سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

سه شنبه ۱۵ آذر

لیلی قصه های من،،،

شعری از

رویا ادیب (نازبانو)

از دفتر نیمای من نوع شعر غزل

ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۵۳ شماره ثبت ۱۱۴۰۵۷
  بازدید : ۸۴۱   |    نظرات : ۸۲

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر رویا ادیب (نازبانو)
آخرین اشعار ناب رویا ادیب (نازبانو)

لیلی قصه های من یک شبه پر کشید و رفت
جام وداع درد را یک سره سر کشید و رفت
 
وضو ی خون گرفته دل به سرسرای عشق او
سرمه ی سرخ بی کسی به چشم تر کشید و رفت
 
پشت نقاب پنجره شَمایلی  که گم شده
زیر نگاه منتظر خطّ ِ گذر کشید و رفت

خیمه ی سوت و کور  را تندیِ آسمان گرفت
اُجاق لاجَورد را سوز شرر کشید و رفت
 
 زوزهِ  سردِ پیکرم روی گُسِیلِ حنجره
دست امان  ز ساحتم وقت خطر کشید ورفت
 
چله نشین عشق من , زنده نگاهِ راز شب
گردِ غمی  به بستر خوابِ سحر کشید و رفت
 
حال دل و نغمه ی غم بر آستان سینه اش
نقش مرا به  صد خطا عشق هدر کشید و  رفت
 
#نازبانو
۱۹
اشتراک گذاری این شعر
۵۲ شاعر این شعر را خوانده اند

سارا رحیمی(س. سکوت)

،

جمیله عجم(بانوی واژه ها)

،

محمد رضا خوشرو (مریخ)

،

رویا ادیب (نازبانو)

،

عليرضا حكيم

،

مهرداد عزیزیان

،

وحید محبی

،

سید هادی محمدی

،

وجیهه رستگاری گل سرخ

،

آرزو عباسی ( پاییزه)

،

مهدي حسنلو

،

حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

،

مهدی سلیمانیان(پژمان)

،

روح اله سلیمی ناحیه

،

مجتبی شفیعی (شاهرخ)

،

علیرضا شفیعی

،

احسان فلاح رمضانی

،

رحیم فخوری

،

مریم کاسیانی

،

معصومه خدابنده

،

م فریاد(محمدرضا زارع)

،

محمد گلی ایوری

،

بهــاره طـــلایـی زیدی

،

زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

،

آذر مهتدی

،

شاهزاده خانوم

،

علی مزینانی عسکری

،

طوبی آهنگران

،

راشد نصرت سراوان

،

محمدحسن پورصالحی

،

مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)

،

علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

،

حسین رضایی(آشنا)

،

سید محمدرضا لاهیجی

،

الناز حاجیان (مهربانی)

،

فاطمه بهرامی

،

محمد حسنی

،

تکتم حسین زاده

،

مهدی محمدی

،

رقیه غفاری

،

فروغ فرشیدفر

،

اعظم اکبری( افسانه)

،

اسماعیل یاوریان

،

مهدی حیدری

،

محمد شاه حسینی

،

منیژه قشقایی

،

مسیح علیپور

،

زهرا مددی

،

علیرضا حاج محمد علی (جلیلی)

