سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        قربانی کردن گاو ( اول)

        شعری از

        عباس زارع میرک آبادی

        از دفتر حدیث حکمت نوع شعر مثنوی

        ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۳۱ شماره ثبت ۴۳۵۵۸
          بازدید : ۸۱۱   |    نظرات : ۵۴

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر عباس زارع میرک آبادی

        ‌قربانی کردن گاو ( اول)
        آمد از حق سوي  موسي اين پيام  
                           گو  كه   قرباني  كنند   گاوي   تمام
        گفت موسي قوم خود را اين چنين 
                           گاو را   قربان   كنید   از   بهر  دين
        قوم  موسي  در  جواب  اين  پيام   
                         گفت    دستور   خدا   گردیده    خام
        گاو، در نزد  خدايان  جاي  داشت  
                          كي  توان  قتلي چنين،  بر پاي داشت
        قتل آن،  قحطي  بيارد  اين  زمان  
                          صد سئوال آورده   با   حيلت  ميان
         نّيت  دل  با زبان چون نيست يك     
                           صد  بهانه   در  زبان   آيد   نه  يك
        با زبان،  توحيد  مي گويد   كلام  
                           در دلش   گاوی    پرستد   او   مدام
        پس   بهانه  مي كند   در   كار  او  
                         نان   همی خوردش  وی  از انبار  او 
        گفت قومش پس بگو بر   ما  كليم  
                           نر   بوَد   يا  جنس  دیگر اي  حكيم
        بعد از آن پرسيده شد از وزن آن   
                          گفت   ني   لاغر بود،  ني  چاق، آن
        در سئوالي پرس وجو ازرنگ شد   
                           قوم ایشان زین همه در  ننگ   شد
        هر  چه  پرسيدند آمد  يك  جواب  
                           حلقه  تنگا تنگ    شد در اين  ثواب
        چون كه حلقه تنگ گردد در كلام  
                            كار آن  هر گز   نمي گردد    تمام
        گر  تو  را  دستور   او آمد  ميان   
                          بي تعلل   كن   اجابت    در  زمان
         گر  بجويي نقص ها  را در  نهان 
                            صد دو جندان رنج مي آيد از  آن
        عاقبت   راه    فرار  قوم     بست   
                           گفت مردم را چنين بايد كه  هست
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        احمدی زاده(ملحق)
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۸:۰۰
        استاد گرانقدرم از صفحه متبرک و شعرتان اموختم مرحبا خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ۱۳:۴۸
        نّيت دل با زبان چون نيست يك


        صد بهانه در زبان آيد نه يك...................... خندانک خندانک خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۰۶:۰۲
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        درود استادحکیم وبزر
        گوارم
        بسیارررر عالیییییییی خندانک خندانک خندانک
        شعرهای شما ان شاالله در آینده
        یک مجموعه ی ماندگارخواهند شد خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۶:۵۵
        درود استاد عزیز
        بهره بردم از تراوش قلمتان خندانک خندانک خندانک
        امیر جلالی( ا م دی )
        يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ۰۴:۵۲
        بازنویسی و دوباره نویسی وقایع تاریخی - دینی و نمایش جلوه حکمت آموز و عبرت آموز آنها در قالب آثاری اینچنین منسجم و قوی و خوش آهنگ و ایستاده ، و از همه جالب تر و قابل توجه تر اینکه تازگی و زیبایی را دوچندان در این آثار احساس کردن ... به گمان این بنده حقیر اتفاقی نیست و دلیل و حکمت خاصی پشت این اتفاق خوب وجود دارد. ما می خوانیم و می آموزیم و گنجینه لغات و الفاظ ما تقویت می شود و این از قدرت قلم و ذهن پویا و خلاق استاد و دوست عزیزم جناب زارع عزیز است . بهره بردم و درود بر شما خندانک
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ۰۵:۳۰
        استاد عزیز سلام
        خوشحالم که عمری بود و باز هم از شما خواندم
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        آرش غفاری درویش(منتظر)
        يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۴۱
        ما از این گوساله ها عبرت ها کردایم
        خواندیم و آموختیم
        خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        نجمه طوسی (تینا)
        يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ۱۷:۱۴
        سلام بر استاد گرانمهر
        عالی بود
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        احمد رشیدی مقدم (گمنام)
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۰۵:۲۱
        درود بر استاد زارع عزیز
        بسیار زیبا سروده اید ومسلم
        منظور داستان گاو در قرآن وسوره بقره
        هست که همیشه از کیفیت آن از موسا
        سئوال میکردند ؛ وآنچه را بعضی از مفسرین
        معتقدند از برکت دعای پدر در حق فرزندش
        باعث شد که قیمت گاو بقدری زیاد شد که پس
        از قربانی کردن پوست آن را پر از جواهر کردند
        و به صاحبش دادند که اگر بخواهم مطلب را درج
        کنم بیش از حد طولانی میشود
        دست حق نگهدار خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        فرهاد مهرابی
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۰۹:۱۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

