سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

يکشنبه 1 خرداد 1401
  • روز بهره‌وري و بهينه‌سازي مصرف
  • روز بزرگداشت ملاصدرا، صدرالمتألهين
  • آغاز محاصرة اقتصادي جمهوري اسلامي ايران توسط آمريكا، 1359 هـ ش
22 شوال 1443
    Sunday 22 May 2022

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویسید تا زنده بمانید،هرکه نوشت پادشاه میشود.احمدی زاده (ملحق)

      يکشنبه ۱ خرداد

      سروش

      شعری از

      سیاوش آزاد

      از دفتر سیاوش نوع شعر آزاد

      ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ۰۰:۰۴ شماره ثبت ۱۰۷۰۳۴
        بازدید : ۲۴۸   |    نظرات : ۳۸

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر سیاوش آزاد
      آخرین اشعار ناب سیاوش آزاد

      میچکد باران چکه چکه
      میروم تا اوج پله پله
      در سکوتم چله چله
      سروش آمد
      ۸
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      ژکا گرجاسی
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴
      درود جناب آزاد عزیز
      این دفعه اولین بار خدمتتون رسیدم
      و سروش زیباتون و خوندم
      جالب اینکه شما در سرودن سروش خیلی
      مقاومت داشتید ولی الان پشت سر هم سروش ارسال می کنید
      و این چقدر خوبه که ما چیز های ناشناخته رو تجربه کنیم
      و بریم تو دلش
      بمانید به مهر و بسرایید از شادی ها و عشق خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۰۴
      سلام متشکر از دقت نظر
      فرمود انا فی کل یوم رجل
      امید که سروشهای بعدی، بیشتر نظر شریف را به خود جلب کند
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۱
      خندانک
      مسعود آزادبخت
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۵۰
      سلام و احترام سیاوش عزیز دوست ادیب
      هنرمندی تان قابل ستایش است ،
      به سبک خودتان سوالاتی کوتاه میپرسم امید که جسارتم را ببخشایید
      باران چگونه باعث می شود شما اوج بگیرید؟یا اصلا باران باعث اوج گرفتن می شود ؟
      ارتباط سکوت و چله چیست؟
      سروش آمد و چه شد؟ به معنای سروش رجوع نمودم ،،،پیک هاتف ،فرشته ،،
      ارتباط عمودی شعر را درک نکردم
      با احترام و پوزش
      خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۵۹
      سلام
      باران مثلا به معنای اشک
      چله نشینی ، عزلت از خلق و سکوت
      آمدن سروش و انکشاف حقیقت
      خلوتی و اشکی و معراجی و وصال
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      مسعود آزادبخت
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵
      خندانک خندانک خندانک
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۱
      خندانک
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۱
      خندانک
      الناز حاجیان (مهربانی)
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴:۴۶
      سلام بزرگوار
      درک کردنِ احساسِ شاعرکارِ هرکسی نیست
      بنویسید هرآنچه احساستان را به اوج میبرد
      مهم این است بتوانید بنویسیدودوستدارانِ قلمتان آن را درک کنند
      آنچه قلبهارا به هم نزدیک میکند شیوه یِ درستِ درک کردن است
      حتی برایِ ارتباط برقرار کردنِ بینِ سطر سطرِ یک شعرهم ماباید دارایِ درکی زیباو بیانِ نقدی دلنشین باشیم...موفق باشیدبزرگوار خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۰۸
      سلام متشکر زنده باشید آنقدر باید تمرین کنم تا بلکه اثری شایسته دوستان بتوانم هدیه کنم البته اگر توفیق حاصل آید
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۱
      خندانک
      محمد باقر انصاری دزفولی
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۳۱
      شاعروادیب توانا
      کوتا ه
      زیبا
      هز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک اران درودبر شما
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵
      سلام تشکر زنده باشید
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۰
      خندانک
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۸:۴۲
      سلام و درود و ارادت،
      بسیار زیبا، خدا قوت خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰:۱۵
      سلام متشکر لطف دارید راهی که در ادبیات گشودید پر رهرو باد
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۰
      خندانک
      حسن  مصطفایی دهنوی
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۰۷:۲۰
      درود بیکران
      قلمتان سبز ،اندیشه والای شما زلال ابدی
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۱۰
      سلام متشکر روح پدر شاد
      ارسال پاسخ
      طوبی آهنگران
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۰
      سلام جناب آزاد
      درود بر شما
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۳۱
      سلام زنده باشید
      ارسال پاسخ
      مهدیس رحمانی
      چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱
      با سلام و احترام
      قلمتان سبز🌹🌹
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۳۲
      سلام متشکر
      ارسال پاسخ
      فرهاد احمدیان
      پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱
      سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار جناب آزاد بسیار پر احساس سرودید پاینده باشید
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳
      سلام متشکرم زنده باشید
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۲
      سلام ودرود فراوان استاد عزیز جناب آزاد


