سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 27 آبان 1403
    16 جمادى الأولى 1446
      Sunday 17 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲۷ آبان

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        قافیه و عروض درس نهم
        ارسال شده توسط

        سیده نفس احمدی

        در تاریخ : دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ ۰۴:۰۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۳۱ | نظرات : ۱۱

                   به نام  یاور  مظلومان
         
        ما ز بالاییم و بالا می رویم / ما ز دریاییم و دریا می رویم
         
        ما از اینجا و آنجا نیستیم   /   ما زهر جاییم آنجا می رویم (مولوی)
         
         
        درس نهم : طبقه بندی اوزان
         
        اوزانی که از نظر نظم میان هجاهای کوتاه و بلند , یکسان هستند , یک گروه وزنی را تشکیل می دهند که به آن ها "  اوزان هم گروه : گفته می شود .
         
        *اگر در یک مصراع یک رکن چهار بار تکرار شود یعنی در کلِ بیت " هشت بار " بیاید به آن ( مثمّن) گویند.
        مثمّن(هشت تایی).
         
        * اگر در ارکان تغییری صورت نگیرد و رکنی حذف نشود به آن سالم گویند  مثلا " مثمن سالم ".
         
        مثال :
        تا نقش  می بندد فلک کس را نبودست این نمک /ماهی ندانم یا ملک فرزند آدم یا پری
         
        تا       نق       ش        می     بن       دد         ف       لک     کس     را    ن   بو     دس   تی    ن    مک
         
        -         -         ی          -        -         -          ی        -         -        -     ی   -       -      -      ی     -
         
         
        ی نشانه ی (هجای کوتاه).
         
         
        ما    هی     ن     دا      نم      یا    م      لک       فر      زن       د         آ       دم       یا      پ     ری
         
        -      -        ی       -       -       -     ی     -          -       -         ی        -       -         -       ی      -
         
         
        در بین بالا هشت بار " مستفعلن ( -  - ی - )  تکرار شده در هر مصراع چهار بار  لذا مثمّن سالم است .
         
        ..............................
         
        * اگر یک بیت شش رکن داشته باشد یعنی در هر مصراع سه رکن به آن مسدّس (شش تایی ) گویندو اگر تغییر  و یا حذفی در ارکان آن نباشد "  مسدّس  سالم "   گویند .مثال:
         
        چون شبروان پوید همی در تیره شب  /  تا کس مباد از رفتنش گردد خبر .
         
        چن     شب     ر     وا     پو      ید     ه      می      در       تی      ر     شب
         
        -         -        ی     -      -       -      ی       -         -        -        ی     -
         
         
        تا      کس      م        با      دز      رف       ت       نش        گر        دد      خ         بر
         
        -        -          ی       -       -       -         ی         -           -          -        ی         -
         
         
        بیت بالا مسدّس سالم است چون از شش رکن " مستفعلن "  ساخته شده( در هر مصراع سه رکن).  تغییر و یا حذفی هم در ارکان آن نیست.
        ...................................
         
        *اگر در یک بیت چهار رکن باشد ( یعنی در هر مصراع دو رکن ) به آن مربع ( چهارتایی ) گویند و اگر تغییر و حذفی هم در ارکان آن صورت نگرفته باشد " مربع سالم "  گویند .مثال :
         
        دریای هستی دم به دم  /  در چرخ و تاب و پیچ و خم
         
        در        یا      ی      هس       تی       دم         ب           دم
         
        -          -       ی        -           -           -         ی            -
         
         
         
        در        چر         خ       تا        ب        پی         چ           خم
         
        -          -           ی       -        -           -           ی           -
         
           توجه : (  بُ )ازاختیارات شاعری استفاده کردیم هجای کوتاه را به بلند تقسیم کردیم .
         
         
        بیت بالا " مربع سالم "    است چون از چهار رکن " مستفعلن "  ساخته شده ( در هر مصراع دو رکن ) و تغییر و حذفی در ارکان آن صورت نگرفته است .
         
        ....................................
         
        * توجه   :  با حذف یک یا دو یا سه هجا از آخر رکن پایانی هر وزن ( مثمن , مسدس , مربع )اوزانی جدید از آن وزن مشتق می شود که با وزن اصلی هم گروه هستند . مثال :
         
         
         
         
        * اگر رکن پایانی وزنی (فاعلاتن ) ( -  ی  -  - ) باشد , اگر یک هجا از آخر آن حذف شود ( فاعلن  -  ی -  ) می شود.
        اگر دو هجا از آخر آن حذف شود ( فع  لُ   -  ی)   می شود  و ( فع لن   -  -  ) می خوانیم چون هجای پایانی همیشه بلند است .
        و اگر سه هجااز آخر آن  حذف شود ( فع - )  می شود.
         
        .......................................
         
         
        * توجه : اگر از آخر رکن پایانی وزن, یک هجا حذف شود وزن حاصل را ( محذوف )گویند برای نمونه : از وزنی که از چهار بار فاعلاتن در هر مصراع (هشت بار در بیت )تشکیل شده اگر یک هجا از رکن پایانی حذف شود صورت ( فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلاتن /فاعلن )ایجاد می شود که آن را ( مثمن محذوف ) می نامیم.
         
