سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        همگی بر باد است...

        شعری از

        آریا رادمنش

        از دفتر ناله ی مرغ غریب نوع شعر نیمائی

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۸:۴۱ شماره ثبت ۱۱۵۳۵۱
          بازدید : ۱۰۹۲   |    نظرات : ۲۶

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر آریا رادمنش

        بر هدر دادن عمر
        یا فنا کردن مال 
        بسته‌ی چشم و زبان
        بند عیش و خور و حال 
        صبح تا ظهر تباه 
        ظهر تا عصر سیاه 
        شام تا گاه سحر 
        همگی بر باد است!
        ای خوشا آنکه به همت
        ز همه آزاد است ...
        *****************
        شل و ول هیکل غم بار بدن 
        قطره‌های کسلی
        با تگرگی ز کرختی باران
        آه از این خفقان 
        چه شد آن پیمان ها؟
        به کجا باید رفت؟!
        هر کجایی که منم
         دور از منزل مقصود
         و غریب از وطنم
        بار خود باید بست..!
        جمع کرد این تنش و ولوله را
        گام برداشت و کشت،دشمن این فاصله را
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۲
        درود بزرگوار
        زیبا و خوش آهنگ بود خندانک
        آریا رادمنش
        آریا رادمنش
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۱۳
        سپاسگزارم جناب استکی بر شما باد درود خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۴۲
        با سلام و عرض ادب خندانک
        شعر نیمایی \"همگی بر باد است\" از شاعر آریا رادمنش را با هم گفتگو می کنیم. در شعر نیمایی کوتاهی و بلندی مصرع ها را داریم و مصاریع وزن دارند و قافیه بعنوان زنگ مطلب در شعر به کار گرفته می شود. این شعر بر تکرار \"فعلاتن\" بنا شده است و مطابق اختیارات در رکن اول می توان به جای فعلاتن از فاعلاتن استفاده کرد. همچنین می توان از قاعده تسکین(ابدال) استفاده کرد که به جای دو هجای کوتاه یک هجای بلند می آید و به این ترتیب \"فعلاتن\" از جای خود را به \"فع لاتن\" می دهد و همچنین قاعده قلب، به جای فعلاتن گاهی از مفاعلن استفاده شده است که این مورد را هم می پذیریم با این وجود بعضی از مصرع ها دچار اشکال وزن هستند. بعنوان مثال :
        بر هدر دادن عمر یا فنا کردن مال
        که شاعر می تواند مصرع را به دو مصرع تبدیل کند و وزن صحیح می شود.
        بر هدر دادن عمر
        یا فنا کردن مال
        و صنعت موازنه یا ترصیع برقرار می شود و همچنین \"عمر\" و \"مال\" را می توان به نوعی \"قافیه\" در شعر نیمایی به حساب آورد البته زنگ مطلب در این شعر در قافیه های کامل تر \"آزاد\" و \"باد\" ، \"فاصله\" و \"ولوله\" قوی تر هست اما این جا هم زنگ مطلب خفیف وجود دارد.
        مشابهاً مصرع \"قطره‌های کسلی ، با تگرگی ز کرختی باران\" تبدیل به دو مصرع می شود
        قطره های کسلی
        با تگرگی ز کرختی باران
        و البته به ضرورت وزن باید \"ی\" را در واژه \"کرختی\" مشدد تلفظ کرد که وجهه ی مناسبی ندارد.
        و مشابهاً
        هر کجایی که منم
        دور از منزل مقصودم و از خویشتنم

        مصرع آخر:
        گام برداشت
        و کشت دشمن \"این\" فاصله را...
        که ضمیر \"این\" را به منظور نشان دادن محل اشکال وزنی اضافه کردم و شاعر می تواند در صورت لزوم شعر خود را تصحیح نماید.

