يکشنبه ۲۷ آبان
از عطار به حافظ
ارسال شده توسط علی میرزایی( هیچکاک) در تاریخ : سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۲:۰۶
موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۶۲ | نظرات : ۱۱
|
|
یادم می آید اولین کتاب شعری که از ادبیات ایران به طور جدی خواندم ،منطق الطیر عطار نیشابوری بود و چقدر خوب بود این انتخاب.من با شعر روان و ساده عطار در این شاهکار و با ماجرای شگفت انگیز آن پرندگان که تصمیم میگیرند برای دیدن سیمرغ راهی کوه قاف شوند عاشق شعر وادبیات فارسی شدم.عطار در همان اوایل کتاب و در فصل معرفی پرندگان و وابستگیهاشان معجزه میکند با بیانش و در تک تک داستانهای کوتاه این کتاب خواننده را سیراب میکند از ادبیات ناب و در داستان شیخ صنعان شاهکاری دیگر می آفریند.منطق الطیر عطار شگفت انگیز است و اسرار آمیز.صدای پرندگان و آواز پر سیمرغ و ناله های شیخ صنعان و خنده های دختر ترسا و گفتگوهای شخصیتهای این اثر را میتوان از لابلای برگها و بیتهای کتاب شنید و آنها را باور کرد.منطق الطیر ،مینیاتوری ترین اثر شعری ادبیات ایران است.
عطار دروازه ورود من به باغ پر نقش و نگار ادبیات فارسی بود و من او را دوست دارم و هم او را جزو بزرگان این عرصه میشمارم ،حتی اگر با برخی اشعار مطلق صوفیانه اش ،امروزه زاویه پیدا کرده باشم.خواندن و فهمیدن عطار واجب و لازم است برای فهمیدن مولوی و حافظ.من با عطار آغاز کردم و به حافظ رسیدم.شاید فقط,حافظ میتوانست داستان شیخ صنعان عطار و مفهومش را اینچنین نغز در بیتی بیان کند:
گر مرید راه عشقی فکر بدنامی مکن
شیخ صنعان خرقه رهن خانه خمار داشت
۲۵ فروردین روز بزرگداشت عطار در تقویم ایرانیان بود و شاید بهتر بود این یادداشت در همان روز نوشته میشد,البته برای من ،همه روزها,روز عطار است.
|
ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری :
|
|
|
|
|
این پست با شماره ۷۸۷۹ در تاریخ سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ۰۲:۰۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید
نقدها و نظرات
|
درود برشما داستان شیخ صنعان بیان شاعرانه و تمثیلی برتری عشق است بر زهد خشک.برتری حال بر قال.و این مسعله و بحث همیشه در میان صوفیه رایج بوده و همانطور که میدانید عده ای معتقد به عشق بودند برای وصال به حق و عده ای معتقد به زهد و انجام اعمال صرفا دینی . هدف عطار از این داستان تمثیلی ،برتری دادن عشق و حال بوده بر علم و قیل وقال و این مضمون به کرات در آثار شاعران ما بیان شده است. شیخ صنعان نماد همان زهد وعلم است و شما این نماد را رها کرده و به سن وسالش پرداخته اید و به اشتباه افتاده اید ای برادر قصه چون پیمانه ایست معنی اندر وی به سان دانه ایست البته در مورد ماخذ این داستان، که عطار آن را به شعر درآورده بنده اطلاعی ندارم و از هر سرزمینی هم که بوده باشد در بیان عطار کاملا ایرانیزه و پاک شده و از فیلتر عرفان و ادب عطار گذشته است. در آخر عرض کنم که شیخ صنعانها همیشه در جامعه ایرانی بوده، هستند و خواهند بود تشکر از شما | |
|
درود جناب هیچکاک گفته میشود که نقد شعر انواعی دارد مثلا بهلحاظ فرم،معنی و غیره نقد روانشناسانه هم به ندرتاتفاف می افتد ولی وجود دارد دل بستن به دخترکی خردسال نشانه خوب و قابل توجیهی نیست | |
|
یا سپاس از عزیزان جناب استکی و جنا ب هیچکاک... شیخ صنعان و دختر ترسا حکایتی ست که در این مجمل نمی گنجد... باهمه این احوال ازدواج با خردسالان عملی شنیع و بسیار نکوهیده است که نه تنهادر جمهوری اسلامی عملی قبیح شمرده نمی شود که بزرگانی از این قوم مبادرت به این عمل نمود و باز هم ادامه دارد همسر آقای ری شهری که دختر آیت الله مشکینی بود زیر ده سال و در صدر اسلام هم نمونه های بارزی در تاریخ ثبت شده حال ما این حقایق را کنار نهاده ایم و به داستانی تمثیلی پرداخته ایم ...جسارتا/ ....سلام
| |
|
برخی از ما ایرانیان ذهنهای خلاقی داریم و قادریم هر داستان و موضوعی را پیوند دهیم به داستان و ماجرایی دیگر.دوست گرامی ....من سرم برای سیاست و سیاست بازی درد نمیکند و همانطور هم که گفتم این داستان داستانی تمثیلی است.حالا جناب استکی میخواهد از این ماجرا برداشت خود را داشته باشد و به عرب ستیزی بپردازد و شما میخواهید سیاسی بازی در آورید،در حالی که قصد من معرفی یک شاهکار ادبی بوده است. | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
خارجی ها عشق را در سنین همتراز مجاز میدانند
عاشق خردسالان شدن را بیماری روحی یا اعتیاد جنسی میخوانند
شاید در گذشته در کشور ما رسم بوده
ولی در حال حاضر منسوخ شده
و تنها آیین عربستانی های خدا نشناس است
بنابراین جایگاه این شیخ صنعا در فرهنگ وادب معاصر ایران زمین کجاست؟
جسارتم را به بزرگواری خود ببخشید
شاد باشید