      بسیار عالی و
      پر مفهوم بود خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۲۲:۱۶
      سلام متشکر لطف دارید
      ارسال پاسخ
      شیما جریده (شین بانو)
      جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴:۲۵
      درود 🤍
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۱۰
      سلام متشکر سپاسگزار حضور شما
      ارسال پاسخ
      نیاز ناطق
      دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ۲۱:۳۳
      سلام
      توقع سپیدی قوی و فوق تصور داشتم
      به هرحال گاهی دل ساده می‌نویسد
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ۲۱:۵۷
      سلام آرزو دارم روزی بتوانم انتظارات شما بزرگواران را برآورده کنم و به فوق تصور که فرمودید نائل آیم باری این اثر را اول بهمن امسال به مناسبت سالروز شعر سروش عجالتا سرودم امید طبع ظریف گرانقدران را اندکی رضایت بخشد
      ارسال پاسخ
      نیاز ناطق
      نیاز ناطق
      جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ۰۱:۳۰
      با شعر سروش آشنا نیستم
      و وارد چالشش نخواهم شد
      شعر محکم و قوی را آرزومندم از شما
      روح اله سلیمی ناحیه
      چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۲۱:۰۵
      انشالله که پله پله و مداوم بسمت اوج روان
      و چک چکه مشکلاتت به دور بریزد 🌺🌺😕
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ۲۱:۰۸
      سلام متشکر از دعایی که فرمودید سپاسگزارم و همان را برای شما دارم
      ارسال پاسخ
      الناز حاجیان (مهربانی)
      شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ۱۵:۰۲
      درودها شاعرگرانقدر
      ببخشیدسکوت چله همان منظورتان است که میگویند
      آن شخص چله سکوت گرفته؟
      من سروش را زیادنمیشناسم امادوست داشتم این سروش راازشما
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ۰۱:۳۱
      سلام متشکر مطلبی از سایت اسلام کوئیست
      چله نشینی چیست؟ نظر شیعه در باره چله نشینی چیست؟ طریقه صحیح آن چگونه است؟
      پاسخ اجمالی
      منظور از چله نشینی (عبادت اربعین) در سیر و سلوک عرفانی، مراقبت چهل روزه از خود است، تا از این طریق باطن فرد به آمادگی لازم جهت دریافت حکمت و علوم الاهی نایل شود. بسیاری از عرفا و علمای شیعه بر اساس آیات و روایات به عبادت اربعین اهمیت داده و خود بدان عمل کرده اند. بنابراین عبادت و اخلاص در بندگی خدا در مدت چهل روز از بهترین اعمال محسوب می شود، ولی آنچه از طرف خود عرفا هم تذکر داده شده، این است که چله نشینی نباید تبدیل به وسیله ای برای گریختن از جامعه و انزوا طلبی باشد.
      پاسخ تفصیلی
      منظور از چله نشینی (عبادت اربعین) در سیر و سلوک عرفانی، مراقبت چهل روزه از خود است، تا از این طریق باطن فرد به آمادگی لازم جهت دریافت حکمت و علوم الاهی نایل شود.
      اهمیتی که در چله نشینی بر عدد چهل داده شده است، به خاطر اسرار و خواصی است که در این عدد است که باعث ظهور استعدادات و به کمال رساندن ملکات است. همچنان که انسان در چهل سالگی به کمال و بلوغ عقلی خود نایل می شود: «إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعینَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنی‏ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتی‏ أَنْعَمْتَ عَلَیََّّ وَ عَلى‏ والِدَی‏»؛[1] و چون (انسان) به چهل سالگی برسد گوید پروردگارا مرا توفیق ده که بر نعمتت که بر من و بر پدر و مادرم ارزانى داشتى سپاس بگزارم.
      عبادت اربعین، در قرآن نیز بیان شده در جایی که خداوند، وعده ای به حضرت موسی داد و در مدت چهل روز او را به میقات خود فراخواند: "فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَة".[2]