،

فریال امینا

،

ساسان مردوخی

،

اسماعیل پاسداریان

نقدها و نظرات
مهرداد عزیزیان
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۲۶
درود خدمت عزیزان
از صفحه‌ی بانو ادیب گرامی استفاده می‌کنم جهت یک تبادل نظر و دیدگاه با تمامی دوستان.
شعر بانو ادیب را از این جهت انتخاب نمودم که چندی‌ست در این وزن ابهاماتی دارم و هنوز به جواب متقن و روشنی برای خودم نرسیده‌ام.
شعر در وزن
مفتعلن مفاعلن/ مفتعلن مفاعلن
فتح باب می‌شود. که از اوزان متناوب الارکان است
منتها مشخصات واضح اوزان دوری را ندارد که
وجود یک مکث غیر قابل رد شدن در نیم مصرع ها
و به اعتقاد برخی استادان داشتن تعداد هجای فرد در نیم مصرع مانند ۵یا ۷ هجا می‌باشد.
چون
مفتعلن مفاعلن  ۸ هجائیست.
این چند نکته را عرض کردم چون در ادامه به آنها باز می‌گردم.
در شعر بانو ادیب به کرار " رکن مفتعلن" به مفاعلن تبدیل می‌شود. چندی پیش از استاد بزرگواری در مورد  تبدیل" مفتعلن به مفاعلن" در این وزن نظر خواستم و ایشان این تبدیل را بلامانع دانستند.
منتها در نمونه‌های برجسته تا کنون " بنده" مشابه این تبدیل را نخوانده‌ام و اگر وجود دارد بنده از ان بی‌خبرم.
در اشعار معروف شاعران بنام کل شعر در این وزن با همان فرمول پیش می‌رود.
مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن
و رکن مفتعلن هیچ گاه به مفاعلن تبدیل نمی‌شود.
چند نمونه خدمتتان ارائه می‌کنم.
.
.
سروِ چَمانِ من چرا میلِ چمن نمی‌کند؟
همدمِ گل نمی‌شود یادِ سَمَن نمی‌کند

دی گِلِه‌ای ز طُرِّه‌اش کردم و از سرِ فُسوس
گفت که این سیاهِ کج، گوش به من نمی‌کند
حضرت حافظ

طالع اگر مدد دهد، دامَنَش آوَرَم به کف
گر بِکَشَم زهی طَرَب، ور بِکُشَد زهی شرف

طَرْفِ کَرَم ز کَس نَبَست، این دلِ پُر امیدِ من
گر چه سخن همی‌بَرَد، قصهٔ من به هر طرف
حضرت حافظ

آمده‌ام که تا به خود گوش کشان کشانمت
بی دل و بیخودت کنم در دل و جان نشانمت

آمده‌ام بهار خوش پیش تو ای درخت گل
تا که کنار گیرمت خوش خوش و می‌فشانمت
جناب مولانا

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد
مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد

راه دهید یار را آن مه ده چهار را
کز رخ نوربخش او نور نثار می‌رسد
جناب مولانا

آن که هلاک من همی‌خواهد و من سلامتش
هر چه کند ز شاهدی کس نکند ملامتش

میوه نمی‌دهد به کس باغ تفرج است و بس
جز به نظر نمی‌رسد سیب درخت قامتش
حضرت سعدی

که جدا نمی‌شود نقش تو از خیال من
تا چه شود به عاقبت در طلب تو حال من

ناله زیر و زار من زارتر است هر زمان
بس که به هجر می‌دهد عشق تو گوشمال من
حضرت سعدی

موکب شاه اختران، رفت به کاخ مشتری
شش مهه داده ده نهش، قصر دوازده دری

قعدهٔ نقره خنگ روز آمده در جنیبتش
ادهم شب فکنده سم، کندرو از مشمری
خاقانی کبیر

کلک مصوراز چه ننگ‌،‌کرد نظربه‌سوی ما
رنگ شکسته غیرشرم خنده نزدبه روی ما

چارهٔ عیب زندگی غیر عدم‌که می‌کند
سخت به روی ما فتاد بخیهٔ بی‌رفوی ما
جناب بیدل‌دهلوی

وقت صبوح شد بیار آن خورمه نقاب را
از قدح دو آتشی خیز و روان کن آب را

ماه قنینه آسمان چون بفروزد از افق
در خوی خجلت افکند چشمه ی آفتاب را
جناب خواجوی کرمانی

