درودی مجدد...
بنده می گویم انگور...
شما می فرمایید عنب...
مقصود یکیست و جدل بر سر ظواهر!!!
فکر می کنم پاسخ بنده را کمی با تعجیل مطالع فرموده اید.
............................................................
بزرگوار
برای تقطیع هجایی و وزن عروضی رباعی
از منظر دو بحر می توان نگریست
حال که در کتاب سیر رباعی درشعر فارسی دکتر شمیسا ، صناعات ادبی دکتر همایی و اصلاً در کتاب دوره ی پیش دانشگاهی...
مستفعلُ / فاعلاتُ /مستفعلُ /فع
را وزن اصلی می داند...
ولی افرادی مثل مسعود فرزاد مانند همان وزن سنتی را ملاک می دانند....
اینها که در ذات تفاوتی ندارد!!!
لینک های زیر گویای صحت عرض بنده هستند:
http://www.nashrenazari.com/index.php?route=article/article&article_id=270
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B9%DB%8C#.D9.88.D8.B2.D9.86_.D8.B1.D8.A8.D8.A7.D8.B9.DB.8C
******************************
توجه بفرمایید:
مفعول / مفاعلن / مفاعیل/ فعل(وزنی که می فرمایید)
مَف عو لُ مَ / فا عِ لُن مَ / فا عی لُ فَ/ عَل
_ _ ل ل / _ ل _ ل / _ _ ل ل / _
مستفعلُ / فاعلاتُ /مستفعلُ /فع (وزن مورد نظر بنده)
مُس تَف عِ لُ / فا عِ لا تُ /مُس تَف عِ لُ /فَع
_ _ ل ل / _ ل _ ل / _ _ ل ل / _
خب
اینها جفتشان یکی هستند.
چه بگوییم حسن پسر علی است
یا
بگوییم علی پدر حسن است
مگر تفاوتی دارد؟!
******************************
حالا شعر مولانا:
هِن گا مِ سِ/ پی دِ دَم خُ/رو سِ سَ حَ / ری
_ _ ل ل / _ ل _ ل / _ ل ل ل / _
شعر بنده:
غَم گین" تَ رَ / زَش کِ دا غِ / چَش ما نِ سی^ /یا*
_ _ ل ل / _ ل _ ل / _ _ ل _ / _
*********************
سپاسگزارم
آموختم
امیدوارم که مقصود را رسانده باشم.