پنجشنبه ۱ آذر
|
دفاتر شعر سعید صادقی (بینا)
آخرین اشعار ناب سعید صادقی (بینا)
|
شعر بودی به غلط این همه راه آمده ام
پیش چشمانِ قشنگت به پناه آمده ام
محوِ شیرینِ تکانِ خم ابرویت من
با طنین مُژِگانت به نگاه آمده ام
دلکشی ، بس که سزاوار تعالی هستی
گاه و بی گاه تماشا به گواه آمده ام
شبهِ زیباییِ تن سانِ تو سیمای خداست
با کمی درک حضورت به فداه آمده ام
شعر بودی به غلط وقت مرا بُرد کلام
با تو من تازه ی تازه سرِ راه آمده ام
|
|
نقدها و نظرات
|
سلام و درود فراوان خدمت جناب عزیزیان ارجمند بی نهایت سپاسگزارم ازتون بابت نقد تان و نگاه ظریفتان به شعر درود می فرستم خدمت شما بابت وقتی که گذاشتید و تشکر میکنم. ممنونم | |
|
درود بر شما جناب عزیزیان | |
|
درود بر شما جناب عزیزیان گرامی 🎋🎋 🎋 | |
|
سلام جناب خوشرو ارجمند خیلی ممنونم لطف دارید بزرگوار درود بر شما | |
|
سلام و عرض ادب و احترام فراوان خدمتتان بزرگوار زیبایی در نوع نگاه شماست همواره و همیشه | |
|
عالی و زیبا نگاه شماست بزرگوار درود ها | |
|
سلام عرض ادب لطفتان مستدام درود بر شما | |
|
سلام و درود بر شما جناب مردای خیلی ممنونم بزرگوار به مهر خواندید و دیدید در پناه آفریدگار مهربان | |
|
سلام و عرض ادب و احترام خدمت جناب دزفولی ارجمند و بزرگوار خیلی ممنونم ازتون بزرگوار محفوظ باشید به مهر | |
|
مژه گان درست است و شما ایراد درستی گرفتی فداه بله درست است و ضمیر ه با قدری دقت به خداوند بر میگردد نه معشوقه سلام و درود | |
|
سلام و عرض ادب و احترام خدمتتان جناب پرناک ارجمند خیلی ممنونم از حسن نظرتان درود بر شما بزرگوار | |
|
درود فراوان خدمتتان جناب معینی ارجمند خیلی ممنونم بزرگوار درود بر حسن نظرتان ممنونم از ابراز نظر مهربانانه تان | |
|
سلام و درود فراوان خدمت تان بانو شما لطف دارید نسبت به بنده سلامت و تن درست باشید سپاس فراوان | |
|
درود بر شما بانو مهتدی ارجمند خیلی ممنونم از حسن نظرتان نسبت به شعرم درود بر شما | |
|
سلام و درود فراوان خدمت استاد عرفانی جناب ناظمی ارجمند | |
|
درود فراوان خدمتتان جناب پرهیزکار ممنونم بزرگوار به مهر خواندید و دیدید | |
|
سلام و درود فراوان مسعود خان ممنونم از نگاه زیبایت به مهر دیدی و خواندی درود ها | |
|
سلام و درود فراوان به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست | |
|
سلام و درود فراوان ممنونم از نگاه پر مهرتان و حضور پر اثرتان درود | |
|
سلام و درود فراوان خدمتتان بزرگوار ممنونم از بذل توجهتان به شعر درود میفرستم به شما | |
|
درود فراوان جناب تختی ارجمند حضورتان را ارج می نهم ممنونم از نگاه پر مهرتان بزرگوار درود ها | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
شعر جناب صادقی پیش روی ماست که غزلی زیباست و با عنصر ایجاز و کوتاهی شیرینیش افزوده شده است.
با نقدی چند روز پیش ،در مورد زیبایی عرض کردم که
" زیبایی یعنی هماهنگی در جزئیات"
جهت خدمت به یک کُلّ ِ واحد.
کُل در این غزل عشق است.
جزئیات هماهنگ در شعر که البته واضح است وزن و قافیه و ردیف و آرایه های ادبی
در مضمون اما " چشمان" " مژگان" "سیما" " ابرو"
در یک سو و
" راه" " پناه" " ردیف آمده ام" " وقت مرا بُرد"
در نگاهی دیگر
از هماهنگیهای واژه گزینی غزل است.
در پرداخت، جناب صادقی را بنده ی نو آموز موفق میبینم چون با وجود تنها ۵ بیت بنظر میرسد تمام و کمال احساس قلبی قهرمان شعر را انتقال داده اند.
صد البته که میشود باز هم گفت و گفت و گفت، و شاید تصاویر تازه ی دیگری نیز بوجود آورد منتها بنده طرفدار این کم گوی و گزیده گویی هستم و با ذائقه ی بنده سازگاری دارد.
گاها ایجاب میکند بیشتر بگوییم که البته با آن هم هیچ مشکلی ندارم.
صحبتی است پیرامون برداشتهای مختلف در یک شعر یا حتی یک بیت یا مصرع.
نمود آنرا در مصرع اول غزل جناب صادقی میتوان یافت.
شعر بودی به غلط این همه راه آمده ام
جالبی این مصرع در این است که ایهام های چندگانه ای در ذهن مخاطب ایجاد میکند و به گمانم او را ترغیب میکند که به پیش رود و ببیند ماجرا چیست!
هر چند جناب صادقی مخاطبش را در میان زمین و آسمان به حال خود رها نمیکند و با مصرع
شعر بودی به غلط وقت مرا برد کلام
تقریبا تمام مسئله را حل میکند . منتها وجود " شعر" و " کلام" خود موجب معنا سازی چند گانه در ذهن مخاطب میشود که این ویژگی از ویژگیهای مثبت این اثر است.
چون احتمالا هر مخاطبی بنا بر سلیقه ی خود از شعر و کلام برداشت میکند.
شاعر در مصرع اول میگوید شعر بودی و تمام عمرم راه غلط را میرفتم. در مصرع نهم آن راه غلط را به مخاطب میگوید. آن راه غلط راه کلام بوده.
حال، شما زیبایی،اعجاز،هنرمندی و زیبایی دیداری شنیداری شعر را بگذارید یک طرف و " کلام" را سویی دیگر . و منظور شاعر بسیار زیبا بیان شده.
گاها در اشعار حشو هنرمندانه یا حشو تاکیدی داریم!
یعنی کلمه یا عینا تکرار شده یا مترادفش استفاده شده ولی باعث خلق زیبایی یا تاکید شده.
در مصرع
با تو من تازه ی تازه سر راه آمده ام
تکرار کلمه تازه مصداق این حشو بی ایراد است که عرض کردم.
حضرت حافظ میفرمایند
پاسبان حرم ِ دل شده ام شب همه شب
تا در این پرده جز اندیشه ی او نگذارم
به همین مقدار بسنده میکنم و از جناب صادقی بابت اشتراک این غزل تشکر میکنم🌺🙏🌺