سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        ده توصیه: چگونه می توان یک شاعر موفق شد!
        ارسال شده توسط

        احمدی زاده(ملحق)

        در تاریخ : شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۰۲ | نظرات : ۳۳

        اندرو موشن، شاعر و داستان نویس انگلیسی است که در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ ملک الشعرا (شاعر ملی) بریتانیا بود.
        او جوایز متعددی در زمینه شعر مثل جایزه اورون، جایزه جان لولین ریس و جایزه دیلن توماس را دریافت کرده و در سال ۲۰۰۹ به خاطر خدماتش به ادبیات، مقام شوالیه خانواده سلطنتی بریتانیا به او اعطا شد.
        او به شاعرانی که در پی موفقیت اند،‌ ده توصیه کرده است.
        بگذارید موضوع شعر، شما را بیابد
        والدین من نه نویسنده بودند و نه چندان اهل مطالعه. پدرم یک بار به من گفت که در تمام زندگیش فقط نصف یک کتاب را خوانده است. اما من یک معلم عالی ادبیات داشتم به نام پیتر وی. او و توصیه هایش عمیقا در ذهن من نفوذ کرد، چراغهای ذهن من را روشن کرد و در حقیقت زندگی من را دگرگون کرد.
        در هفده سالگی، همان اوایل که من سر هم بند کردن شعر را شروع کرده بودم، مادرم در یک تصادف به شدت مجروح شد و عاقبت به همان دلیل درگذشت. در آن ایام من واقعا به دنبال راهی بودم که بتوانم احساساتم را بیان کنم.
        شاید گفتن این نکته کمی خودبزرگ بینی جلوه کند، ولی من همیشه فکر می کردم که موضوع اصلی برای من مرگ است. به این خاطر است که معتقدم شما نمی توانید موضوع شعرتان را پیدا کنید، این موضوع است که شما را پیدا می کند.
        شعر گفتن برای من صرفا سوگواری نیست، هر چند خیلی از مواقع همین است، بلکه تلاش برای زنده کردن یا حفظ کردن و راه‌های دیگر مقابله با حقیقت میرایی ما انسان‌هاست.
        از سرچشمه احساسات خود مایه بگیرید
         
        هیچ گاه حرف شاعرانی را که می گویند از احساسات خود نمی نویسند باور نمی کنم. اگر واقعا چنین باشد و از احساس واقعی خود نگویند، من علاقه چندانی به شعر آنها ندارم.
        منظورم این نیست که آنها شعرهای بدی می سرایند ولی این دسته از اشعار مواردی نیست که من بیش از همه می پسندم. در اشعاری که من دوست دارم عامل محرکه آنها احساساتی و عاطفی است. اشعاری که در آنها گرمای ناشی از احساسات عمیق و قوی حضور بسیار نیرومندی دارد.
        به اعتقاد من شعر یک شکل ادبی و فرم هنری بسیار عاطفی است و وقتی که این طور نباشد علاقه و اشتیاق چندانی در من ایجاد نمی کند.
        در مورد موضوعاتی که برای شما مهم هستند شعر بگویید
        حقیقت این است که من همیشه از اینکه عنوان ملک الشعرا را به من دادند خوشحال نبودم. بهترین شعرها زمانی سروده می شوند که از یک راه مستقیم به موضوع نزدیک نشویم. مثلا به جای ورود از در اصلی خانه، از در عقبی و فرعی یا از طریق پنجره و یا حتی دودکش وارد منزل شویم.
        امیلی دیکنسون شاعر آمریکایی نیمه دوم قرن نوزدهم می گفت: "تمام حقیقت را بگویید ولی به شیوه ای اریب."
        این حرف او همیشه آویزه گوش من بوده و اگر فردی مثل من در یک موقعیت عمومی قرار داده شود به سختی می تواند این روش را پیش ببرد.
        کسانی که در فضای عمومی و یا عهده دار مقام های عمومی هستند، درست مثل حالتی که به ناگهان در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ برای من پیش آمد، اگر به یک چنین موقعیتی عادت نداشته باشند ممکن است به سادگی آسیب ببینند. برای من عادت کردن و مواجه شدن با بار عظیم ناشی از حضور در انظار عمومی بسیار دشوار بود. هیچ گاه نمی خواستم رابطه خود را با فضای عمومی کاملا قطع کنم ولی ای کاش می توانستم به شکل بهتری از خودم محافظت کنم.
        موضوعات عادی را مهم بگیرید و در گزینش سخت گیری کنید
        به معجزه وار بودن هر آنچه که عادی و معمولی است احترام بگذارید. آنچه ما اکیدا باید به آن توجه کنیم این است که بسیاری از موضوعاتی که در اطراف ما روی می دهند خارق العاده، جالب، بی همتا، عمیق و شگفت انگیز اند. به آنچه در برابر چشمان شما قرار دارد نگاه کنید و موضوعات درخشان و نکات تابناکی را که به خاطر عادی بودن و یا شناخته شده بودن جذابیت خود را از دست داده اند برگزینید و از آن لذت ببرید. در حقیقت بیگانه کردن خود با موضوعات و پدیده های شناخته شده و بازشناسی و تفسیر آنها از منظری جدید، بخش مهمی از کاری است که شعر می تواند انجام دهد.
        سعی کنید در آنچه برای انجام دادن انتخاب می کنید سخت‌گیر باشید؛‌به این ترتیب آنچه می سرایید و می نویسید جزو بهترین کارهایتان خواهد بود.
        از تمام ابزارهایی که در اختیار دارید استفاده کنید
        سالهاست که من شعر آهنگین و قافیه دار نگفته ام. به نظر می رسد که اشتهای خود را برای این سبک از دست داده ام ولی هنوز هم لذت خواندن این نوع شعر را از دست نداده ام. به نظرم هر کسی که بر ضرورت وجود قافیه در شعر تاکید می کند در مورد شعر و آنچه که شعر می تواند باشد به حد کافی فکر نکرده است.
        اما با وجود این باید در نظر داشت که همه ما به عنوان شاعر جعبه ابزارهای خاص خود را داریم که در آن قطعات و وسایل گوناگونی وجود دارد که سایر ادبا و نویسندگان از آن برخوردار نیستند و آهنگ و قافیه یکی از همین اسباب های مهم است.
        بنابراین استفاده نکردن از قافیه در شعر مثل این است که یک اتومبیل بخریم و موقع راندن آن هیچگاه از دنده دو خارج نشویم. از هر اسباب و ابزاری که در اختیار دارید استفاده کنید.
        اگر گیر کردید پیاده روی کنید یا موهایتان را بشویید
        ویلیام ووردورث، شاعر بریتانیایی اوایل قرن نوزدهم، زمانی گفته بود که راه رفتن با روند فعالیت های خلاق ارتباط بسیار نزدیکی دارد. من عاشق پیاده روی ام و هر گاه ذهنم متوقف می شود پیاده روی می کنم و اگر وقت چندانی نداشته باشم موهایم را می شویم. به نظر می رسد که مغزم را از خواب بیدار می کند.
        حتی اگر یک روز وقت پیاده روی نداشته باشم و فقط به شستن موهایم قناعت کنم، باز هم در طول اتاق کارم قدم می زنم تا ذهنم بهتر کار بکند.
        در شعر حرکت و جنبش کلمات در یک سطر و یا چند سطر بسیار حیاتی است و به نظر من این سیالیت درست به اندازه فرم و درک ما از یک شعر مهم است.
        بگذارید آثارتان به راحتی مورد تعبیر و تفسیر قرار بگیرند
        مردم اشعار شما را به اشکال گوناگون تعبیر و تفسیر خواهند کرد. غیر از موارد تفسیرهای کاملا نابخردانه، خود من از تمام تفسیرها و نقدها در مورد اشعارم لذت می برم و حتی امیدوارم که چنین واکنش هایی را برانگیزد.
        اشعاری که شما می سرایید مثل یک دنیایی است که خواننده می تواند در آنجا ساکن شود و آنچه را که برای او بیانگر معنا و مفهوم مهمی است برگزیند. بنابراین هر گونه تلاشی برای محدود کردن این تعابیر و تفاسیر از سوی شاعر نابخردانه است.
        ویستن هیو آودن، شاعر آمریکایی میانه قرن بیستم، در ستایش از ویلیام باتلر ییتس شاعر و نمایشنامه نویس برجسته ایرلندی اوایل قرن بیستم می نویسد که مرید او شده بود. و به نظرم این دقیقا همان چیزی است که او در ذهن خود داشت. شاعر یا نویسنده اثر خود را به خوانندگان عرضه می کنند و خوانندگان کاملا مختارند که درک و تفسیر خود از آن اثر را داشته باشند.
        اشعار خود را با صدای بلند بخوانید
        خواندن اشعار با صدای بلند بسیار مهم است. فارغ از اینکه از نظر شاعر معانی مهم هر شعر در کجا نهفته اند، برای ما طنین کلمات به هنگام خواندن شعر با صدای بلند شاید به اندازه دیدن کلمات نوشته شده روی کاغذ مهم است.
        به اعتقاد من شعر عمیقا یک فرم صوتی و شنیداری است و ما در هزار سال گذشته تا حدی این نکته مهم را فراموش کرده ایم. از زمان اختراع کتاب، زنده بودن شعر تا حدی تحت الشعاع سایر مسایل و الزامات قرار گرفته است.
        زمان مناسب برای سرودن را پیدا کنید
        زمانی را که برای نوشتن و سرودن شعر مناسب است پیدا کنید. هر کسی در ساعات یا بخش مشخصی از روز بهتر می تواند شعر بگوید. البته من هنوز کسی را ندیده ام که بگوید اوایل بعد از ظهر برای او وقت مناسبی است. ولی هر کسی ساعات خلاقیت خود را بهتر می شناسد و شاید کسانی هم باشند که برای انها اوایل بعد از ظهر بهترین اوقات است.
        زمان مناسب برای من اولین ساعات بامداد است، هم خانه بسیار ساکت است و هم احساس می کنم که من در آن ساعات از همه کس و همه چیز جلوتر هستم و این احساس خوبی در من ایجاد می کند.
        به نظرم بین آنچه که به هنگام خواب در ذهن ما اتفاق می افتد با مصالح مورد استفاده در نگارش خلاقانه ما یک نوع ارتباطی وجود دارد. به نظر من اشعار خوب، بدون شک مثل نقاشی های خوب، در روزهایی خلق می شوند که این دو بخش از تراوش ها و خلاقیت های ذهنی ما به خوبی با یکدیگر پیوند می خورند.
        زیاد مطالعه کنید، بازبینی کنید و پشتکار داشته باشید
        زیاد مطالعه کنید و هر چقدر می توانید بنویسید ولی در نظر داشته باشید که اولین چیزهایی که به ذهن شما می آید بهترین ایده های شما نیستند. بنابراین بازبینی، بازبینی و بازبینی کنید. و انتظار نداشته باشید که همه شعرهایتان خوب از آب دربیایند، چون چنین چیزی اتفاق نمی افتد.
        در آنچه اصطلاحا به آن می گوییم برج عاج خود را حبس نکنید. روزنامه بخوانید و با جهان و همه اتفاقاتی که می افتند تماس داشته باشید. هم موضوع و هم کلمات اشعارتان را در جایی به غیر از این جهان و اتفاقات و موضوعات آن نمی توانید پیدا کنید.
        پشتکار داشته باشید. به نظرم در آغازکار که نوشتن را شروع می کنید باید این اصل را بپذیرید که طی سالهای اول و یا شاید ماههای اول، انبوهی از نوشته های شما در حد قبول نخواهند بود. ولی نگذارید که این موضوع شما را دلسرد کند. اگر شما استعداد لازم را داشته باشید حتما خودش را نشان خواهد داد.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۴۵۷۱ در تاریخ شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۴۶ شاعر این مطلب را خوانده اند

