سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از بانو رجائی که
ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
🔴 شعر در هر قالبی و در هر ژانری پرواز به ناممکن هاست و شاعر واقعی
خود را در حالتی از خلسه قرار میدهد و اقدام به سرایش میکند.
البته خیلی ها معنا و مفهوم شعر جوششی را در این می دانند که از اولین مصاریع و یا سطور قلم را بر کاغذ نهاده و در مقطع قلم از کاغذ برداشته شود و فورا شعر در معرض دید مخاطب قرار گیرد.
البته این امر، مبارک است اگر شاعر به آن مرحله از علم و سلوک رسیده باشد اما در اکثر موارد اینگونه نیست و پس از جوشش اشعار نیاز به سمباده کاری و ترمیم دارد تا کاری یکدست تحویل مخاطب شود.
بهترین منتقد اشعار ما، خود ما هستیم که باید پس از سرایش و گذشت زمانی از آن، به شعر برگردیم و چونان منتقد سخت گیر به شعر مان نگاه اندازیم تا سره را از ناسره باز ستانیم و شعر مان بشود شعر.
👈البته در سایت وزین شعر ناب بخشی وجود دارد دارد با عنوان ویرایش اشعار که دوستان میتوانند با پرداخت کمترین هزینه اشعار خود را ویرایش نمایند و از اساتید مجرب ویراست مدد جویند 👉
با این مقدمه میرویم سراغ شعر بانو رجائی
🔴 در نقد های قبلی مفصل راجع به اشعاری که جنس زنانگی دارند.
بحث کرده ام و فقط به عنوان یادآوری ذکر میکنم که حس و حال زنانگی در شعر بانوان امروز رو به افول است و باید حتما و قطعا در ادبیات و شعر زنانه به این امر توجه ویژه شود تا بانوان محترم از احساس های ناب خود بنویسند چون بانوان و زنان سرزمین ما، کارخانه های تربیت انسان هستند و هرچقدر این حس تقویت شود جامعه رو به رشد خواهد بود
🔴 این غزل با وزن بسیار زیبای
مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
مضارع مثمن اخرب مکفوف محذوف
_ _ ل / _ ل _ ل/ ل _ _ ل/ _ ل _
سروده شده است
🔴 نقش قافیه در اشعار موزون چنان مهم است که گاه انتخاب درست شاعر برای قوافی شعر را به عرش میبرد و برعکس اگر قوافی درست انتخاب نشوند
شعر سلاخی میشود.
سرکار خانم رجائی به طور کاملا هوشمندانه قوافی
🚩
( زنانه، شانه، شبانه، خانه، چانه، روانه، ترانه) را جوری در متن غزل شان جای داده اند که صد چندان شعر را زیبا تر کرده است.
در اصطلاح، این امر را هم افزایی قافیه گویند که با کمک دیگر اجزا مانند موسیقی بیرونی (وزن) ساختار عروضی و غیره توانسته هدف و مقصود شعر را به مخاطب القا کند و مغناطیس شعر آنقدر قوی میشود که مخاطب در دام شعر می افتد.
🔴 در اشعار عاشقانه، خصوصا عشق های زمینی، هر شاعری با استفاده از المان هایی این عشق را نشان میدهد.
بانو رجائی هم در این غزل با اجزا و اندام زنانه و حس و حال زنانگی حس این شعر را به طور مستقیم به مخاطب منتقل کرده است.
🚩
عبارت ها و کلماتی مانند :
(هرم زنانه، شانه، سرانگشت، عطر زنانه، رقص شبانه، چشم، چانه، بوسه)
همه و همه از قانون body love در شعر تبعیت میکند و به صورت زیبا در هم آمیخته شده است.
🔴 شگفتآوری در شعر
گاهی شعر فقط چیدمانی است از کلمات و هیچ شگفتی در آن وجود ندارد مخاطب حس سرخورده ای به خود میگیرد از این اشعار معمولا این شعرها شبیه هم هستند و فقط روی یک سیکل معیوب دور میزنند.
اما گاهی اوقات اشعاری وجود دارد که در آن شگفتانه هایی برای مخاطب است که خواننده ی اشعار با دیدن آن لذت را مزه مزه میکنند.
در شعر خانم رجائی این اتفاق بارها افتاده است از جمله :
✔️
از هوش می رود، سرت از ذوب شانه ام
✔️
تا روح اسب، در سر انگشت می دود
✔️
با استخوان دم نزدن می کشم به خون
ساطورهای لب زده را کنج خانه ام
(شاه بیت این غزل)
✔️
تا خورده و فرو شده در نقطه های سرد
جز آستان درد نبوسد ترانه ام
برای بانو رجائی به خاطر این شاهکار تبریک عرض می کنم و آرزوی موفقیت دارم.
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی