درود مجدد جناب مفخم
کامنت شما رو حقیقتا چند دقیقه ای قبل از نقد دیدم بخاطر این تاخیر ناخواسته عذر میخوام
اما چون مخصوصا کامنت تون در مورد هجاها بود ، گفتم کمی در مورد هجاها واسه تون بنویسم و ابتدای نقد هم گفتم که از منظر کلاسیک و نگفتم ترانه
در مورد به زیر که هرجور خودتون صلاح میدونید
گفتم مفاعلن : ل _ ل _ این شکل هجایی یعنی با یک هجای کوتاه آغاز میشه
مصراع چهارم رو که اشاره فرمودید
طعنه به گریه ها بزن برای لمس خنده ای
طعنه : طـَع + ن ِ : طــَع : صامت + مصوت کوتاه + صامت
پس میشه هجای بلند ، و ما اگر بخواییم در قالب مفاعلن تغییرش بدیم فقط کافیه جای طعنه ها رو با به گریه عوض کنیم !
به این شکل :
به گریه طعنه ها بزن برای لمس خنده ای
و این مصراع که ویرایش فرمودید :
ببین که خواستنی ترین شکسته ی شکسته ام
تقطیعش میشه :
ب . بین . که . خا
ل _ ل _
س . ت . نی . ت
ل ل - ل
همونطور که مشخص شد تو رکن دوم از نظر وزنی مشکل ایجاد شده ،
اما دلیلش اینه که نوشتن بر پایه ی شنیداری و ضرب اهنگ بخاطر وجود اختیارات شاعری کاملا منطبق با وزن عروضی در نمیاد
اختیارات شاعری اما :
اینه که ما گاهی میتونیم هجای کوتاه رو هجای بلند تقطیع کنیم اما چه وقتایی ؟
وقتی اون هجای کوتاه ساکن نباشه ، و مهم تر این که فقط و فقط باید هجای پایانی واژه باشه
الان همین خواستنی : س و ت دقیقا به همین دلیل که هجای کوتاه غیر پایانی هستن نمیتونن هجای بلند محسوب بشن
و در این مورد نکته ی بسیار مهمی که وجود داره اینه که ما در وزن نه با شکل نوشتاری که با شکل تلفظی سر و کار داریم ،
مثال میزنم
سرد . صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت هجای کشیده است
اما بگیم سردی : سـَر + دی
سر صامت + مصوت کوتاه + صامت میشه هجای بلند
دی صامت + مصوت بلند پس باز هم میشه هجای بلند
اما الان بیام بگم سرد ِی ِ : سـَر : هجای بلند ، د ِ برای خودش مصوت کوتاه گرفته پس میشه هجای کوتاه و همینطور ی هم با مصوت کوتاهش میشه هجای کوتاه
همونطور گفتم در تقطیع اساس و بنیان بر اساس شکل تلفظی هست و شکل نوشتاری درست نیست
(نون ساکن پس از هجای بلند خط میخوره و از تقطیع ساقط میشه )
درست شناختن مصوت ها نقش اصلی رو در تقطیع داره مخصوصا مصوت های کوتاه
حرف های من برای نظم و وزن بود البته که انتخاب همیشه با نویسنده است که بخواد موزون بنویسه یا خیر
اما اگر بناست موزون بنویسیم بدون قوانین امکانش نیست
اما در مورد اینکه گفتید ایا ملزم به رعایت وزن در ترانه هستیم یا خیر
من واقعا نمیدونم چی باید بگم
سلیقه ای هستش بیشتر
من خودم برای یه بنده خدایی که ترانه نوشتم با زبان محاوره هم بود اما کاملا موزون نوشتم چون در هر صورت کلام موزون خوش حالت تر از حرف های معمولی ادا میشن و اصلا دلیل به وجود امدن وزن هم همین بود که به مرور متوجه شدن بعضی جملات در گفتار زیبا تر ادا میشن
و در مورد ترکیب ها ، اگه محتوا غنی باشه نبود ترکیب به چشم نخواهد اومد
اما اگه حالا بخواییم با ترکیب سازی های بی مورد و فاقد معنی کل نوشته رو تزئین کنیم ، خیر این در چشم اهل شعر بسیار واضح و مشخصه
و ترکیب هم باید جدید و نو باشه که موثر واقع بشه نه ترکیب های قدیمی که انقدر استفاده شدن که نخ نما شدن
مثلا : چادر شب
انقد استفاده شده که حتی توی ذوق میزنه
با ارزوی توفیق و در پناه خداوند منان
بخت بد هم آرزو داره.. یه جوری بزن دوباره پاشه..
درود بر شما.. خیلی ریتمیک و جذاب بود..
محتواشم دوست داشتم..
سلامت و ثروتمند باشید