شوخی حسن کی نهان زیر نقاب می‌شود
خنده برق را کجا ابر حجاب می‌شود

شوری بخت اگر چنین بی‌نمکی ز حد برد
گرد نمک به دیده‌ام پرده خواب می‌شود
جناب صائب

منتها در برخی نمونه ها مانند نمونه‌ی شعر از جناب بیدل و جناب خواجوی کرمانی ،از هجای کشیده در نیم مصرع استفاده شده که صرفا در اوزان " متناوب‌الارکان دوری" مجاز است.
از دوستان گرامی که آگاهی دارند در این زمینه خواهش میکنم اطلاعاتشان را با بنده و دیگر دوستان به اشتراک بگذارند.
سپاسگزارم از ایشان
و از بانو ادیب گرامی که از صفحه‌ی ایشان برای گشودن پنجره‌ی سبز استفاده کردم🙏








رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۹
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۵۵
سلام و عرض ادب جناب عزیزیان بزرگوار
اول اینکه آنچه درباره تبدیل مفتعلن به مفاعلن یا برعکس وجود دارد، اختیار وزنی است. می تواند باشد؛ می تواند نباشد.
دوم اینکه ملاک اصلی در تبدیل این دو رکن به یکدیگر که بر اساس «قلب» صورت می گیرد، این است که به صورت سماعی آن را دچار دست انداز وزنی نکند. این موضوع در خصوص دیگر اختیارات وزنی نیز نافذ است. برای مثال در تبدیل مفتعلن به مفعولن به شرطی که در رکن پایانی قرار گیرد.

اوزان دوری، مقوله ایست که قدما به آن توجهی نداشتند. در ابیات مختلفی دیده می شد که در وزن متحدالارکان مفاعیلن نیز، در نیم مصراع یکی دو واج اضافه می آوردند. حال اینکه اکنون می دانیم که تناوب ارکان، یکی از شروط وزن دوری است.
همچنین نظر غالب این است که وزن دوری، 16 هجایی نباشد.
همچنین هر نیم مصراع، مفهوم کامل داشته باشد.

جمع بندی عرائض فوق:
با توجه به اینکه تبدیل مفتعلن به مفاعلن، دست انداز وزنی ایجاد نمی کند، همچنین می توانیم مصراعی را تماما بر وزن متحد الارکان مفتعلن یا بر وزن متحد الارکان مفاعلن بیاوریم، از نظر حقیر از شمول تعریف وزن دوری خارج می شود. خصوصاً اینکه مصاریع نیز 16 هجایی ست.
ارسال پاسخ
مهرداد عزیزیان
مهرداد عزیزیان
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۲۲
درود مجدد خدمت دوستان گرامی
تا کنون با توجه به مطالب جناب محمدی گرامی و جناب احسانی فر گرامی جمع بندی اینگونه است که:
۱ . تبدیل مفتعلن به مفاعلن و بالعکس مجاز است
۲ . شاعران گذشته بدلیل شاخه بندی نشدن متناوب الارکان دوری از غیر دوری، گاه در نیم مصرع هجای کشیده نیز دارند ولی امروز جایز نیست
ارسال پاسخ
محمد رضا خوشرو (مریخ)
محمد رضا خوشرو (مریخ)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۷:۴۷
خندانک خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۱۵
خندانک خندانک خندانک
محمد گلی ایوری
محمد گلی ایوری
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۵
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۱۷
خندانک خندانک خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۰۷
خندانک
درود برشما جناب عزیزیان خندانک
وممنون که به چالش می کشونید دوستان رابرای آموزش بهتر خندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سید هادی محمدی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۴۶
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم

درود بر شما جناب عزیزیان

از آموزه هایی که تاکنون داشتم خصوصا از دکتر سیروس شمیسا مطالبی را عرض کنم


در اختیارات شاعرانه شاعر مختار است به جای مفتعلن،
مفاعلن و به جای مفاعلن، مفتعلن بیاورد

به این اختیار قلب گویند

تبدیل مفتعلن به مفاعلن و بالعکس ناظر به رکن بندی صحیح است که وزن یا متحد الارکان میشود یا متناوب الارکان

