سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 28 آذر 1403
    18 جمادى الثانية 1446
      Wednesday 18 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        چهارشنبه ۲۸ آذر

        عذاب

        شعری از

        آرمین پرهیزکار

        از دفتر ... نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۳۲ شماره ثبت ۱۰۱۹۹۳
          بازدید : ۱۳۳۵   |    نظرات : ۹۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر آرمین پرهیزکار
        آخرین اشعار ناب آرمین پرهیزکار

        صدای ارسالی شاعر:
        هر روز لحنِ حرفش ، من را خراب می کرد
        ساعاتِ بودنش را ، بر من عذاب می کرد
         
        قومِ کویر او را ، همزادِ خود بداند
        لب تشنه بود قلبم ، خود را سراب می کرد
         
        در جشنِ خنده بودم ، همراهِ گریه آمد
        با خنده دوست می شد! ، من را جواب می کرد
         
        تدریسِ عاشقی را ، خود عهده دارِ آن شد
        او منصرف شد از درس ، من را عتاب می کرد
         
        واضح ترینِ خود را ، بر قلبِ او نوشتم
        او چادری نبود وُ ، پیشم حجاب می کرد
         
        گهواره ای شدم تا ، آرام تر بخوابد
        او در عوض دلم را ، با حیله خواب می کرد
         
        ۲۴مرداد ماه ۱۴۰۰
        آرمین پرهیزکار
         
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر
        ۵۲ شاعر این شعر را خوانده اند

        آرمین پرهیزکار

        ،

        طاهره حسین زاده (کوهواره)

        ،

        محمد علی رضاپور

        ،

        محمد رضا خوشرو

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        مهرداد عزیزیان بی تخلص

        ،

        سارا رحیمی

        ،

        ایمان اسماعیلی (راجی)

        ،

        محمد مهدی نورالهی

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        آرمان پرناک

        ،

        محمد قنبرپور(مازیار)

        ،

        محسن ابراهیمی ( غریب )

        ،

        ادریس علیزاده

        ،

        رحیم نیکوفر ( آیمان )

        ،

        آرزو جمشیدی

        ،

        سعید صادقی (بیدل)

        ،

        هادی محمدی

        ،

        سینا جوادپور (سهند)

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        رضا رضوی تخلص (دود)

        ،

        آرزو عباسی ( پاییزه)

        ،

        علیرضا صفری عاهد

        ،

        زهرا زارع بهار ناب

        ،

        نادر مسلمی ( ن م قطره )

        ،

        عرشیا خوشرو

        ،

        ابوالفضل زندیه شاهین

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        ،

        مولود سادات عمارتی

        ،

        دانیال فریادی

        ،

        حدیث عبدلی (یارا)

        ،

        مجید فکری

        ،

        حسین مراغه

        ،

        خدیجه وفایی راد ( غریبه)

        ،

        امیر اصغری

        ،

        اعظم قارلقی

        ،

        سحر موسوی

        ،

        محمد باقر انصاری دزفولی

        ،

        زینب پیرزاده

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        محمد خوش بین

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        مجید آریانژاد

        ،

        آذر مهتدی

        ،

        کبری یوسفی

        ،

        حسن مصطفایی دهنوی

        ،

        علیرضا جورعشوری

        ،

        ریحانه حجازی(ریحان)

        ،

        حسین امامی (حسام )

        ،

        سیاوش آزاد

        ،

        رضا سعادت نژاد

        نقدها و نظرات
        سید هادی محمدی
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۰۷

        سپاس خدای را که فرصتی به قلمم داد تا دوباره بنویسم


        غزلی را خواندم از آرمین عزیز

        کمی به لحاظ محتوایی واکاوی میکنم گرچه به لحاط ساختاری هم باید واکاوی شود تا هم برجستگی های شعر بیرون آید و هم نقاط ضعفش
        یکی از پارامترهای غزل های عاشقانه سوز و گداز و دلباختگی صاحب غزل است که در چیدمان مصاریع و قوافی با استفاده از صنایع ادبی بتواند حرف دل خود را به نحو احسن باز گو کند.

        در غزل آرمین  گرچه سوزی عاشقانه در  درونمایه آن هست اما پرداخت ها ضعیف و گاهی بی ربط هستند.

        خصوصا در مطلع غزل که باید کوبنده و پر شور آغاز شود این امر محقق نشده است.

        هر روز لحنِ حرفش ، من را خراب می کرد
        ساعاتِ بودنش را ، بر من عذاب می کرد

        یک دالکتیک عامیانه بدون تصویر و بی بهره از تصاویر و صنایع
        که مخاطب اول کار شاید رغبتی به ادامه ی غزل نداشته باشد
        شروع بسیار ساده است، سهل و ممتنع نیست، بلکه تنها سهل است، و این سهل ریشه در سهل انگاری دارد، یعنی شاعر همینکه توانسته ارتباطی بین دو مصراع بسازد و وزن و قافیه‌ را هم درست رعایت کند قانع شده که یک بیت شعر خوب نوشته است اما اینگونه نیست آرمین در شعرش در صدد جبران خطاهای گذشته، چه به لحاظ وزنی و چه به لحاظ قافیه بر آمده است اما این امر باعث شده در حصار وزن و قافیه قرار بگیرد و نتواند بال و پر بزند و آنچه که در دلش دارد را به کلام مبدل سازد. درست مانند کسی که رانندگی را تازه شروع کرده و چشمش هر از چند گاهی بر پایش هم هست.
        شاعر خصوصا شاعران کلاسیک بعد از یادگیری اصول اولیه شعر باید موزون گفتن را مانند حرف زدن عادی بلد باشند و قافیه و وزن بر شعرشان فشار نیاورد.


        قومِ کویر او را ، همزادِ خود بداند
        لب تشنه بود قلبم ، خود را سراب می کرد

        قوم کویر چه کسانی هستند که یار شاعر را همزاد خود بدانند
        اهالی کویر آیا سراب هستند و یا خود سراب از کویر مصور شده است.؟ تشنه لب بودن قلب گرچه تصویری دستمالی شده است اما باز به داد این مصرع رسیده است
        و باز آرمین در ورطه ی اطناب و تعقید افتاده است.
        تحمیل موزون بودن بر متن باز در اینجا خود نمایی میکند



        در جشنِ خنده بودم ، همراهِ گریه آمد
        با خنده دوست می شد! ، من را جواب می کرد

        و باز تکرار مکررات و مصرعی که فقط موزون است و چیزی برای گفتن ندارد و به نوعی نثر منظمی است در قدر مطلق وزن و قافیه.
        به نظر اهالی مدرن و پسا مدرن قالب‌های کلاسیک دارای محدودیت‌هایی‌ست که اندیشه شاعر و بیان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یعنی شاعر مجبور است به خاطر حفظ آن چارچوب‌ها درونمایه و گاهی شکل سرودن خود را تغییر دهد و این را در مجموع به ضرر ماهیت شعر می‌بینند ولی به زعم من اگر شاعر آن مهارت لازم را کسب کند در حیطه ی کلاسیک
        اشعار نابی خواهد سرود اگر آرمین جوان و مستعد بخواهد در حوزه ی کلاسیک قلم بزند این محدودیت ها و به نوعی تله های شعری را زودتر بگذراند تا آثارش هم موزون و هم
        پر باشد از تصاویر بکر. آرمین را توصیه میکنم به مطالعه هر چه بیشتر در حوزه ی کلاسیک تا پختگی بیشتری برایش اتفاق افتد.



        واضح ترینِ خود را ، بر قلبِ او نوشتم
        او چادری نبود وُ ، پیشم حجاب می کرد

        در خصوص این بیت هم باید بگویم واضح ترین شاعر چیست
        که بر قلب او نوشته ای.
        ابهام دارد و نا مفهوم بعدش بدون ربط و خط پریده ای به سمت اینکه او چادری نبود و الکی پیش تو چادر سر می‌کرد
        این امر آنهم در بیت پایانی غزل که باید مانند مطلع کوبنده باشد به چه درد مخاطب می‌خورد.
        اما شعرتان از لحاظ عاطفی غنی است ولی خوب پرداخت نشده میتوانستی بهتر از این پرداخت کنی شاید عجله و شاید عدم تجربه باعث شده که شعرت از نظر من نمره ی منفی بگیرد

        چه در آثار قبلی شما ایرادهای قافیه هم بود که الحمدلله با تمرین و ممارست توانسته اید از سد قوافی بگذرید.


        امیدوارم در شعر بعدی شما شاهد خلق اثری عالی و درخور شخصیت شما باشم که جوانی مودب و شاعری پویا هستید

        در آخر هم یادآوری کنم برای دکلمه ی شعر هم باید کار کنید تا خروجی صدایتان برای مخاطب دلچسب باشد.


        ایام عزت مستدام

        سید هادی محمدی


        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک







        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۳
        عالی بود خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۹
        درود بر شما جناب محمدی عزیز خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
        سلام و عرض ادب جناب محمدی استاد گرانقدرم
        بسیار خرسند شدم از حضور و پنجره نقدی که در صفحه کوچک این حقیر گشودید امیدوارم لایق زمان ارزشمندی که برای واکاوی این چند خط گذاشتید باشم.
        بسیار بجا و درست فرمودید. تنها مطالعه و کسب تجربه می تواند اشعاری که از دلم خارج میشوند را پخته تر کند همچنین اعتراف میکنم که تازه کارم و شاگردی بیش در ادبیات کهن این مرز و بوم نیستم.
        در محضرتان می آموزم استاد محمدی عزیز
        بار دیگر از حضور و وقتی که گذاشتید سپاسگزارم
        در پناه خدا موفق و موید باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۲۲
        سلام و عرض ادب محضر استاد والاقدر و گرانمهر برادر دوستداشتنی ام
        با احترام به نقدتان و تشکر از وقتی که برادرانه صرف می کنید برای آموزش همه ی ما . اجازه می خوام چند نکته رو بیان کنم
        به نظر این ناچبز بیت اول آرمین علی رقم آنچه جنابتان فرمودید
        بسیار محکم است و گویای شعری ست که حالت شکوه رو بر مخاطب عیان می کند و باز به نظر این کمترین این بیت خبر از شعری بسیار دلنشین را می دهد چنانکه خود حقیر تا بیت اول را خواندم بسیار مشتاقش شدم
        در بیت دوم به نظر این ناچیز فقط مصرع اولش ایراد مفهومی دارد و مصرع دومش چنانکه که فرمودید است ولی با دستمالی اش مشکل دارم
        بیت سومی که فرمودید به نظر من باید بعد از بیت اول می آمد و پیوستگی رو به شعر می بخشید، از تکرار مکرراتی که فرمودید باز هم به ژعم این ناچیز در این بیت دیده نمی شود چون بیان حالتی ست از شاعر در برابر معشوقش، در بیت بعد مشخصا واضح ترین شاعر نهایت یکرنگی و صادقانه ترین حالت شاعر رو بیان میکنه و بسیار بسیار و البته شاه بیت این شعر است البته در مورد مصرع دومش شاعر نیاز به تامل بیشتری دارد
        نظر به احترام مهرداد عزیز در مورد بیت بعدش با استاد رضاپور عزیز موافق ترم بیت پیشنهادی مهرداد، انصرافش به نظر این حقیر خوب در این بیت نمی نشینه . و در مورد بیت آخر که به عنوان بیت فرجام است به نظر این حقیر صد البته بسیار محکم و شاعرانه ست .
        و در آخر برای آموزش به من بگویید که چرا همه ی اشعار باید دارای تصاویر بکر و خلقی تازه بشوند، مگر شعر جز حرف دل گفتن و سبک کردن حال شاعر چیز دیگریست؟ چرا رابطه ی شاعران بالا دست با حرف دل زدن در شعر خوب نیست و همیشه دنبال چیز تازه ای در شعر هستند؟
        با ارادت و احترام همیشگی محضر برادر خطیب و ارزشنمدم استاد هادی محمدی عزیز
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۴۲
        سلام رفیق عزیزم ایمان دلپاک خودم

