سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

پنجشنبه 3 مهر 1399
    7 صفر 1442
    • ولادت حضرت امام موسي كاظم عليه السلام، 128 هـ ق
    Thursday 24 Sep 2020
      دو خصلت است که بالاتر از آن چیزی نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. امام حسن عسكري(ع)

      پنجشنبه ۳ مهر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      مروری بر قالب های شعری مدرن 4
      ارسال شده توسط

      فریبا غضنفری (آرام)

      در تاریخ : يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۱:۱۸
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۱۲ | نظرات : ۲۱

       
      - سپکو : این واژه برگرفته از دو حرف اول سپید و دو حرف اول کوتاه است.
      از دو سطر الی هفت سطر نوشته می شود اما از آنجا که شعر مدرن کوتاه تاکیدش بر بیشترین سخن با کمترین واژه است سطرهای سپکو باید کم عرض باشد.
      کاملا به صورت سپید نوشته می شود و سبک های موزون و مقفی و وزن نیمایی در آن کاربردی ندارند. شعر سپید کوتاه را محدود به دو تا هفت سطر کرده. میزان و معیار هر فصل، به فعلیت رسیدن سطر بر مبنای موجز نویسی و یا مکث اختیاری که شاعر بر روی واژه ای بعنوان تاکید صورت می دهد.
      از تمامی صناعات ادبی استفاده می کند. موضوع سخن کاملا بر محوریت یک واژه (بن واژه) استوار است و عدم پراکنده نویسی و ارتباط تنگاتنگ واژه ها چه از نظر مترادف یا متضاد بودن در تمام فصل ها بر محوریت بن واژه استوار است.
      نوشتن بن واژه در سرلوحه شعر بعنوان موضوع و اشاره ی ان در سطر اول و تاکید مجدد آن بعنوان ضربه ی نهایی در سطر آخر.
      سطرهای سپکو به صورت تک فعل هستند اما فعل نباید به زبان عامیانه باشد. و از افعال نمی توان بعنوان بن واژه استفاده کرد. مگر تابع قواعد جناس باشند مثل "داد و داد" و نیز تکرار فعل در تمام سطور به صورت یکسان وجود ندارد.
      در کل در سپکو تکرار وازه نداریم مگر بن واژه که محوریت اصلی شعر را برعهده دارد که در سطر آخر مجددا بعنوان تاکید شاعر تکرار می شود.
      بن واژه می تواند به صورت تک واژه یا واژه ای مرکت و یا به صورت فصل واژه باشد. و در بکار بردن ان می توان از ایهام و جناس تام هم بهره گرفت.
       
      * چند نکته:
      ساختار ظاهری بن واژه در سطر اول و آخر ترجیحا باید عین هم باشند اما الزامی نیست.
       
      اگر در واژه های مرکب و فصل واژه ها که بعنوان بن واژه استفاده می شوند تکواژه های مشترک باشد می توان از مشترکان آن به عنوان بن واژه بهره گرفت. مثل (لب خند و نیش خند).
       
       
      *مثال:
       
      کلاغی که رویاهایم را
      در گوشهٔ باغ چال کرد
      کاش می دید
      چقدر رویایم شاخه کشیده است
       
      *مثال:
       
      دل را به آیینه کوبیدم
      پیش پایت
      هزار نقش دل ریخت
      - چکه : از مهمترین مشخصه ی چکه ، نداشتن فعل است ، با این منظور که شعر در ذهن خواننده به فعلیت برسد . در شعر چکه  وزن عروضی جایگاهی ندارد . در چکه بطور خارق العاده ای از استعاره استفاده می شود و دارای منطق شعری بالایی است
      چکه ، شعر کوتاهی ست که خواننده را به آرامش دعوت می کند.
      چکه یعنی کوبشی کوتاه ، مثل قطرات آب که ذهن را وادار به تفکر می کند
      چکه ، در عین سادگی ، پر از حرف می باشد
      چکه ، شعری ست که ‌زاییده ی کوتاه شده ی شعر نو و سپید است . با رویکردی قائم به ذات زیبایی در هر دوران‌ . چه بسامد زیبایی در هر دوران گرد مبانی و دریافت‌های نو از نو می‌چرخد. چکه بازتولید اندیشه‌ها و رؤیاهایی‌ست که جز به زیبایی و نوبرانه‌گی تعهدی ندارد ، طوری که در همان اقتصاد کلام که دائو گوید کلمات بسیار تباهی معناست به چند لایه‌گی در بینامتنیت نظر دارد . این چامک محصول ذهن و زبان ایرانی‌ و فرآیندش نیز وامدار شعر پارسی است. و لاغیر.
       مشخصات ( مانیفست) شعر کوتاه در قالب چکه : 
      ۱- دارای ۲ بندِ کوتاه است
      ۲- هر بند حداکثر ۵ واژه دارد
      ۳- کاملاً موجز است
      ۴- زبانی ساده و امروزی دارد
      ۵- فاقد فعل ، مصدر ، وزن عروضی و قافیه است
      ۶- دارای استعاره می باشد
      ۷- استعارات بندها با هم تطبیق دارند ( ارتباط منطقی دارند)
      ۸- بندها با هم ارتباط عمودی دارند
      ۹- دارای ایماژ ( تصویر سازی زیبا ) می باشد
      ۱۰ – ضربه و کوبشی لطیف دارد ( مانند چکه ای از آب)
      ۱۱ – دارای تمامی مشخصاتِ شعر کوتاه می باشد
       
