سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب آقای محمد کریمی (پویا) که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
🔵 یکی از شاخصه های اشعار موزون (اشعار دارای وزن عروضی) عدم خروج از وزن است چه قالب غزل باشد و مثنوی چه نیمایی باشد و غیره و غیره
در دروس وبلاگ بخش نیمایی سرایی کلیاتی از سرایش نیمایی را مطرح کرده ام که کم کم این دروس جلو میرود اما در این نقد مختصری از برخی المان های این قالب را عرض خواهم کرد که شاید موثر افتد برای دوستان بعون الله
چنانچه مستحضر هستید در اشعار نیمایی وزن و قافیه وجود دارد ولی شاعر ملزم نیست طول همه ی مصاریع را یکسان بگیرد و قوافی را در جاهای معینی بکارد.
🔵 در اشعار نیمایی ملاک وزن رعایت زنجیره است و نباید شاعر از زنجیره ی انتخابی خود خارج شود که اگر اینگونه شد قطعا شعر به خروج از وزن متهم میشود متاسفانه در آثار برخی دوستان نوقلم که مبادرت به سرایش نیمایی میکنند مشاهده میشود این مهم مراعات نمیشود و این نقطه ی ضعفی است برای آنها.
🔵 برخی از زنجیره های وزنی در اشعار نیمایی به قرار زیر است
🚩 فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن………..
🚩 مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن………
🚩 مستفعلن مستفعلن مستفعلن………
🚩 فعلاتن فعلاتن فعلاتن……….
🚩 مفاعیل مفاعیل مفاعیل ……..
🚩 فعولن فعولن فعولن……….
🚩 فاعلن فاعلن فاعلن………
🚩 مستفعلن فاعلن فاعلن……….
🚩 مفاعلن مفاعلن مفاعلن……..
باید توجه داشت این زنجیره در این شکل خود کابرد کمتری یافته است با حذف هجای اول رکن نخست آن، زنجیره ی جدیدی پدید می آید به صورت
🚩 فاعلن، مفاعلن مفاعلن………
🚩 مفاعیل فاعلات مفاعیل فاعلات………
🚩 مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن……….
🚩 مفتعلن مفتعلن مفتعلن……..
🚩 مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن
🚩 فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن………
پویای عزیز در شعر خود گاهی از قاعده خارج شده که ان شاء الله در اشعار بعدی شاهد موفقیت های بیشتر برای این شاعر باشیم.
میتوانستم در خصوص محتوا هم مطالبی بنویسم ولی حوصله ی دوستان کم است و سخن زیاد
درود هادی جان عالی و بسیار مفید و سازنده در مورد قافیه و زنگ مطلب که نیما تاکید دارد تا جایی که به خاطر دارم به مواردی برخوردم که برخی نیمایی سرایان، یا قافیه را به کار نبرده اند یا قافیه هایشان بنا به قواعد قافیه در شعر کلاسیک، ایراداتی دارد. سوالم این است اگر کسی وزن را رعایت کرد اما نیمایی اش قافیه نداشت شعر او نیمایی محسوب می شود؟ و اگر نیمایی نیست نام آن چیست و چه سبک و قالبی دارد؟ و آیا نمی توان بر اساس تاریخ سرایش نیمایی ها، بکاربردن قافیه را در نیمایی اختیاری دانست؟ خدای مهربان به اندیشه و قلم نابتان برکت دهد.
سلام و خسته نباشید سید هادی جان عزیز استاد بزرگوار چقدر خوشحال شدم از این پنجره سبز واقعا زحمت کشیدید و وقت گذاشتید قدردان زحمات شما هستم به خواست خدا و با مطالعه بیشتر تلاش خواهم کرد تذکراتی که دادید ایرادات رو برطرف کنم و آثار بهتری ارائه دهم خداوند به قلمتان برکت دهد و بهترینها رو نصیب تان کنید دوستتان دارم
شعر نیمایی نامی است برای نامیدن شعری که در آن وزن و قافیه و مصراع بندی به شکل خاصی که همان شکل پیشنهادی نیماست رعایت شده باشد. خوشبختانه این قواعد به صورت روشن و علمی به وسیله ی برخی پیروان نیما، به ویژه مهدی اخوان ثالث مدون شده و در اختیار ماست. در مورد سوالت میشود دونوع برخورد داشت
مورد اول اینکه شاعرانی که بعد از نیما پیرو قواعد او بودند مانند اخوان که توانستند راه نیما و سبک نیما را ادامه دهند چه در بحث قافیه چه وزن البته تمام قواعد قافیه چه در شعر کهن چه نیمایی یکی است و اگر دو کلمه را بتوان در شعر کهن قافیه قرار داد در نیمایی هم میشود
گروه دوم نوگرایانی بودند که یا قاعده ی نیما را کم رنگ کردند یا به کل قافیه را از این اشعار برداشتند که به نظر من اینان موسیقی شعر های خود را به واسطه ی حذف قافیه نابود کردند برخی هایشان اسم اشعار خود را نیمایی آزاد گذاشتند و برخی ها شعر آزاد به هر حال عبور از برخی قواعد و یا نوآوری قطعا سواد و علم کافی و وافی میخواهد که هر کسی از عهده ی آن بر نمی آید و اینان سر از ترکستان در می آورند.
