سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

پنجشنبه 18 آذر 1400
  • معرفي عراق به عنوان مسؤول و آغازگر جنگ از سوي سازمان ملل، 1370 هـ ش
6 جمادى الأولى 1443
    Thursday 9 Dec 2021

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

      پنجشنبه ۱۸ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      عروض نوع سوم(پردازشی تازه در وزن شعر)
      ارسال شده توسط

      محمد علی رضاپور

      در تاریخ : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۰۱ | نظرات : ۲

      عروض نوع سوم در سروش،
      (سه گلشن) و چندآهنگ(شعرسبز)

      بطور کلی، از نظر شیوه ی پردازش عروض در مصاریع و لَخت های شعر، چهار گونه عروض در فارسی به کار 
      می رود:
      1. عروض سنتی: برپایه ی تساوی و تقارن وزنی مصاریع
      2. عروض (مُستزاد و) نیمایی:
      برپایه ی طول نامساوی
       لَخت ها اما همچنان هرشعر در بحر عروضی مشترک
      3. عروض نوع سوم: در آن، برخی لَخت های شعر، از اصول معمول عروض سنتی و حتی نیمایی، خارج می شوند و ممکن است شعری واحد در بحور عروضی متفاوتی بیاید. 
      کاربرد این شکل عروضی در آثار ما به برخی لَخت های سروش و بویژه به (قالب و) سبک چندآهنگ (شعرسبز) 
      بر می گردد و از این روش عروضی می توان در سه گلشن و همچنین دیگر ساختارهای شعری هم استفاده کرد. 
      مثال از سبک سروش در عروض نوع سوم:
      کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
      بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
      نور، گرم و لطیف و پرشور است/
      دور از این نور، کفرِ مهجور است/
      هستی از نور عشق، مسرور است/
      الله نور السموات (السموات) 
      و الارض.//
      وزن این سروش
      در لَخت های غیر پایانی:
      فاعلاتن مفاعلن فعلن
      و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
      مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
      نکته:  
      فلسفه ی کاربرد عروض نوع سوم، ایجاد تعادلی میان دو مورد یعنی حفظ وزن و آسانی سرایش بوده است، چراکه شعر سپید و مانند آن تا حدود زیادی در مورد اول، و شعر سنتی و تا حدود کم تری، شعر نیمایی، در مورد دوم، به مشکل
       بر می خورند.
      4. شعر سپید(و مانند آن همچون موج نو): دارای عروض آزاد یعنی قابل تقطیع به ارکان عروضی اما با بیش ترین  
      بی نظمی عروضی،
      مثال از سپید مرحوم شاملو:
      سلاخی (مفعولن)/
      می گريست(فاعلن)/
      به قناری کوچکی
      (فَعَلاتُ مفاعلن)/
      دل باخته بود (مفعولُ فَعَل).//

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۰۱۴۲ در تاریخ پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      اصغر ناظمی
      شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ۰۹:۰۱
      درود
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ۱۹:۰۶
      درودتان خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0