سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 4 اسفند 1403
    24 شعبان 1446
      Saturday 22 Feb 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        تمام پلیدیها در خانه ای قرارداده شده و کلید ان دروغگویی است. امام حسن عسكري(ع)

        شنبه ۴ اسفند

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        دفاعیه ابلیس(عزازیل)
        ارسال شده توسط

        صفورا کمربسته ،

        در تاریخ : حدود ۱ ماه پیش
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۴۳ | نظرات : ۲۹

        عرض سلام و ادب دارم خدمت شما عزیزان جان
        آیا تا به امروز مطلبی راجع به دفاعیه ابلیس خوندید؟
        اگه نه ، که با یه سرچ کوچیک در اینترنت میتونید مطالب زیادی در این باره بخونید .،
        اگه آره ، میخوام نظرتونو در باره ی دفاعیه ابلیس بدونم، خوشحال میشم  نظرتون رو در این باره بامن به اشتراک بزارید.
        بنده چند غزل و قصیده در این باره سرودم که فعلا یه قصیده رو  در همین سایت به اشتراک گزاشتم .،
        در بیت اول تا چهارم غزلی اینطور سرودم که:
        آتشی بودم ز نورت از چه دورم ساختی؟
        نور آتش پرورم آدم چرا می ساختی؟
         
        مشتی از خاک زمین و قدری از آب حیات 
        بر گرفتی و به یک دم دشمنی ها ساختی 
         
        عالمی در سجده از فرمان خود دیدی بر او
        زآن میان عاشقترین را دیدی و نشناختی
         
        سجده بر غیر تو کردن در ضمیر من نبود
        لعنتم کردی و از درگه برون انداختی. . . 
        لطفا اگه در این باره شعر یا مطلبی دارید به اشتراک بزارید ، ممنون میشم
        سپاس فراوان از نگاه پر از مهرتون.،
         