چه نیمایی دلانگیزی...
هر چند غمانگیز...
حیف این نیمایی قشنگ نبود موزیک رو بیکلام آپلود کردید؟...
درود بر جناب کریمی بزرگوار
فقط یکم منهاشووو دریابید... خیلی زیاده...
درود و عرض ادب شاهزاده گرامی بسیار ممنونم از نظر لطف شما میدانم این شعر خیلی غم انگیز است و در این اوضاع و شرایط اصلا دوس ندارم باعث اندوه کسی شوم ولی حیفم اومد منتشر نکنم در مورد این همه "من" دیدم که اگه بیشتر دستکاری کنم خرابش میکنم بهر حال برگ سبزی است تحفه درویش تقدیم حضور سبز دوستان
سلام و عرض ادب
عزیز برادر
شعری عاشقانه غمگین از قلم مبارک خواندم .
زبان شعر لطیف و احساسی بود و خواننده را تا پایان با خود همراه میکرد
شاید زیبایی که در نیمایی غمگین وجود دارد...
در قالب های دیگر کمتر وجود داشته باشد و برای همین است ، قالب نیمایی تا به امروز طرفداران خود را حفظ کرده و به آنها افزوده .
برای شما آرزوی موفقیت دارم .
سلام و عرض ادب احترام خدمت برادر گلم آقا محمدرضای گل خیلی خوشحالم که پسندید بردار جان شرمنده ام کردید با گل افشانی تان زیر نظرات دوستان مدتی هست که دوست دارم در قالب نیمایی فعالیت کنم بله این قالب جذابیت های خاصی دارد که برای من هم لذت بخش است امیدوارم بتونم ادامه دهم خیلی دوستتان دارم برادر عزیز🌷🌺🌷🌺🌷🌺
درود بر جناب کریمی فرهیخته و زیباقلم نیمایی جانداری ست با مضمونی غمگینانه امیدوارم در آینده نزدیک نیمایی های درخشان دیگری بخوانیم از این قلم توانمند موسیقی هم معرکه بود. به مهر یزدان بمانید تا همواره ناب بنگارید.
درود و عرض ادب و احترام برادر عزیزم شما لطف دارید من هم از شما آموخته ام خصوصن صفای قلب و ادب شما برایت بهترینهارو آرزو میکنم که لایق هستی دوستتان دارم
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست . استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب آقای محمد کریمی (پویا) که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
🔵 یکی از شاخصه های اشعار موزون (اشعار دارای وزن عروضی) عدم خروج از وزن است چه قالب غزل باشد و مثنوی چه نیمایی باشد و غیره و غیره
در دروس وبلاگ بخش نیمایی سرایی کلیاتی از سرایش نیمایی را مطرح کرده ام که کم کم این دروس جلو میرود اما در این نقد مختصری از برخی المان های این قالب را عرض خواهم کرد که شاید موثر افتد برای دوستان بعون الله
چنانچه مستحضر هستید در اشعار نیمایی وزن و قافیه وجود دارد ولی شاعر ملزم نیست طول همه ی مصاریع را یکسان بگیرد و قوافی را در جاهای معینی بکارد.
🔵 در اشعار نیمایی ملاک وزن رعایت زنجیره است و نباید شاعر از زنجیره ی انتخابی خود خارج شود که اگر اینگونه شد قطعا شعر به خروج از وزن متهم میشود متاسفانه در آثار برخی دوستان نوقلم که مبادرت به سرایش نیمایی میکنند مشاهده میشود این مهم مراعات نمیشود و این نقطه ی ضعفی است برای آنها.
🔵 برخی از زنجیره های وزنی در اشعار نیمایی به قرار زیر است
🚩 فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن………..
🚩 مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن………
🚩 مستفعلن مستفعلن مستفعلن………
🚩 فعلاتن فعلاتن فعلاتن……….
🚩 مفاعیل مفاعیل مفاعیل ……..
🚩 فعولن فعولن فعولن……….
🚩 فاعلن فاعلن فاعلن………
🚩 مستفعلن فاعلن فاعلن……….
🚩 مفاعلن مفاعلن مفاعلن……..
باید توجه داشت این زنجیره در این شکل خود کابرد کمتری یافته است با حذف هجای اول رکن نخست آن، زنجیره ی جدیدی پدید می آید به صورت
🚩 فاعلن، مفاعلن مفاعلن………
🚩 مفاعیل فاعلات مفاعیل فاعلات………
🚩 مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن……….
🚩 مفتعلن مفتعلن مفتعلن……..
🚩 مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن
🚩 فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن………
پویای عزیز در شعر خود گاهی از قاعده خارج شده که ان شاء الله در اشعار بعدی شاهد موفقیت های بیشتر برای این شاعر باشیم.
میتوانستم در خصوص محتوا هم مطالبی بنویسم ولی حوصله ی دوستان کم است و سخن زیاد
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی