وقتی که بهار آیـد
(زلال عروضی قافیه دار پیوسته)
ای گل که به گلدانی!
وَز جملــه ی گلهـای بهــــارانی،
دانم تو هم از غربت خود در قفسی نالی
دلتشنــه ترین عــاشق بارانــی
در داخـــل زنــدانـــی
.
آن ریشه کـه پیچانـدی
وان تـار غمی کــه بر گلو رانـدی
از جمله نشانه های ازدیاد دلتنگی ست
از فکـرت آدمی چـه هـا خواندی
اینگونه گل افشاندی!!؟
.
بــر لــذّتـــم افــزودی
وجدان خود از این جهت آسودی
امّـا مـن ِ دنیــا زده بیــرون تــــو را دیــدم
غــافـل ز درونتـم کــه می بودی
چون کوکب و داوودی
.
گلدان تــو تـاریک است
پاهای تو را چه کس بدینسان بست؟!
گلدان تــو را بـه تیـشه ی نــور در ایــن وادی
آهستـــه و نــرم بـایــدی بشکست
سر زنـده تـر و سرمست
.
وقتی که بهار آیـد
با سایه ی نــور سبز، یار آید
در بـستـــــر آزادی گلسِتــان احساست
گلواژه ای از عشق ببار آید
دل با تو کنار آید.
.
ایضاح جهت آشنایی با ساختار زلال:
.
زلال فوق از نوع عروضی قافیه دار پیوسته و در طول ریتم موسیقییائی « مستفعلُ مستفعل » با دخالت « مستفعلُ» میباشد:
.
مستفعلُ مستفعل
مستفعلُ مستفعلُ مستفعل
مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ مستفعل
مستفعلُ مستفعلُ مستفعل
مستفعلُ مستفعل
.
آرایش قافیه:
.
...............قافیه
.........................قافیه
....................................آزاد
.........................قافیه
...............قافیه
.
نگاه دقیق:
.
مستفعلُ مستفعل (4 ضرباهنگ)
وقتی که بهار آیـد ( 4 ضذباهنگ )
مستفعلُ مستفعلُ مستفعل (6 ضرباهنگ )
با سایه ی نــور سبز، یار آید ( 6 ضرباهنگ )
مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ مستفعل ( 8 ضرباهنگ )
در بـستـــــر آزادی گلسِتــان احساست ( 8 ضرباهنگ )
مستفعلُ مستفعلُ مستفعل (6 ضرباهنگ )
گلواژه ای از عشق ببار آید (6 ضرباهنگ )
مستفعلُ مستفعل (4 ضرباهنگ )
دل با تو کنار آید. (4 ضرباهنگ )
.
فرم ضرباهنگ: 4-6-8-6-4
.
سئوال: زلالسرای پایدار کیست؟
جواب: کسی که تا آخر عمرش از نوشتن شعر در قالب زلال دست بر ندارد.