سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 9 دی 1403
    29 جمادى الثانية 1446
      Sunday 29 Dec 2024

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۹ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آرایه‌های ادبی
        ارسال شده توسط

        سعید فلاحی

        در تاریخ : دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۰۲ | نظرات : ۱

        آرایه‌های ادبی
         
        🔹۱- مراعات نظیر:
        آوردن واژه‌هایی از یک مجموعه که با هم تناسب دارند
        این رابطه و تناسب می‌تواند از نظر جنس، نوع، مکان و... باشد. 
        مثل: 
        ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند 
        تا تونانی به کف آری و به غفلت نخوری
         
         
        🔹۲- تلمیح:
        اشاره ای به بخشی از دانسته‌های تاریخی و روایات و داستان‌هایی که در منابع مختلف ذکر شده است.
        مثل:
        ز حسرت لب شیرین هنوز می‌بینم
        که لاله می‌دمد از خون دیدهٔ فرهاد
         
         
        🔹۳- تضمین:
        آوردن بخشی از آیه، حدیث، مصراع یا بیتی از شاعری دیگر در بین کلام خود.
        مثل:
        چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
        شیوهٔ جنات تجری تحتها الانهار داشت
         
         
        🔹۴- تضاد:
        آوردن دو کلمه با معنی متضاد است برای روشنگری یا زیبایی.
        مثل:
        شادی ندارد آن که ندارد به دل غمی
        آن را که نیست عالم غم نیست عالمی
         
         
        🔹۵- تناقض یا پارادوکس:
        آوردن دو واژه یا دو معنی متناقض است یعنی وجود یکی نقض وجود دیگری است.
        مثل:
        هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای
        من در میان جمع و دلم جای دیگرست
         
         
        🔹۶- حس آمیزی:
        آمیختن دو یا چند حس است یعنی مثلا بو کردن که مربوط به حس بویایی است را با شنیدن که مربوط به شنوایی است ترکیب کنیم و بگوییم: بو می‌شنوم و موارد مشابه.
        مثل:
        از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
         
         
        🔹۷- حسن تعلیل:
        آوردن علتی ادبی برای کاری در شعر یا نثر که مبتنی بر تشبیه است و در واقع علمی و عقلی نیست.
        مثل:
        باران همه بر جای عرق می‌چکد از ابر
        پیداست که از روی لطیف تو حیا کرد
         
        - یعنی اگر باران از ابر می بارد به این علت است که از روی لطیف تو شرمسار است مثل عرق شرم که جاری می‌شود.
         
         
        🔹۷- اغراق:
        ادعای وجود صفت یا حالتی است به اندازه‌ای که وجود آن محال و غیر ممکن باشد.
        مثل:
        هرگز کسی ندید بدین سان نشان برف
        گویی که لقمه‌ای است زمین در دهان برف
         
         
        🔹۹- ایهام:
        آوردن واژه‌ای با حداقل دو معنی که یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن باشد.
        مثل:
        بی مهر رخت روز مرا نور نمانده است 
        وز عمر مرا جز شب دیجور نمانده است
         
        - مهر یعنی خورشید یا محبت و عشق
         
         
        🔹۱۰- تکرار:
        تکرار یک یا چند کلمه در شعر.
        مثل آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست
        عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی
         
         
        🔹۱۱- جناس:
        آوردن واژه‌هایی است که در تلفظ مشترک و در معنی متفاوتند.
        مثل:
        ای مهر تو در دلها، وی مهر تو بر لب‌ها
        وی شور تو در سرها، وی سر تو در جان‌ها
         
        - جناس انواع مختلفی دارد: تام، ناقص حرکتی، ناقص اختلافی، ناقص افزایشی و اشتقاق.
         
         
        🔹۱۲- واج آرایی:
        تکرار یک یا چند صامت یا مصوت در یک مصراع یا بیت.
        مثل:
        لبخند تو خلاصهٔ خوبی‌هاست
        لختی بخند خندهٔ گل زیباست
         
         
        🔹۱۳- تشبیه:
        ادعای شبیه بودن دو یا چند چیز است.
        ارکان آن: مشبه، مشبه به، ادات تشبیه و وجه شبه.
        مشبه و مشبه به را طرفین تشبیه می‌نامند.
        ادات تشبیه عبارتند از مثل، مانند، چو، چون، همچو و همچون، به‌سان، به‌کردار و...
        گرت ز دست براید چو نخل باش کریم
        ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد
         
        ارکان تشبیه در مصراع اول:
        تو: مشبه
        چو: ادات
        نخل: مشبه به
        کریم و بخشنده بودن: وجه شبه
         
         
        🔹۱۴- سجع:
        شبیه بودن دو واژه در واج‌ها یا حروف پایانی، وزن یا هر دوی آنها.
        مثل: 
        الهی اگر بهشت چون چشم و چراغ است، 
        بی دیدار تو درد و داغ است
         
        - بین داغ و چراغ جناس وجود دارد.
         
         
        🔹۱۵- استعاره:
        مانند تشبیه است ولی فقط از ارکان تشبیه مشبه به یا مشبه ذکر شده است.
        مثل:
        بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد
         
        - در این مصراع بت، گل و سنبل استعاره اند.
        با کمی دقت می‌فهمیم که مثلا بت در آغاز اینگونه بوده: یار مثل بت است.
         
         
        🔹۱۶- تشخیص:
        در واقع جان بخشیدن به اشیای بی‌جان است. یعنی خصوصیات انسانی را به پدیده‌های دیگر نسبت بدهیم.
        مثل:
        گل بخندید که از راست نرنجیم ولی
        هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۹۹۳ در تاریخ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        اعظم قارلقی
        سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۵:۱۸
        خیلی عالی
        بنده رو به یاد کتاب آرایه های ادبی سوم دبیرستان انداختین.
        جذاب ترین کتاب درسی
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2