      *مثال:
      بغضِ چشمانِ فقر
      کاسه ی خالیِ ایمان
      شانه ی خیسِ سفره
       
       
      - هاشور :   از سبک های ابداعی جناب بهروز وندادیان می باشد نام سبک های دیگر ایشان شاخه چند جوانه و غزل از نو سوم است.
      (از ادیبان محترم درخواست دارم چنانچه اطلاعاتی در باره چگونگی این سبک ها دارند بذل بفرمایند. حقیر توضیحات مناسبی نیافتم)
      *مثال از هاشور:
      دیگر چه طور می توانم از باران بگذرم
      همه ی دفتر را پر کرده ام
      از نفس خیس خودم
      و نام تو
      دیگر چه طوری می توانم از باران بگذرم؟
       
      *مثال از شاخه ی چند جوانه:
       
      *مثال از غزل:
      تو، دریا و – دریا، تو و- صبح زمزم
      فراروی آیینه، متنی منظم
      حدیثی که خورشید را تا زمین راند
      به دنبال یک خیزش از روح شبنم 
      گره خورده خلخال پا با علف، در 
      گذرگاهی از رد باران نم نم 
      افق خم شد و روی گلدان فرو ریخت
      تو را ساقه ی شال با خاک درهم
      من ز ازدحام سکوتی که می سوخت
      گرفتم خطی تیشه از نسل آدم
      تو را آفریدم به تندیسی از شعر
      من و سومنات و ... و قاری مجسم
      هبوطی پدید امد از طیف اکلبل
      چنین شد که
      حالا تو را 
      می پرستم
       
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۰۰۸۶ در تاریخ يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۱:۱۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      عیسی نصراللهی ( سپیدار )
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۵:۰۴
      با سلام

      قالبهایِ جدیدی چون لووپ از آقای ستار سلطانیان و گریزلووپ و شعرنگاره از حقیر نیز، با شاکله و شرایط خاص خودشان هم میتوانند در این مقال بگنجند.

      در صورت تمایل، حقیر میتوانم گریزلووپ و شعرنگاره را در اینجا با توضیحات کامل ارائه نمایم

      خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲
      سلام و عرض ادب جناب نصراللهی گرامی

      بی نهایت سپاسگزار می شوم اگر محبت فرمایید و ما را مستفیض نمایید 🙏🙏

      درودتان 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      رامینه خوشنام
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۸:۰۲
      سلام فریبا جان دوست پرانرژی من
      ممنونم از متن هایی ک میزاری
      خیلی عالی هستن
      مرسی عزیزم❤️🌹
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۳
      سلام رامینه جانم،
      ادای وظیفه است عزیزم

      ممنونم که با مهربانی همراهی می کنی 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      بهنام حیدری فخر
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۸:۱۳
      درود بر شما بانوی ادیب و فرهیخته،بسیار عالی تفکیک کردید و توضیح بسیار کارشناسانه و کاملی بود،شاد و پیروز و سربلند باشید خندانک خندانک خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵
      سپاس فراوان جناب فخر گرامی

      ممنون از لطف شما ادیب بزرگوار 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۸:۴۶
      بسیار مستفیض شدم
      موفق وپیروز باشید
      ادیب بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵
      بسیار خرسندم از حضور شما بزرگوار
      سپاس فراوان 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      زینب بویری (خزان)
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۹:۰۳
      درودمهربانوآرام عزیز خندانک
      خیلی عالی بودممنونم خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۶
      درود بر شما زینب بانوی عزیزم

      سپاسگزارم از مهر شما 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      عیسی نصراللهی ( سپیدار )
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۱:۵۲
      نام يزدان پاک

      قالبِ جديد شعري اينجانب شعرنگاره نام دارد با اين توضيح كه:
      از ذهنيات دور ميشويم_روياپردازي محض را برنميتابيم بلكه عينيت ميبخشيم.....انگار نقاشي چيره دستي دارد تابلويي را صورتگري ميكند\ ديدنيها را نگارگري ميكنيم تا خواننده از گفتنيها، تابلويي را در مقابل چشمانش تجسم كند.
      پس شرط واضح و اساسي شعرنگاره: استفاده از واژه هايي است كه قابل لمس و ديدن و داراي وجهه اي عيني باشند.به امور باطني ونامريي كاري نداريم" از حسد و ريا و نيت و بطن و كينه و درونيات حتا عشق خبري نيست" چون در شعرنگاره كسي نقاشيشان نميكند

      دوم: استفاده ي بيشتر از افعال" كه گوياي حركت وپويايي اند و جان ميبخشند"
      ذيلا چند نمونه از " شعرنگاره " از اينجانب :


      هيچ...
      آهويي بود
      خَميد
      و
      چَريد
      و
      چَميد
      و
      رَميد
      و
      جَهيد
      و
      رفت.....


      _________________________


      هی زُل زَدی
      و
      چَشم پَراندی و یَواش از :
      آن پنجره یِ بسته یِ پاییز
      تو رفتی
      رفتی و شدم خیره بر آن پنجره، اما :
      هرگز تو بر آن پنجره، آویز نَبَستی

      ________________________________

      با مهر _ عیسی نصراللهی

      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴
      درودتان ادیب بزرگوار

      بسیار بسیار ارزشمند و عالی

      سپاسگزارم از شما که ما را بهره مند ساختید.
      🌹🌹🌹🙏🙏🙏
      ارسال پاسخ
      عیسی نصراللهی ( سپیدار )
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۲:۱۰
      با سلام

      قالب دومی که در سال ۹۴ حقیر نامگذاری نمودم، گریزلووپ میباشد که شرایطِ آن به قرار زیر است:

      1- وجود 5 واژه مورد نیاز در اول وپایان شعر
      2- حذف واژه ی پایانی
      3- جایگزینی تنها یک کلمه بجای آن ونه بیشتر
      4- آوردن مترادف
      5- نقش بارز واژه ی یکی مانده به آخر سروده و غیره
      بنابراین قالب گریزلووپ بیگانه با لووپ است و برای این به نام گریزلووپ نامگذاری شده که اصولا فرار و گریزی بر لووپ است اگر بخواهیم لووپ را بشناسیم باید آرایه یِ تصدیر را در نظر آورد اما در نوع و شرایط جدیدش.

      ذیلا نمونه هایی از این دست قالب خواهد آمد:


      \" تهی
      در
      پوچ
      و
      عاری
      در
      عبث :
      هیچ. ..
      منم آن دم فروبسته بسته به اعماق نگار پوچ\"
      \" تهی
      در
      پوچ و عاری
      در
      عبث :
      هیچ...
      منم آن دم فروبسته به اعماق نگارِ بُت...\"

      //////////

      نمونه ی دیگر از قالب جدید شعری گریزلووپ:

      چغازنبیل سبز چوخه ی
      قافله ام
      غرق گردید
      در
      این
      شوشیناک جوان\"
      آنسان
      که
      تابوت برادرانش
      را
      از
      بم دزدیده اند
      با طرح ترسیم پلشتی
      نیک
      اوردنگی...
      با
      یاد
      بلند
      زادگان مهر...
      آنسان
      که
      \"چغازنبیل سبز چوخه ی
      قافله ام
      غرق گردید
      در
      این
      شوشیناک اینتاش گال\"