        منوچهر مجاهدنیا

        ،

        سیده نسترن طالبزاده

        ،

        امینی

        ،

        مینا علی زاده

        ،

        حسن دولتی (درویش)

        ،

        نسيم خسرونژاد صبا

        ،

        تینایاسین

        ،

        محمد مير سليماني بافقي(باران)

        ،

        میثم دانایی

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        رضا جوکار

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        اوکتای سلامی

        ،

        فرهاد مهرابی

        ،

        نرگس بهارلویی

        ،

        ساحل شیدا(ساحل)

        ،

        فرحناز راسخ

        ،

        سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

        ،

        مونس ارجمندی

        ،

        علی اصغر اقتداری (حرمان)

        ،

        خدیجه زینالی ( مهربانو)

        ،

        حامی شریبی

        ،

        احمد رشیدی مقدم (گمنام)

        ،

        فاطمه رها

        ،

        حسین خسروجردی (خسرو)

        ،

        علی غلامی

        ،

        منوچهربابایی

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        فرشید ربانی (این بشر)

        ،

        سیاوش آزاد

        ،

        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)

        ،

        رحیم فخوری

        ،

        مهدي حسنلو

        ،

        سید هادی محمدی

        ،

        علی نظری سرمازه

        ،

        فرشید به گزین

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        سارا رحیمی(س. سکوت)

