دل رفت و دلبر نیز هم
جانم بُرید آن چشم و خنجر نیز هم
کی دانـد احـوال مــرا از درد عـاشق بیـخبـر؟!
گشتـه دوان دنبال او سـر نیـز هم
احساس و باور نیـز هم
.
دیگـر مــرا از مـن مپـرس!
زان آتش پـروانـه در خـرمن مپـرس!
عالـــم اگـــر اینست پس بشنو کــه مـن مـن نیـستــم
یعنی که راز روح را از تن مپـرس!
وز خون دل خوردن مپرس!
.
.
.
ایضاح جهت آشنایی دوستان با قالب های سبک زلال:
زلال فوق با شروع ریتم « مستفعلن مستفعلن » با دخالت « مستفعلن » و در قالب عروضی قافیه دار پیوسته میباشد:
.
مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن
.
فرم ضرباهنگ: 4-6-8-6-4
فرم قافیه: ق-ق-آ-ق-ق
.
دقّت:
.
.
مستفعلن مستفعلن
دیگـر مــرا از مـن مپـرس!
.
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
زان آتش پـروانـه در خـرمن مپـرس!
.
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
عالـــم اگـــر اینست پس بشنو کــه مـن مـن نیـستــم
.
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
یعنی که راز روح را از تن مپـرس!
.
مستفعلن مستفعلن
وز خون دل خوردن مپرس!