      ////////////////////

      لازم به توضیح میباشد که علت نامنگاری این قالب یعنی گریزلووپ ( با علامت سکون بر روی حرف ز ) این است که :
      نام آن را \" گریز لووپ \" گذاشته ام
      لووپ که معرف همه ی دوستان هست/ فقط مزید استحضار است که چون دومینوی مکرر و سلسله وار و حلقه مانند شعری مورد اشاره
      در پایان قطع میشود بنابراین فرار شعری از کلیشه های تکرر یک گریزیست خواسته که قالب آن را اجبار میکند...
      یکی از اساتید بنده که اتفاقا دستی بر آتش ادبیات دارند برایم نوشتند که قالب و محتوا ایرادی ندارد ولی بخاطر ثقیل بودن اسم انتخابی و اینکه مخاطب بهتر با اسم آن ارتباط برقرار کند پیشنهاد دادند که نام گریزلووپ را عوض نمایم....ضمن احترام و عرض ادب به این دوست فرهیخته ام باید گفت که همانگونه که در مطلب فوق اشارات مختصری داشته ام ...اسم انتخابی\" گریزلووپ \" بنظرم خالی از اشکال میباشد چراکه وقتی از تناسب و شاکله لووپ خارج میشویم در واقع بطور ارادی و اجبار شکلی فرار کرده ایم یعنی از تکرار و تکرار و تسلسل و حلقه ی دومینوی آن گریزی میزنیم....نوآوری پدید میآوریم....ثبات پذیر نیستیم...دایما پویا و دنبال مترادف واژه ی یکی مانده به آخر هستیم...این تحرک میآورد و بر تسلسل رنجور میتازیم....یعنی گریزی به لووپ میزنیم....فکر را وا میداریم تا دنبال واژه جدید ...مترادف نو و به کاوش مجبور میکنیم.
      این میتواند خوب باشد....بنظرم البته این قالب شعری جدید هنوز جای بحث و تحلیل و پیشرفت بیشتری دارد...( اگر دوستان همراه باشند)..
      اینجانب احتمالا بعدها بخاطر همین پیگیری و لطف عزیزان در این قالب جدید\" گریزلووپ \" مسابقه ای بین اعضای محترم برگزار نمایم تا پویایی آن مزید علت گردد.درود بر فرهنگ دوستان و ادیبان کشورم...

      ضمنا نمونه ی دیگری از گریز لووپ به قرار زیر خواهد آمد:

      \"لابلای
      ماندگی/
      بازیچه ی
      \" دمیان \"
      کشیش رحم/
      انگشت بر ماسه های نرم ساحل،
      میکشد
      یکریز\"
      هر
      لحظه
      با
      یاد
      نبوغ عاری از همسان
      و
      لبریز حضور شهوت
      و
      مادر/
      آن کشیش باورم
      \"دمیان\"
      رازگونه تقدیر غمنامه های شوم
      \" لابلای
      ماندگی /
      بازیچه ی
      \" دمیان \"
      کشیش رحم/
      انگشت بر ماسه های نرم ساحل،
      میکشد
      قاتل\"


      و مثالهایِ دیگری که هم در این سایت و هم در سایت دیگر منتشر شده است


      بامهر_ عیسی نصراللهی
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵
      با اجازه ی شما این سبکها را به همراه توضیحات خوبتان در آرشیو قالبها و سبک هایم ثبت و حفظ می کنم.

      بی نهایت سپاس 🌹🌹🌹🙏🙏
      ارسال پاسخ
      عیسی نصراللهی ( سپیدار )
      عیسی نصراللهی ( سپیدار )
      دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳
      درود

      زنده باشید، مشکلی نیست خندانک
      بهرام معینی (داریان)
      يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۳:۲۶
      درود فراوان سر کار خانم غضنفری ادیب وارسته🌷
      زحمات شما ستودنی است🌷
      دستمریزاد در پناه حق 🌷
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ۱۰:۴۶
      سلام و درود بزرگوار

      سپاس فراوان از لطف و مهر شما

      🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      محمد حسین اخباری
      دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ۰۰:۳۹
      بسیار ، بسیار سودمند بود و جالب دست مریزاد
      دلسوزی ها و علاقه ی وافرتان به ادبیات قابل تقدیر است
      ضمنا در پاسخ نظر شریفتان در ذیل شعر واره ام با عنوان ( صدفها و دوشنبه ها ) مطلبی نوشته ام اگر وقت کردید ملاحظه بفرمایید شاید بنده به جوابم برسم
      زنده باشید بانوی بزرگوار
      با احترام
      خندانک خندانک خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ۱۰:۴۷
      بی نهایت سپاسگزارم جناب اخباری گرانقدر

      بله بله حتما ...

      ممنون از شما و زحمات شما 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      ایرج محرم پور(صوفی خموش )
      چهارشنبه ۴ تير ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱
      درودتان استاد بانو ...سپاس بی پایان از زحمات حضرتعالی خندانک خندانک خندانک
      فریبا غضنفری  (آرام)
      فریبا غضنفری (آرام)
      پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲
      درودتان گراتقدر
      سپاسگزارم از همراهی شما 🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و تحلیل شعر شاعران

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0