سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
  • روز ارتباطات و روابط عمومي
9 ذو القعدة 1445
    Thursday 16 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      📕 درسنامه ی ۵٨ ( اصول سرایش شعر سپید درس اول)
      ارسال شده توسط

      سید هادی محمدی

      در تاریخ : ۲ هفته پیش
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۵۳ | نظرات : ۱۳۵

      بسم الله الرحمن الرحیم 
       
       
      اندیشمندان و شاعرانی که وزن عروضی و قافیه و ردیف و امثالهم را سدی در برابر انتقال ذهنیت شاعر به عینیت می دیدند 
      و به نوعی از فضای تکراری برخی اشعار خسته شده بودند روشی را برای انتقال زیبایی به مخاطب ابداع کردند که اکنون آن را به عنوان شعر سپید می‌شناسیم. 
       
      تاریخچه ی شعر سپید بارها و بارها در کتب مختلف بیان شده و برخی سایت ها هم از آن استفاده کرده و تاریخچه هایی را بر شروع این سبک نگاشته اند. 
       
       
      هدف من ذکر تاریخچه نیست و تکرار مکررات بلکه ارائه روشی است برای بهتر سرودن شعر سپید تا نهایتا نوشته ی ما از نثر به سمت شعر میل کند. 
       
      شاعران نو آور خودشان استادان سبک کلاسیک بوده اند و آشنایی کامل با شعر کهن داشته اند چرا که به زعم من یک سپید نویس تا از رمز و رموزات اشعار دیگر خبر نداشته باشد نمی‌تواند در وادی شعر سپید سخن گوید البته این به آن معنی نیست که سراینده ی شعر سپید در سبک کلاسیک و کهن هم شعر بگوید و یا گفته باشد اما باید از ذات شعر و نحوه ی مهندسی اشعار سبک های دیگر خبر داشته باشد تا بتواند با نوع آوری خودش و استفاده از آن ابزارها در سپید سرایی موفق عمل کند. 
       
      🔴 شعر سپید در حالت کلی به دونوع نگارش می‌شود که ان شاء الله هر نوع جداگانه بحث خواهد شد 
       
      🔶 اشعار با عناصر عینی باور پذیر 
       
      🔶 اشعار با عناصر ذهنی و تخیلی 
       
      البته زیر شاخه هایی از این دونوع منشعب هستند که در موعد خودش بحث خواهد شد
       
      سه معیار در نوشتن شعر از دیرباز تا اکنون به عنوان قاعده و اصول در سرایش مد نظر بوده که با تغییر ذائقه و سلیقه ی انسان این معیار ها دچار تغییر شده اند. 
      حتی زبان در طول تاریخ دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و هسته ی مرکزی فرهنگ در جوامع مختلف از این رو به آن رو شده است.
       
      🚩 زمانی وزن عروضی و قافیه تنها اصولی بودند که در شعر وجود داشته و عدول از آنها گناه نابخشودنی بود 
       
      🚩زمان دیگر فرم و تخیل فرمول اصلی برای معیار شعر بوده است 
       
      🚩 و اینک ادبیت، منطق و بیان شاعرانه استوانه های اصلی شعر را تشکیل می‌دهند 
       
      البته به زعم من هیچ یک از این گونه ها
       هم دیگر را نسخ نکرده اند و حتی در خیلی از جاها به مدد هم آمده اند و یا برخی جاها تک روی کرده و هر کدام برای خودشان ساز خود را زنده اند ولی مهم اینکه چه تحویل مخاطب می‌دهیم و مخاطب چه چیزی از شعر ما اخذ می‌کند چه اشعار سپید در هر گونه ای و چه اشعار کلاسیک و نئوکلاسیک می‌توانند به مدد هم رسالت خودشان را که همان تاثیر در مخاطب است  انجام دهند 
       
      🔴 المان های موثر در یک شعر سپید به قرار زیر است البته این مولفه ها باز می‌تواند در طول تحولات بشری ارتقا یابد و شعر را به درجه ی بالاتر و والاتری سوق دهد که ان شاء الله در جلسات بعدی شرح خواهم داد. 
       
      موسیقی 
      تکرار 
      قرینه سازی 
      ایجاز
      ترکیب سازی
      رنگ
      حرکت
      کلمه شناسی
      تناسب 
      دستور زبان 
      تقطیع 
      شکل نهایی
      منطق شعری 
      شکل ذهنی
      کشف
      ساختمان 
       
       
      پی نوشت :
      منابع در آخرین جلسه ی دروس عنوان خواهد شد 
       
       
      #سید_هادی_محمدی 
       
       
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۴۷۰۹ در تاریخ ۲ هفته پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید
      ۴۵ شاعر این مطلب را خوانده اند

      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      ،

      بهــاره طـــلایـی زیدی

      ،

      اصغر ناظمی

      ،

      نرگس زند (آرامش)

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      سید هادی محمدی

      ،

      جواد کاظمی نیک

      ،

      شاهزاده خانوم

      ،

      محسن ابراهیمی اصل (غریب)

      ،

      محمدرضا آزادبخت

      ،

      جلیل محمد باروقی

      ،

      مدیر ویراستاری

      ،

      رسول دبیر (نافذ)

      ،

      شهرام بذلی

      ،

      ساسان نجفی(سراب)

      ،

      فرشید به گزین

      ،

      مسعود معادی

      ،

      مهدي حسنلو

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      پژمان بدری

      ،

      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

      ،

      مریم کاسیانی

      ،

      فروغ نصیری

      ،

      سحر شفیعی

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      منوچهربابایی

      ،

      یاسر کریمی

      ،

      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

      ،

      مرتضی میرزادوست

      ،

      آذردخت شرقی(آذر دخت)

      ،

      مجید بهلول (میثم)

      ،

      جواد مهدی پور

      ،

      علی نظری سرمازه

      ،

      فاطمه گودرزی

      ،

      احسان فلاح رمضانی

      ،

      منیژه قشقایی

      ،

      زهرا مددی

      ،

      معصومه خدابنده

      ،

      زهره دهقانی ( شادی)

      ،

      روح اله سلیمی ناحیه

      ،

      موسی ظهوری آرام(آرام)

      ،

      مدینه ولی زاده جوشقان

      ،

      افسانه پنام (مولد)

      ،

      مهدی عبدلی حسین آبادی

      ،

      ساناز قورخانه

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0