سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        بدهکاری عاشقانه ...

        شعری از

        نسترن محمدی

        از دفتر عاشقانه هایی از جنس کلاسیک نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۱۹ شماره ثبت ۵۷۷۰۸
          بازدید : ۵۸۹   |    نظرات : ۳۲

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر نسترن محمدی

        ما بدهکاریم عشقی را به هم 
        لحظه های ناب در اغوش غم 
        ما که محبوسیم در چنگ غرور
        یادمان زیباست در حد عبور 
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ۰۷:۴۸
        سلام بر نسترن خوب و نازنین!

        شما ذیل شعر (فدای قد بلند و کمند گیسویت) از آقای علی نصرالهی (مجنون) برایم نوشته بودید که در صفحه ی اشعارتان نقد بنویسم.

        روحیه ی جویای نقد شما، مشخص می کند که می خواهید بیشتر بیاموزید و در شعر پیشرفت کنید و این، خیلی خوب است.
        انشالله با تمرین و ممارست و آموزش، استعدادهای نهفته ی شما روز به روز شکوفاتر خواهد گشت.

        به زبانی خیلی ساده می گویم:

        دو بیت ارسالی شما بسیار زیباست و سرشار از احساس!

        وزن شعر بسیار روان است.
        فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

        آرایه های ادبی به کار گرفته شده در همین دو بیت، زیبا و چشم نواز است.

        ترکیب آغوش غم:
        اضافه ی اقترانی. آغوشی که همراه با غم است.

        ترکیب چنگ غرور:
        اضافه ی استعاری. غرور به حیوانی درنده تشبیه شده است که چنگال دارد.

        اما قالب این شعر، به هیچ وجه غزل نیست.
        در صورتی که این دوبیت را به همین روش، ادامه بدهید، به مثنوی زیبایی تبدیل خواهد شد.

        با توجه به این که در کامنت های همین صفحه نوشته اید قالب های شعری را نمی شناسید، و در ارسال های قبلی هم دیدم اکثرا قالب ها را اشتباهی غزل زده اید، فعلا تعریف قالب غزل را با رسم نمودار و یک مثال برایتان می آورم: (ضمن این که بسیار تعجب می کنم شما چگونه قالب های شعری را به گفته ی خودتان نمی شناسید؛ در شعری که بعد از این ارسال کرده اید، نوشته اید شعرهایم وزن ندارند؛ اما این شعر ارسالی، مطابق با وزن و قافیه و سرشار از آرایه های ادبی و به زبانی پخته سروده شده است.)

        تعریف غزل:

        _غزل شعری است که مصراع اول و تمام مصراع های زوج آن، هم قافیه باشند.

        _معمولاً موضوع غزل عاشقانه و یاد ایام جوانی،
        بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است. (غزل های اجتماعی نیز از سروده های معاصرین است.)

        _بیت های غزل های فارسی از لحاظ مضمون دارای استقلال اند.

        _تعداد بیت های غزل، معمولاً 5 تا 14 بیت است.

        _شکل زیر، یک غزل پنج بیتی (دارای 10 مصراع) را نشان می دهد و علامت * بیان کننده ی چگونگی قرار گرفتن قافیه در انتهای مصراع اول و انتهای مصراع های زوج است.

        (منظور از مصراع های زوج، مثلا برای یک غزل پنج بیتی، همان مصراع های دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم غزل است.)
        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*                       ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*


        حافظ و سعدی و مولوی، از بزرگترین شاعران غزل سرای فارسی هستند.

        یک نمونه غزل 8 بیتی، (دارای 16 مصراع) از حافظ را برایتان نمونه می آورم، به چگونگی قرار گرفتن قافیه در انتهای مصراع اول و نیز انتهای مصراع های زوج غزل دقت کنید:


        1_ای پسته تو خنده زده بر حدیث قند*
        مشتاقم از برای خدا یک شکر بخند*

        2_طوبی ز قامت تو نیارد که دم زند
        زین قصه بگذرم که سخن می‌شود بلند*

        3_خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون
        دل در وفای صحبت رود کسان مبند*

        4_ گر جلوه می‌نمایی و گر طعنه می‌زنی
        ما نیستیم معتقد شیخ خودپسند*

        5_ ز آشفتگی حال من آگاه کی شود
        آن را که دل نگشت گرفتار این کمند*

        6_بازار شوق گرم شد آن سروقد کجاست
        تا جان خود بر آتش رویش کنم سپند*

        7_جایی که یار ما به شکرخنده دم زند
        ای پسته کیستی تو خدا را به خود مخند*

        8_حافظ چو ترک غمزه ترکان نمی‌کنی
        دانی کجاست جای تو خوارزم یا خجند*


        _ یکی از منابعی که به سادگی قالب های شعری را آموزش می دهد، کتاب آرایه های ادبی سوم انسانی است. انشالله با تهیه ی این کتاب و خواندنش، دیگر قالب های شعری را نیز به خوبی خواهید آموخت.


