روغن چراغ
چه دقیق وغمگنانه است
بیلان کار درختان پائیزی .
بالاخره برگهای زرد و معصوم تنهایی
سرازعصر یخبندان شفق
در خواهند آورد .
اصلا میدانی که چه شباهتی
بین شمایل برفها و برگها وجود دارد ؟
قانون رویش برگهای امیدواری را چه ؟
بگذار برای یکبار هم که شده
مقلّد برگ های درختان باشیم
و از چشمه ی زلال معرفت ،
جرعه نوش ساقه های
پرینتر جوهرافشان ریشه باشیم .
سندیکای نظام شکوفه ی درختان
پانزده میلیاردها سال است که تاسیس شده است
دقیقا بعد از انفجار بیگ بنگ
ولی ما هنوز اندر خم کوچه ی علی چپ
بر روی دو پاشنه نشسته ایم
وبه دیواربلند انکار و تزلزل مدام آن
تکیه زده ایم و قطار سبحه را به گرد
سبابه ی بی سوادی مان
می چرخانیم و در بنگاه بزهکاری مذاهب
عضویت داریم .
انسجام رشد جمعیت برگها و
نظم زرد اوراق اشجار دیدنی است .
تمام برگها در پائیز معیار و منششان یکی است
و مانند ما آدم نماهای بی خاصیت و بی هدف
در آسمان آبی بادهای صبا نمی گردند .
دیریست محرومیت برگها درکشور یونیسف
به اثبات رسیده است و بیشتر آباژورها
از برگ درختان الگو می گیرند و
در شبهای یلدای زمان
به نور افشانی خلوتگاه عشاق مشغولند .
چه غم انگیز است تورق برگها
به دست بادهای صد و بیست روزه .
تازه هنوز سر و کله طوفان پیدا نشده است
او به هیچ برگ احساسی رحم نمی کند .
البته افتادن برگها مثل ما انسانها
بی فایده نیست
آنها برای تقویت اجداد خود
خون تازه ای را در لابراتوار
خاکهای شمال و یمین وعلیین
می سازند و برای هزارمین بار
از خود مایه میگذارند .
اصلا ما نیازمند برگها برای
سوخت وسازروغن چراغ های
روشنایی شبهای خلوت عشاق
و یلداهایمان هستیم .
آنها می سوزند تا ما عشق بازی کنیم و
راهمان را گم نکنیم .
باقر رمزی باصر