سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        پایه ها و پویه های دکلمه
        ارسال شده توسط

        سعید نادمی (هزارویک )

        در تاریخ : پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ۰۵:۲۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۵۱ | نظرات : ۰

         
        ✍️ پایه ها و پویه های دکلمه
         
        هدف ها و ویژگی های دکلمه شعر :

        آنگونه که شهرت یافته و معروف است ، دکلمه ، فقط ، به معنای قرائت شعر نیست آن هم از نوع غزل های عاشقانه ی متعارف ، بلکه ، قرائت خاص ؛ و به شیوه ویژه ی انواع نثر ؛ و متن های غیر منظوم نیز ، " دکلمه " اطلاق می شود .

        هم چنین ، غمگین و آرام خواندن غزلی محزون و با احساس ویژه ، معنای " دکلمه " نیست بلکه ، قرائت متنی با لحن شاد و با شتاب ، مانند " رپ " که مورد توجه جوانان است نیز ، دکلمه نامیده می شود .

        دکلمه ، واژه ای است گرفته شده از زبان فرانسه و از deklama و ترجمه و تعریف آن ، خواندن شعر یا متنی به نثر ادبی ، با صدای رسا و شیوا ؛ و ریتم و آهنگ مناسب ؛ و با جلوه ها و حالت های خاص و ویژه است .

        از آن جا که ، خاصیت ، ویژگی ، فایده و هدف کلی " دکلمه " ، جا به جا کردن یک پیام خاص ، یک مفهوم نفیس و فاخر؛ و یک مضمون زیبا ، چه در قالب نثر ؛ و چه در هیئت شعر ، از ذهن و زبان و صدای گوینده ، به ذهن مخاطب و شنونده ، با رعایت تمام اصول اجرای آن می باشد ، یک هنر کاملا تخصصی ، پیچیده و فنی ست و دسترسی به آن ، کار هر کس نیست و نیاز به قابلیت های موروثی و ذاتی و فطری ، مانند صدای مناسب ؛ و هوش و ذکاوت خاص این هنر ، برای انتخاب لحن و حس مناسب در جای خود ؛ و ظرفیت های اکتسابی یافته شده از مطالعات ، آموزش ها و تمرین های ضروری و مفید و خاص است .


        در دکلمه شعر ، هدف هایی خاص تعقیب می شود که مهم ترینش ، پیوندی ست حسی ، معنایی ، عاطفی و عقلانی ، که راوی و گوینده ، بین شاعر از یک سوی ؛ و مخاطب و شنونده ، در آن سوی ، ایجاد می کند . و اگر ، گوینده ، شاعر است و شعر خود را قرائت می کند ، قطعا تسلطش بر ایجاد رابطه ی عمیق بین خود و مخاطبانش ، بیشتر از راوی ست ؛ که خالق اثر هست ؛ و بهتر می داند از چه ظرافت هایی ، چگونه ؟ ، کجا ؟ ، چند بار ؟ ؛ و در چه اندازه ؟ استفاده کند تا مخاطب را مسحور و مجذوب قالب و محتوا ؛ و پیام شعر خود ؛ و شیوه ی قرائت و دکلمه اش کند .


        راوی و گوینده ای که شعر دیگران را قرائت می کند نیز ، زمانی قادر است پیوند را عمیق و قابل احساس کند که به خواندن و قرائت محض ، قانع نباشد و اکتفا نکند ؛ بلکه باید ضمن مطالعه دقیق شعر ؛ و یافتن اطلاعات جامع از شکل و محتوا ؛ و ظاهر و باطن و پیام شعر ، آشنایی با تلفظ صحیح ادبی واژه ها ( بر اساس ثبت و تأیید و گواهی واژه نامه های معتبر مانند لغت نامه دهخدا و فرهنگ معین و نه ، به پیروی از آن چه در زبان مردم عادی رایج و متداول است ) ؛ و معنای واژه ها و اصطلاحات ، به فراورده ای جذاب و زیبا ؛ و پدیده ای هنرمندانه ، عالمانه و ادیبانه بیندیشد که حصولش ، نتیجه ی داشتن حرارت و احساس و لحن مناسب ، حالت ها و جلوه های ویژه ، استفاده از زبان بدن ، رعایت ریتم و آهنگ مناسب و رسایی و شیوایی صدا و آوا ، به هنگام قرائت و اجرای شعر باشد .

        در بین جانداران و موجودات ذ یروح ، انسان ، علاوه بر برخورداری از نعمت عقل و شعور و قدرت درک و اختیار و اراده ، از سامانه " نطق " و " گویایی " ، برای " ارتباط " با همنوعان به منظور انتقال مفاهیم ، رفع نیازها ، انس و الفت ، تأمین امنیت و غذا و سلامت و رفاه ؛ و فرار از وحشت تنهایی ، بر خوردار است . " زبان " ، هم از نظر فیزیکی ؛ و هم از نظر مفهومی ، نماد و وسیله ای ست برای فعال سازی سامانه " نطق " و " تکلم " که البته انواعی دارد .

        شعر ، یک زبان است با تعریف و خاصیت " ارتباط احسن " به معنای " ارتباط فاخر و برتر " . راز این برتری ، در قدرتی ست که دارد . قدرتی که شیوه " نثر " ؛ و کلام غیر شعر، فاقد آن توان و نیروست .

        شاعر به عنوان یک مرشد اجتماعی ، میل به ارتباط مؤثر با شنونده دارد . این پیوند اثر گذار ، با دو شرط ؛ و رعایت دو اصل مهم ، شکل می گیرد : نخست ، سرودن شعری محکم و زیبا ، متین و دلنشین ؛ و با رعایت همه جوانب ؛ و شرط دوم ، قرائت و دکلمه شعر ، به شکل و شیوه مخاطب پسند ؛ و با رعایت تمام اصول و قواعد و ظرافت های یک دکلمه نفیس و فاخر ، تا علاوه بر ایجاد ارتباط ؛ و انتقال پیام و مفهوم ؛ و لذتی که نصیب شنونده شده از شعر و روش قرائت و اجرا ، مخاطب ، بدون هر رنج و زحمت ، مقصود و مفهوم پیام شعر را دریافت ؛ و نسبت به آن ، با آگاهی و درایت ، ابراز احساسات کند ؛ و مهم تر این که ، " قانع " و " ترغیب " شود که این دو مقوله " اقناع " و " ترغیب "، بحث مفصلی ست و نیاز به فضای مستقلی ، خارج از فضای بحث دکلمه دارد .
        ✍️(سید محمد فقیه سبزواری)

        تهیه : سعید نادمی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۶۶۸ در تاریخ پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ ۰۵:۲۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3