🔶 برای مثال تبدیل مفاعلن به مفتعلن

کیسه هنوز فربه است از تو از آن قوی دلم
چاره چه خاقانی اگر کیسه رسد به لاغری

خاقانی


🔶 مثال مفتعلن به مفاعلن

عشق تو بِربود زمن مایه ی مایی و منی
خود نبود عشق تو را چاره ز بی خویشتنی

سنایی



✍️🔷 باید توجه داشت اختیار قلب در اشعار سبک عراقی و هندی از قبیل اشعار حافظ و سعدی رواجی ندارد
اما در رباعی بسیار رواج دارد


ایام عزت مستدام

سید هادی محمدی
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۰
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد رضا خوشرو (مریخ)
محمد رضا خوشرو (مریخ)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۷:۴۷
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد گلی ایوری
محمد گلی ایوری
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۶
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۰۹
خندانک
درود برشما استاد محمدی بزرگوار خندانک
استفاده کردم مثل همیشه ازکلاس درستان خندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۰۶
بی لطف حضور تو کماکان نمی شود
درد تو مرا سوخت و درمان نمی شود
بسیار آمدند وبسی می روند وهیچ
داغی شبیه داغ تو درجان نمی شود
مردی که دلش سنگ شد از لطف روزگار
دیگر حریف این همه فقدان نمی شود
رفتن همیشه تلخ،ولی هیچ رفتنی
در شامگاه سرد زمستان نمی شود
تصویر برف و رد قدمهای ژرف تو
پنهان نشد ازخاطرُ،پنهان نمی شود

محسن ابراهیمی
https://sherenab.com/poem/100405/%D8%B4%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%AF-%D8%B2%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86


مهرداد عزیزیان

پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۴۹

غزل بسیار بسیار زیباییست و در سریع ترین زمان ممکن جای خودش را در قلب پیدا میکند🌺🌺🌺👏👏👏👏👏
با توجه به وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
بنظرم بد نباشد یک دستی به سر مصرع ۱ و ۲ و ۵ بکشید جناب ابراهیمی و در مصرع آخر هم \\\" ز\\\" را جایگزین \\\"از\\\" کنید که وزن به نهایت سلامتش برسد.در آن ۳ مصرعی هم که عرض کردم با تغییرات جزیی میتوانید کیفیت وزن را ارتقا دهید🙏🙏




زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۱۸

درودها جناب غریب 

غزل بسیار دلنشینی است.

زهازه   

پیرامون وزن مصراع پایانی، اگر بخواهیم همزمان از دو اختیار شاعری؛ یکی اختیار وزنیِ قلب و دیگری اختیار زبانیِ حذف همزه استفاده نکنیم، می‌توان مطابق با آن‌چه جناب عزیزیان ارجمند بیان نمودند، حرف اضافه‌ی (از) را به (ز) تبدیل نمود.

امّا درباره‌ی وزن مصراع‌های (۱) و (۲) و (۵) من مشکلی نمی‌بینم و احساس می‌کنم از اختیارات شاعری؛ به‌ویژه اختیار وزنیِ قلب استفاده نموده‌اید.

اختیار وزنی قلب بدین‌گونه است که اگر ضرورت ایجاب کرد، شاعر می‌تواند دو هجای بلند و کوتاه کنار هم را جابه جا کند: (─ ﮞ/ ﮞ ─ )

این اختیار وزنی بسیار کم کاربرد یافته است و در بین اوزان مختلف، در وزن رباعی از آن بیشتر استفاده شده است.

 البته در وزن‌های مفتعلن (─ ﮞ ﮞ ─) و مفاعلن (ﮞ ─ ﮞ ─ ) نیز از آن استفاده نموده‌اند.

