در صحن حَرَم چشم مــن افتاد به ماهی
زیبا صنمی , سـرو قـدی , زُلف سیاهی
مــاهی کــه سلاطیـن عجم , هیـــچ ندیدند
ماننـد رُخش را بــه حرمـخـانه ی شــاهی
بنشسته و بـا چـــادر گُـلـــدار سفـیـــــدی
می کــرد تمــاشــای حَـرَم , گاه به گاهی
چـون باغ پُر از میوه که یکباره شَوَد سبز
آن هــم بـه سَــرِ راه یکـی فــوجِ سپـاهی
گفتم به دل ای دل که بدان قیـمت این وقت
این وقت که در آن و در این منصب و جاهی
لـرزیــد دو زانــوی من و سست شُدم پــای
تسلیــم دوجــادوش شُــدم , خـواه , نخواهی
دل گـفــت کـــه بنشین نظـــری سیر ببینش
هـــرچنــــد کـه دل سیر نمی شد به نگاهی
تـرسِ مــنِ دلـــــداده از آن بـود , نویسنـد
در دفتـرِ اعمــــــالِ مــــنِ زار گُنـــــــاهی
تــا گـوشـه ی ابـرو بنمود بُــرد دلـــــم را
چـون بـاد کــــه با خود ببرد یک پَرِِ کاهی
در سیـــنـه دلـــــم در طپش اُفتــــاد و تَقـَلا
آنسان کــه گرفتــار شَـوَد , کفتـــرِ چـــاهی
دیــدم کــه خلاف ادب و منطـق عقـل است
نــامــوس کسان بــــود , نه دافِ سَرِِ راهی
گُفتــم بــــروم پــــایِ حَــرَم , بَسـت نشیـنــم
در صحن ,نمــــانــم پِیِ اعمــــال مُنـــــاهی
در پــــای حَـــرَم ,پاک حواسـم بَــرِ او بـود
دیـــدم کـــه مسیـرِ مـن و دل هست دوراهی
میگُفت دلـم ازچـــه نشستی! حَــرَم آنجـاست
تـا چنـــد بــــه غفـلت بِکُــنی عُمــر تبــاهی؟
دیـدم کـــــه فتــادست میـــانِ من و آن یـار
از بخــتِ کجــم , فـاصـــله ی نــامُتنـــاهی
دل, پایِ حَـــرَم هــــار شُد از اینکه دوبـاره
در صَحـن ,زیـــارت کُنـــــد آن فیـضِ الهـی
هــرچند , از این صحـن به آن صحـن دویدم
انگــار , شُد او آب و فـــــرو رفت به چاهی
او رفتـــه و از مـن جَسدی خُشک به جا ماند
من مانــدم و مانـدی به دلــم , حَسـرَت و آهی
آخــــر زِ چه شَهـرو نکُنـد شِکوه از این بخت
هــر بـار , بـــه نوعی بــه سـرم هَشت کُلاهی
.
شادان شهرو ✍️ نظم سُروده ها ( 8/8/88 صحن رضوی ):
بسیار زیبا و جالب بود
چشم درویش در حرم سزاوار تر است
سزایش همان رفتن طرف است