سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        شعر تک و انواع آن (کوتاه ترین گونه های شعر جهان)
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ۰۳:۵۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۰۵ | نظرات : ۰

        شعر تک و انواع آن
        شعر تک را می توان کوتاه ترین گونه ی شعری در زبان فارسی دانست و نوعی خاص از آن را نامزد عنوان کوتاه ترین گونه ی شعری جهان.
        شعر تک، همانند سه گانی، سروش، سه گلشن و شعر سبز یا چندآهنگ، در میانه ی شعر سنتی و نو و یکی از گونه های شعر پیشرو است که زیرگونه هایی هم دارد و از نظر طول سروده در سه نوع کلی قرار می گیرد:
        1- شعر تک نیمه فشرده:
        شعری در یک مصراع یا مصراع واره ی عادی، 
        مانند
        "دل را شکستی‌‌‌‌‌‌؛ تکه هایش را نبردی"
        و مانند
        "آسمان من بی ستاره ماند"
        2- شعر تک فشرده:
        شعری کوتاه تر از یک مصراع یا مصراع واره ی عادی و در تعداد کمی کلمه، مانند
        "آسمان من بی ستاره..." 
        و مانند
        "آ... تش... ف... شان، دلم"
        3- شعر تک بسیار فشرده:
        شعری تنها با یک کلمه که این یک کلمه هم ممکن است بصورت کلمه ای مرکب یا چند تکواژی یا کلمه ای ساده یا حتی ناقص و  شکسته باشد‌‌؛ مانند
        "قایقشک" و مانند 
        "پروان(پر...وا...ن...)" و حتی مانند" س... ر"
        شعریت شعر تک:
        در تعریف شعر و این که اصلا چه چیزی را می توان شعر نامید، اختلاف نظر زیادی وجود دارد و به همین دلیل، تفکیک شعر از غیر شعر، چندان آسان نیست. با این حال، آنچه باعث می شود بتوانیم شعریت شعر  تک را - حتی در کوچک ترین و طبعا محدود و دست بسته ترین نوعش یعنی شعر تک بسیار فشرده - ادعا یا حتی اثبات کنیم، ویژگی هایی است همچون عاطفی و فوق عادی بودن کلام در آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
        مثلا تک بسیار فشرده ی "قایقشک" را بررسی کنیم و برخی ویژگی های آن را بیابیم:
        1- چندخوانشی بودن:
        "قایقشک" می تواند در حالتی فوق عادی، مفاهیم مختلفی به ذهن مخاطب، منتقل کند‌‌‌‌‌‌‌‌ ازجمله:
        قایق+ اشک، قایق+ شکست، قایق+ شَک و....
        2- تصویری بودن: تصویر قایق +....
        3- عاطفی بودن: بویژه در برخی خوانش ها مثل قایق+ اشک ویا قایق+شکست.
        4- تازه، نوآورانه و فوق عادی بودن:
        "قایقشک" بعنوان کلمه ای مرکب و چندپهلو، طبعا تازه، نوآورانه و در نتیجه، فوق عادی و در نتیجه دارای ویژگی شعری است.
        حال، "پروان" را با چند خوانش ببینیم:
        پروانه، پروا(ترس) + نه: بی پروا،  پر+ وا: باز + نه = بدون باز کردن پر / بدون پرِ باز، استانی در افغانستان، پروانه. 
        نکته: ساختن واژه ای مانند "پروان" به قصد شعر و وادار کردن مخاطبان به اندیشیدن در آن و ایجاد امکانی برای  برداشت های چندگانه از یک واژه، طبعا برتر  از سخنی عادی و غیرشعر است و به قلمرو شعر، نزدیک یا این که دارای حق ورود به ساحت شعر است.
        اکنون نظرتان درباره ی "س... ر" چیست؟ 
        همان طور که دیده ایم، شعر تک بسیار فشرده، به  فیلم کوتاه یا بسیار کوتاهی شباهت دارد که بر صحنه ای ویژه، متمرکز شده و چه بسا آن صحنه را از چند زاویه به تماشا می گذارد و هدفش درگیر کردن اندیشه و احساس بیننده است. 
        (ادامه دارد:
        مقایسه ی شعر تک فارسی با کوتاه ترین گونه های شعری جهان)
        محمدعلی رضاپور (مهدی) -
        دی ماه 1400 کوچنمای خورشیدی،
        صباشهر، تهران، ایران.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۸۱۹ در تاریخ دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ۰۳:۵۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2