      این عبادت و مراقبت اربعینی مورد توجه اهل سلوک بوده و در روایات نیز به آن اشاره شده است. از جمله این روایت: «من أخلص لله أربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمة من قلبه على لسانه»؛[3] هرکس چهل روز خود را خالص برای خدا گرداند چشمه های حکمت از قلب او بر زبانش جاری خواهد شد. و این روایت از امام باقر(ع): "مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏"؛[4] هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود.
      عرفا برای مراقبات لازم که در مدت چهل شبانه روز باید رعایت شود دستور العمل های خاصی توصیه کرده اند که به طور کلی شامل بیشترین پرهیز از خوردن، خوابیدن و سخن گفتن بوده و همت سالک در این مدت باید مصروف در ذکر مدام و عبادت باشد.البته می دانیم که بر اساس آموزه های دینی، چنین رفتارهایی باید در تمام عمر انسان مورد عمل قرار گیرد و محدود کردن آنها به چهل روز، تنها جنبه تمرین و تقویت روحی دارد.
      گاهی در عرف چنین برداشت می شود که اربعین یا چله نشینی لزوما دارای شرط عزلت ظاهری نیز بوده و حتما سالک باید در مکانی خلوت و دور از مخالطت با مردم به عبادت مشغول شود که در این زمینه باید گفت که چنین الزامی وجود نداشته، بلکه اگر سالکی بتواند در عین حضور در اجتماع، اعمال خود را خالص نماید، مطمئنا از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.
      بسیاری از عرفا و علمای شیعه به عبادت اربعین اهمیت داده و خود بدان عمل کرده اند برای نمونه می توان به سید بحر العلوم همچنین مجلسی اول و دوم اشاره کرد:
      در کتاب سیر و سلوک منسوب به بحر العلوم[5] چنین آمده است:«خاصیت اربعین در ظهور فعلیت و بروز استعداد و قوه و حصول ملکه امری است مصرح به در آیات و اخبار و مجرب اهل باطن و اسرار».[6] بحر العلوم در جای دیگری از این کتاب در مورد سیر و سلوک می نویسد: «بدانکه من بعد از اراده سلوک به عزم مجاهده اکبر و اعظم و اراده قدم نهادن در وادی ذکر، ابتدا همتی برآوردم و توبه از آنچه می کردم و ترک عادت و رسوم نمودم. در اربعینیات سر به جیب ذکر فرو بردم و در اربعینی نیز اربعین قرار دادم».[7]
      همچنین ملا محمد تقی مجلسی در مورد عبادت اربعین می نویسد: «یکی از اعتراضات ایشان آن است که عبادت اربعین بدعت است و این باطل است؛ زیرا که بدعت آن است که مذکور شد و احادیث دال بر فضیلت عبادت اربعین بسیار است».[8]
      بنابراین عبادت و اخلاص در بندگی خدا در مدت چهل روز از بهترین اعمال محسوب می شود، ولی آنچه از طرف خود عرفا هم تذکر داده شده این است که چله نشینی(به معنای عزلت) نباید تبدیل به وسیله ای برای گریختن از جامعه و انزوا طلبی باشد. عرفا در مورد عبادت اربعین، اهمیت اصلی را به مراقبات باطنی و عزلت قلبی در این مدت داده اند و جز در مواردی به چله نشینی با شرط عزلت ظاهری و انقطاع کامل از رابطه با مردم توصیه نکرده اند.
      از جمله مولوی در برخی از اشعار خود اخلاص در توجه باطنی به خدا و اولیای خدا را مورد تاکید اصلی قرار داده و سالک را دعوت به ترک چله نشینی و رفتن به میان اجتماع نموده است:
      سی پاره به کف در چله شدی
      سی پاره منم ترک چله کن
      مجهول مرو باغول مرو
      زنهار سفر با قافله کن[9]

      [1] الاحقاف، 15.
      [2] اعراف، 142.
      [3] شعیری، تاج الدین، جامع الاخبار، ص 94، انتشارات رضی، قم، 1363 ه ش.
      [4] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 هـ ش.
      [5] بحر العلوم، محمد بن مهدی، رساله سیر و سلوک منسوب به بحر العلوم، انتشارات علامه طباطبائی، مشهد، 1417.
      [6] همان ، ص 39.
      [7] همان ، ص 211.
      [8] مجلسی، محمد تقی، رساله تشویق السالکین، ص21، انتشارات نور فاطمه، 1375.
      [9] دیوان شمس.
      ارسال پاسخ
      سعید نادمی (هزارویک )
      يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۹:۴۲
      درود بر شما ... عالی بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ۱۵:۱۴
      سلام متشکر
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0