        خاصیت نقد این است که درست را از نادرست میکشد بیرون
        نقد ما سر محتواست و قوالب. قالب غزل با دل نوشته فرق می‌کند شاعری که شعرش را در وزن و قافیه محصور می‌کند
        انتظار از آن انتظار غزل است نه دلنوشته
        در ثانی شعر باید تصاویر بکر داشته باشد وگرنه چه فرقی است با نثر و نوشته ی معمولی. بدون حب و بغض باید نگریست و نقد کرد. فقط به به و چه چه شاعر را از مسیر خود منحرف می‌کند. اجازه قد کشیدن به او نمیدهد
        من نقدی که نوشتم از روی دوست داشتن آرمین بود چون استعداد فوق العاده ای دارد و باید قد بکشد.
        در مورد مصاریع و فوق العاده بودنشان هم که فرمودید
        من با ادله گفتم و شما از روی احساس و من در نقدم احساس را قربانی میکنم تا حداقل اگر ارزنی قابل استفاده باشد شاعر از آن بهره بگیرد.
        شعر پرواز به ناممکن هاست و شاعر باید ناممکن ها را جلوه دهد و این هنری است که باید تربیت شود و رسیدگی گردد
        من هیچ وقت نگفتم همه ی اشعار باید تصاویر بکر داشته باشد اما رگه هایی باید از این جریان در شعر باشد یا نه؟
        شعر را برایم تعریف کنید که شعر یعنی چه؟
        آیا شعر نثر منظومی است که فقط قید و بند قافیه داشته باشد؟ و در حصار وزن مدفون شود.

        علی ایحال من در اندازه ی وسعم و سوادم نقدی نوشتم
        دوستان شاعرم بیایند و نقد هاشان را بنویسند تا ما هم
        مستفیض شویم

        دوستت دارم اونم خیلی زیاد
        ❤️❤️❤️❤️
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶
        سلام و ارادت مجدد محضر استاد گرانمهر و برادر شریفم
        همانطور که به طور حتم خودتان واقف تر از این کمنرین هستید تا بحال کسی نتوانسته تعریف جامعی از شعر داشته باشد چرا که نظرات بسیار متعددی منباب تعریف شعر بوده ، هست و خواهد بود...
        حقیر به چندی از این نظرات اشاره ی مختصری می کنم ، تا نظر محترم هادی عزیز چه باشد

        شعر چیست؟
        بحث از چیستی شعر، بحث دشوار و به اعتباری غیر ممکن می باشد چراکه تا کنون که به اندازهء عمر آدمی- که از پیدایش شعر می گذرد- تعریف جامع و مانعی از آن صورت نگرفته است برای همین تعدادی آمده اند بسیاری از آثاری را که به زعم سر ایندگان آن، شعر محسوب می شده اند، از قلمرو شعر بیرون ساخته اند، و برخی بر عکس؛ آثاری را که سرایندگان آن، آنها را در قالب نثر ارائه داده اند، شعر به شمار آورده اند؛ و بعضی هم تفکیک مرز شعر و نثر را کار نادرست خوانده اند.
        رضا براهنی در کتاب "طلا در مس" می نویسد:




        "تعریف شعر کار بسیار مشکلی است، اصولاً یکی از مشکل ترین کارها در این زمینه است، شاید بشود گفت که شعر تعریف ناپذیر ترین چیزی است که وجود دارد."
        بدین ترتیب نمی توان یک تعریف خاص را از شعر ارائه نمود اما برای شناخت نظرات نویسندگان گذشته و حال و تفاوت های موجود میان تعابیر شان، چند تعریف از آنها را در اینجا نقل می کنیم:
        شمس قیس رازی در "المعجم فی معایر اشعار العجم" می نویسد:
        "شعر سخنی است اندیشیده، مرتب، معنوی، موزون، متکرر، متساوی، حروف آخرین آن به یکدیگر ماننده."
        این تعریف به چهار عنصر اندیشه، وزن، قافیه، زبان نظارت دارد.
        دکترمحمد رضاشفیعی کدکنی از کتاب شفای ابن سینا بلخی فصل پنجم مقاله پنجم چنین نقل می کند:
        "شعر کلامی است مخیل، ترکیب شده از اقوالی دارای ایقاعاتی که در وزن متفق، و متساوی و متکرر باشند و حروف خواتیم آن متشابه باشند.»
        اما خود وی (دکترکدکنی) نظر دیگری دارد و می نویسد:
        "شعر حادثه ای است که در زبان روی می دهد و در حقیقت، گویندهء شعر با شعر خود، عملی در زبان انجام می دهد که خواننده، میان زبان شعری او، و زبانی روزمره و عادی تمایزی احساس می کند."
        در جای دیگر می نویسد:
        "شعر گره خوردگی عاطفه و تخیل است که در زبان آهنگین شکل گرفته باشد."

        رضا براهنی با توجه به عناصر مختلف شعر، تعبیرهای گوناگونی از آن ارائه داده است:
        - "شعر، جاودانگی یافتن استنباط احساس انسان است از یک لحظه از زمان گذرا، در جامهء واژه ها،."
        - «شعر زاییده بروز حالت ذهنی است برای انسان در محیطی از طبیعت.»
        - "شعر فشرده ترین ساخت کلامی است".
        - شعر یک واقعهء ناگهانی است، از سکوت بیرون می آید و به سکوت بر می گردد

        براهنی پا را از این هم فراتر نهاده، هر ایجادی را شعر نامیده است:
        "گفتن، آنهم به قصد ایجاد چیزی، شعر سرودن است."
        یا می نویسد:
        "انسان اولیه که نخستین شاعر نیز بود، الهی ترین خصوصیت خود- قدرت نامیدن و شعر گفتن- را آنچنان مقدس پنداشته که آن را به خدا نسبت داده است."
        در این موردنظرات فراوانی مطرح گردیده است. اگر بخواهیم آنها را دسته بندی کنیم به دو دسته کلی می رسیم:
        یکی آنکه با تعریف شعر مخالفت دارد و آن را به دلیل پهنای وجودی آن غیر ممکن ویا محال می شمارد.
        دیگر آنکه شعر را با عناصر و خصایص آن تعریف نموده است.
        گروه دوم خود بر سر اینکه کدام خصوصیات، ذاتی و کدام عرضی اند؟ اختلاف نظر پیدا نموده اند. مثلاً برخی، وزن، قافیه، خیال، اندیشه را از عناصر ذاتی شعر به حساب آورده اند و تعریف شعر را بر آن استوار ساخته اند.
        برخی دیگر، وزن به معنای عروضی آن را از عوارض شعر محسوب نموده، "منطق شعری" و یا "بیان برتر" را عامل مؤثر در ساخت شعر دانسته اند.
        گروهی بر عنصر خیال تکیه کرده و آن را موجب تفکیک شعر از نظم بر شمرده اند.
        و دسته ای هم زبان را باعث عمدهء جدایی شعر از نثر تلقی نموده اند.

        تفاوت های شعر ونثر:

        شعر و نثر هر دو از حروف و کلمه ساخته می شوند. به هر دو، کلام اطلاق می شود. در این جهت از همدیگر فرق نمی کنند. آنچه آنها را از هم جدا می سازند این عوامل است:

        1- هر کلامی که از وزن عروضی "متساوی" و متکرر" و قافیهء واحد برخوردار باشد، آن کلام شعر است نه نثر.

        "خواجه نصیر" در اساس الاقتباس می نویسد:"نظر منطقی خاص است به تخییل و وزن را از آن جهت اعتبار کند که وجهی اقتضای تخییل کند، پس شعر در عرف منطقی کلام مخیل است و در عرف متأخران، کلام موزون مقفی"
        البته این معیار، به اشعار کلاسیک اختصاص دارد، وگرنه، شعر نو نه وزن دارد و نه قافیه اما به آن، شعر اطلاق می گردد. پس اینکه وزن و قافیه را به عنوان معیار تعیین کردیم، فقط در جهت اثباتی آن می باشد یعنی هر کلامی که وزن (متساوی و متکرر) و قافیه داشته باشد، شعر است. اینگونه نیست که اگر نداشته باشد نثر است.

        2- شعر مبتنی بر پایه های مشخص است. این پایه ها شعر را قوام بخشیده اند. خارج شدن از آن ممکن است، ساختمان آن را زیان و خطر برساند اما نثر اینگونه نمی باشد. شعر، مختص به اهل خود است. چنانچه در تعریف براهنی از شعر ذکر شد که ؛

        "شعر یک واقعه ناگهانی است، از سکوت بیرون می آید و با سکوت بر می گردد."
        یعنی شعر طوری است که وقتی شاعری شعرش را می سراید، کس دیگر نمی تواند آن را ادامه دهد.

        3-در نثر هدف رساندن پیام است به مخاطب؛ لیکن در شعر هدف تنها انتقال نیست، تأثیر و لذت نیز جزء هدف است.

        بر این اساس، نثر از پیچیدگی های کمتری برخوردار است و مخاطب زودتر به پیام آن می رسد ولی در شعر، مخاطب تلاش می کند که در عین بدست آوردن پیام، از آن لذت ببرد. برای این منظور مجبور است آن را در لفافهء زیبایی پیچانده تحویل مخاطب دهد.

        4- نوعی از نثر هست که در آن از صنایع بدیع و بیان زیادتر از معمول استفاده می شود. این نوع نثر را نثر ادبی می خوانند. به دلیل وجود صنایع، تأثیرات آن، افزون از نثر معمول می باشد. چیزی که این نوع نثر را از شعر باز می شناساند، نوع کششی که قدرت تأثیر گذاری شعر را افزایش می بخشد.

        5- در نثر نویسنده مجبور نیست از صنایع بدیع و بیان استفاده نماید اما در شعر، شاعر ناچار است کلام خود را با تصویر درهم آمیزد. چرا که هدف شاعر متفاوت از هدف یک نویسنده است. بدین لحاظ "خیال" را از عنصر اساسی در شعر برشمرده اند.

        6-دست نویسنده در نثر باز است. می تواند از کلمات راحت تر استفاده کند ولی در شعر اینگونه نیست. شاعر نمی تواند از هر نوع کلمه استفاده کند. هر کلمه نمی تواند پیام شاعر را منتقل کند. خیلی از کلمات است که با ساخت زبان شعر نمی خواند . بسیاری از واژه ها نمی توانند حامل تمام معنایی باشند که شاعر آنها را قصد کرده است. از این جهت واژه هایی را بر می گزیند که بتوانند بار مفهومی خاصی را بر دوش بکشند

        7- نثر تابع قوانین دستوری است. هر کلمه جای مشخص خود را دارد.. اما در شعر، شاعر ملزم نیست که تابع َدستور باشد. شاعر با درهم ریختن شکلدستوری کلام، به آن، صورت شعری بخشیده است.

        10- نثر اغلب در بعد خاصی و در زمانه ی معینی شکل می گیرد از این جهت همیشه با "تاریخ خود" همراه است. شکل خود را در زمان و جهت خاصی آشکار می سازد؛ ولی شعر با "تاریخ خود" حرف نمی زند. از مقولهء خاصی صحبت نمی کند و در زمانهء معینی به گردش نمی افتد بلکه از تمام مقوله های علمی، تاریخی، اجتماعی و ... گفتگو می کند و در تمام زمانه ها سفر می نماید. برای شعر نمی توان تاریخی را مشخص ساخت و بعد خاصی را تعیین نمود.

        11- نثر هم یک زبان است شعر هم یک زبان، لیکن شعر زبانی است که از حدود زبان نثر گذشته به زبان مستقلی دست پیداکرده است.. به عبارت دیگر شعر ساخت عمقی زبان است و نثر ساخت ظاهری زبان. در نثر، نویسنده، به رعایت نمودن قوانین دستوری اکتفا می کند در حالیکه شاعر می کوشد تا با شکستن بنیان دستور و آمیختن شکل و محتوا، شعر را از سطح به عمق هدایت نماید.

        منبع : اینترنت


        و اما هرکس نداند شخص شما خوب می دانید که این ناچیز هیچوقت دلخوش به به به و چه چه ها نبودم و نیستم چه در خط خطی های خودم چه در اشعار دوستان ، همیشه سعی کردم بهترین پاسخ هارا در شعر خودم برای الطاف دوستان بدهم، و در اشعار دوستان هم به اقتضای وقت سعی کردم کامنتی مناسب بزارم ، گرچه همیشه ی خدا رعایت شخصیت دوستان را نسبت به نقد و نظری که می دهم ، می کنم.
        در رابطه با احساسی بودن نظرات این کمترین باید عرض کنم که با یکی از دوستانی که بسیار راحتم نسبت به نقد ، آرمین عزیز است
        چون می دانم اگر بی پروا هم شعرش نقد شود باز هم دلگیر نمیشود و از نقدها و نظرات اهل قلم نهایت بهره را خواهد برد
        به نظرم هیچ احساسی در کار نبود و فقط آنچه از دید طبع شاعرانه ای اگر هست ، بوده.
        بسیار بسیار ارادتمند و خاکسارتان هستم
        با احترام خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۸
        سلام و عرض ادب و احترام محضر استادان عزیزم جناب راجی گرانقدر و جناب محمدی عزیزم حضورتان باعث افتخار من است که این حقیر را لایق نظرات و نقدهای ارزشمندتان دانستید .
        اعتراف میکنم که نقدها و نظرات دوستان و استادان گرانمایه سایت محترم شعرناب در همه اشعارم باعث پیشرفتم بوده و همیشه نظراتتان را بر روی چشمانم میگذارم چون بسیار برایم قابل احترام و ارزشمند است
        از دوست برادر و استاد عزیزم جناب راجی نیز سپاسگزاری میکنم که وقت ارزشمندتان را برای اشتراک دانسته ها و علم گرانبهایتان به ما هدیه دادید امیدوارم در آینده بتوانم با درس پس دادن در محضرتان لایق زحمات و زمان ارزشمندی که برای این حقیر و امثال من که نو آموزی بیش نیستیم می گذارید باشیم

        ارادتمند و شاگرد نوآموزتان
        در پناه حق سلامت و موفق باشید
        خندانک خندانک خندانک
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۹
        درود بر شما جناب راجی خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        مهرداد عزیزیان
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۴۶
        سلام و عرض ادب
        هم نقد جناب محمدی را خواندم و هم مطالب جناب اسماعیلی را و خوشحال شدم که خواننده ی این گفتگوی جدی و پر مطلب در صفحه ی دوست عزیزمان جناب پرهیزکار بودم.
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۶
        درود آرمین عزیز خندانک
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۷
        درود بانو کاسیانی خندانک
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۹
        درود مهرداد عزیز خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۱۲
        واضح ترین خود را بر قلب او نوشتم

        او چادری نبود و پیشم حجاب می کرد

        درودها

        بسیار زیبا
        جناب پرهیزکار
        واقعا لذت بردم و از این یک بیت دوچندان

        عالی بود
        در پناه حق...

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴
        سلام و عرض ادب جناب خوشرو
        از لطف و همراهی تان بسیار سپاسگزارم
        ممنونم که زیباییِ نگاه پر مهرتان را هدیه دادید به صفحه این حقیر
        در پناه خدا شاد و سلامت باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۵۲
        السلام علیک یا أباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیکم منی جمیعا سلام الله أبدا مابقیت وبقی اللیل والنهار ولاجعله الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی أولاد الحسین و علی أصحاب الحسین ایام سوگواری عاشورای حسینی تسلیت باد
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶
        سلام و عرض ادب جناب استکی
        سپاس از حضور و همراهی شما
        تاسوعای حسینی بر شما نیز تسلیت عرض میکنم
        اجرتان با سیدالشهدا خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴
        خیلی زیبا بود
        قطعا بنظرمن این بهترین ارسالیت بود👏👏👏
        آفرین🌺🌺
        بیت چهارم حتما نیاز به ویرایش داره .نظر جناب رضاپور را هم خواندم.تا حدودی موافقم منتها اگر میشد را استفاده کنید در مصرع بعدش هم منصرف شد باید تغییر کند. به گمانم کمی روی این بیت کار کنی بد نباشد.
        میتوانی به گونه ای روایت کنی که بعد از عهده دار نیاز به استفاده از فعل نداشته باشی و در مصرع بعدش به جای \" او\" از گزینه ی دیگری استفاده کنی یا اینکه پیشنهاد آقای رضاپور را داشته باشی منتها مصرع بعدیت را کمی تغییر دهی
        مثال نمیزنم و منتظر نظر خودت میمانم
        👏👏👏🌺🌺🌺

        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۶
        سلام و عرض ادب جناب عزیزیان استاد عزیز
        امیدوارم حالتون خوب باشه. خیلی خوشحالم که این چند خط مورد پسنده نگاه زیباتون واقع شد. کاملا حق با شماست در سراسر شعر روایتی در حال بیان است که در زمان ماضی استمراری دارد صورت میگیرد معشوقه نیست و من الان از قبلا او حرف میزنم و چون عهده دار شدن یک چیز استمراری نیست یعنی یک بار عهده دار یاد دادن عاشقی شد بعدش که [منصرف می شد ] از درس دادن من را سرزنش میکرد در این بیت که فرمودید مصراع دومش نیاز دارد تا کمی بیشتر بر روی آن تامل کنم تا از نظر زمان تعادل برقرار شود
        در کل ممنونم از شما بابت نکته سنجی و وقتی که برای صفحه این حقیر گذاشتید کاملا بجا و درست بود فرمایشاتتون من دقت نکرده بودم به این قسمت از شعر.. البته این چیزهایی که عرض کردم همه از فهم اندک من بوده چرا که آن چه در ذهنم بود را گفتم اگر اشتباه بود شما از علم خودتان ما را بی نصیب نگذارید من کاملا پذیرای نقد اساتیدم به شدت در محضرتان طالب یاد گرفتن و آموختنم
        از حضورتان خیلی خوشحال شدم
        در پناه خدا باشید خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        مهرداد عزیزیان
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۸
        البته آرمین جان شما بسیار هم فهیم و با اطلاعات هستید .
        نمونه اش آن وزن
        مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستف
        که من نمیدانستم هم خانواده ی وزنی بود که استفاده کرده بودم.
        منتها در این مورد خاص بنظرم رسید اگر مثلا میگفتید
        تدریس ِ عاشقی را خود عهده دار میشد
        با انصرافش اما، من را عتاب میکرد
        یک مقدار خیالمان از افعال راحت تر میشد، فقط میماند " من را" که اساتید معتقدند در شعر کهن نداریم و نباید استفاده کرد که البته من خودم هم استفاده میکنم
        🌺🌺🌺
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۰
        بنده هیچ ادعایی در محضرتان ندارم و اگر بی ادبی از من سر زند فقط خواستار تعامل اطلاعاتم و دوست دارم چیزی را یاد بگیرم یا اگر اشتباه است آن را اصلاح کنم.
        شما همیشه نسبت به من و شعرهایی که در سایت به اشتراک می گذارم لطف دارید ونظر واقعی تان را به این حقیر هدیه می دهید ، از این بابت بسیار از شما سپاسگزارم.
        بله کلا بیت چهارم نیازمند تفکر بیشتری است اما در خصوص زبان شعر مانند آوردن ( من را) من معتقدم بعضی ریزه خورده های قلمرو زبانی مانند اوردن من را به جای مرا میشود گفت تحولات زبانی عصر حاضر است و خب یکی از ویژگی های شعری دوران معاصر همین است که زیاد درگیر زبان گذشته نیست و سعی دارد با مخاطب همسو شود البته این فقط نظر شخصی من است و پایبندی در قواعد دیگر ادبی مانند وزن و قافیه را کاملا بجا و درست میدانم خندانک خندانک خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۲۶
        خندانک
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۵۶
        درود بر شما



        زیباست و زلال شاعرانه‌هایتان خندانک


        قلمتان روان خندانک

        اندیشه‌تان پویا خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۰۳
        سلام و عرض ادب بانو حکیمی بافقی
        از لطف و همراهی شما بسیار سپاسگزارم
        از حضورتان خوشحال شدم
        در پناه حق سلامت و موفق باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ۰۰:۱۷
        سلام و درود و احترام

        چندین بار غزل زیباتان را خوانده ام
        بسیار دلپسند و ارزشمند و پُرمحتوا سروده اید
        در سبک غنایی و بحر دلنشین و آهنگینِ مضارع
        که ظریف اندیش است و منسجم بیان خندانک خندانک خندانک خندانک

        هر روز لحنِ حرفش ، من را خراب می کرد
        ساعاتِ بودنش را ، بر من عذاب می کرد

        قومِ کویر ، او را ، همزادِ خود ( بدانند )
        لب تشنه بود قلبم ، خود را سراب می کرد

        در جشنِ خنده بودم ، همراهِ گریه آمد
        با خنده دوست می شد! ، من را جواب می کرد

        تدریسِ عاشقی را ، خود عهده دار (می شد)
        او منصرف شد از درس ، من را عتاب می کرد

