یک طاق منظم که میـانش همه اعظم
از کاشف و دانش و هنر پزشک و حاتم
بیرونیِ خوارزم شده ، گاه نگار و ؛
تقویم شناس و همه داناییِ عـالَم
از راز کسوف آگه و خورشید زمان است
تا هست به دنیا هنرش ثبت به خاتم
با فلسفه و ریاضی ونجوم و تاریخ
اعصار زمان گرفته در بر این معظّم
"رازی" که درون کشف رازی شده پیدا
بر درد همه عـالَم و آدم ، شده مرهم
یک جرعه از آن نوش وَ یک جرعهِ دیگر
درمان عفونت است و ، زخم تنِ آدم
با نفت سفیدش شده نام آورِ یک دهر
شد ناجیِ یک سلسله ،یک جهانِ درهم
از الکل و از عصاره اش چکه کند #عشق
هم در طِب و هم زندگی میشود غمت کم
از بوعلی و طِب و شفایش سر تعظیم؛
باید که فـرو آرم از این ، دانش مُبهم
در منطق و موسیقی و شعر و هندسه تا؛
جغـرافی و حفظ کل قرآن ، شده مُبرم
در علم پـزشکی پدر و ، در همه آثـار
قانــون و شفایش شده تکـرارِ دمادم
از کــودکی یک ، عـالِم فـرزانه و دانا
تا لحظه ی مرگش به طبابتش مصمّم
خیـام عزیـز و قلـم و ، شعـرِ لطیفش
در قــافله ی عمـر ، شـده راهِ مقـدّم
در وصف ربـاعی و ، شـراب کهنه ی او
هر عـاشق دیوانه بَرد ، دست به پرچم
در دین و زمین و زیست و شاعری توانا
در بلخ و نشابور و در این جامعه ی جم
"ساقی غم فردای حریفان چه خوری" تا ؛
هست از خُم گیرا ،دو سه تا باده فراهم !
جمعی همه از ، ستـارگان آسمـانی ؛
با "پونه" شده ، مجلس ما بهشتِ خرّم
افسانه_احمدی_پونه
─┅─═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═─┅─
غزلی در وصف چهارطاق بین الملل
چهار تندیس از مشاهیر ایران زمین
حکیم ابوریحان بیرونی ، زکریّای رازی
ابوعلی سینا و حکیم خیّام نیشابوری
که در شهر وین کشور اتریش روبروی
دفتر سازمان ملل قرار دارد✅✅✅✅
زیباست
با تصحیح وزن زیباتر نیز خواهد شد