يکشنبه ۲ دی
آبرو شعری از محمد گلی ایوری
از دفتر اجتماعی نوع شعر رباعی
ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۳۹ شماره ثبت ۱۲۱۱۲۱
بازدید : ۸۳۷ | نظرات : ۱۴۸
|
آخرین اشعار ناب محمد گلی ایوری
|
آبرو
تا کی بدِ این و آن را فریاد کنیم
تشتی (طبلی) بگرفته داد و بیداد کنیم
آبرو نشود که دوخت و دوزش سازیم
عمری طلبد و آنی بر باد کنیم
محمد گلی ایوری
پ.ن: از نظر شما عزیز و گرامی،
تشتی بهتر است یا طبلی؟
سپاس از شما که به مهر خواندید .
|
|
نقدها و نظرات
|
درودها . | |
|
سلام و خداقوّت استاد سیدمحمدی سخاوتبیان یک رباعی زیبا از خیامِنیشابوری سردمدار رباعی سرایی در ایران و جهان : آن قصر که بر چرخ همی زد پهلو بر درگهِ آن ، شَهان نهادَندی رو دیدیم که از کُنگره اش فاختهای می خواند چُنین که: کو کو کو کو کو ؟ سلامت و دلشاد باشید | |
|
درودبرشما استاد عزیزم جناب هادی جان محمدی عزیزم بسیار مفید واموزنده بود 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️ | |
|
درود بر شما استاد گرامی جناب آقای دکتر محمدی بزرگوار 🌺🌺🌺🌺 بسیار عالی قسمت شد تا دوباره در کلاس درس شما بیاموزم 🙏🙏🙏 | |
|
درودها استاد عزیز جناب محمدی قدردان زحمات بیدریغتان هستم بهره بردم داز محضر حکیمانه حضرتعالی | |
|
درود جناب محمدی گرامی پنجره بسیار مفیدیست با مرور اوزان رباعی که برای تمامی کلاسیک سرایان از جمله بنده خواندن و مرورش لازم است🌺🌺 | |
|
درود وعرض ارادت خدمت استاد محمدی سپاس از زحمات جنابعالی درپناه خداوند محفوظ باشید | |
|
درود جناب محمدی بسیار مفید بود توضیحاتتون ممنون از بابت توضیحات آموزندتون | |
|
درود بر سیدهادی شعر.. قالب رباعی.. خیلی برام قالب جذابی.. ممنونیم از این پنجره سبز ارزشمند که مروری برام شد.. در ضمن اون تک بیتیها هم خیلی باحال بودند.. مخصوصا فلافلش.. دو نونه باشععع لفن فلافل رباعیش.. پاینده باشید به مهر.. | |
|
درود بر استاد محمدی ارجمند و سپاس از پنجره سبز آموزش و نقد بسیار پربار شما گرانقدر | |
|
سلام و عرض ادب و احترام جناب استاد محمدی عزیز و بزرگوار سپاسگزارم از شما استاد گرامی که قابل دانسته و پنجره سبزی را برای خط خطی های این حقیر گشودید در پناه حق باشید | |
|
غذر تقصیر دارم که خیلی دیر در مقام عرض ادب و احترام قرار گرفتم از محضرتان آموختم و امیدوارم قدردان باشم | |
|
درود بر شما دوستان و سروران گرامی سپاس از شما و حضورتان ممنونم آقایان خوشرو کاظمی حاجی پوری فخوری عزیزیان اکرمی ایوری خانمها دکتر حسین زاده ی دانشمند زند تیر شاهزاده خانوم عجم | |
|
درودی بیکران جناب سید محمدی استاد ارجمند آموختم از آموزش به جا و سپاس از زحماتتان | |
|
سلام و احترام استاد محمدی گرامی درودهایم تقدیمتان خدا قوت | |
|
درود بر شما استاد عزیزیان عزیز و گرامی از حضور گرم و نکته سنجی حضرت عالی سپاسگزارم حتما بهره خواهم برد سپاس | |
|
درود بر شما استاد بانو حسین زاده گرامی سپاسگزارم که برای خواندن وقت ارزشمندتان را صرف فرمودید و از نکته سنجی و ویرایش شما سپاسگزارم حتما از نظرات ارزشمند شما استفاده خواهم برد در پناه حق باشید و حق مدار | |
|
🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐 🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌷 🍀☘️🌱🌹💐 🌿🌿🌿🍁 | |
|
سلام و عرض ادب و احترام استادبان عجم گرامی و گرانقدر ممنون و سپاسگزارم از الطاف حضرت عالی حتما نظرات شما و دیگر عزیزان برایم راهگشا خواهد بود و استفاده خواهم برد امیدوارم قدردان مرحمت شما باشم سلامت باشید و بر قرار | |
|
سلام و عرض ادب بر شما شاهزاده خانوم گرامی ممنونم که به مهر خواندید سپاسگزارم از دقت حضرت عالی سلامت باشید | |
|
هزاران درود بر شما جناب استاد استکی عزیز و گرامی سپاسگزارم و ممنون نظرتان قابل تامل و برایم ارزشمند است | |
|
درود بیکران بر شما جناب استاد محمدی عزیز از اینکه قابل خوانش دانسته اید سپاسگزارم سلامت باشید و سرافراز | |
|
با قفس خوکرده را اندرز دادن کاهلیست | |
|
سلام و عرض ادب جناب کاظمی نیک و نیکو سپاسگزارم از الطاف حضرت عالی که عزیزید در پناه حق باشید | |
|
هزران درود بر شما استاد جان عزیز جناب فخوری مهربان از مرحمت حضرت عالی سپاسگزارم واژه ((تشت)) در حقیقت اشاره به ضرب المثل ((تشت رسوایی)) بود ولی از نظرات ارزنده حضرت عالی استفاده برده و خواهم برد بسیار سپاسگزارم که نکته سنجی می فرمایید | |
|
🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️ | |
|
🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️ | |
|
سلام و عرض ادب و خوش آمد شاعر گرامی جناب مدهوش ارجمند سپاسگزارم که به زیبایی خواندید و وقت ارزشمندتان را صرف فرمودید در پناه حق باشید | |
|
هزاران درود بر شما جناب اکرمی عزیز و گرامی بسیار سپاسگزارم | |
|
سلام و عرض ادب جناب استاد انصاری گرامی خرسندم که به زیبایی خواندید ممنونم | |
|
درود بیکران بر شما بزرگوار سپاسگزارم از دقت نظر شما در پناه حق باشید | |
|
سلام و عرض ادب جناب استاد انصاری گرامی ممنونم از حسن نظر حضرت عالی پاینده باشید | |
|
🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻 💙💙💙💙💙💙💙💙 🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵 💐💐💐💐💐💐 🌼🌼🌼🌼 💟💟💟 ❤️❤️ ❤️ | |
|
درود بیکران بر شما مهربانو آرامش ادیب حضور گرم و حسن نظر شما موجب حرسندی است سپاسگزارم | |
|
درود جناب نظری عزیز و گرامی منونم که به زیبایی خواندید و زیبایی ارسال فرمودید | |
|
درود بر شما استاد حاجی پوری عزیز و گرامی خوشحالم و خرسند از حضور و نگاه پر مهرتان | |
|
سلام و عرض ادب جناب رمضانی عزیز و بزرگوار سپاسگزارم که به زیبایی خواندید و ممنونم از دقت نظر حضرت عالی سلامت باشید | |
|
درود بیکران بر شما مفتخرم به شاگردی سپاس که عالی نظر عستید | |
|
عرض ادب و ارادت جناب حسینی عزیز سلام و درود بر شما بزرگوار | |
|
سلام و عرض ادب جناب شفیعی عزیز و گرامی سپاسگزارم که حکیمانه نگاهید ممنونم از خضور مسرت بخش شما سلامت باشید | |
|
درود بیکران بر شما سپاسگزارم | |
|
درود بیکران بر شما مهربانو سمیعی ادیب و فرزانه خوش آمدید سپاسگزارم از نگاه پر مهر و حسن نظر ارزشمندتان مانا باشید | |
|
سلام و عرض خوش آمد بزرگوار سپاسگزارم | |
|
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮 | |
|
هزاران درود و عرض خوش آمد بر شما نگاه پر مهرتان را گرامی می دارم سپاسگزارم که قلم رنجه فرمودید
| |
|
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮 | |
|
هزاران درود بر شما مهربانوی ادیب و فرزانه سپاسگزارم از الطاف شما سلامت باشید | |
|
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮 | |
|
هزاران درود و عرض خوش آمد بر شما سپاسگزارم از حسن نظر حضرت عالی سلامت باشید | |
|
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺 🪻🪻🪻🪻 🌼🌼🌼 🥀🥀 💮 | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب آقای محمد گلی ایوری که چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
📌 رباعی چیست چرا رباعی؟
رباعی از قالب های شعری ایرانی است که به باور برخی از پژوهشگران، پیش از اسلام، البته نه به صورت کمال یافته امروز رواج داشته و از زبان کوچه و بازار به کلام آهنگین مشایخ صوفیه راه یافته. و از قرن چهارم به بعد به گونه ی یک قالب شعری استوار و توانمند وارد ادبیات کلاسیک ایران زمین شده و تا امروز با طراوات واقبال در جریان است رباعی جز در دوره رواج سبک هندی که بیشترین توجه گویندگان بر رونق و تعالی تک بیت گویی (کلامی موجز تر از رباعی) بوده، از نظر کیفیت و نه کمیت، اندکی ضعیف جلوه کرده است . لیکن در عصر ما به ویژه از دهه هفتاد به بعد، رباعی به عنوان شگفت انگیز ترین قالب شعری کلاسیک فارسی مورد توجه قرار گرفته است.
♦️ قالب رباعی
رباعی از ریشه «رباع» بهمعنی «چهارتایی» است. به رباعی، «ترانه» هم میگویند. این قالب از دو بیت یا چهار مصراع تشکیل شده که مصراع اول و دوم و چهارم، همقافیه است
رباعیسرایان قدیمی به سرودن رباعیاتی که در آنها هر چهار مصراع همقافیه باشند، علاقه داشتند.
رباعی یکی از قالبهای شعری مناسب برای ثبت لحظههای کوتاه شاعرانه است که از قدیم مورد توجه شاعران قرار داشته است. موضوع آن، فلسفه، عشق یا عرفان است که منظور شاعر در مصراع چهارم بیان میشود و مصراعهای اول تا سوم، مقدمهای برای بیان موضوع اصلی است.
📍 وزن رباعی
در فرهنگ عامه وزن رباعی را هم وزنِ عبارت لا حَولَ و لا قُوَّةَ اِلاّ بِالله دانستهاند اما عروضدانان، برای رباعی یک یا دو وزن اصلی قائلاند. عروضدانان قدیم، وزن رباعی را در دو شجره ی اخرب و اخرم قرار دادهاند که از آن ۲۴ وزن منشعب میشود.
برخی ها وزن
مفعول مفاعلن مفاعیلن فع را برای رباعی در نظر گرفته اند اما
دکتر شمیسا، برای رباعی یکوزن برشمرده و معتقد است از آن یازده وزن فرعی بهدست میآید.
برابر عروض علمی، اساس وزن رباعی بر «مستفعل مستفعل مستفعل فع» نهاده شدهاست، که با توجیه دو قانون اختیارات وزنی شاعری، به ۱۲ وزن تبدیل میشود
🔶 ابدال= که از مستفعل (– – ᴗ ᴗ)، مفعولن (– – –) حاصل میشود.
🔶 قلب= که از مستفعل (– – ᴗ ᴗ)، فاعلات (– ᴗ – ᴗ) به دست میآید.
📌 توجه : مفعولن را میتوان در هر سه رکن به کار برد. اما فاعلات فقط در رکن دوم میتواند به کار رود.
به این ترتیب در ۱۲ وزن میتوان رباعی سرود؛ که چنیناند:
⬅️ مستفعل مستفعل مستفعل فع:
_ _ ل ل/ _ _ ل ل/ _ _ ل ل/ _
⬅️ مفعولن مستفعل مستفعل فع:
_ _ _ / _ _ ل ل/ _ _ ل ل/ _
⬅️ مستفعل مفعولن مستفعل فع:
_ _ ل ل/ _ _ _/ _ _ ل ل/ _
⬅️ مستفعل مستفعل مفعولن فع:
_ _ ل ل/ _ _ ل ل/ _ _ _ / _
⬅️ مفعولن مفعولن مستفعل فع:
_ _ _ / _ _ _ / _ _ ل ل / _
⬅️ مستفعل مفعولن مفعولن فع:
_ _ ل ل/ _ _ _ / _ _ _ / _
⬅️ مفعولن مستفعل مفعولن فع:
_ _ _ / _ _ ل ل/ _ _ _ / _
⬅️ مفعولن مفعولن مفعولن فع:
_ _ _ / _ _ _/ _ _ _ / _
⬅️ مستفعل فاعلات مستفعل فع:
_ _ ل ل/ _ ل _ ل / _ _ ل ل / _
⬅️ مفعولن فاعلات مستفعل فع:
_ _ _ / _ ل _ ل/ _ _ ل ل/ _
⬅️ مستفعل فاعلات مفعولن فع:
_ _ ل ل/ _ ل _ ل/ _ _ _/ _
⬅️ مفعولن فاعلات مفعولن فع:
_ _ _ / _ ل _ ل/ _ _ _ / _
♦️ نکته
از این گونههای دوازدهگانه رباعی، همه به یک سان کاربرد ندارند:
اوزان ۳ – ۲ – ۷ – ۶ کم کاربردترین هستند.
اوزان ۵ – ۸ عملاً کاربردی ندارند!
اوزان ۹ – ۱۱ – ۱ – ۴ – ۱۰ – ۱۲ به ترتیب پر کاربردترین اوزان رباعی هستند.
اما طبق عروض سنتی دوازده شکل دیگر نیز با افزودن یک حرف صامت به آخر هر یک از این انواع به دست میآید.
افراد دیگری همچون مسعود فرزاد طرحهای دیگری برای وزن رباعی پیشنهاد دادهاند.
📌 در شعر جناب ایوری در مصاریع
اول و سوم لغزش های وزنی وجود و با عنایت بر تعداد کم مصراع ها در این گونه شعر این لغزش ها در ذوق میزند
♦️ ضربه ی نهایی رباعی
در زیر نظر استاد دکتر اسماعیل امینی را در خصوص ضربه ی نهایی رباعی عینا نقل میکنم و کلام را به پایان می برم
🔰 چند سالی است كه قالب رباعی با اقبال شاعران مواجه شده؛ به گونهای كه برخی شاعران مجموعههای مستقل رباعی منتشر می كنند و اين برای دلدادگان به قالبهای موزون شعر فارسی خوشايند است.
امّا اين گرمی بازار رباعی موجب شده است كه انبوهی از رباعی های ساختگی و كمارزش نيز برای بازارگرمی به ميدان بيايند.
همراه با اين عرضهی انبوه كالای نامرغوب، نظريهها و نقدهای سطحی و شتابزده نيز توليد می شوند تا
كاستی های رباعی های ساختگی را نه تنها توجيه كنند، بلكه به عنوان نقاط قوّت و هنروری شاعرانه به كرسی بنشانند.
📎 می فرمايند كه رباعی بايد در مصراع پايانی، ضربهای غافلگير كننده داشته باشد و تصوّر می كنند كه اين ضربهی غافلگير كننده می تواند جايگزين تمام عناصر شعری باشد.