        ،

        جواد کاظمی نیک

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        احسان فلاح رمضانی

        ،

        اصغر ناظمی

        ،

        زلیخا رامیار،امید سحر

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۲۵
        درود بر استاد سخاوتمند.. خندانک
        چقدر به این پست نیاز داشتم خندانک
        واقعنی عالی بود خندانک چه نکات ارزنده‌ای درش تعبیه شده بود خندانک خندانک سپاس ویژه خندانک خندانک
        از این ده توصیه هشت تا رو برای خودم دسته‌بندی و کپی کردم که همیشه یادم بمونه خندانک
        1_بگذارید موضوع شعر، شما را بیابد.
        2_در مورد موضوعاتی که برای شما مهم هستند شعر بگویید.
        3_موضوعات عادی را مهم بگیرید و در گزینش سخت گیری کنید.
        4_از تمام ابزارهایی که در اختیار دارید استفاده کنید.
        5_بگذارید آثارتان به راحتی مورد تعبیر و تفسیر قرار بگیرند.
        6_اشعار خود را با صدای بلند بخوانید.
        7_زمان مناسب برای سرودن را پیدا کنید.
        8_زیاد مطالعه کنید، بازبینی کنید و پشتکار داشته باشید.
        در پناه خدای مهربان باشید خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۴۰
        درود بر مدیر مدبر سایت وزین شعر ناب

        استاد احمدی زاده

        مطالب ارزنده ای عنوان فرمودید

        بمانید به مهر و بسرایید خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۲
        خندانک
        درودبرشما استادبزرگوارم خندانک
        پست مفیدی بود خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۳۲
        درود استاد عزیز
        بسیار مفید بود

        خندانک خندانک خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۲۰
        استاد ملحق جان تولد تان مبارک

        برقرار باشید .

        خندانک خندانک خندانک
        🎉🎉🎉🎉🎉
        🎂🎂🎂🎂🎂
        فرشید ربانی (این بشر)
        شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۵۴
        درودها خدمت شما خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۸
        سلام وعرض ادب خدمت استاد ملحق گرامی
        نسخه ای ارائه فرمودید که درمان درد خیلی ها مونه از جمله شخص حقیر
        ممنون از تقبل زحمت این پست مفید وسازنده
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۹
        بااحترام تقدیم استاد ملحق گرانمهر
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۲۴
        درود وعرض ادب و ارادت محضر استاد بزرگوارم جناب آقای ملحق گرانقدر خندانک

        سپاس بابت مطالب ارزشمند و هدفمندی که در اختیار شاگردانی چون من قرار میدهید خندانک

        سایه پرمهرتان گسترده باد خندانک :
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سارا (س.سکوت)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۱۴
        درود برشما استاد بزرگوار جناب ملحق
        بسیار پست ارزشمند و آموزنده ای بود خندانک
        سپاس ، استفاده بردیم خندانک
        موید باشید ودر نگاه نور خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۱
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۲۲
        دوردبرشما زیبابود استاد عزیز وبزرگوارم جناب احمدی عزیز
        بسیار آموزنده بود
        🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۱
        خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۰۲
        خندانک
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۱۴
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        سلام و عرض ادب
        زاد روزتان را تبریک می‌گویم
        کودکی را از یاد مبرخندانک خندانک
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۲۷
        درود و عرض ادب و ارادت محضر استاد بزرگوار و مدیر مدبر سایت شعرناب جناب آقای احمدی زاده گرانقدر خندانک
        تولدتون هزاران بار مبارکباد خندانک

        امیدوارم سایه پرمهرتون بر سر مان مستدام باشه و خداوند عمر پربرکت و طولانی به شما عزیز بزرگوار عنایت فرماید خندانک خندانک
        احسان فلاح رمضانی
        چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۵۷
        درودها بر مدیریت محترم محفل ادبی شعر ناب جناب ملحق ارجمند و زیبانویس خندانک خندانک خندانک
        فرا رسیدن سالروز میلادتون رو با اندکی تأخیر تبریک و تهنیت عرض میکنم خندانک خندانک
        هماره شاد و سلامت باشید خندانک خندانک خندانک
        زلیخا رامیار،امید سحر
        شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ۰۲:۲۸
        درود بر شما سید بزرگوار و استاد گرانقدر خندانک
        نکاتی بس ارزنده و قابل ارائه نموده اید که برای انجام دادن آن زحمات زیادی کشیده اید.
        برکت در دولت ودانش شما جاری وساری خندانک
        در پناه حق باشید خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2