سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        فاصله

        شعری از

        امیررضا شریف زاده

        از دفتر ساحلی خاموش نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ۱۷:۳۵ شماره ثبت ۱۱۱۵۹۲
          بازدید : ۴۰۵   |    نظرات : ۱۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر امیررضا شریف زاده
        آخرین اشعار ناب امیررضا شریف زاده

        نا امیدم از تو اما باز هم میخواهمت
        من کبوتر باشم و تو باز هم میخواهمت
         
        من دلم را وقف رویت کرده‌ام اما شما
        درب قلبت گر نباشد باز هم میخواهمت
         
        راست میگویم که بر هر سازتان رقصیده‌ام
        گر مخالف میزنی بر ساز هم میخواهمت
         
        پرده‌هایم میدراند شور شیرینت ولی
        در حجاز و گوشه‌ی شهناز هم میخواهمت
         
        جام عشقت را به هنگام ازل نوشیده‌ام
        گفته‌ام در نقطه‌ی آغاز هم میخواهمت
         
        گفته بودم دوستت دارم دو صد باری به روز
        گر نکردی ذرّه‌ای ابراز هم میخواهمت
         
        کارم از حرف و سخن های دهان بگذشته‌است
        گفته‌ام با دیده‌ی غمّاز هم میخواهمت
         
        عرصه‌ی شطرنج دوران را چه شاهی می‌برد‌؟
        آن که میگوید به یک سرباز هم میخواهمت
         
        فاصله کی می‌تواند عشق را خنثی کند؟
        گر کنی تا آسمان پرواز هم میخواهمت
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ۱۹:۴۵
        درود بزرگوار
        عاشقانه و زیبا بود خندانک
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۴۱
        زخاک من اگر گندم براید

        از آن گر نان پزی. مستی. سراید

        خمیر و نانوا. دیوانه. گردن

        تنورش. بیت مستءنه سرایند
        مو لا نا

        درود بر شما. شاعران بزرگ
        در شعر ناب
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۴۳
        درود بر شما
        آفرین زیبا بود

        قلمتان نویسا

        بمانید به مهر و بسرایید

        ☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۲:۳۴
        سلام خندانک
        نگاهی به غزل (فاصله) سروده ی آقای امیررضا شریف زاده

        غزلی در بحر رمل(رمل مثمن محذوف)
        فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن(فاعلات)

        نا امیدم از تو اما باز هم میخواهمت
        من کبوتر باشم و تو باز هم میخواهمت

        من دلم را وقف رویت کرده‌ام اما شما
        درب قلبت گر نباشد باز هم میخواهمت

        راست میگویم که بر هر سازتان رقصیده‌ام
        گر مخالف میزنی بر ساز هم میخواهمت

        پرده‌هایم میدراند شور شیرینت ولی
        در حجاز و گوشه‌ی شهناز هم میخواهمت

        جام عشقت را به هنگام ازل نوشیده‌ام
        گفته‌ام در نقطه‌ی آغاز هم میخواهمت

        گفته بودم دوستت دارم دو صد باری به روز
        گر نکردی ذرّه‌ای ابراز هم میخواهمت

        کارم از حرف و سخن های دهان بگذشته‌است
        گفته‌ام با دیده‌ی غمّاز هم میخواهمت

        عرصه‌ی شطرنج دوران را چه شاهی می‌برد‌؟
        آن که میگوید به یک سرباز هم میخواهمت

        فاصله کی می‌تواند عشق را خنثی کند؟
        گر کنی تا آسمان پرواز هم میخواهمت
        (امیررضا شریف زاده)

        مطلع غزل، از نظر لفظ و معنا آنقدر زیبا هست که خواننده را به خواندن ادامه ی غزل ترغیب کند.

        نا امیدم از تو اما باز هم میخواهمت
        من کبوتر باشم و تو باز هم میخواهمت

        و مصرع اول، کلیت و موضوع غزل را به خوبی نشان می دهد:
        عشقی پابرجا در عین نامیدی!
        و انتظار می رود که بقیه ی ابیات هم حول همین محورِ موضوعی بچرخد، و شاعر بخوبی توانسته است تا پایان شعر، این انسجام موضوعی را حفظ کند.
        استفاده از سه واژه ی (باز) با سه معنی متفاوت بعنوان سه قافیه ی نخست، ذوق و توانمندی شاعر را خوب به نمایش گذاشته است.
        ردیف خلاقانه ی (هم میخواهمت) نیز از دیگر نقاط قوت این غزل است، و نیز قافیه ها که همگی درست هستند.
        یکی دیگر از نقاط قوت این شعر، حفظ وزن است به گونه ای که هیچگونه لغزش وزنی در هیچکدام از مصاریع به چشم نمیخورد، و این نشانه ی تسلط شاعر بر وزن است.


        چیزی که کمی بر طبع ناخوش می آید، تغییر مخاطب از دوم شخص مفرد(تو) به دوم شخص جمع(شما) در بیت دوم و سوم است:

        من دلم را وقف رویت کرده‌ام اما شما
        درب قلبت گر نباشد باز هم میخواهمت

        شاعر در این بیت به راحتی می توانست از این تبدیل (تو) به (شما) پرهیز کند، زیرا حتی اگر این تغییر در ذهن شاعر هم توجیهی داشته باشد، ظاهر کلام کلیدی برای این توجیه ندارد، و نوعی ضعف در حفظ وزن حس می شود.
        (من دلم را وقف چشمت کرده ام اما اگر
        روی من چشمت نباشد باز هم میخواهمت)
        (این صرفاً یه پیشنهاد برای رساندن منظور است)

        البته در بیت سوم، ویرایش آسان تر است:
        راست میگویم که بر هر سازتان رقصیده‌ام
        گر مخالف میزنی بر ساز هم میخواهمت
        (راست می گویم که بر هر ساز تو رقصیده ام)
        با استفاده از اختیار شاعری زبانی، می توان (ساز ِ تو) را به جای (سازتان) به کار برد بدون اینکه وزن از محدوده ی قواعد وزنی خارج شود.

        بیت ششم با وجود معنای زیبایی که در خود دارد، بنظرم ضعیف ترین بیت این غزل است:
        گفته بودم دوستت دارم دو صد باری به روز
        گر نکردی ذرّه‌ای ابراز هم میخواهمت

        بنظر میرسد شاعر در این بیت برای حفظ وزن، از زبان غالب ِ شعر فاصله ی زیادی گرفته.
        (گفته بودم دوستت دارم هزاران بار و هیچ
        گر نکردی ذرّه ای ابراز هم می خواهمت)

        در بیت هفتم، شاعر برای حفظ وزن، به حشو افتاده است، و دو واژه ی (حرف) و (سخن) را بدون ضرورت معنایی و نقش شاعرانه، کنار هم آورده است:
        کارم از حرف و سخن های دهان بگذشته‌است
        گفته‌ام با دیده‌ی غمّاز هم میخواهمت
        (کارم از حرف و حدیث روی لبهایم گذشت
        با سکوت و دیده ی غمّاز هم می خواهمت)

        در بیت هشتم، واژه ی (عرصه) تناسب معنایی محکمی با فعل(می بَرَد) ندارد، و اینکه چرا شاعر به جای واژه ی (بازی) از واژه ی (عرصه) استفاده کرده جای ابهام دارد:
        عرصه‌ی شطرنج دوران را چه شاهی می‌برد‌؟
        آن که میگوید به یک سرباز هم میخواهمت
        (بازی شطرنج دوران را چه شاهی می برد؟
        آنکه می گوید که بی سرباز هم می خواهمت)
        (البته تغییر در مصرع دوم سلیقه ست و ضرورتی ندارد).

        در کل:
        غزل زیبا و روانی بود، بدون لغزش وزنی،
        و باید برای سرودن این شعر زیبا که خلاقیت و توانمندی شاعر در جای جای آن به خوبی پیداست، به او تبریک گفت.

        بدرخشید در آسمان ادبیات خندانک

        م. فریاد
        تیرماه ۱۴۰۱
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۲:۴۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۴۲
        خندانک
        سارا (س.سکوت)
        سارا (س.سکوت)
        پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ۰۰:۵۱
        بی کران درودتان استاد نقد بسیار ارزشمندیست
        واموختم از این پنجره سبز
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ۱۳:۰۰
        عالی عالی
        ابیاتی دلبربا وپرمغز را ازقلمتان خواندم
        همیشه زنده باشی
        هزاران درودتان باد
        خندانک خندانک خندانک
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۴۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ۰۰:۱۳
        درود بر شما گرامی خندانک خندانک خندانک خندانک
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۴۲
        خندانک
        ارسال پاسخ
        احسان فلاح رمضانی
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۲:۴۲
        درود بر شما خندانک
        غزل زیبایی هست خندانک
        مصرع دوم و چهارم میشد زیباتر هم بشه خندانک
        موفق باشید خندانک
        طوبی آهنگران
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۴۳
        سلام بر شما بزرگوار
        بسیار شعر زیبا یی
        سروده اید
        احسنت
        فردین صمدی
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۵۸
        درود بر شما خندانک
        سارا (س.سکوت)
        پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ۰۰:۵۳
        درود بر شما بزرگوار
        چه زیبا شعری خواندم از قلم شما
        لدت بردم دستمریزاد
        مزین به نقد ارزشمند استاد
        صفحه پرباری بود
        افرین برشما خندانک خندانک
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ۱۳:۰۷
        درود بر شما شاعر توانا
        غزل بسیار زیبایی بود
        سپاس از بهره‌ ها که از شعر و توضیح استاد زارع نصیبم شد
        سلامت باشید و شادمان خندانک خندانک خندانک خندانک
        محسن نکورو
        چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ ۰۷:۳۹
        بسیار نکو سروده ای
        درود بی کران بر شما
        چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ۲۱:۲۶
        خندانک خندانک
        بسیار عالی خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        5