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۵۴۰۱ در تاریخ حدود ۱ ماه پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        خلاصه رأی حلاج درباره ابلیس، که در کتاب الطواسین [۴۲۸] آمده، چنین است: امر سجده به آدم نوعی آزمون و ابتلا برای عاشقی چون ابلیس بود.
        ابتدا بر ابلیس امر حق آشکار بود و اراده او پوشیده؛ اراده‌ای که بر پیامبر اکرم آشکار کرده بودند از ابلیس نهان داشته بودند.
        ابلیس کشف کرد که این فرمان نوعی ابتلاست نه امر واقعی و اراده الهی، و امر واقعی خداوند بر سجده نکردن است.
        اینجاست که امر الهی در برابر اراده خدا قرار می‌گیرد؛ خدا ابلیس را به سجده امر کرد، ولی خواست که او سرپیچی کند.
        ابلیس هم به‌ظاهر از امر الهی سرپیچی کرد، ولی در باطن مشیت ازلی را مقدّس می‌دانست، زیرا اگر امر به سجده ازلی بود سرپیچی از آن امکان نداشت.
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        اگر حسین منصور حلاج را مؤسس نظریه دفاع از ابلیس بدانیم، بی شک عین القضات همدانی گسترش دهنده و مفسر بی همتای این نظریه است، او مبانی این نظریه را وامدار حلاج است ولی تقریر تازه و بدیعی از واقعه طرد و لع نت شدن ابلیس ارائه می کند که او را در زمره بزرگترین مدافعان و ستایش گران ابلیس قرار می دهد. این مقاله با استناد به آرای عین القضات همدانی سیمای اجمالی ابلیس در آثار او را ترسیم می کند و به تبیین مبانی دفاع او از این عصیانگرِ مطرود می پردازد. ابلیس در آثار عین القضات همدانی سیمایی دوگانه دارد؛ یکی چهره ای که از آن اغلب با عنوان شیطان که وسوسه گر و گمراه کننده آدمیان است، یاد می کند؛ دیگری چهره ای است که در خلال دفاعیات و ستایش او از ابلیس ترسیم می شود، از دیدگاه او ابلیس عاشق پخته ای است که از فرمان معشوق تمرّد می کند تا کمال خویش را بنماید، تا به جهانیان ثابت کند که او و تنها او از اراده حقیقی خداوند در این فرمان آگاه بود و اراده خدا چیزی نبود جز تمرّد عاشق هزار ساله اش از سجده کردن به غیر او
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        آنجا که عين‌القضات در نامه‌هايش به طور صريح از زبان او مي‌گويد:
        «فرق دانستن در يادگار دوست شرک بُوَد در راه ما. ياي اضافت و انّ عليک لعنتي، نصيب ما آمد از دوست ما را نه لعنت بياد است و نه رحمت. کار ما ديگر است و کار ديگران ديگر. چون معشوق تو اهل يادگار همه يکي بود. هر که فرق نداند او را از عاشقي هيچ خبري نيست از دست دوست چه عسل چه حنظل! آنکه فرق داند عاشق عسل بود نه عاشق دوست.» (13)
        ابليس آنچنان که از حسد عاشقانه‌اش برمي‌آيد عاشق واقعي است
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        مولوي در اين باره مي‌گويد:
        2617
        گفت ما اوّل فرشته بوده‌ايم
        راه طاعت را بجان پيموده‌ايم
        2618
        سالکانِ راه را مَحرَم بُديم
        ساکنان عرش را همدم بُديم
        2619
        پيشه ي اوّل کجا از دل رود
        مهرِ اوّل کي ز دل بيرون شود .
        محسن گودرزی
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام بانو
        میشه بپرسم شیطون و کی گولش زد.؟
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        بله چرا که نه 😊
        از نظر من ابلیس گمراه نشد بلکه در این امر با خدا همدست شد .،
        و در قرآن چنین نقل شده از زبان شیطان خطاب
        به خداوند : از اینکه مرا فریفتی به جلالت سوگند
        نسل بشر را گمراه خواهم ساخت .
        ارسال پاسخ
        ساسان نجفی(سراب)
        ساسان نجفی(سراب)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام بانو..عرض ادب..
        میشه بفرمایید کجای قرآن همچین مطلبی اومده..لطفا بفرمایید..
        اینجا قرآن رو دارید تعریف می کنید..مواظب باشید..
        قرآن کلام مقدس حضرت عشق..
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿۱۶﴾انصاریان: گفت: به سبب اینکه مرا به بیراهه و گمراهی انداختی، یقیناً بر سر راه راست تو [که رهروانش را به سعادت ابدی می رساند] در کمین آنان خواهم نشست.
        خرمشاهی: گفت پروردگارا از آنجا كه مرا فريفتى، بر سر راه راست تو در كمين آنان [بندگان‏] مى‏نشينم‏
        ساسان نجفی(سراب)
        ساسان نجفی(سراب)
        حدود ۱ ماه پیش
        جنس شیطان از آتشِ و از گروه اجنه.. در پیشگاه پروردگار بزرگ ظاهراً عبادت می کرده..ولی از جنس فرشتگان نبوده و نیست..و به علت تکبر و خودپرستی از دستور رب العالمین سرپیچی کردِ و از درگاه مقدس پروردگار مهربان رانده شد.. شیطان به علت ذات پلید و ناپاکش حق به جانبه از پرودگار مهربان مهلت خواست تا تمام انسانها رو به ذلت کشونه و خداوند عادل عدالت را در حق ابلیس و هم پیمانانش اجرا کرد و تا وقت معین( ظهور حضرت صاحب الزمان (عج) مهلت داد تا به این ترتیب مومنان واقعی مشخص بشه..
        خندانک خندانک
        محسن گودرزی
        حدود ۱ ماه پیش
        پس الان کی باید به داد ما برسه
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        نترسین خدا بزرگه به داد همه میرسه
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود. چه رویکرد متفاوتی. جالب است که انگلیسی زبان ها یک اصطلاح دارند به نام Playing devil advocate که معمولا به معنی گذاشتن خود به جای مخالفان است مثلا برای بررسی استدلال نقیض طرف مقابل.
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        ممنون جناب شریفی
        به مورد جالبی اشاره کردید
        درود بر شما 👍🌺
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ابلیسی هرگز وجود ندارد
        صفورا کمربسته ،
        حدود ۱ ماه پیش
        ممنون جناب شریفی
        به نکته ی جالبی اشاره کردی
        درود بر شما👍🌺
        مریم عادلی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بانو درخصوص پست شما مطالبی از گوگل سرچ کردم🪻
        مریم عادلی
        حدود ۱ ماه پیش
        ابليس به سبب مقايسه نادرست خلقت خود (كه از آتش بود) و حضرت آدم ـ عليه السّلام ـ (كه از خاك بود)، متكبر و مغرور شد و در پي جبران اشتباه و توبه برنيامد و تقاضاي زنده بودن و گمراه ساختن صالحان نموده است. در نتيجه خود او گمراهي را برگزيد و خويش را از هدايت الهي محروم كرد ، از اين رو اغواي الهي به معني محروميت از هدايت مي باشد.
        مریم عادلی
        حدود ۱ ماه پیش
        منظور از اغوای شیطان از سوی خداوند متعال، اغوا و اضلال ابتدایی نیست، بلکه به عنوان مجازات است و جملة ﴿وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتِی﴾ هم آن را افاده می‌کند (ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.، ج 12: 162). خداوند کسی را گمراه نمی‌کند، لیکن اگر کسی با ارادة خود راه انحراف را برگزیند، خدا او را به حال خود رها می‌سازد و این رها کردن بزرگترین کیفر و قهر الهی است. ابلیس نیز چون با اراده خود تکبّر و لجاجت کرد، خداوند او را به حال خود رها کرد