        موفق باشید نازنینم!
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ۲۳:۱۴
        سلام مهربانوی ارجمند
        خیلی خیلی سپاسگزارم..............واقعا لطف کردید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ممنونم از محبت شما
        حق با شماست ....حتما مطالعه خود را افزایش خواهم داد.
        خندانک
        غزل را به خوبی یادگرفتم
        ممنونم خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۵۴
        درود گرامی
        خندانک خندانک خندانک
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۰۲
        سلام بر نسترن خوب و نازنین!

        شما ذیل شعر (فدای قد بلند و کمند گیسویت) از آقای علی نصرالهی (مجنون) برایم نوشته بودید که در صفحه ی اشعارتان نقد بنویسم.

        روحیه ی جویای نقد شما، مشخص می کند که می خواهید بیشتر بیاموزید و در شعر پیشرفت کنید و این، خیلی خوب است.
        انشالله با تمرین و ممارست و آموزش، استعدادهای نهفته ی شما روز به روز شکوفاتر خواهد گشت.

        به زبانی خیلی ساده می گویم:

        دو بیت ارسالی شما بسیار زیباست و سرشار از احساس!

        وزن شعر بسیار روان است.
        فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

        آرایه های ادبی به کار گرفته شده در همین دو بیت، زیبا و چشم نواز است.

        ترکیب آغوش غم:
        اضافه ی اقترانی. آغوشی که همراه با غم است.

        ترکیب چنگ غرور:
        اضافه ی استعاری. غرور به حیوانی درنده تشبیه شده است که چنگال دارد.

        اما قالب این شعر، به هیچ وجه غزل نیست.
        در صورتی که این دوبیت را به همین روش، ادامه بدهید، به مثنوی زیبایی تبدیل خواهد شد.

        با توجه به این که در کامنت های همین صفحه نوشته اید قالب های شعری را نمی شناسید، و در ارسال های قبلی هم دیدم اکثرا قالب ها را اشتباهی غزل زده اید، فعلا تعریف قالب غزل را با رسم نمودار و یک مثال برایتان می آورم:

        تعریف غزل:

        _غزل شعری است که مصراع اول و تمام مصراع های زوج آن، هم قافیه باشند.

        _معمولاً موضوع غزل عاشقانه و یاد ایام جوانی،
        بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است. (غزل های اجتماعی نیز از سروده های معاصرین است.)

        _بیت های غزل های فارسی از لحاظ مضمون دارای استقلال اند.

        _تعداد بیت های غزل، معمولاً 5 تا 14 بیت است.

        _شکل زیر، یک غزل پنج بیتی (دارای 10 مصراع) را نشان می دهد و علامت * بیان کننده ی چگونگی قرار گرفتن قافیه در انتهای مصراع اول و انتهای مصراع های زوج است.

        (منظور از مصراع های زوج، مثلا برای یک غزل پنج بیتی، همان مصراع های دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم غزل است.)
        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*                       ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*

        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*


        حافظ و سعدی و مولوی، از بزرگترین شاعران غزل سرای فارسی هستند.

        یک نمونه غزل 8 بیتی، (دارای 16 مصراع) از حافظ را برایتان نمونه می آورم، به چگونگی قرار گرفتن قافیه در انتهای مصراع اول و نیز انتهای مصراع های زوج غزل دقت کنید:


        1_ای پسته تو خنده زده بر حدیث قند*
        مشتاقم از برای خدا یک شکر بخند*

        2_طوبی ز قامت تو نیارد که دم زند
        زین قصه بگذرم که سخن می‌شود بلند*

        3_خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون
        دل در وفای صحبت رود کسان مبند*

        4_ گر جلوه می‌نمایی و گر طعنه می‌زنی
        ما نیستیم معتقد شیخ خودپسند*

        5_ ز آشفتگی حال من آگاه کی شود
        آن را که دل نگشت گرفتار این کمند*

        6_بازار شوق گرم شد آن سروقد کجاست
        تا جان خود بر آتش رویش کنم سپند*

        7_جایی که یار ما به شکرخنده دم زند
        ای پسته کیستی تو خدا را به خود مخند*

        8_حافظ چو ترک غمزه ترکان نمی‌کنی
        دانی کجاست جای تو خوارزم یا خجند*


        _ یکی از منابعی که به سادگی قالب های شعری را آموزش می دهد، کتاب آرایه های ادبی سوم انسانی است. انشالله با تهیه ی این کتاب و خواندنش، دیگر قالب های شعری را نیز به خوبی خواهید آموخت.


