سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        دو نوع نگاه به عاشورا
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۲۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۴۶ | نظرات : ۹

        دو نوع تفکر عاطفی درباره ی حضرت حسین و ماجرای عاشورا

        ممکن است برخی، نسبت به عاشورا بلکه نسبت به حضرت حسین بلکه نسبت به حضرت پیامبر و اهل بیت او بی اعتقاد باشند. 
        فعلا با این گروه، کاری نداریم اما در میان باورمندان به حضرت حسین و عاشورا، دو  نوع تفکر عاطفی به موضوع عاشورا وجود دارد. 
        تفکر و نگاه اول، جنبه ی عقلانی و تفکر  و  نگاه دوم جنبه ی عاشقانه دارد. 
        در نگاه عقلانی، از دور، حضرت حسین بن علی و ماجرایش را می بینیم. 
        او را اهل سعادت و ساکن بهشت می دانیم. 
         تحسینش می کنیم و به او غبطه می خوریم اما ارتباط چندانی بین ما و او ایجاد نمی شود. نگاه اول، نگاه بیننده ای   از دور است که از کنار خیمه ی حضرت حسین می گذرد. ایمان او را  می ستاید و نهایتا فاتحه ای می خواند و رد  می شود و ارتباط بیش تری بین او و حضرت حسین به وجود نمی آید.
        نگاه دوم، نگاه عاشقانه است که در آن _با این که می دانیم امام حسین به سعادت و بهشت جاویدان رسیده است_ برای مصیبت عاشورا عزاداری می کنیم آن چنان‌ که برای نزدیک ترین کسان مان و این عزاداری را نسل به نسل منتقل می کنیم تا ماجرای کربلا زنده بماند. با هر قطره ی اشک و هر ابراز ارادتی، گامی به سوی او نزدیک تر
         می شویم و او را نزدیک ترینِ کسان خود می پنداریم. در تفکر و نگاه دوم، بیننده ای از دور نیستیم بلکه به خیمه ی حضرتش وارد شده ایم و زندگی مان حال و هوای حسینی پیدا کرده است و باید این حال و هوا را بعد از عزاداری نگه داریم. 
        آشکار، این که فاصله ی نگاه عاقلانه و نگاه عاشقانه، فاصله ی شنیدن تا دیدن یا فاصله ی دیدن تا چشیدن است.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۳۳۸ در تاریخ يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۲۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        حسین رضایی(آشنا)
        يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۳۴
        سلام و درود
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۳۲
        سلام و درود و سپاس تان خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        يکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
        درود بر جناب رضاپور گرامی
        از زاویه دیگری هم می‌شود به امام حسین(ع) و واقعه کربلا نگریست.
        حکومت اسلامی وقت و یزیدی که امیرالمؤمنین خوانده می‌شد و با ظلم و فساد و حیله و نیرنگ و زور به قدرت رسیده بود از امام علیه السّلام درخواست بیعت(رای) می‌کرد و امام که اسطوره آزادگی و شرافت بود نتوانست به ذلت تایید یزید تن بدهد و شهادت را انتخاب کرد و الگویی شد برای شهدای بعد از خود و کل جهان بشریت.
        راستی اگر امام حسین(ع) در این عصر می‌زیست ، چگونه می زیست؟ خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۳۳
        سلام و درود و سپاس فراوان
        بله البته مد نظرم بود.
        نیکو فرمودید. خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۲۳
        غزلی به نام "جیز"


        گفته باشم: عزیز! این "جیز" است
        "جیز" نیز این زمانه، بد چیز است

        جیز یعنی به شعله می سوزد
        دست و پایی که درد سر خیز است

        جیز یعنی زبان ببند و بخند
        هِی نکن دل_دل، این دلاویز است

        رفته جمعی به شوق وصل بهار
        باز هم اصل، فصل پاییز است

        صبح تا شب، دَوَنده اند عوام
        سهم شان از معاش، ناچیز است

        عده ای هم فقط خواص شد(ه) ند
        خاصه: قشری که عاشق میز است

        خوب گفتند و بد عمل کردند
        چشم شان بر زبان مان تیز است

        ریز ریز و تمیز چون یکریز
        جیز جیزیم، شعله، گلریز است

        جیز یعنی عبور کن از حق
        و به ناحق بگو دل انگیز است

        جیز یعنی نیا _که می سوزی
        جیز یعنی زمان پرهیز است.

        محمدعلی رضاپور (مهدی)
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۹
        عکسی آمد به زیر و، جمعی، شاد

        شاد از این که به زیر پا افتاد

        جای آن عکس، عکس آن، جا شد

        داشت عکّاس، شرحِ آن می داد

        این که برعکس شد چرا عکس و

        یا چرا

        در کجا

        تا کجا

        خطا، رخ داد

        داد (،/؟ / ِ) بی داد(/بیداد).

        شعر پیشرو
        شعر سروش
        محمدعلی رضاپور
        علیرضا شفیعی
        سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۴۸
        درودی دیگر بر شما جناب رضاپور گرامی
        اشعارتان هم غزل و هم سروش بسیار زیبا و پربار هستند.
        همانگونه که می‌دانید زمانه آنگونه که می‌نمایند نیست و تاریخ نیز طوری که گفته اند نبوده است
        به امید طلوع خرد و ظهور راستی و عقب نشینی کژی و کاستی
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۴۴
        درودتان خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۸
        خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3