        حتى در جايى ديگر خداوند خود به شيطان اجازه اغوا و وسوسه گرى فرزندان آدم را مى دهد و در پاسخ شيطان كه از گمراه ساختن فرزندان آدم خبر مى دهد ، مى فرمايد: و استفزز من استطعت منهم بصوتك و اجلب عليهم بخيلك و رجلك و شاركهم فى الاموال و الاولاد و عدهم و ما يعدهم الشيطان الاّ غروراً (اسراء/64)



        هر كس را از فرزندان آدم مى توانى با صداى خود بلغزان وبا سواره و پياده خود بر آنان حمله كن و با آنها در اموال و اولاد شركت كن و به آنها وعده بده و شيطان جز فريب نويدشان نمى دهد.



        اكنون بايد ديد كه چرا خداوند به شيطان اجازه داد كه فرزندان آدم را وسوسه كند و زمينه گمراهى آنها را فراهم سازد؟



        در پاسخ مى گوييم: خداوند انسان را آفريد وبه او اختيار و آزادى انتخاب داد به طورى كه انسان در انتخاب خير و شر آزاد است او مى تواند راه انبياء را در پيش گيرد و به سعادت ابدى برسد و مى تواند از خدا و پيامبر فاصله بگيرد و به گناه و معصيت و شرّ روى آورد.در اين ميان خداوند با ارسال پيامبران و كتب آسمانى، انسان را به سوى خير دعوت كرد لازم بود نيرويى هم باشد كه انسان را به سوى شر و بديها دعوت كند تا آزادى انسان در اختيار و انتخاب از بين نرود و او بر سرد و راهى قرار بگيرد آنگاه با انتخاب راه درست ، كمال خود را به ثبوت برساند.بنابراين، وسوسه هاى شيطان براى افراد باايمان نه تنها زيانبخش نيست بلكه باعث تكامل بيشتر آنهاست و انتخاب راه خدا با وجود وسوسه هاى شيطان ، بسيار ارزشمند است و افراد با ايمان با مبارزه با وسوسه هاى شيطان به مراتب بالايى از كمال مى رسند.اساساً وجود دشمن ، انسان را آماده تر و قويتر مى سازد و او را وادار مى كند كه از تمام امكانات خود استفاده كند و در عزم و اراده خود ثابت قدم باشد.
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        ۲ هفته پیش
        ((بنابراين، وسوسه هاى شيطان براى افراد باايمان نه تنها زيانبخش نيست بلكه باعث تكامل بيشتر آنهاست و انتخاب راه خدا با وجود وسوسه هاى شيطان ، بسيار ارزشمند است و افراد با ايمان با مبارزه با وسوسه هاى شيطان به مراتب بالايى از كمال مى رسند.اساساً وجود دشمن ، انسان را آماده تر و قويتر مى سازد و او را وادار مى كند كه از تمام امكانات خود استفاده كند و در عزم و اراده خود ثابت قدم باشد ))
        درود بر شما خانم عادلی عزیز
        به نکات کاملا درستی اشاره کردید ، و در آخر به نتیجه گیری کاملا صحیح رسیدید ، چون برای کمال انسان باید نیرویی منفی وجود میداشت،، پس عزازیل گمراه شد ، وانسان کامل حال میتواند ازین نیروی شر به نفع خود استفاده کرده ، به کمال برسد.،
        ارسال پاسخ
        مریم عادلی
        حدود ۱ ماه پیش
        و ما كان لى عليكم من سلطان الا ان دعوتكم فاستجبتم لى فلا تلو مونى و لو موا انفسكم (ابراهيم / 22)



        مرا بر شما تسلطى نبود جز اينكه شما را دعوت كردم و شما مرا اجابت نموديد پس مرا مذمت نكنيد بلكه خود را مذمت كنيد.خلاصه اينكه وسوسه شيطان الزام آور نيست و همين وسوسه گرى هم موجب پيشرفت و تكامل مؤمنان است.