        همچنین مصرع \"جمع کرد این همه‌ی ولوله را ...\" واژه ی \"همه\" به نظر می رسد به ضرورت وزن به صورت \"همه ی\" تلفظ و نوشته شده است. در کل در اشعار نیمایی و کلاسیک که وزن آن ها دو هجای کوتاه کنار هم دارند ممکن است برخی واژگان مثل \"که\"، \"همه\" به ضرورت وزن به زبان شاعر راه پیدا کند همچنین ضمیر \"این\" و \"آن\" و سایر ضمایر که شاعر باید مراقبت ویژه ای داشته باشد در نحوه درست و به جا از آن ها.
        اما در مورد قافیه :
        \"همگی بر باد است! \" \"ز همه آزاد است ...\"
        \"جمع کرد این همه‌ی ولوله را... \" \" گام برداشت و کشت دشمن فاصله را... \"
        که قافیه به عنوان زنگ مطلب به درستی استفاده است و البته سه بار تکرار واژه \"همه\" را داریم!
        اما نکته دیگری که وجود دارد همانطورکه در نقدهای قبلی اشاره داشتم صور خیال
        اگر چه در شعر نیمایی وجود وزن باعث می شود نرم زبان از زبان گفتاری ارتقا پیدا کند و موسیقایی در شعر پدید آید اما بسنده کردن به وزن و قافیه دو نکته به همراه دارد
        اولاً : انتقاد را به شعر وارد می کند. چون بعضی از شاعران و منتقدان شعر را بدون صور خیال نمی پذیرند و از دیدگاه ایشان هر اثری که صور خیال در آن نباشد ولو که وزن داشته باشد شعر نیست بلکه نظم تلقی می شود
        دوماً : اگرچه از نظر این جانب شعر محسوب می شود و نه نظم، اما به صرف بسنده کردن به وزن، کیفیت شعر پایین می آید. برای همین من تا آنجایی که امکان دارد استفاده از صور خیال را به شاعر پیشنهاد می کنم. البته دراین اثر رگه هایی از صور خیال دیده می شود مثل \"قطره های کسلی\" و \"کرختی باران\" اما دو نکته وجود دارد اولاً بسامد آن ها پایین است و شاعر می توانست از این ترکیبات بیشتر در شعرش استفاده کند و نکته دیگر اینکه در استفاده از این ترکیب ها دقت بیشتری نماید برای مثال ما هنوز نمی دانیم میان \"کرختی\" و \"باران\" چگونه تناسبی برقرار است؟ همچنین میان \"قطره\" و \"کسلی\" و ارتباه آنها تا حدودی گنگ است.
        نکته آخر که درنقد قبلی هم به آن اشاره کردم سرودن در مورد ارزش ها، اخلاق، عشق و غیره اگر چه بسیار ارزشمند است اما اگر با ایده و تفکر نو همراه نباشد دچار تکرار گفتمان می شود. اما این اشکال تا حدود زیادی با کشف تصاویر جدید مرتفع می شود. همچنین شاعر می تواند به دنبال مضامین بدیع تر و یا کمتر استفاده شده برود.
        با آرزوی بهترین ها خندانک
        و با تشکر خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۸
        درود بر شما جناب محمدی بزرگوار خندانک
        بسیار عالی خندانک استفاده بردم خندانک
        در پناه خدای مهربان باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۲۹
        درود جناب محمدی عزیز خندانک
        آموزنده بود. سپاس خندانک
        خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آریا رادمنش
        آریا رادمنش
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۴۷
        سلام علیکم
        از قلم فرسایی و نقد ثمر بار جنابعالی بسیار متشکرم
        بنده ذوقا سرودم و این رهنمودهای ارتقاء بخش موجب اعتلای
        ارزش ادبی آثار این کمترین خواهد بود به یاری حق جل و اعلی
        و بر‌آنم که مداقه نمایم خندانک
        پاینده و به مهر تابنده باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        آریا رادمنش
        آریا رادمنش
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۱۲
        استفاده شاعر از ترکیب قطره‌های کسلی بدین پندار بود که از بهم پیوستن کسالت های آنی و مقطعی و ادامه دار بودن آن حالت کرختی بوجود می‌آید که مشتمل بر توده‌های کسالت است و باران کرختی وضعیت آب و هوایی است که در حال شخص پدید می‌آید
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۰۰
        درودها معدی جان. جناب محمدی
        ممنون بابت زحمتی که می کشی
        افرین و دست مریزاد خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۵۱
        درود شاهزاده خانوم، عرض ادب
        متشکرم خندانک
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۵۲
        درود استاد زراعتی عزیز و ارجمند خندانک
        متشکرم خندانک
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۵۴
        درود و عرض ادب استاد حسنلو خندانک
        متشکرم
        دلتان دریایی خندانک
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۰۰:۳۲
        درود بر شما آقای محمدی ارجمند
        نقد آموزنده ای بود
        سپاس برای زحمات شما خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰۰:۲۸
        درود بانوی فرهیخته و ادیب سرکارخانم کاسیانی
        سپاسگزارم
        تابنده باشید خندانک
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ۰۰:۳۰
        درودها شاعر فرهیخته جناب آقای آریا رادمنش
        تابنده باشید و پاینده خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۴۳
        درود بیکران جوان خوش آتیه خندانک
        شعر زیبایی سرودید. آفرین خندانک
        روان و شیوا و نکته ها داشت در بطن خود خندانک
        به مهر بمانید تا بیشتر از شما بخوانیم. خندانک خندانک خندانک
        آریا رادمنش
        آریا رادمنش
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۱۸
        درود و سپاس از نظاره و بیان مهرباره شما 🌷
        در مسیر نور جاویدان بوید خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۷
        سلام جناب رادمنش
        درود بر شما بزرگوار خندانک
        آریا رادمنش
        آریا رادمنش
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۲۰
        علیکم السلام
        سپاسگزارم بانوی گرامی
        ارسال پاسخ
        طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۱۷:۲۵
        درود بر شما
        خندانک خندانک خندانک
        آریا رادمنش
        پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۲۰
        سپاس و تشکر
        زلیخا رامیار،امید سحر
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۰۹
        سلام ودرود خندانک
        زیبا وپربار سروده اید
        اندیشه وقلمتان پر فروغ مانا خندانک
        آریا رادمنش
        آریا رادمنش
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۰۴
        سلام و سپاس
        متشکرم و همچنین خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۰۲

        ظگام برداشت
        و
        کشت دشمن این فاصله را
        بسار قشنگ بود
        افرین
        شاعرانگی هات افزون
        خندانک
        آریا رادمنش
        آریا رادمنش
        شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۵۴
        سپاسگزارم جناب حسنلو 🙏🏻
        زیبانگرید خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۰۰:۳۴
        درود بر شما ادیب ارجمند
        زیبا بود و مزین به نقد آقای محمدی گرامی
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        آریا رادمنش
        شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۱۵
        درود و سپاس خانم کاسیانی
        توجه و تلطف و نکته‌فرمایی اساتید ارجمند
        مغتنم است و موجب خرسندی این جانب🙏🏻
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        8