سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        قافیه_آهنگ، ردیف واره و وزن‌ پردازی پیشرو
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۵۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۰۲ | نظرات : ۰

        قافیه_آهنگ، ردیف واره و وزن پردازی پیشرو در شعر پیشرو
         
        منظور از شعر پیشرو، قالب‌ ها یا گونه هایی همچون سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک هستند بعنوان  آمیخته ای از شعر سنتی و شعر نو. 
        در شعر پیشرو، مقوله ای داریم به نام قافیه_آهنگ و منظور از آن، مشابه قافیه است که در شعر سنتی، ایراد قافیه شمرده می شود ولی در شعر پیشرو، قافیه_آهنگ را به دلیل افزودنش بر آهنگینیِ سروده، امتیازی می شماریم.
        "قافیه_آهنگ" 
        مثل قافیه آوردنِ "می رویم" و "می آییم" که صدای پایانی مشترکی دارند ولی قافیه به شمار نمی روند.
        مقوله ی دیگری که باز برخلاف شعر سنتی، در شعر پیشرو مطرح است، "ردیف واره" نام دارد و تکرار کلمه یا عبارتی  بدون قافیه و قافیه_آهنگ در انتهای مصراع یا مصراع واره است
        مانند
        ردیف واره ی "را" 
        در این سروش جناب علی بارنگ:
        برای شب ستاره را
        چشمک ستاره تو را
        برای دریا باران را
        زیر باران تو را
        برای ساحل باد را
        کنار ساحل تو را
        تو چه دل انگیزی!
        منظور از وزن پردازی پیشرو، 
        معیار قرار دادن عروض رسمی در پیش فرض و سپس گذر از آن برای رسیدن به سرایشی آزادانه تر و انعطاف پذیر تر از شعر نیمایی است‌ و تفاوت آن با شعر سپید هم در ارتباط و وابستگی شعر پیشرو به عروض سنتی است(هر چند در زبان فارسی، نه تنها شعر سپید بلکه تقریبا هر نوشته ی بُریده بُریده ای قابل تقطیع به ارکان عروضی است_ البته در حالاتی بسیار نامنظم_ و این را نگارنده، بارها گفته)؛ مثال:
        سروشی از نگارنده در وزن پردازی پیشرو:
        همصدا با نسیم (فاعلاتن فَعَل)
        همسخن با چمن (همان وزن)
        دلِ شیدای من (فَعَلاتن فَعَل)
        این جا، در تالاب سبز و صورتی
        (مفعولن مفعولُ فاعلاتُ فع)
        می چیند دامن_ دامن (مفعولن مفعولن فع)
        غمزه های تو را (فاعلاتُ فَعَل)
         
        محمدعلی رضاپور (مهدی) 
        24 مرداد 1401 کوچنمای خورشیدی،
        طَرَبستان_بابلعشق.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۳۷۱ در تاریخ سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۵۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1