سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        معرفی شعر سبز با ارائه نظریه ماهیت شعر
        ارسال شده توسط

        عبدالکریم قیطانی فر(باباکمیل)

        در تاریخ : دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۱۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۶۸۶ | نظرات : ۱

         رویایی سطحی  که در حالت خلسه  و در یک لحظه اتفاق می افتد شعر است و با این استدلال که رویا و خلسه هر دو در تمامی انسانها بصورت غریزی و مشترک وجود دارد پس شعر هم در تمام انسانها بصورت لحظه ای اتفاق می افتد؛ اما کسی که بتواند این لحظه ها را شکار و بیان کند شاعر است.  شعر حاصل مفهوم و زیباشناسی است که طی سه مرحله به مخاطب انتقال داده می شود، در تعریفی دقیقتر میتوان شعر را تاثیر احساسات بر اندیشه و ادغام آن با تخیل، توسط ضمیر ناخودآگاه و زیبایی های درونی حاصل از آنها دانست، که این مرحله در حالت خلسه و بصورت آنی در ذهن شاعر اتفاق می افتد. در مرحله دوم شاعر بدنبال راهی است تا شعرش را از فضای بسته ذهن خود خارج سازد، از این رو آن را به نشانه ای نمادین تبدیل میکند تا بتواند در خارج از ذهن خود بر آن دلالت کند و در مرحله ی آخر از طریق اتصال واژه ها با زیبایی های بیرونی آن را از ذهن خود خارج ساخته و بر زبان یا قلم جاری میکند. ذهن این مراحل سه گانه شعر را در روابط اولیه شاعر با شعر ، خارج از دسترس در خود پردازش و ذخیره میکند و در ارتباطهای بعدی ،بصورت جوششی ، طی یک فرایند به صناعت شعر می پردازد. و اما رویای سطحی چیست؟ از نگاه حقیر رویای سطحی تجربه تصاویر (گاهی همراه با صوت و حواس های دیگر و گاهی بدون صوت و حواس ها) در حین خلسه توسط  ضمیرناخودآگاه می باشد که تجربه ی نشان دادن این حواس در این حالت جز هنرمندان از کسی دیگر ساخته نیست و این توانایی نعمتی بسیار گرانبهاست .شعر در حقیقت خود معلولی ست ذهنی که می توان به علت آن در خارج ذهن اشاره داشت. شاعر هنگامی به شعر دچار می شود که امیال او سرکوب شده و بدنبال لذتی جایگزین باشد، حال چه لذتی فراتر از آفرینش یک اثر هنری است؟
         از آنجایی که اکثر قالبها در شعر فارسی با عقاید و باورهایم همخوانی نداشته اند بدنبال راهی بودم تا تحمیل قالب های پیشین را از خود برهانم و شعر را آنگونه که باور دارم بر دوش حمل کنم. شعر سبز شعری آزاد و نمادی از یک مفهوم کلی است که محور عمودی آن از دو بخش تشکیل می شود و با رویکرد نزدیک شدن به حقیقت شعر ایجاد شده است.
         
         
        • مولفه ی اصلی شعر سبز که آن را از اشعار کلاسیک و نو متمایز می کند دو بخشی بودن محور عمودی آن است بدین ترتیب که شاعر به ایجاد یک قرارداد مفهومی می پردازد سپس قرارداد ایجاد شده در مقابل علت خارجی آن قرار می گیرد و تصور مفهومی دیگری از آن حاصل می شود که شاعر آن را جداگانه به شعر می افزاید و مشخص می کند.
         
         
         
        نکته :
        • در شعر سبز مدلول همان مفهومی است که از دال حاصل شده است و بر آن دلالت می کند.  
        • در این قالب از پیوند دال و مدلول شعر سبز(نشانه ای نمادین) بوجود می آید که به مدلول خود در ذهن مخاطب اشاره دارد.
         
        مثال:
         
        سابیده              >
        دیگر نمی سرایم      > 
        هرزه هرزگاهی          >
        ماهی می شوم                >   دال
        در تنگنای تنگان           > 
        ماهی یا                >
        در ظلمات آسمانها >
        .
        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        .
        دیگر نمی هراسم  >
        از شومی جغدان نادان >    مدلول
        بر بوم نقاشی ها  >
         
        شعر سبز- قیطانی فر(باباکمیل)
         
        • از آنجایی که قالب سبز، حقیقت شعر را تنها همان زیبایی های درونی می داند ،شاعر در بکار گیری  زیبایی های بیرونی یا لفظی ( موسیقی درونی ،کناری ، بیرونی ) بر اساس مضامین خود کاملا آزاد است و می تواند سرایشی «شبیه» به اشعار کلاسیک ، نیمایی و یا سپید داشته باشد
         
         
        مانند:
         
        بزین، زین زمین تا ماه آگاه بودش چون نهان   >> دال
        .
        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
        .
        بپرگارِ زمان خط تا شدش همچون کمان >> مدلول
         
        شعر سبز- قیطانی فر(باباکمیل)
         
        • شعر سبز یک نماد است و به دلایل زیر تابع تصویر سازی توسط شاعر نیست
         
        1. تصویر در ماهیت خود نمی تواند بر چیزی جز خود دلالت کند
        2.  در تصویر سازی میان تصور صوتی  و تصور مفهومی آن شباهت های صوری وجود دارد مانند نثر
         
         
        عبدالکریم قیطانی فرد- باباکمیل 27 دی 94

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۶۵۶۱ در تاریخ دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۴:۱۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
          مرتضی اربابی حکم ابادی (مسیح)
        يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ۰۶:۲۵
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2