        موفق باشید نازنینم!


        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک

        نسترن جان متن فوق را دو مرتبه به صورت گزینه ی نقد ارسال کردم؛ تا دیگرانی که نمی دانند نیز بخوانند؛ اما نمی دانم چرا تیک سبز عمل نکرد.
        برای همین فعلا به صورت معمولی ارسال می کنم، و انشالله مشکل را از مدیریت سایت پیگری می کنم.
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ۲۳:۱۵
        بانو مشکل برطرف شده و در قسمت نقد قرار گرفت
        سپاسمندم خندانک
        ارسال پاسخ
         موسی عباسی مقدم
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۱۵
        درود بزرگوار زیبا بود خندانک خندانک خندانک
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۰۰
        سلام مننونم خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۴۶
        درود برشما خندانک خندانک خندانک خندانک
        دریای ذوقتان مواج خندانک خندانک
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۰۰
        خوش امدید خندانک
        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۳۹
        سلام
        فکر کنم کمی نیاز دارد به باز نگری
        البته اگر صلاح دانستید. خندانک خندانک خندانک
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۰۰
        سلام.با کمال میل حتما خندانک
        ارسال پاسخ
        علی رفیــــعی وردنجانی
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۲۰:۵۳
        سلام و درود
        زیبا سروده اید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۲۱
        سلام و درود نظر لطف شماست .....پیگیر سروده هایتان خواهم بود خندانک
        ارسال پاسخ
        سیاوش اسفندیاری
        سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۱۷
        ما بدهکاریم عشقی را به هم
        لحظه های ناب در اغوش غم
        ما که محبوسیم در چنگ غرور
        یادمان زیباست در حد عبور خندانک خندانک خندانک

        شعر زیبای است
        با جناب شفیعی موافقم
        قالب شعر غزل نیست
        در رباعی هم نمیگنجد چون قافیه آن با بیت اول هم ردیف نیست
        ولی زیباست و با کمی ویرایش میتواند در قالب دو بیتی های ناب قرار گیرد .....

        موفق باشید بانو محمدی خندانک خندانک خندانک

        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۲۲
        سلام استاد عزیز
        ممنونم از حضورتان
        با قالب ها اشنایی چندانی ندارم
        از راهنمایی هایتان خشنود خواهم شد
        سپاس
        خندانک
        پیگیر سروده هایتان خواهم بود خندانک
        ارسال پاسخ
        عباس وطن دوست
        چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ۰۸:۱۸
        خندانک
        .....
        سلام
        درود بانو محمدی عزیز خندانک
        بسیار عالی
        همواره باشید و بسرایید به مهر
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۲۳
        سلام.ممنونم از شما
        برایتان ارزوی بهترینها را دارم
        پیگیر سروده هایتان خواهم بود خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ۲۰:۵۹
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۲۳
        درود استاد .سپاسمندم خندانک
        پیگیر سروده هایتان خواهم بود خندانک
        ارسال پاسخ
        حسام الدین مهرابی
        جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ۲۳:۵۳
        درود بر شما خواهر گرامی
        زیبا سرودید
        احسنت
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۲۳
        سلام.ممنونم شما لطف دارید
        پیگیر سروده هایتان خواهم بود خندانک
        ارسال پاسخ
        هنری داودیان
        سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ۲۰:۰۵
        زبیا رسودید ارفین بر شما خندانک
        نسترن محمدی
        نسترن محمدی
        چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۳۱
        سلام ..ممنونم نظر لطف شماست خندانک
        پیگیر سروده هایتان خواهم بود خندانک
        ارسال پاسخ
        علی رفیعی وردنجانی
        جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        درود بر شما
        بردیا امین افشار
        جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۵۵
        در هر قالبی باشد ، در هر وزنی ، من که لذت بردم ، بسیار زیبا بود. درود بر شما خندانک خندانک
        مهرداد فرزامی فر
        شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ۰۳:۲۷
        درودها....
        زیباست
        وتامل انگیز
        پایدار باشید خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        8