        سلام جناب زارع استاد بزرگوار
        شعر زیبایی سرودید
        مورد قبول حق باشه
        درود بر شما

        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ولی الله شیخی مهرآبادی(دیوانه)
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۱۴
        جناب آقای میرک آبادی عزیز،سلام علیکم.
        ............................................................
        درموردِ علّتِ دستوربه کشتنِ چنین گاوی ،تعابیر وتفاسیرِ متعدّدی بیان شده امّا آنچه که ازنظرّ عقلانی بهترازهمه به نظر می رسد (واغلبِ مفسّرین هم براین عقیده اند)این که:....
        بنی اسرائیل،سابقه ی گاوپرستی داشته اندو،این عمل دراعماقِ روحشان ریشه داربوده است...وخداوند برای شکستنِ تقدّسِ این امر، دستوربه ذِبحِ گاومی دهد......
        درمقابرِ مصری ها که امروزه کشف شده،تعدادی گاوِ مومیایی شده به دست امده است...(آپیس)گاوِ مقدّسی بوده،به عنوانِ نمایند ه ی خدایان،که روزِ تولّدش همواره ازطرفِ مصریان جشن گرفته می شده است.
        (بطلمیوس)کاهنانِ مصری راقانع ساخت که امورِ عبادت ودیانت رادرسرزمینِ و مصرو(یونان)راهماهنگ نمایند......نامِ مشترکی برای این گاو انتخاب نموده وپس ازان گوساله ای رادرشکلِ اِلهه ی مصری(اوزیریس،یاآپیس)پرستش می کردند......بنابراین دستورِ خداوند دائربرکشتنِ (گاو) وبخصوص دراین (بُرهه) فقط شکستنِ تقدّسِ ان بوده است که به صورتِ یک فرهنگ وسُنّت مذهبی وجودداشته است.
        البته می گویند صاحبِ این گاو،مردی بوده که برای پدرش احترام زیادی قائل بوده است....ازجمله روزی برایش معامله ی پُرسودی پیش می آید...وچون کلیدِ صندوقچه اش زیرِ سرِ پدرش بوده ودران لحظه ،گویا پدرش خواب بوده است واوهم، برای اینکه مزاحمِ خوابِ پدرنشود، ازخیرِ معامله می گذرد وخداوند هم به پاداشِ این کارِ نیکِ او.....بنی اسرائیل راوامی دارد که گاوِ اورابا ان نشانه های بخصوص ،به قیمتِ گزافی ازاوبخرند....
        این نظریه ازآن جهت ضعیف است واکثرِ علماء آن رارَد می کنند که اگرخداوند بخواهد کسی رابه هرشکلی جَزای نیک بِدَهد،احتیاج به این همه مقدّمات ندارد......پس هدف مهّم تری درپیش بوده وآن هم بَت شکنی واشاعه ی فرهنگِ توحیدی رابهترمی توان درنظر داشت....
        ..........................................................................................
        وامّا جناب دیرک آبادی عزیز،عرض کرده ام که شما درپردازشِ این نوع مصادیق( ان هم درقالبِ (مثنوی) خدارشکر،...یَدِ طولانی وتبهُِّرِ فروانی دارید......فقط یکی دومورد به نظرم می رسد که خدمتتان عرض می کنم...
        .................................................................................................
        بعدازان پرسیده شد ازوزنِ آن...
        گفت: نی لاغَربُوَد،نی چاق آن...
        دراین بیت، (آن) درهردومصرع ،ردیفند...ونمی توانند قافیه باشند...
        بنابراین قافیه ها می شوند(وزنِ وچاق،)که ملاحظه می فرمایید، مُغایرند.
        ................................................................................................
        نیّتِ دل بازبان، چون نیست یک..
        صدبهانه درزبان آید، نه یک...
        ایضاً (یک) درهردومصرع ،ردیفند وقافیه ها...(نیست) ودرمصرع اول و(نه) درمصرع دوم،مُغایرند...
        ................................................
        (گوکه قربانی کنند،گاوی تمام) دراین مصرع هم ،یک هجای کوتاه ،وزن رابه هم زده است(.....قربانی کنَن{د}........)
        ............................................................
        ...شرمند ه ام بزرگوار....ببخشید ازاطاله ی کلا..موفق باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        وحید کاظمی
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۲۱
        خندانک خندانک خندانک

