشم کاشانی، عمان سامانی و... است.

        * در این‌گونه شعر، آفت‌هایی هم دیده می‌شوند، مثل:

        1ـ فقدان پالایش حوادث تاریخی و در نتیجه، درآمیختن تاریخ به تحریف.

        2ـ فقدان توجه همه‌سونگرانه به فرهنگ آیینی، مثلاً پرداختن به سوگ و مرثیه بدون توجه به ارزش‌های دینی.

        * ادبیات آیینی به آن ادبیاتی گفته می‌شود که حاوی آموزه‌های دینی (ارزش‌های اخلاقی، رفتاری، کرداری، و باورهای آسمانی) باشد. داستان و شعر، از برجسته‌ترین قالب‌هایی ادبی است که آموزه‌های دینی را در خود تبارز داده‌اند.
        شعر نوجوان

        * در یک دسته بندی کوتاه، می‌توان جلوه‌ی آموزه‌های دینی را در شعر آیینی، به چند بخش عمده خلاصه نمود:

        1- جلوه‌ی آیات قرآن کریم در شعر فارسی؛

        2- بازتاب داستان‌های پیامبران، پند و اندرزهای آنان؛

        3- بازتاب احادیث و روایت‌های پیامبر اسلام و اهل‌بیت گرامی‌اش؛

        4- منقبت‌ها، مرثیه‌ها؛

        5- منظومه‌های حماسی؛

        6- ادبیات عاشورایی.

        * اصلاً «آئین»، مبنای شعر فارسی است و شعر فارسی، به این لحاظ که در دامن آموزه‌های اسلام و قرآن متولد شده، رشد و نمو کرده و به کمال رسیده است، شعر آیینی است. قله‌های کمال شعر فارسی هم به شکل هویتی و زیربنایی با مباحث آئینی پیوند خورده است و نهایتاً، اوج شعر فارسی که عرفان اسلامی است، با یک نگاه کلی می‌تواند همان شعر آئینی محسوب شود. بنابراین، شعر ما جدای از آموزه‌های اسلام، قرآن و عرفان اسلامی، تعریف‌پذیر نیست و نمی‌توانیم برایش ماهیتی تصور کنیم.

        * در نگاه تخصصی، شعر آئینی به اشعاری گفته می‌شود که در مدح و منقبت و سوگ پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سروده می‌شود که یکی از شاخه‌های پربار و ارزشمند شعر فارسی است که در طول تاریخ شعر فارسی، این مضامین، همواره الهام‌بخش شاعران فارسی بوده‌اند. شاعران ما در کنار آثار ارزشمند خود، همواره به سیره و زندگی و شخصیت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) پرداخته‌اند.

        * اگر بخواهیم شعر آیینی را به لحاظ موضوعی، تقسیم‌بندی کنیم، شامل: شعرهای توحیدی و ‌عرفانی، شعرهای مربوط به اهل بیت و شعرهای مرتبط با آموزه‌های دینی، مانند شهادت و دفاع مقدس است
        بنابراین باتوجه به تعریف بالا این شعر هنوزها جای کارداره وباید یک ویرایش اساسی بشه
        البته جسارتم راببخشید بزرگوار فقط ازجهت همفکری بود
        برای اینکه وزن وقافیه را خوب بشناسید می توانید ازکتاب قافیه وعروض سوم دبیرستان علوم انسانی بهره ببرید که بازبان راحت براتون همه چیزراتوضیح داده
        وبرای اینکه بهترو پخته تربنویسید واشراف کامل برموضوعات داشته باشید مطالع زیاد کنید بخصوص سیره وزندگینامه های ائمه وکتابهای تاریخی و دینی تا هم دامنه ی لغاتتون وسیع ترشه وهم بهتر بتوانید منظورتونو برسونید
        امیدوارم که از نقد من ناراحت ودلسرد نشید وبازهم دست ازتلاش برندارید ...فقط وفقط ازجهت همفکری بود
        همین تلاشتون هم عالی است ودرنزد خداوند بی اجر نخواهدبود...
        موفق باشید همیشه خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک





        سید محمد کاظمی
        سید محمد کاظمی
        سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۲۲
        سلام علیکم خندانک خندانک خندانک خندانک
        خیلی مچکرم خندانک
        نقد کامل و جامعی بود خندانک
        و استفاده ای زیاد نمودیم خندانک
        انشا الله عامل هم باشیم
        خندانک خندانک
        اما نکته این که
        در معنی کردن اشعار
        قطعا،یک اتفاق می افتد آن هم اختلاف نظر در بین نظر خواننده و شاعر که این را بوجود می آورد.
        که در نقد زیابیتان به نظر خیلی می رسید
        خندانک خندانک
        ثانیاً من در انجمن نخبگان که شعر خوانی می کردم ننظر اساتید بر این مبنا بود که این اشعار که انسان می سراید اگر بدون درگیری قافیه باشد
        خیلی عالی تر است مخصوصا برای کسانی که هم سن من هستند
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        و نکته این که این قواعد رو انسان هایی که شعر گفتن پایه گذاری کردند
        و هدف شعر رعایت قافیه نیست ردیف نیست بلکه القای معنا و مفهوم وسیعی است
        انشا الله خوب بنویسم خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۵۴
        درود بزرگوار خندانک
        سید محمد کاظمی
        سید محمد کاظمی
        سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۲۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        فریبا غضنفری  (آرام)
        شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۰۴:۵۸
        درود...
        🌺🌺🌺
        بیت اول رو متوجه نمیشم .ـ. ؟؟
        سید محمد کاظمی
        سید محمد کاظمی
        سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۳۳
        سلام
        بیت اول:
        نکته در مصرع دوم واژه نجابت به جای ذلالت بوده(غلط املایی)
        منظور روز قیامت است که پس از ظهودر است منظور این که می گوییم پس از ظهور منظور اینکه اول ظهور صورت می گیرد و حالا هر چد سال و صد سال بعد قیامت و پس از حضرت مهدی(ع) این صور اول که دمیده می شود و همه می میرند به خاطر این وجود حضرت مهدی و پاک شدن سیرت آن ها برایشان مرگ حلاوت و شیرینی است
        و در بیت دوم که عرض نمودم کرکس که قوه ی حیوانیت است و حتی بد ترکیب ترین آن ها،نجیب می شود
        و این مبالغه ای است بر اتفاقات پس از ظهور
        به یمن امام زمان
        برای تعجیل صلوات
        ارسال پاسخ
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ۰۲:۱۲
        سپاس دوست هنرمند 🌺🌺🌺
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۴۹
        خندانک خندانک خندانک
        سید محمد کاظمی
        سید محمد کاظمی
        سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۳۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۲۰:۳۱
        سلام برادر...درود برتو.
        ادامه بده
        تا طلوع انگور چند ساعت بیشتر راه نیست خندانک خندانک
        سید محمد کاظمی
        سید محمد کاظمی
        سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۳۴
        سلام و درود الله بر شما
        در رویش انگور شکی نیست
        اما این برگ های اشکالات شعری ما نمی گزارد این انگور بروید
        خندانک
        ارسال پاسخ
        علی رفیــــعی وردنجانی
        شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۲۱:۲۲
        سلام و درود گرامی
        امید که بادر نظرگرفتن نقد شیوا و بلیغ استاد بانوی واژه ها پیشرفت روزافزون جنابعالی را در عرصه سرودن اشعار آئینی شاهد باشیم که قطعاً اینگونه است خندانک موفق و پیروز باشید خندانک
        خندانک خندانک اللهم عجل لولیک الفرج خندانک خندانک

        سید محمد کاظمی
        سید محمد کاظمی
        سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۳۴
        همه بلیغ است
        حتی تلخی که برای من شیرین ترین شیرینی است

        زیبا تر و شیواتر از این نقد نیست خندانک
        ارسال پاسخ
        سینا دژآگه
        يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ۰۹:۰۱
        سلام و درود دوست عزیزم
        آفرین بر ممارستتان
        بخوانید و بخوانید و ادامه دهید
        پیروز باشید خندانک خندانک خندانک
        سید محمد کاظمی
        سید محمد کاظمی
        سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ۲۰:۳۵
        اگر توفیق داشته باشیم
        خیلی لطف دارید خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3