وزن: مفعــول مفاعیلــن مفعــول مفاعیلــن
گفتم به دلم خندد ، دیــــدم که بزد تلخنـــد
گفتــم که ببــاراند ، دیــــدم که بشد دلبـــند
افــلاک خرابــــــاتی ، ابـریســت و بارانـــــی
گویا پِیِ این مسلک ، گردیده به غم پیـــوند
بر برگ نوشتم عشق ، از غصّـه خزان گردید
پاییز به مرگِِ برگ ، خورده ست یقین سوگند
بر پرتو مهر افروز ، خواندم چو غزل چامـه
شد شام پسین گلگون ، دیگر نشد او خرسند
بر باد بیـــان کــردم ، از دلبــــر و از هجــران
از خود که صـبا گم کرد ، دیگر نشـود او زند
بر مرغ چمـــن از یــار ، گلبـــانگ ســرائیدم
از یــاد بِبُــرد آواز ، بر درد نشـــد تــرفنـــــد
از رود روان بگـــذشـت ، خوشبــوی گلِ دلبـر
دیگــر نخروشیــد آن ، آرام بشـــد ارونـــــــد
مضــراب دل عاشـــق ، بر تار شــود غمگیــن
مـهـجـور بگــردد او ، در هجـــر بپوشــد ژنـد
راوی شــده از آغـــاز ، دلــداده غبــار آلـــود
در شعـلـۀ دل سوزد ، بر تش شده او اسپند
همان طور که جناب احسانی فر هم اشاره داشتند
در برخی ابیات ارتباط دومصراع ضعیف است
اما مفهومی زیبا داشت
بمانید به مهر