        درود بر استاد زارع گرامي

        عالي بود مثل هميشه

        سلامت باشيد و سر زنده

        و بسراييد

        خندانک خندانک خندانک
        محسن ملک زاده(رهگذر)
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹
        خندانک درود ها زیبا بود
        بهاءالدین داودپور تخلص بامداد
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۲۲
        درود برشما دوست واستادگرامی جناب زارع عرض ارادت مرا پذیراباشید پاینده وپیروزباشی خندانک خندانک خندانک خندانک
        نیره ناصری نسب
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۳۵
        درود بر استاد بزرگوار و گرانقدر

        بسیار زیبا و حکیمانه

        می آموزیم در محضرتان

        پاینده باشید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
          مرتضی اربابی حکم ابادی (مسیح)
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۵۶
        سلام استاد گرام
        ببخشید کم سعادتی من را در بهره بردن از اشعار نابتان
        مثل همیشه
        لذت بردم
        مانا باشید خندانک
        عباس وطن دوست
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۵:۱۲
        خندانک
        سلام

        درود بر ذوق و احساس نابتان جناب زارع عزیز

        بهره مند شدیم از محضرتان بزرگوار

        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        جعفر جمشیدیان تهرانی
        دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ۲۱:۰۶
        بهره بردم از تراوش قلمتان
        سربلند باشید گرامی
        خندانک خندانک خندانک
        کریم لقمانی سروستانی
        سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ۰۴:۵۱
        سلام وعرض ارادت استادزارع بزرگوار
        خیلی وقت بودبدلیل کمی کسالت .گرفتاری وسفر سعادت حضور درکلاس درستان نداشتم
        خوشحالم امروز نصیبم شد
        با این شعر بسیار زیبا .هنرمندانه وارزشمند که به تصویر کشیدید
        لذت بردم
        شادزی خندانک
        علیرضا کاشی پور محمدی
        سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۴۵
        آفرین ها به شما
        خندانک خندانک خندانک
        عباس زارع میرک آبادی
        سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ۱۷:۱۸
        سلام استاد کاشی عزیز
        از اینکه لطف شما شامل حال من شده است متشکرم
        بزرگواری کردید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خداداد آدينه (آدينه)
        سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ۲۰:۰۹
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسام الدین مهرابی
        چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ۲۳:۵۸
        زیبا سرودید استاد ارجمند
        مثل همیشه آموزنده و پر معنا...
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        5