پنجشنبه ۶ دی
یار گل اندام شعری از یاسر کریمی
از دفتر غزل نوع شعر غزل
ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۲۴ شماره ثبت ۱۲۹۴۵۵
بازدید : ۳۷۲ | نظرات : ۶۷
|
آخرین اشعار ناب یاسر کریمی
|
بنام خدا
مه ندارد جلوه ای، ای یار گل اندام من
پیش مهتاب رُخت، ای روشنی بر شام من
ماه و انجم منفعل شد،در شب گیسوی تو
موی پر چین تو می بندد مرا در دام من
گر که زندانبان تویی من خود به زندان میشوم
گوئیا مِی میرود با پای خود بر جام من
ای بَه از بویی که می پیچد ز شبوی رُخت
باده حیران می شود چون میزنی بر نام من
شب نگردد صبح یارب،تا شوم در کوی دوست
چون نبینم روی او وای از من و فرجام من
گر قمر گردد نهان دیگر نمانم بی گمان
کس نداند عاقبت چون میشود انجام من
یاس ۱۴۰۳
|
|
نقدها و نظرات
|
درود وعرض ارادت خدمت استاد وسید بزرگوار بسیار عالی وپر بار خدا قوت موفق باشید | |
|
درود بر شما استاد گرامی جناب آقای دکتر محمدی بزرگوار 💐🌺🌺🌺 خدا را سپاس می گویم که فرصتی دوباره عطا کرد تا در کلاس درس شما علم آموزم بسیار عالی و آموزنده بود 🌺💐🌺 | |
|
درود و سلام بر استاد ارجمند و عزیز جناب دکتر محمدی بزرگوار ممنونم از توجه و وقتی که برای شعر من صرف کردید و باید ببخشید که بعلت گرفتاری دیر به صفحه ی شعر ناب مراجعه کردم نگاه زیبا دقیق و موشکافانه ای داشتید به این غزل و به مسائله ی مهمی در شعر پرداختید یعنی مفهوم واقعیت این هست که من به مفهوم خیلی اهمیت میدم استاد و در نگارش و خواندن هر شعری دنبال مفهوم هستم و در مورد نقد شما من به آغوش باز می پذیرم و در اصلاح این غزل حتما موادی که فرمودید رو به کار می بندم انشالله با همین نقدها و توصیه ها در مسیر بهتر شدن قدم بردارم سپاسگذارم کریمی | |
|
درود استاد محمدی بهرمند شدیم سپاس | |
|
درودها بر جناب سرمازه انشالله سلامت و تندرست باشید در پناه حق ممنونم از حضور گرم شما | |
|
درودها بر شما جناب استکی بزرگوار سلامت و تندرست باشید در پناه حق | |
|
درودها بر بانو عجم بانوی فرهیخته ی شعر ناب ممنون از شما و استاد محمدی و باقی دوستان که لطف شما و راهنمایی های شما باعث دلگرمی و خوشحالی بنده و دیگر دستان میشه ممنون از حضور ارزشمند شما سلامت و تندرست باشید | |
|
درودها بر شما جناب غریب سلامت و تندرست باشید | |
|
درودها بر شما جناب حاجی زاده سلامت و تندرست باشید ممنونم از حضور پر مهر شما | |
|
درودها بر شما بانو زیبا نگارید سلامت باشید | |
|
درود بر شما جناب نجفی سلامت و تندرست باشید | |
|
درودها بر شما سلامت و تندرست باشید در پناه حق | |
|
درودها بر شما جناب میرزا دوست عزیز انشالله سلامت و تندرست باشید ممنون از شما | |
|
درود بر جناب آزادبخت عزیز سلامت و تندرست باشید | |
|
ورود بر شما جناب دزفولی عزیز شاگردی میکنیم خدمت دوستان | |
|
درود بر شما بانو سلامت و تندرست باشید | |
|
درود بر شما جواد عزیز سلامت و تندرست باشید | |
|
درودها بر شما جناب رافع بزرگوارید چو ذره در طلب آفتاب آمده ام سلامت و تندرست باشید | |
|
درودها بر مادر عزیز شعر ناب آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما دارم در پناه حق باشید ممنون بابت گل آرایی شما | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب آقای کریمی
که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
🔴 شعر هنری است که در همه ی زمینه ها میتواند جولان دهد و در هر صحنه ای نمایش اجرا کند خصوصا غزل که ما این قالب را بیشتر عشق محور میدانیم.
در غزل جناب کریمی هم این امر به نحو احسن اجرا شده است
گرچه زبان شعر امروزی نیست و مخاطب زبان امروزی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد ولی این امر برمیگردد به سلیقه و نوع دید خواننده
چیزی که مهم است اینکه در هر حالتی چه کهن سرایی چه نو سرایی فاکتور مهم مراعات کردن المان های درست شعر است و داشتن زبان یکدست و یکپارچه
نکاتی در خصوص مضمون این شعر نظرم را جلب کرد که در ذیل به آنها اشاره میکنم
🚩در بیت اول
مه ندارد جلوه ای، ای یار گل اندام من
پیش مهتاب رُخت، ای روشنی بر شام من
وقتی شاعر اذعان میکند ماه در پیش اندام یار جلوه ای ندارد با نقض غرض مصراع اول در مصراع دوم رخ یار را به ماه تشبیه کرده
که این به لحاظ مضمون نادرست است
قباحت نقض غرض در شعر آنقدر هست که
شیخ افصل رحیم معروف به افصلی در کتاب
آداب الشعر عنوان میکند هر بیتی که در آن نقض غرض مستولی باشد مثل کرمی است که بر جان سیب افتاده
چرا که این امر منجر به اجتماع خواستن و نخواستن فعل واحد می شود
🚩 در بیت دوم
ماه و انجم منفعل شد،در شب گیسوی تو
موی پر چین تو می بندد مرا در دام من
اولا اینکه در یک غزل شش بیتی بخواهیم سه بیتش را (بیت آخر هم) اختصاص به ماه و تشبیه آن کنیم کمی در ذوق میزند چرا که تصاویر بهتر و بیشتری هم وجود دارد و این امر موجب میشود که به ما انگ تنبلی بزنند
در ثانی در مصراع دوم این بیت
استفاده ی همزمان من و مرا چون ردیف کلمهی ( من) است از زیبایی شعر میکاهد.
🚩 در بیت سوم
گر که زندانبان تویی من خود به زندان میشوم
گوئیا مِی میرود با پای خود بر جام من
اولا در مصراع اول این بیت با وجود کلمه ی زندانبان ( زندان) دومی نازیبا است و شاعر باید برای آن فکری کند
در ثانی قیاس بین زندانی و زندانبان و می و جام می کمی دور از ذهن است
مقایسه باید جوری باشد که مخاطب دلیل قیاس را منطقی تشخیص دهد در صورتی که جام می محفظه ای در بسته نیست که می در آن اسیر باشد حالا خمره بود باز قابل توجیه بود ولی جام به زعم من قیاس قوی و قدرتمندی نیست.
🔴 ابراز علاقه ی عاشق به معشوق به همراه چاشنی های زیادی بوده است که در طول تاریخ غزل سرایان نامی ایران از این چاشنی ها زیاد استفاده کرده اند در شعر امروز شاعر برای اینکه مزهی شعرش بهتر و بیشتر در جان مخاطب رخنه کند باید از انواع این چاشنی ها استفاده کند و خود را در حصار چند تصویر دستمالی شده قرار ندهد.
آیا انسانی که در عصر امروز با مسدود شدن یک اپلیکیشن خود را به هر دری میزند که آن را رفع نماید آیا میتواند با ذائقه ی آدمیان قرون گذشته از عشق سیراب شود؟
برای جناب آقای کریمی آرزوی موفقیت دارم
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی