« جادوی وجودت »
از نگاهت رازهای دل هویدا میشود
آنچه دل گم کرده در نادیده پیدا میشود
تنگ تر از غنچه است بی تو درون سینه ام
دل اگر تنگ است ولی با دیدنت وا میشود
در سکوت و درد خود آندم که دل تنگ است دل
سوز ِ نای ِ اَلعَجَل با ناله نجوا میشود
از نسیم ِ صبحِ آدینه شدم جویای ِ تو
گفت دلبر در دلِ غمدیده سُکنیٰ میشود
ما زِ رَه افتادهایم در کورهراهای زمان
زانوانِ از رَمَق افتاده با صوتت توانا میشود
درس های مکتبِ عشق بی معلم مانده است
این کتب با رؤیتِ رویِ تو خوانا میشود
جانِ ما بی جانِ تو انگار بی جان است هنوز
از دمِ چشم ِ تو عیساها مسیحا میشود
این جهان غرق است در شَهدِ هوس آلودگی
این مَرَض با شربتِ رویت مداوا میشود
دُرّ کلام عاشقی گُنگ است در کردارِمان
این لغت با لمسِ دستانِ تو گویا میشود
در نبودت رویِ عشّاقان ندارد رونقی
غمزهی دلبر ز انوارِ تو گیرا میشود
چشمهی اِدراکمان از بی کسی ها راکد است
با قدم های تو حتی برکه پویا میشود
در مسیرِ کوچه چشمِ خسته بر در ماندهام
آبِ ذوقِ انتظارم با تو غوغا میشود
قطرهی جا مانده از دریا، روان بر رود توست
قطرهی شوریده را بنگر که دریا میشود
این «غریبه» در غروبِ جمعه رؤیت میکند؟!
روی ماهت را که جان ها را تسلا میشود!!
چند ایراد تالیفی جزئی در شعرتان وجود دارد که به رسم وظیفه به آن اشاره میکنم و به استناد پنجره سبزی که با هوشمندی تمام باز گذاشته اید.
۱. بیت دوم اندکی از وزن خارج است و میشود دستی به آن کشید
تنگ تر از غنچه میگردد دلم در سینه ام
غنچه ای در خود ولی با دیدنت وا میشود
یا
غنچه ای در خود که با خندیدنت وا میشود
و مثالهای دیگر
۲.سکنی در این جای خاص و با توجه به ردیف میشود ایراد دارد.
۳.مصرع نهم اندکی ضعف تالیف دارد به خاطر وزن و " راهای"
مثلا
من تو را گم کرده ام در کوره راهی بی زمان
و ......مثالهای دیگر
۴.مصرع دهم از وزن خارج است
۵.درسهای مکتب ِ عش/ق/ بی معلم مانده است،از وزن خارج
۶.جان ِ ما بی جان ِ تو گویی که بی جان است باز
و تغییراتی دیگر برای اصلاح وزن
۷.از دم چشم تو عیسا/ها/ مسیحا /می شود/
فعل مفرد و /ها/ جمع در بعضی موارد به خصوص وقتی به اشیا اشاره میشود گاها خطا نیست ولی اینجا قطعا خطاست
با توجه به مصرع قبلیتان میتوانید بگویید
با دم عشق تو عیسایم مسیحا میشود
تا همینجا به نقد بسنده کردم تا بگویم چرا شعر شما را نقد کردم
چون شما با استعداد هستید و مطمئن باشید اگر استعداد نداشتید کوچکترین نقدی به شعرتان نمینوشتم.
از نقدها هم نهراسید تمامیشان حتی پیچیده ترین ایراداتی که به شعر ۶ر شاعری وارد شود ظرف ۲ دقیقه قابل اصلاح است
درود بر شما و هنر و اندیشه ی زیبایتان
🌺🌺🌺👏