آز کـردی!
نـاز بـر مـن،باز کردی!
آه ای دنیـــــای گنــدم را نـگـهبـــــــــان!
خــاک را جـان دادی و آنـوقت، غـم، آغــــــاز کــــردی!
روح را خود ساختی،خود هم شکستی!
وانچه را اعجاز کردی،
راز کـردی!
.
.
.
ایضاح ( جهت آشنایی با ساختار قالب های سبک زلال):
زلال فوق از نوع عروضی قافیه دار و در طول ریتم فاعلاتن می باشد:
فاعلاتُن
فاعلاتُن فاعلاتُن
فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن
فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن
فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن
فاعلاتُن فاعلاتُن
فاعلاتُن
فرم قوافی:
.........قافیه
...............قافیه
......................آزاد
..........................قافیه
......................آزاد
...............قافیه
.........قافیه
دقت:
3- فاعلاتُن
3- آز کـردی!
2- فاعلاتُن فاعلاتُن
2- نـاز بـر مـن،باز کردی!
1- فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن
1- آه ای دنیـــــای گنــدم را نـگـهبـــــــــان!
+- فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن
+- خــاک را جـان دادی و آنـوقت، غـم، آغــــــاز کــــردی!
1- فاعلاتُن فاعلاتُن فاعلاتُن
1- روح را خود ساختی،خود هم شکستی!
2- فاعلاتُن فاعلاتُن
2- وانچه را اعجاز کردی،
3- فاعلاتُن
3- راز کـردی!