        واضح ترینِ خود را ، بر قلبِ او نوشتم
        او چادری نبود وُ ، پیشم حجاب می کرد

        گهواره ای شدم تا ، آرام تر بخوابد
        او در عوض دلم را ، با حیله خواب می کرد

        ۲۴مرداد ماه ۱۴۰۰
        آرمین پرهیزکار


        سلامت باشید و سراینده ی بهترین ها خندانک
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۰۲
        سلام و درود دوست عزیز خندانک
        غزل بسیار زیبایی است انصافا،
        عاطفی، با آرایه های ادبی بصورت طبیعی و ملایم و بعضا غیرمستقیم، بدون مشکل وزنی
        و در وزنی خوش آهنگ (مفعولُ فاعلاتن مفعولُ فاعلاتن)
        خیلی پسندیدم.
        موفق باشید!
        راستی: فقط در بیت چهارم به گمانم
        این طور قشنگ تر باشد:
        "خود عهده دار می شد"
        خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹
        سلام و عرض ادب جناب رضاپور
        خیلی خوشحالم که مورد پسندتان بود شما لطف دارید به من
        و نکاتی را که عرض کردید از شما بسیار سپاسگزارم
        در مورد بیت چهارم نیز اینگونه که فرمودید، قشنگ می شد
        از همراهی تان خوشحال شدم
        در پناه خدا شاد و سلامت باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۸
        خندانک خندانک خندانک
        سارا (س.سکوت)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۸
        درود بر شما بزرگوار جناب پرهیزکار
        بسیار زیبا خواندم از قلم شما
        مانا قلمتان وهماره نویسا خندانک
        خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸
        سلام و عرض ادب بانو رحیمی
        سپاسگزارم از شما
        زیبا نظر هستید
        از همراهی شما خوشحال شدم
        در پناه خدا باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد مهدی نورالهی
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
        درود بر شما هم شعر هم دکلمه تان بسیار زیبا بود خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۲
        سلام و عرض ادب جناب نورالهی گرانقدر
        سپاس از حضور و همراهی شما
        زیبا نظر هستید دوست عزیز
        در پناه خدا باشید
        خندانک خندانک
        مسعود آزادبخت
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۸
        سلام و احترام پرهیزکار ادیب
        بسیار زیبا بود
        درود برشما
        از ردیف و قافیه ات لذت بردم انتخاب درست و قدرتمندی بود
        دست مریزاد
        خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۳۵
        سلام و عرض ادب جناب آزاد بخت گرانقدر
        زیبایی در نگاه شماست که زیبا می خوانید
        از حضور و همراهی شما بسیار سپاسگزارم
        در پناه حق سلامت باشید خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۱
        سلام و عرض ادب جناب پرهیزکار عزیز
        غزل بسیار زیبایی خواندم
        شاعرانگی هایتان مستدام
        موفق و سلامت باشید
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۴
        درود بر شما جناب پرناک گرامی
        سپاس از نگاه پر مهرتان
        خیلی ممنونم
        در پناه خدا باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵
        آرمین جان دست مریزاد خندانک خندانک خندانک
        عالی بود دوست من خندانک خندانک
        دمت گرم خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۳
        سلام و عرض ادب جناب ابراهیمی گرانقدر
        خوشحالم که مورد پسندتان بوده
        از حضورتان بسیار سپاسگزارم استاد عزیزم
        در پناه خدا باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ادریس علیزاده
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۳۱
        درود به شما دوست عزیز
        چون در تخصص بنده نیست از بابت تحلیل فنی سروده تان،
        اظهار میکنم که زیبا بود ولی در مورد تهیه کلیپ دکلمه با صدای خودت میتونی با هماهنگی بهتر با موسیقی بی کلام از نظر میزان حجم صدای خودت و موسیقی و همچنین کیفیت بهتری جهت زیبایی ریتم اون ، زیباتر کنی برای گوش شنونده . در این مورد میتونم کمکت کنم 🌹🌹🌹🌹
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۴۹
        سلام و عرض ادب جناب علیزاده
        سپاسگزارم از حضور و همراهی شما دوست گرامی لطف دارید شما اما در خصوص دکلمه بنده زیاد اطلاعات ندارم اینبار هم به صورت آزمایشی بر روی این شعر سوارش کردم .اگر راهنمایی باشد من مشتاقانه طالب یاد گرفتن آنم
        سپاسگزار میشوم. در پناه خدا باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم نیکوفر   ( آیمان )
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۰۹
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        درود برشما
        بسیار زیبا و دلنشین سرو دید
        مرحبا
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۵۰
        سلام و عرض ادب جناب نیکوفر گرانقدر
        زیبایی از نگاه پر مهرتان است
        از حضور و همراهی شما سپاسگزارم
        در پناه خدا موفق باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
        درود بر شما
        دلنشین بود
        موفق باشید
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۵۴
        سلام و عرض ادب بانو کاسیانی
        سپاس از همراهی و حضورتان
        در پناه حق موفق و موید باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۳۱
        درود فراوان برادر خوبم
        زیبا بود زیبا و حزین

        کار زیبایی بود همراه با صدایتان
        ممنونم خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۰
        سلام و عرض ادب جناب صادقی بزرگوار
        سپاسگزارم از حضورتان
        شما لطف دارید به من
        خوش آمدید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضا رضوی تخلص (دود)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱
        سلام و درود جناب پرهیزکار
        غزل زیبایی سرودید
        شاد باشید و سلامت
        خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱
        سلام و عرض ادب محضرتان جناب رضوی عزیز
        از همراهی شما سپاسگزارم
        منور گرداندید
        در پناه خدا موفق باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۷
        سلام آرمین عزیز شعرت زیباست
        مزین به نفد دوستان خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۲
        سلام و دوصد درود و احترام مازیار گرانقدر
        ممنونم ازت برادر عزیزم
        خوش آمدی و خوش خواندی
        در پناه حق موفق و موید باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۴۵
        درود بر شما ادیب بزرگوار خندانک خندانک
        شاعرانگی‌ هاتون مستدام باشه خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۵
        سلام و عرض ادب بانو عباسی
        از حضور و همراهی شما بسیار سپاسگزارم
        در پناه حق شاد و سلامت باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نادر مسلمی (  ن م قطره )
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۲۰
        خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۰۶
        سلام و عرض ادب جناب مسلمی گرانقدر
        از حضور و همرای تان سپاسگزارم خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عرشیا خوشرو
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۴۰
        خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۹
        درود بر شما جناب خوشرو
        سپاس از همراهی تان
        در پناه حق موفق و موید باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۱۳
        سلام آرمین عزیز
        شعرت بسیار دوستداشتنی بود
        و به اتفاق از نظرات معلوم است که پیشرفت محسوسی داشتید
        در شعر قبلی ات قرار شد نکته ای برایت ارسال کردم ولی منصرف شدم و اما دلیلش این بود که خودت بهش برسی و پیدایش کنی
        قرارمان پای قلمت نه قلمی که دلت را بلرزاند ، قلمی که از عمق وجودت بنویسد که شعر چیزی نیست جز همین .....
        ردیف و قافیه و وزن و موضوع و....درست میشه مهم تر آنچه است که به دلت می نشینه یقینا اگر به دل خودت نشست مخاطب خودش رو پیدا میکنه ......
        درود برادر عزیزم
        در پناه خدا باشی الهی خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۰
        سلام و عرض ادب محضرتان ایمان گرانقدر و مهربان
        شما همیشه به من لطف داشتید .زیبایی در اندیشه شماست که زیبا نگرید
        بله درست می فرمایید من نیز به اشعاری که از دل بر نمی آیند اعتنا نمی کنم احساس و عاطفه در شعر چون پی یک ساختمان است که اگر نباشد شعر را دچار لغزش و از حالت استواری در می آورد.
        نکاتی را که به آن اشاره داشتید برایم خیلی ارزشمند بود. حتما استفاده خواهم کرد. در محضرتان می آموزم استاد
        در پناه حق موفق و موید باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مولود سادات عمارتی
        جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴
        درود
        قلمتان نویسابه شعرهای بهتر
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸
        سلام و عرص ادب بانو عمارتی
        از حضور و همراهی شما سپاسگزارم
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال فریادی
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۱۵
        سلام ارمین جان


