سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 2 دی 1403
    22 جمادى الثانية 1446
      Sunday 22 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        دو نیمچه نقد
        ارسال شده توسط

        یاسر رییسوند(پاییز)

        در تاریخ : شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۰۶:۰۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۸۵ | نظرات : ۰

        کوتاه نویسی می تواند کاریکلماتور را هم شامل شود که شماره 5 و 3
        را بی نگاه به آن مطرح شده مختصر می کارد ریز البته:
        در قمار گیسویت
        تا شانه دل را باختم....
        آنچه می سرایم
        از پریشان حالی ست
        نقص سجاوندی سبب ساخت یک ترکیب اسمی 
        اضافه اختصاصی می شود پس این نقص کارنده است.
        ابهام آفرینی واژگانی نامطلوب.
        دوم
        اگر بنا را بر آگاهی کارنده بگذاریم 
        از نظر مفهوم سازی کاشته دچار اشکال می شود.
        چگونه: با توجه به محتوا
        عاشق وقتی دل می بازد فقط تا شانه یا همان کتف نمی بازد
        ( انتقال سنس منفی در آن موجود است) بلکه از پای تا سر است 
        که به یار می بخشد.....
        دچار نوعی تکرار بی تناسب بسبب واژه قمار هم می شود .
        2_گاهی که از شوق گونه ات
        تب دار....
        آن گونه می سوزم
        که آتش( تب) می دهد ، حاصل تب عرق کردن...آبم.
        ( این مفهوم در آثار قدما بسیار آمده ...خواجوی کرمانی.صائب تبریزی.
        نگاه ساختی:
        در کل این یک جمله واره قیدی ست ( نوع زمانی)
        نمای زیرین آنگونه که کآرنده آورده.
        گاهی که از شوق گونه ات آنگونه تب دار می سوزم ( جمله واره وابسته)
        که آتش، می دهد آب ام.(جمله پایه)
        خطای نحوی ابتدا مشخص شود .در اینجا د و که وجود دارد .
        که بعد از قید زمان مگر بدین صورت ، گاهیکه که مرسوم نیست.
        از نظر مفهومی می توان اینرا برای آن متصور شد که 
        بعنوان تاکید همراه با
         گروه حرف اضافه ای در غیر اینصورت جایگاهی ندارد.
        که بعدی کاملا زائد است
         و فاقد جایگاه نحوی در ساخت جمله واره های پیچیده
        زیرا قبل از جمله هسته یا
         همان جمله پایه هیچگونه ربط دهنده ای امکان وجود ندارد.
        تا اینجا این جمله پیچیده ازنظر نحوی ناقص است.
        ( نکته: در ساخت های شعری هجا
         پایه بضرورت حرکت
         ارکان جمله توضیح نحوی خود را دارد و بحثی مستقل است).
        حرکت یک گروه قیدی حالت ( تب دار ) یعنی خروج آن از جایگاه اصلی
        آیا به یکنواختی صورت گفتاری متن کمک کرده است؟خیر
        زیرا با خروج از جایگاه اصلی نتنها سبب ایجاد وقفه در خوانش شده است،
        بلکه تاکید کارنده بر مانور دهی بر سه واژه دارای همخوان گ
         را دچار نقص می کند . این نکته جنبه زیبایی شناختی را مد نظر دارد.
        آیا از منظر ساخت اطلاعی هدفمند این جایگاه تغییر یافته است و چگونه؟
        خیر . زیرا خروج بافت مقید هیچگونه نقش اطلاعی ندارد.
        به دیگر کاشته های از این دست نپرداخت چون ضعیف و سطحی بودند از نگاه وی.
         

        پاییز
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۷۴۷ در تاریخ شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۰۶:۰۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2