        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما بانوی گرانقدر 👍🌺🌺
        به نکات ظریفی اشاره کردید خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم عادلی
        حدود ۱ ماه پیش
        در فرمایشات شما یا نقل از دیگری همان دفاعیه ابلیس
        ابلیس موجود یا آفریده ای
        قلمداد شده که بی عیب و کاملا مصلحت اندیش
        و کاملا مطیع خداوند بوده و بخاطر او
        سجده نکرده
        ولی در واقع از تکبر و سرکشی اش بود که طرد درگاه
        خدا شد و سپس مهلتی گرفت تا انسان همان اشرف... را گمراه کند و...
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        ۲ هفته پیش
        🙏🙏🙏🌺
        ارسال پاسخ
        علیرضا صادقی
        ۲ هفته پیش
        سلام و عرض ادب
        دفاعیه ابلیس یا عزرائیل؟ ایندوتا شخصیت مختلف هستند.
        در مورد شعرتون هم، از نظر معنا زیباست و ولی اگر به قصد غزل سروده شده قافیه‌ها و ردیف‌ها اشکال دارند
        صفورا کمربسته ،
        صفورا کمربسته ،
        ۲ هفته پیش
        درود
        بله عزازیل صورت بهشتی شیطان و ابلیس صورت گمراه شده ی شیطان ، که در اصل آتش بی دود میباشد ، است ،
        از نقدتون راجع به شعر هم سپاسگزارم 🙏🌺🌺
        ارسال پاسخ
        علیرضا صادقی
        علیرضا صادقی
        ۲ هفته پیش
        این مطابق کدام مذهب هست؟ در اسلام و بهودیت و‌ مسیحیت که نیست
        روح اله سلیمی ناحیه
        ۲ هفته پیش
        درود بانوی گرامی
        بسیار عالی 🌹🌹🌹
        روح اله سلیمی ناحیه
        ۲ هفته پیش
        از سری مطالبیس که علاقه دارم
        از نگاهی دیگر باید گفت اگر ابلیس نباشد خدا نیز یا نیست یا ناقص است ،
        و اینکه اگر ابلیس نبود مفهوم گناه و خطا چگونه بود
        ایا چنین نیست که ابلیس فقط در ظاهر باعث اعمال گناهکار است
        و در حقیقت تماما ختم به نیک ،
        نماد ابلیس جهنم است ، ایا این جهنم نیست که بهشت را ارزشمند کرده ،اما بهشت هیچگاه نمی تواند در مفهوم جهنم تاثیر گذارد پس
        نمی شود خدا را با بهشت و جهنم را با ابلیس هم سو دید ، ما که هیچوقت چیزی از دفاعیات شیطان نشنیدیم نه از خودش نه از رابطی اما خداوند تا جایی که توانسته از خود
        تعریف کرده ، تاکید کرده ،تهدید کرده دلش ارام نگرفته هزارانن هزار پیغمبر مامور کرده حبس عبادت و رنج دیانت داده ،ماه حرام و منع شراب داده ، حکم جهادو معاد داده خفی عدل و فضل گذاشته ، و با راههی مختلف و سختگیرانه در رزم ابلیس مانده
        اخه چرا باید خداوندی که کمال در اراده دارد اینگونه باشد
        ودر مقابل تا تونسته از ابلیس نهی کرده او را لعن و نفرین کرده ،
        جهنمی گفته و از هر لحاضی تحریم و تسلیم گفته ، اما با این حال شیطان هنوز غالب است ، شیطان در واژه واجب الوجود سنگینتر از خدا شده ،و سرچشمه این مفهوم از کجا می تواند باشد ؟

        علی شاهی تخلص(محزون)
        ۲ هفته پیش
        سلام به همه دوستان
        انسان دارای عقل و اراده وانتخاب است، ابلیس در گناه دخالت ندارد.
        انسان به بهترین لباس، بهترین غذا و زندگی عالی علاقه مند است، به قتل و گناه های قبیح وفجیع هم مرتکب می شود...
        شیخ صنعان را ابلیس قریب نداد خودش انتخاب کرد وحر هم راهش را خود برگزید.
        ابلیس بهانه گناه و ثواب است.
        خداوند گمراه را به ابلیس می سپارد و راه یافته را به جانب خود دعوت می کند.
        ... قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشۡدُ مِنَ ٱلۡغَيِّۚ... 256 بقره
        با احترام، شاگرد همه دوستان
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1