        هم شعرت و صدای گرمت به من انرژی مضاعف داد

        واقعا لذت بردم داداشششش گلم



        شادباشی و سلامت
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۱
        سلام و عرض ادب برادر عزیزم جناب فریادی
        خوشحالم که مورد پسند نگاه پر مهرتان بوده
        از حضور و همراهیتان بسیار سپاسگزارم
        در پناه خدا سرافراز باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حدیث عبدلی (یارا)
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۴۸
        سلام و درود جناب پرهیزکار گرامی

        زیبا و خوش آهنگ بود


        قلم تان نویسا و شاعرانگی هایتان مستدام


        🌻
        🌼
        🌻
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳
        سلام و عرض ادب بانو عبدلی
        سپاس از لطف و نگاه پرمهرتان
        از حضور و همراهی شما سپاسگزارم
        در پناه حق موفق و موید باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجید فکری
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۱۴
        درود بر شما صدامتیاز خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴
        درود بر شما جناب فکری
        از حضور و همراهی شما خرسند شدم
        در پناه حق باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین مراغه
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۲۲
        درود. بر شما برادر عزیزم
        زیبا و دلنشین سرودید شاعر گرانقدر
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۶
        سلام و عرض ادب جناب مراغه
        زیبایی در نگاهتان است برادر
        از حضور و همراهی شما سپاسگزارم
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        خدیجه وفایی راد ( غریبه)
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۱۶
        درود بر شما خندانک
        زیبا سروده‌اید خندانک
        موفق باشید خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷
        سلام بر شما یانو
        سپاس از نگاه پر مهرتان
        خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        اعظم قارلقی
        دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ ۱۹:۴۴
        درود بر شما
        موفق باشید خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۰ ۲۳:۳۲
        درود بر شما
        از حضور و همراهی تان بسیار سپاسگزارم
        پاینده و برقرار باشید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ۱۷:۲۱
        بداهه ای تقدیم شعر زیبای شما
        شاعر بزرگوار
        غزل هایت دل مرا
        بالای بالا می برد
        دل را با لذتی
        تامرز شیدا می برد
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        پنجشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۰ ۲۳:۳۳
        سلام و عرض ادب جناب انصاری
        بسیار سپاسگزارم از لطفتان
        پاینده و شاد باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        زینب پیرزاده
        يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸
        زیبا بود🌷
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ۲۲:۳۱
        درود بر شما بانو پیرزاده
        سپاس از حضور و همراهی شما خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۸:۴۰
        خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ۲۲:۳۱
        درود بر شما خندانک
        ارسال پاسخ
        آذر مهتدی
        چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ۰۰:۵۳
        درود جناب پرهیزکار گرامی
        روز به روز و لحظه به لحظه قلمتان سبزتر و غنی تر و موفق تر.
        🌺🍃🌺🍃🌺🍃
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ۱۳:۴۶
        سلام و عرض ادب بانو مهتدی گرانقدر
        از حضور و همراهی تان بسیار سپاسگزارم
        در پناه خدا شادکام و برقرار باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        کبری یوسفی
        پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ ۲۳:۱۶
        احسنت
        سلام ودرود برشما شاعر گرانقدر
        بسیار بسیار عالی بود
        دستمریزاد آفرین بدل نشست
        الهی عاقبت بخیر شی آمین
        زنده باد زندگی🌻🌻🌻🌻
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ۰۸:۱۰
        سلام و عرض ادب بر شپا بانو یوسفی گرانقدر
        از لطف و نگاه پرمهرتان سپاسگزارم
        در پناه حق شادکام و برقرار باشید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسن  مصطفایی دهنوی
        جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ۰۸:۱۲
        درود ها
        زیبا است
        خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ۱۰:۳۶
        درود بر شما جناب دهنوی
        از حصور و همراهی شما سپاسگزارم
        در پناه حق باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا جورعشوری
        جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ۱۲:۳۵
        درود برشما بزرگوار
        زیبا و دلنشین سرودید
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ ۱۲:۴۴
        درود بر شما جناب جورعشوری گرامی
        سپاس از همراهی شما
        خوشحالم که پسندید
        در پناه حق شادکام و برقرار باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲
        سلام و درود دوست عزیز
        عالی بود خندانک خندانک خندانک
        آرمین پرهیزکار
        آرمین پرهیزکار
        چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ۲۲:۳۲
        سلام و عرض ادب جناب خوش بین
        از حضور پرمهرتان بسیار سپاسگزارم
        در پناه خدا باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        5