غافل از اين كه غافلگيری در رباعی لزوماً به معنای ايجاد حيرت يا خندهی گذرا نيست و بسياری از رباعی های برجستهی بزرگان شعر فارسی بدون غافلگيری در مصراع پايانی، تأثيرگذاری عميقی بر مخاطبان دارند.
📎 بر اساس همان تصوّر نادرست از غافلگيری در مصراع پايانی، رباعی هایی می سازند كه فقط يك مصراع سالم دارد و آن مصراع چهارم است؛ سه مصراع ديگر با دشواری تمام و به واسطهی قافيههای مصنوعی و تحميلی فقط برای پُر كردن قالب ساخته می شوند.
📎 همان مصراع سالم پايانی نيز اغلب حرفی برای گفتن ندارد؛ بلكه فقط يكی از مضمونهای مخاطبپسند را با وزن رباعی منطبق ساخته است؛
حرفهايی دربارهی دوستی های خيابانی، بحثهای سياسی روز، شوخی ها و لطيفههای رايج و التماس و ناز و قهر و تهديد در برابر عليامخدّرهای به نام «تو» كه معشوق مشترك تمام شعرهای ساختگی است.
📎 اینگونه مضامين، البتّه با اقبال مخاطبان مواجه می شود و ممكن است رباعی هایی از اين دست، ورد زبانها شود، پيامك شود، در وبلاگها منتشر شود و حتّی برندهی جايزه شود، امّا شعر نخواهد شد.
📎 برای علاقهمندان به انبوهسازی رباعی مخاطبپسند و ساختگی، چند مصراع چهارم پيشنهاد می كنم.! سه مصراع ديگر را خودتان بسازيد و از اقبال عام به ساختههای تان لذّت ببريد:
«فردا سر اين كوچه بيا منتظرم»
«اين ترم به خاطر تو من افتادم»
«آن روز كه در بوفه فلافل خورديم» «افسوس كه روزنامهها می ترسند»
«زندانی انفرادی چشم تو بود»
«يك هفته گذشت و تو پيامك نزدی»
📎 برای ساختن اين شش مصراع، تنها شش دقيقه وقت لازم است و برای پُر كردن بقيهی قالب نيز اگر چند دقيقه وقت صرف كنيد، می بينيد كه هر روز می توانيد دهها و صدها رباعی بسازيد و هر ماه يك مجموعه منتشر کنید
البتّه هر كس به هر شيوهای كه دوست دارد می تواند بنويسد و بسرايد و منتشر كند، امّا دريغ كه در اين بازار آشفته، حاصل ذوق و خلّاقيت شاعرانی كه به قالب رباعی جانی تازه بخشيدهاند، در ميان اينهمه رباعی سطحی و جعلی ، چنان كه شايسته است، ديده نمی شود.
«جاي آن است كه خون موج زند در دل لعل زين تغابن كه خزف می شكند بازارش»
امید که شاهد آثار پربارتری از این شاعر باشیم.
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی
🔰 یک آیه…………. یک نقد 🔰
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
و چون كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند و او [نيز] آنان را دچار خودفراموشى كرد آنان همان نافرمانانند
حشر آیه ی ۱۹
منابع اسنادی
✔️ همایی، استاد جلالالدّین. فنون بلاغت و صناعات ادبی، جلد اوّل (صنایع لفظی بدیع و اقسام شعر فارسی)، چاپ سوّم، انتشارات توس، تهران، ۱۳۶۴
✔️ کابلی، ایرج (۱۳۷۶)، وزنشناسی و عروض، تهران: انتشارات آگه
✔️ دکتر اسماعیل امینی
وزن شعر بیاموزیم انتشارات ایهام
✔️ ایچیسون؛جین مبانی زبان شناسی ؛ ترجمه محمد فائض؛ تهران ؛چاپ اول؛ انتشارات نگاه