عرض سلام و ارادت مجدد جناب استادعزیزیان
به نکته مهمی اشاره فرمودید، و در کل مشکل خیلی از شعرا و حتی دانشجویان در همین نکته است..
استفاده از اختیارات شاعری.
از اختیار تبدیل و دیگراحتیارات کاملا واقفید.
اختیار زبانی، قابلیتها و تسهیلاتی در تلفّظ برای شاعر فراهم می سازد تا به ضرورت وزن از آن استفاده کند؛ بی آنکه موجب تغییر در وزن شود امّا اختیار (وزنی) امکان تغییراتی کوچک در وزن است؛ تغییراتی که گوش فارسی زبانان آنها را عیب نمی شمارد. این اختیار را که به وزن و آهنگ شعر مربوط می شود «اختیار وزنی» میگویند ووووو در کل جدای ازین اختیارات،
بزبان ساده تر بگویم..وزن مطلع بیت و مصرع اول ان در رکن اول تا اخر هرانچه بدست امده مابقی ابیات برای موزون بود وزن نوشته میشود.
دقت کنید شعر مد نظردر رکن اول و مصراع اول با فاعلاتن :ان ق در کا...ومصرع دوم ان همینطور، در رکن اول و مصراع دوم،، گو ش چش می...شروع شده...
تا بیت دوم مصرع چهارم..که فرمودید...شُ ده تس خی ......اینجا از همان اختیار وزنی قلم شاعر رو باز گذاشته...مانند اشعار حضرت حافظ..
خرّم ان روز کزین منزلِ ویران بروم
راحتِ جان طلبم وز پی جانان بروم
تا بیت چهارم
چون صباباتنِ بیمارو دلِ بی طاقت
به هوا داری ان سرو خرامان بروم
ب ه وا دا ......
وزن شعر حافظ..فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
میباشددر دیوان غزلیات حافظ موجوداست
حال مثال دیگر در ارتباط با شروع وزن فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن...
گر ازین منزلِ ویران بسوی خانه روم
دگر انجاکه روم عاقل و فرزانه روم
زین سفر گر بسلامت بوطن باز رسم
نذر کردم که هم از راه، بمیخانه روم
ووووو مابقی ابیات
وزن مثال غزل اول ..فاعلاتن فعلاتن ووو
وزن مثال غزل دوم ..فعلاتن فعلاتن وووو
در دیوان غزلیات حافظ نوشته شد..
توجه کنید وزن شعر با فعلاتن شروع شده
و هر دوتا غزل را در بحر رمل مثمن مخبون محذوف نوشتند. در کل من هم پیرو شما و اساتید صاحب فن هستم...متشکرم از وقت بسیار گرانبهای شما استاد ارجمندم جناب عزیزیان
زیبا و دلنشین
شاد باشید و شادزی