سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 1 دی 1403
    21 جمادى الثانية 1446
      Saturday 21 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        شنبه ۱ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        بررسی و تحلیل وجه تصویری شعر\ بر آستان بهار \ از قیصر امین پور
        ارسال شده توسط

        سید محمد حسین شرافت مولا

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۰۵:۴۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۲۵ | نظرات : ۸

         
        بسمه تعالی
         
         
        بررسی و تحلیل وجه تصویری شعر" بر آستان بهار "  از قیصر امین پور
         
         
         
         
         
        چاپ شده در مجموعه مقالات  : دهمين همايش ملی مطالعات و تحقيقات نوين در حوزه علوم انسانی , مديريت و کارافرينی ايران _ برگزيده نهايی
         
         
         
         
         
        چکیده
         
        تصویرسازی از ارزشمندترین عناصر شعر است. و می تواند خواننده را به فضای زیبا و ناب ِ ذهنی برد. قیصر امینپور در سروده ی الهی ِ درآستان بهار, تصویر های ناب و زیبا و بیشتر, تخیّلی و نو دارد. تصویرها,عاشقانه است. و برای قالب غزل که محتوای عشق محور دارد, مناسب می باشد. بیشتر تصویرها, لایه ای می باشند. و فهمیدن آنها, نیاز به فکر کردن دارد. در تصویرسازی, عنصر اخلاق رعایت می شود. وتصویرها, یادآور ارزش های دینی و امید هستند.
         
        کلمات کليدي: شعر قیصر امینپور , تصاویر الهی


        مقدمه
         
         
        زنده یاد قیصر امین پور به گواه اثرهای مشهورش ,  از شاعر های نامی ادبیّات پارسی معاصرکشور است . ایشان , به خاطر اثرهای شناخته شده اش , نویسنده و پژوهشگر ادبی توانمندی نیز هست . ایشان , در قالب غزل و به وِیژه غزل آیینی , چندین سروده ی ماندگار دارد . ایشان در یک غزل الهی , تصویرهای ناب و ماندگاری می آفریند . در زیر , به بررسی ِ تصویر هایِ این سروده ی الهی می پردازیم .
         
        متن
         
        خورشید خم شد تا نگاهت را ببوسد
        گل غنچه شد تا قرص ماهت را ببوسد
        معنی تصویرمصراع نخست :
        نگاه تو , آنچنان زیباست که خورشید آسمان برای بوسیدنش , خم می شود . و به سویت می آید .
        ویژگی های تصویر : 1 . عاشقانه است . 2. دارای سادگی است . 3. تخیّلی و غیر واقعی است . 4. از آرایه ادبی : تشخیص , استفاده شده است .

        معنی تصویر مصراع دوم :
        وقتی گل ,  صورت زیبای مانند گِرد ِ ماه تورا می بیند , به شکل غنچه در می آید , تا چهره ات را ببوسد .
        ویژگی های تصویر: 1 .عاشقانه است . 2. تخیّلی و غیر واقعی می باشد . 3. از آرایه های ادبی :  مراعات النّظیر , تشبیه  و تشخیص استفاده شده است .  4. شاعر,  دقّت بالایی در تبدیل شدن گل به غنچه برای تصویر سازی ِ حالت بوسیدن , دارد .

        هفت آسمان افتاد در آیینۀ آب
        تا لحظه ای ردّ نگاهت را ببوسد

        معنی تصویر بیت :
        در یک مکان دارای آب ,  که مانند آیینه می باشد . و تصاویر را در خود نشان می دهد .
        هفت آسمان برای یک لحظه بوسیدن  ِ عبور نگاه تو از کنار آن آب , به سمتش می آید . و عکسش در آن آب می افتد .

        ویژگی های تصویر : 1. عاشقانه است . 2. لایه ای است و فهم آن نیاز به فکر کردن دارد . 3 . تخیّلی و غیر واقعی می باشد . 4. تصویر , بسیار نوآورانه است . و در ادبیّات منظوم پارسی , نادر است . 5 . از آرایه های ادبی : تشخیص و اغراق استفاده شده است .  

        افتاده حتی سایۀ خورشید بر خاک
        تا ذره ای از گرد راهت را ببوسد
        معنی تصویر بیت : 
        خورشید آسمان نیز , برای بوسیدن ِ کمی غبار از مکان عبور گام  هایت , از آسمان به سمت پایین می آید . و سایه ی خورشید بر آن محلّ ِ عبورمی افتد .
        ویژگی های تصویر : عاشقانه است . 2. عجیب است . 3. تخیّلی و غیر واقعی می باشد . 4. لایه ای است و فهم آن نیاز به فکر کردن دارد . 5 . از آرایه های ادبی : اغراق , تشخیص , تضاد و مراعات النّظیر استفاده شده است .
        شب خیمه زد بر سایه روشن های نیزار
        تا تار مژگان سیاهت را ببوسد
        معنی تصویر بیت :
        در هنگام غروب , نی ها در نیستان , رنگ تیره و باز ,  به خود می گیرند . و به دلیل آنکه ,  نی های نیستان در زمان سیاهی شب ,  بسیار به مژه های مشکی تو شبیه می باشند , مانند خیمه ی سیاه رنگ , بعد از غروب ,  شب می آید . و  آن نی ها را فرا می گیرد . و می بوسد .
        ویژگی های تصویر : 1. عاشقانه است 2. تخیّلی و غیر واقعی می باشد  3.  لایه ای است . و فهم آن نیاز به فکر کردن دارد 4. در مصراع نخست , از طبیعت بکر ِ نیزار در هنگام غروب , در تصویرسازی استفاده شده است 5. از آرایه های ادبی : تشخیص , مراعات النّظیر , تشبیه و واج آرایی استفاده شده است .  