        مثال :چرخ گرد از هستی من گر بر آرد گو بر آر  / دور بادا دور از دامان نامم  گرد ننگ
         
         
        چر    خ     گر     دز     هس     تی      ی    من      گر         ب    را      رد     گو    ب     رار
        -      ی     -       -        -        ی        -       -        -          ی    -       -      -      ی     -
         
         (تی) را بر اساس اختیارات شاعری کوتاه حساب کردیم .
        (ی ) را بر اساس اختیارات شاعری بلند حساب کردیم.
         
         
         
        دو      ر     با     دا      دو     ر   از      دا    ما       ن     نا     مم     گر     د   ننگ
        -        ی    -      -        -     ی  -       -     -        ی     -       -       -      ی    -
         
         
        وزن بیت بالا ( فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلن )  است .  این بین هشت رکن دارد (مثمن ) از رکن پایانی یک هجا حذف شده می شود (محذوف ) . پس وزن بیت بالا ( مثمن محذوف )  است.
         
         
        .........................................
         
        عاشقان را گر در آتش می پسندد لطف دوست / تنگ چشمم گر نظر در چشمه ی کوثر کنم.
         
        عا      ش       قا      را      گر     د     را     تش     می     پ     سن      دد     لط     ف    دوست
        -        ی        -        -       -       ی    -      -         -        ی      -         -       -       ی      -
         
         
        تن      گ       چش    مم     گر   ن    ظر     در      چش    م       ی         کو     ثر     ک       نم
        -        ی         -         -       -    ی    -       -         -        ی      -           -      -      ی       -
         
        (ی) از اختیارات شاعری استفاده کردیم و بلند محسوب می شود .
         
        در بیت بالا چهار  بار (فاعلاتن ) در هر مصراع (هشت  بار در بیت ) که (مثمن) گویند و چون یک هجا از رکن پایانی حذف شده (محذوف ) گویند . پس وزن بین بالا (مثمن  محذوف ) است .(فاعلاتن / فاعلاتن /فاعلاتن  /فاعلن).
        ................................
        یار بد  مار است هین بگریز  از او  / تا نریزد بر تو  زهر  آن زشت  خو
         
        یا      ر    بد      ما     رس     ت    هی      بگ       ری     ز     زو
        -       ی    -      -       -        ی      -        -           -      ی     -
         
        تا     ن     ری    زد    بر       ت      زه       را        زش      ت     خو
        -      ی     -      -      -        ی      -        -          -        ی      -
         
        این بیت ( مسدس محذوف ) است زیرا در هر مصراع آن سه رکن به کار رفته و هجای آخر رکن پایانی حذف شده است .(فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلن).
         
        .................................
        توجه :فعلاتن ( ی ی -  - ) با حذف هجای پایانی می شود ( فَعِلُن  )ی   ی  - (محذوف).
        مفاعیلن ( ی -  - - ) با حذف هجای پایانی می شود( فعولن)ی   -   -   ( محذوف ).
         
        ..................................
        *  مهم ترین  اوزان (بحور )  عروضی فارسی دو دسته است :
        1- اوزان تکراری ( متفق الارکان ) .
        2- اوزان متناوب ( مختلف الارکان ).
         
         
        *1- اوزان تکراری که از تکرار یک رکن خاص ایجاد می شود , عبارت هستند از :
         
         
        الف) هَزَج  از تکرار مفاعیلن  ( ی  - -  - )
        هزج در لغت به معنی سرود و ترانه است.
         
         
        زحاف ( تغییراتی که به اجزای سالم اصلی داده می شود ).
         
        ب)رَمَل از تکرار فاعلاتن
        رمل به معنی حصیر بافتن است و این بحر را بدان جهت رمل گویند که پنداری ارکان آن درهم بافته است .
        دارای چهارده زحاف است .
         
         
        پ)رجز از تکرار مستفعلن
        رجز در لغت به معنی اضطراب و سرعت است این  بحر را بدان جهت رجز خوانده اند که اکثر اشعار عرب که در شرح مفاخر پیشینیان و صفت مردانگی قوم عرب سروده شده است در این بحر است و در این هنگام آواز پریشان و حرکات تند است . اصل این بحر ( مستفعلن / مستفعلن / مستفعلن / مستفعلن ) رجز مثمن سالم می باشد زحافات این بحر پنج تا است .
         
        ت)متقارب از تکرار فعولن
         متقارب به معنی نزدیک به هم است اصل این بحر ( فعولن / فعولن / فعولن /فعولن ) متقارب مثمن سالم است و دارای شش زحاف می باشد .
         
        ث)رمل مخبون از تکرار فعلاتن :
        مخبون از خبن در لغت به معنی شکستن کنار جامعه است تا کوتاه شود و در علم عروض یعنی انداختن حرف دوم از رکن فعلاتن از فاعلاتن و  مفاعلن از مستفعلن می باشد بنابر این فعلاتن را رمل مخبون و مفاعلن را رجز مخبون گویند .
         
        ج)رجز مطوی از تکرار مفتعلن :
         
        طی در لغت به معنی درنوردیدن و پیمودن است و در علم عروض یعنی حذف حرف چهارم از مستفعلن که می ماند مستعلن جای آن مفتعلن می گذارند.
         
         عزیزانم تمرین فراموش نشود .....................
         
        دل تان پر مهر و لب تان خندان باد .
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۹۱۵ در تاریخ دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2