هرگاه در وزن مفتعلن دو هجای اول را جابه‌جا کنیم به مفاعلن تبدیل می‌شود: ( ─ ﮞ ﮞ─ ← ﮞ ─ ﮞ─ )

 اگر در وزن مفاعلن دو هجای اول را جا به جا کنیم به مفتعلن تبدیل می‌گردد: ( ﮞ ─ ﮞ─ ← ─ ﮞ ﮞ─ )

چنانکه اشاره شد، در وزن رباعی (البته در رکن دوم) این اختیار بیشترین کاربرد را دارد که طی آن وقتی در وزن مستفعلُ هجاهای دوم و سوم را جابه‌جا کنیم، وزن، تبدیل به فاعلاتُ می‌شود: (─ ─ ﮞ ﮞ ← ─ ﮞ ─ ﮞ )


به هر حال بسیار به دلم نشست غزل زیبایتان.

شاعرانه‌هایتان برقرار 

خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک


درودها جناب عزیزیان!

سپاس از حسّ شعردوستی جناب‌عالی!


پیرامون پرسش جناب‌عالی، پاسخ کمترین نیز کماکان همان است که پیشتر ذیل شعر جناب محسن ابراهیمی نوشته‌ام. (و چقدر هم جایشان در سایت خالی‌ست!)


مضاف بر این‌که:
از دیدگاه من که همیشه در طول تدریسم، معلّمی پرارفاق بوده‌ام و خودم هم در بسیاری از مواقع، اوزان ابتکاری در اشعارم به کار برده‌ام، اگر شعری بر دل نشست و احساس و اندیشه را به خوبی منتقل نمود، دیگر نباید در بند قیل و قال بود و باید بگذاشت و بگذشت. خندانک


این نکته را نیز بگویم و ختم کلام:

چند شعری که از بانو ادیب خوانده‌ام؛ واقعا ادیبانه؛ دل‌انگیز و سرشار از تعابیر و ترکیبات بکر بوده‌ است و ایشان به‌خوبی احساس و اندیشه را به مخاطب رسانیده‌اند.


شاعرانه‌هایتان ماندگار!🌸🍃🌸
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ۰۰:۳۳
سپاس از،استاد گرانقدرم خانوم حکیمی بزرگوار خندانک خندانک
زنده باشین و سلامت خندانک
بودنتان مایه ی دلگرمی اعضای ناب شعر می باشد
همیشه پاینده باشین استاد خندانک
ارسال پاسخ
مهرداد عزیزیان
مهرداد عزیزیان
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۰۹
درود بانو حکیمی بافقی گرامی
متشکرم از حضورتان در گفتگو و بیان معلوماتتان
🙏🌺
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۱
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۱
خندانک خندانک خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۲۱
خندانک
درودبرشما بانوی عزیزم خندانک خندانک
بسیارزیبا ودلنشین قلم زدیدخندانک
منتطر اشعارزیبای شما درپست مسابقه هم هستمخندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۵۷
سلام بر بانوی واژها خندانک استاد عجم عزیز
ممنون از حضور مهربانتان خندانک
سلامت باشید و پویا خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سارا رحیمی(س. سکوت)
سارا رحیمی(س. سکوت)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹
خندانک
ارسال پاسخ
عليرضا حكيم
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۳۶
درود بانو زیبا سرودید خندانک خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۵۷
درود بر استاد حکیمی بزرگوار خندانک خندانک
سپاس از نگاه مهربان و زیبایتان خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سارا رحیمی(س. سکوت)
سارا رحیمی(س. سکوت)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۴۰
خندانک
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۰۰
ممنون از،سارای عزیزترینم خندانک خندانک خندانک
حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۵۵
سلام و عرض ادب خانم ادیب بزرگوار
زیبا سرودید خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۵:۰۶
سلام و سپاس استاد احسانی فر بزرگوار

ممنون از حضورارزشمندتان خندانک
قدردان لطفتان هستم خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۵۵
خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۰
خندانک خندانک خندانک
سپاس از حضورتان خندانک
ارسال پاسخ
سید هادی محمدی
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ۱۷:۱۸
درود بر شما

زیبا بود

قلمتان نویسا

خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ۲۲:۴۰
درود استاد محمدی بزرگوار خندانک
زنده باشین و پاینده زیر سایه ی پر مهر خداوند
ممنون از حضورتان خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سارا رحیمی(س. سکوت)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۶:۳۴
درود بر ناز بانوی شعر ناب خندانک خندانک
صبحتون به خیر بانو جان خندانک
چه غزل زیبایی از قلمت خواندم خندانک
آفرین بانو جان خندانک خندانک
عالی بود نازنینم خندانک
رد قلمت بر مدار عشق خندانک
بمانی تا همیشه در نگاه نور ویگانگی خندانک خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۲۱
خندانک
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۰۰
سلام سارا جانم خندانک
عزیز عزیزان خندانک خندانک خندانک
همیشه سلامت باشی و خوشبخت زیر نگاه پر مهر خدای کریم خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۰۰
خندانک خندانک خندانک
سارا رحیمی(س. سکوت)
سارا رحیمی(س. سکوت)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹
خندانک
ارسال پاسخ
محمد رضا خوشرو (مریخ)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۸
درودها
شعر خیلی قشنگی بود

موفق باشید .
خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۰:۰۱
سلام استاد خوشرو بزرگوار خندانک
سپاس از،حضور ارزشمند و مرمهرتان خندانک خندانک
زنده باشین و سلامت خندانک
ارسال پاسخ
سارا رحیمی(س. سکوت)
سارا رحیمی(س. سکوت)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹
خندانک
ارسال پاسخ
مهدی سلیمانیان
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۲۳
سلام و درود بانوی شعر و ادب
بسیار لذت بردم
خندانک خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۴:۳۶
درود جناب سلمانیان بزرگوار
سپاس از حضور ارزشمندتان خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
احسان فلاح رمضانی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۵:۵۵
پشت نقاب پنجره شَمایلی که گم شده
زیر نگاه منتظر خطّ ِ گذر کشید و رفت خندانک خندانک

درودها بر شما خندانک
زیبا قلم زدید خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۱۰
سلام و سپاس جناب فلاحی بزرگوار خندانک خندانک خندانک
ممنون از نظر لطف شما خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا شفیعی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۰۲
درود بر سرکار خانم ادیب گرانقدر خندانک
غزل بسیار زیبایی سروده اید خندانک خندانک
آفرین به این طبع روان و موزون شما خندانک خندانک
پاینده باشید و سراینده به مهر خندانک خندانک خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۶:۱۱
درود بر استاد فرزانه جناب شفیعی بزرگوار خندانک
سپاس از حضور گرم و مهر جوشانتان
سلامت باشید و پاینده خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۷:۰۸
بادرود واحترام محضرشاعره ارجمند سرکارخانم رویا ادیب !دلنشین است شعرتان و من دوست دارم خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۷:۳۱
درود جناب فخوری ارجمند خندانک
سلامت باشید و پاینده خندانک خندانک
شما لطف دارین خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۱۴
سپاسگذارم ار این‌همه گل آرایی در صفحه ام جناب سلیمانیان خندانک خندانک خندانک
زنده باشید و پیروز خندانک خندانک خندانک
مریم کاسیانی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۰۹
درود بر شما بانو ادیب عزیز
غزلی زیباست
مانا باشید در عشق و شعر و شعور
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۱۵
درود بر مریم جانم خندانک
ممنون عزیزم سلامت باشی و خوشبخت خندانک
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۳۷
غزل زیبایی بود
درودهایم تقدیمتان
🎋
صفحه ای پر از آموزش بود ممنون از اشتراک گذاشتن این غزل زیبا
موفق باشید
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۲
سلام بر خانوم خدابنده ی بزرگوار و عزیزم خندانک
زیبایی در نگاه مهربان شماست ممنونم از حضور مهربانتان خندانک
ارسال پاسخ
م فریاد(محمدرضا زارع)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۱۴
درود خانم ادیب گرامی🌹
غزل زیبایی بود خندانک خندانک خندانک
با ارتباط طولی و عرضی مناسب🌹
و تصاویر و تعابیر لذتبخش🌹

به نظر این ناچیز، وزن اصلی شعر شما، چهار(مفتعلن) در هر مصرع است(رجز مثمن مطوی)، و شاعر به خوبی از اختیار شاعری ِ قلب در برخی رکن ها استفاده کرده و به جای (مفتعلن)، (مفاعلن) آورده.
وزن شعر شما نمی تواند (مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن) محسوب شود، زیرا اختیار ِ قلب، برای تبدیل (مفتعلن) به (مفاعلن) درست است و قابل قبول، ولی عکس آن، یعنی تبدیل (مفاعلن) به (مفتعلن) جایز نیست، بنابراین با توجه به اینکه رکن ِ (مفتعلن) در یکی از رکن های دوم نیز(که در صورت دوری حساب کردن ِ وزن، باید مفاعلن باشد) آورده شده:

حال ِ دل و نغمه ی غم بر آستان ِ سینه ام
(در این مصرع، رکن دوم مفتعلن است، پس وزن شعر نمی تواند دوری باشد، زیرا اگر دوری باشد، رکن دوم ضرورتاً باید مفاعلن باشد، و مفاعلن نمی تواند تبدیل به مفتعلن شود، اختیار قلب در تبدیل مفتعلن به مفاعلن جایز است ولی عکس آن جایز نیست)


پس با توجه به جایز نبودن ِ اختیار ِ قلب در تبدیل مفاعلن به مفتعلن، نمی توانیم وزن ِ اصلی شعر شما رو وزن ِ دوری(مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن) حساب کنیم.
از طرف دیگر، شاعر، خود از هیچ هجای اضافه ای در پایان ارکان دومِ مصاریع استفاده نکرده، و این میتونه ناشی از این باشه که خود ِ شاعر هم آگاهانه یا ناخودآگاه، وزن ِ شعر رو دوری حساب نکرده.


بدرخشید در آسمان ادبیات🌹
سارا رحیمی(س. سکوت)
سارا رحیمی(س. سکوت)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۰
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد گلی ایوری
محمد گلی ایوری
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۳۰
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سید هادی محمدی
سید هادی محمدی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۴۶
درود بر شما جناب زارع

بر خلاف نظر حضرتعالی عده کثیری از عروض دانان

از جمله آقای دکتر سیروس شمیسا در اختیار قلب

تبدیل مفاعلن به مفتعلن را جایز شمرده

مثالی را در نقد این صفحه از خاقانی برایتان آورده ام

که در کتاب عروض و قافیه ی دکتر شمیسا به آن اشاره شده است

با تشکر
ارسال پاسخ
سید هادی محمدی
سید هادی محمدی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۱۶
دقیقا نظر دکتر شمیسا را از روی کتابشان برایتان نقل میکنم

🔶 "" تبدیل مفتعلن به مفاعلن و بالعکس ناظر به رکن بندی صحیح است که وزن یا متحد الارکان میشود یا متناوب الارکان
وگرنه اگر بخواهیم اوزان مختلف الارکان قدما را هم در نظر بگیریم باید بگوییم که قلب عوض کردن جای

_ لا و لا _ است


مثلا این اختیار در وزن رباعی مفعول مفاعیل مفاعیل فعل بسیار رایج است حال انکه رکن بندی صحیح چنین است
لن مفتعلن مفتعلن مفتعلن
رباعی را به مستفعل مستفعل مستفعل مس که جهت مغشوش نشدن قاعده آن را حساب نمی‌کنیم "







🔶و در اول این بحث هم آورده اند که


" " شاعر اختیار دارد به جای مفتعلن، مفاعلن و به جای مفاعلن، مفتعلن بیاورد"



ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۴
درود ها بر استاد گرانقدر و عزیز جناب فریاد

ممنون از نظر لطفتان و نگاه پر مهرتان خندانک
حضورتان در صفحه ی بنده مایه ی مباهات هست خندانک خندانک
زنده باشین و پاینده خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۶
خندانک خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۶
خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۱۶
خندانک خندانک خندانک
محمد گلی ایوری
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۳۰
درود بیکران بر شما بانو ادیب و بزرگوار خندانک
بسیار زیبا و دلنشین بود
آفرینتان
سراینده باشید و پاینده
خندانک خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۴
درود بر استاد ایوری گرامی و محترم
سپاس از حضور ارزشمندتان خندانک خندانک
سلامت باشید و پاینده خندانک
ارسال پاسخ
بهــاره طـــلایـی زیدی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۳۶
درود بانو ادیب مهربانم❤❤❤❤
زیبا و دلنشین 👏👏👏👏👏👏
عااالی بود
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۵
سلام بر بهاره جانم خندانک
که مهربانی در دلش و زیبایی در نگاهش می باشد
سلامت باشی و مانا خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۱:۲۱
سلام بانوووو ادیب عزیز خندانک
زیبا بود مثل همیشه خندانک
آفرین خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۲:۱۷
سلام بر شاهزاده خانوم ناب شعر خندانک
عالی تویی و دل دریاییت خندانک
ارسال پاسخ
روح اله سلیمی ناحیه
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۳۳
درود بانو ادیب
زیبا غزلی قلم زدید
روزگارتان سبز 🌹🌹🍀
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۴۳
درود بر جناب سلیمی بزرگوار خندانک خندانک
ممنون از نظر لطفتان
پاینده باشین خندانک
ساغ اولاسیز خندانک خندانک خندانک
محمدحسن پورصالحی
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۵۳
سلام استاد
بسیار زیباست و دلنشین
محظوظ گشتم از قلم ناب شما 🙏
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۳:۵۵
سلام بر جناب پور صالحی عزیز خندانک
زنده باشی و سلامت خندانک
همیشه با دلی خوش از،خوشی‌ها بسرایی خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۷:۵۶
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۱۶
سپاس از حضورتان جناب فخوری بزرگوار خندانک خندانک
ارسال پاسخ
تکتم حسین زاده
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۲۰:۰۸
درود بانو عاشقانه ی زیبایی بود
⚘⚘
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۲۱:۰۷
درود خانوم حسین زاده ی عزیزم خندانک
سلامت باشید و پاینده خندانک
سپاس از،محبتتان خندانک
ارسال پاسخ
مهدی محمدی
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ۲۲:۰۵
با سلام
احتراماً مورد توجه قرار گیرد که محتمل استفاده از اختیارات وزن در رکن صحیح است و به محل قرار گیری در مصرع نیز وابسته است. بعضی اختیارات صرفاً مخصوص انتهای مصرع است و برخی مخصوص ابتدای مصرع و برخی صرفاً در میانه مصرع کاربرد دارد. و احتمالاً استفاده از اختیار قلب در میانه مصرع درست باشد و نه در ابتدای مصرع.
و دیگر اینکه زحافات در هر وزنی بیشترین شباهت را به وزن اصلی دارند و حتی المقدور در استفاده از اختیارات به سمت و سوی زحافات آن وزن حرکت می کنیم در غیر اینصورت از وزن اصلی به کلی دور می شویم. خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ۰۰:۲۹
خندانک خندانک خندانک
سپاس خندانک خندانک
ارسال پاسخ
فروغ فرشیدفر
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ۰۲:۴۴
درود بر نازبانوی ادیب خندانک
شعر بسیار زیبایی خواندم و از نقد وبحث استادان و نظرات کارشناسی نیزبهره ی فراوان بردم .
ازشما و از همه ی اساتید ممنونم به خاطر به اشتراک گذاری احساسات و دانش و تجربیات ارزنده .
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ۰۷:۳۱
درود بر بانوی فروغ عزیزم خندانک
زنده باشی و سلامت خندانک
ارسال پاسخ
فریال امینا
جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ۱۳:۱۸
بااحساس
رویا ادیب (نازبانو)
رویا ادیب (نازبانو)
جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۵۱
زیبایی در نگاه شماست
زنده باشین خندانک خندانک
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

مشاعره

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0