        در برکه خم شد روی عکس ماه در آب
        نیلوفری، تا روی ماهت را ببوسد
        معنی تصویر بیت :
        آنقدر کره ی ماه ,  شبیه به چهره توست که برای بوسیدن گونه ات , گیاه نیلوفر در برکه ی آب , به سمت تصویر کره ی ماه که در آب انعکاس یافته است , خم می گردد .
        ویژگی های تصویر : 1. عاشقانه است و برای غزل , که محتوای عاشقانه از ویژگی های اصلی این قالب ِ شعری می باشد , مناسب است 2. تخیّلی و غیر واقعی می باشد 3. از آرایه های ادبی : تشخیص , تشبیه و مراعات النّظیر استفاده شده است .

        با سوز سینه بر لب تفتیدۀ عشق
        آتش زدی تا دود آهت را ببوسد
        معنی تصویر بیت : از سینه ی سوزنده ام آهی می کشم . و لبم نیز آتش گرفته است . و آن آه ِ مانند دود سیاه رنگ را که از دهانم بیرون آمده , می بوسم .
        ویژگی های تصویر : 1. عاشقانه است 2. تخیّلی و غیر واقعی می باشد 3. مقداری لایه ای است . و فهمیدن آن نیاز به فکر کردن دارد 3. از آرایه های ادبی : تشبیه و مراعات النّظیر استفاده شده است .

        دل آستین افشاند بر وهم دو عالم
        تا آستان بارگاهت را ببوسد
        " آستین افشاندن بر " : پشت پا زدن بر

        معنی تصویر بیت :
        قلب با پای خویشتن به رؤیاهای دو دنیا , پشت پا می زند ,  تا ای حضرت خداوند !  فقط , آستانه ی حرم تو را بوسه بزند .
        ویژگی های تصویر : 1. تصویری که اندیشه ی عرفانی را به مخاطب منتقل می کند 2. تخیّلی و غیر واقعی می باشد 3. لایه ای است . و فهم آن نیاز به فکر کردن دارد 4. از آرایه های ادبی : کنایه , جناس , تشخیص و واج آرایی استفاده شده است 5. تصویر , یادآور ارزش های دینی است .
        نتيجه­گيري
         
        قیصر امین پور در شعر توحیدی ِ" در آستان بهار " , برای خیال ِ مخاطب ,  تصویر های عاشقانه ,  بدیع و جان نوازی می آفریند . همچنین , در شعر و ادبیّات امروز ایران و جهان , تصویرسازی , جایگاه ارزشمند و والایی دارد. و خواهد داشت . پس , شاعران ایران , باید تصویر سازی های ضعیف و حتّی معمولی را کنار بگذارند . و با تصویر های  ِ شعری ناب و بدیع , در کشور و جهان , موفّقیّت بیشتری را به ارمغان آورند .
        مراجع
        1.  امین پور، قیصر؛ مجموعه کامل اشعار، انتشارات مروارید، تهران، 1390
         
         
         
         
         
         
        نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا
         

         
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۵۷۵ در تاریخ چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۰۵:۴۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        مریم کاسیانی
        چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۰۳
        درود و عرض ادب بر شما سید بزرگوار
        لذت بردم از خواندن
        با توجه به ذکر آرایه های استفاده شده و واکاوی هر بیت
        می توان کلی درس گرفت
        سپاس
        خندانک خندانک خندانک
        سید محمد حسین شرافت مولا
        سید محمد حسین شرافت مولا
        چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۰۱
        با سلام و درود فراوان بر شما
        سپاس از حضور ارزشمندتان
        التماس دعا بزرگوار
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۰۹:۳۰
        درود وعرض ادب واحترام خدمت سید بزرگوار خندانک
        سپاس از اشتراک پست ارزشمند خندانک
        خیلی عالی بود وپر بار خندانک
        موفق وسلامت باشید خندانک
        سید محمد حسین شرافت مولا
        سید محمد حسین شرافت مولا
        چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۰۱
        با سلام و عرض ادب
        سپاس از حضور سبزتان
        می آموزم از محضرتان
        درود بر شما بزرگوار
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۰۹:۴۳
        سلام گرامی
        سپاس ازشما

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        سید محمد حسین شرافت مولا
        سید محمد حسین شرافت مولا
        چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۰۲
        با سلام و عرض ادب
        درود بر شما بزرگوار
        ارسال پاسخ
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ۱۹:۰۴
        سلام و عرض ادب آقای شرافت‌مولای گرامی🌹
        سپاس برای این پست ارزشمند🌹
        تندرست و شاد باشید🌹
        سید محمد حسین شرافت مولا
        سید محمد حسین شرافت مولا
        پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ۰۸:۳۹
        سلام و درود فراوان بر شما
        موفق باشید بزرگوار
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1