سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 4 آذر 1403
    23 جمادى الأولى 1446
      Sunday 24 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۴ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        🟩 درسنامه ی ۵٩ قافیه درس ٢٠
        ارسال شده توسط

        سید هادی محمدی

        در تاریخ : سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۳۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۵۰ | نظرات : ۷۹

        ​​​​​بسم الله الرحمن الرحیم 
         
         
        اساس قافیه:
        قافیه یا آهنگ یکسان چند کلمه را هجای قافیه به وجود می آورد.
        پس هجای قافیه که شامل صامت و مصوت است، می باشد.
        صامت آغازین هجای قافیه قابل تغییر و
        بقیه ی واک های آن ثابت و تغییر ناپذیر
        می باشد و در حقیقت قافیه همسانی همین واک های ثابت و تغییر ناپذیر در کلمات
        می باشد.
         
         
         
        در قافیه های تک هجایی صامت آغازی باید حتما متغیر باشد مانند (سر، در) 
        واگر متغیر نبود دوقافیه حتما باید اختلاف معنی داشته باشند، مانند (گور، گور) 
        اما در قوافی چند هجایی صامت آغازین
        می تواند متغیر نباشد مانند 
        (پرواز، آغاز) ویا (درو، رو) 
         
        بنابراین اگر بجای واک اول هر هجایی صامت های متفاوت قرار دهیم چندین
        کلمه ی هم قافیه ساخته می شود، مثلا اگر بخواهیم برای مور 
        (صامت + مصوت بلند + صامت) کلمات هم قافیه بسازیم کافیست بجای اولین صامت آن صامت های دیگری بگذاریم ( چون در اینجا کلمه ی قافیه و هجای قافیه یکی است) 
        مور، شور، دور، زور…….
         
        قانون اصلی علم قافیه همین یک نکته است اما برای آشنایی بیشتر دوستان در هر شش نوع هجا که در درس قبلی گفته شد بررسی می‌شود. 
         
        ​​​​​​
         
        اگر هجای قافیه CV باشد :
         
        قانون :
        C قابل تغییر و Vغیر قابل تغییر است 
         
        امروزه این قافیه استفاده نمی شودچون کلمات یک هجایی مختوم به”a” فقط نه
        (na)  [ که در شعر قدیم ne  تلفظ می شده است] و “و ”  (va) می باشد. 
        و کلمات چند هجایی که در قدیم مختوم به 
        a امروزه مختوم به eتلفظ می شوند. 
         
        کلمات مختوم به “o”فقط چهار کلمه ی تک هجایی  تو، چو، دو، او می باشد.
         
        نکته : کلمه ی radeyo چند هجایی است اما فارسی نیست. 
         
        نکته : کلمه ی همچو دو هجایی است
         
        کلمات یک هجایی مختوم e عبارتند از 
        چهار کلمه ی (که، چه، سه، نه
        ( در تلفظ قدیم) ​​​​​​) 
        اما کلمات دو یا چند هجایی مختوم به e فراوان است منتها در این کلمات e را نادیده می گیریم و صامت قبل از آن را روی متحرک محسوب میکنیم. 
        مثلا در کلمه ی گشته  روی ت است
        نه eo بدیهی است که بعد از حذف e
        هجای قافیه دیگر CV نخواهد بود 
        توجه :
        اگر e را حذف نکنیم باید گشته مثلا با دیده قافیه شود دلیل غلط بودن این قافیه ها این است که طرح هجایی کلمه ی گشت با دید فرق می‌کند. 
         
        پس عملا هجای CV از بحث قافیه خارج می‌شود در همه ی ادبیات فارسی به زحمت چند بیت مُردّف می توان یافت که در آن از این هجا به عنوان قافیه استفاده شده باشد. 
         
        هرکجا ذکر او بود تو که ای
        جمله تسلیم کن بدو تو چه ای
         
         
        #سید_هادی_محمدی 
         
         
         
                   معرفی کتاب             
         
        پایان ندارد این آغاز 
        نوشته ی ابوالقاسم صلح جو 
        ویراسته ی متین یحیی زاده
        انتشارات ناران این مجموعه کاریکلماتور را منتشر کرده است. 
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۷۱۸ در تاریخ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۳۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1