مرد ِ دلمُرده گرگِ بارانَست ، قصّه ي ِ ناتمام مي فهمد !
هيچ حرف ِ اضافه لازم نيست ، تا بگويي سلام ، مي فهمد !
سادگي را غلاف بايد كرد ، سركِشي حديث ِ آزاديست
زجر ِ افسار و نيش ِ پهلو را، اسب ِ اهلي و رام مي فهمد !
فهم در هاي و هوي و شيوَن نيست، هرسكوتي حكايتي دارد
حسّ و حال ِ مُرده را بر دار ، حلقه ي ِ بي كلام مي فهمد !
هر كه خواهد هميشه خوش باشد، مستحبّ و مُباح خير ِ سرَش
تلخي ي ِ حُكم ِ مرجع ِ تقليد ، اهل ِ فعل ِ حرام مي فهمد !
پُختگي رديفِ ِ رندي نيست، چه رَكب ها از اين و آن خوردن
داغي یِ كوره ، سوز ِ آتش را ، آهن ِ نرم و خام مي فهمد !
درك ِ مرد ِ شكسته راحت نيست ، جان ِ ليلي زمانه بيرحم است
درد ِ مجنون ِ بي سر و پا را ، خود ِ اِبن السّلام مي فهمد !
وصفِ احوال ِعاشقي سخت است، هر دلي داغ ِ كهنه اي دارد
معني ي ِ سوت هاي عاشق را ، كفتر ِ روي بام مي فهمد !
شعر ِ من قصّه ي ِ پريشانيست ، بند بندَش عُصاره ِ رنج است
قدر ِ اين بيت هاي آشفته ، شاعر ِ بامَرام مي فهمد !
------------------------------------------------------------------
پ.ن : ابن السّلام جواني از خانواده مرفه كه در مصاف
عشق بر مجنون پيروز شد و با ليلي ازدواج كرد .
مازیار نظری ( تهران- تیر 1394 )