سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

دوشنبه 15 آذر 1400
    3 جمادى الأولى 1443
      Monday 6 Dec 2021

        بیشترین مخاطب

        کانال تلگرام شعرناب

        بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

        دوشنبه ۱۵ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مروری بر قالب های شعری مدرن1
        ارسال شده توسط

        فریبا غضنفری (آرام)

        در تاریخ : يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۳۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۸۱ | نظرات : ۲۸

        نیمایی :  شعری است با وزن عروضی منتها مصراع های آن مانند کلاسیک در قید و بند تعداد رکن نیست و می تواند کمتر از دو رکن و بیشتر از چهار رکن باشد.
        قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. معنا و مفهوم در عین پیوستگی شعر متغیر است.
        برای پایان بندی سطرها می بایست حداقل یکی از موارد زیر به کار گرفته شود:
        1. مزاحف کردن رکن آخر سطر
        2. قافیه قرار دادن سطر با سطرهای دیگر
        3. استفاده از هجای کشیده در آخرین هجای رکن آخر. یعنی پایان دادن سطر با یک یا دو هجای اضافه
        4. در پاره ای موارد اتمام سطر با یک فعل
        سپید : از آن به نام قالب شاملویی یا آزاد یاد می کنند البته برخی برای قالب نیمایی هم نام آزاد را به کار می برند. وزن عروضی ندارد اما آهنگ و ذهنیت های وزنی (در برخی از آنها) و موسیقی در آن نمودار است و قافیه هم در این نوع شعر جای ثابتی ندارد.
         
        موج نو :  نه تنها وزن عروضی ندارد بلکه موسیقی و آهنگ خاصی هم ندارد و تنها تفاوت آن با نثر و نوشته در عنصر خیال است.
         
        * انواع شاخه های موج نو:
         
        الف) شعر ناب (موج ناب):
        جریانی است از شعر نو که توسط منوچهر آتشی در دهه ششم قرن معاصر در ایران بنیان گذاری شد.
        شعر ناب را زیرمجموعه ای از موج نو می دانند به همین دلیل به آن موج ناب هم می گویند.
         
        * از اولین اشعار شعر ناب سروده ی حمید کریم پور:
        پذیرفتم که وقت سقوط عشق است از ارتفاع تقصير/ و گفتگوی دل با ستارگان غایب همیشه فرزانگی است/ شب از زخم نفس‌های‌تو سنگین است/ که از زانوی غلامان بسته رها می‌شود و نیشی از عقرب بغض ماه را چاره می‌کند/ تا هم آغوش شوند با آسمان سراسیمه و زمین گیج/ پس بیا خوابی که «بنفشه» را به یاد آورد و مهربان‌ترم بفرساي که بازتاب نگاهش مرگ را حقیر می‌کند/ آسوده نمی‌شوم از صداش که شکل پریشانی است/ و آزادی نقره‌گونش که تاوان بلند دارد.
         
         
        ب) شعر حجم:
        شاعر برای دست یافتن به واقعیت و فراتر رفتن از آن، از سه بعد فراتر می رود. شاعر برای رسیدن به ماورا واقعیت و فرارفتن از آن از سه بعد امور و اشیا حجمی می سازد و جهش یم کند. و جای پایی از خود در این جهش نمی گذارد. شاعر دریافت مقصود را آسان نمی گیرد. و به همین دلیل همیشه تعبیرهای تازه دارد و معمولا قابلیت تعبیر پذیری بسیار دارد.
        این شعر ، شعر حرف های قشنگ نیست، بلکه شعر کمال است و در کمال وحشی و در کشفِ زیبایی خشونت دارد.
        شاعر همیشه می خواهد واقعیتی خلق کند ناب تر و شدیدتر از واقعیت روزانه و معمول. از دروغ ایدئولوژی و از حجره ی تعهد می گریزد. به دنبال مسئولیت ها و تعهد های جهت داده شده نمی رود.
         
        * مثال:
        با نبض آرمیده
        مهمان مختصر
        گذر از من کرد
        خالی در پشت در
        معبر شدم
        و در میان دو سو ماندم.
         
        ج) پست مدرن (پسا نو گرا):
        از ویژگی های این شعر ساختار شکنی و معناگریزی و نگاه متفاوت آن است. یک مقابله مداوم و نظردهی پیرامون مسائل غالب است.
         
        *مثال:
        فلسفه های پشت بام زده، فکرهای همیشه طاعونی
        زجر تشخیص زندگی از هیچ، مثل تفکیک قیر از گونی
        پرسه ها در هویت چندم، ترس از یک هزارتوی جدید
        بین جمعیت جهان گم شد، فردیت های غیر قانونی
        تا که این مغزها ورم بکند، تا خوره روح جمع را بجود
        تا از این نقطه غم  شروع  شود، در اشارات گنگ بیرونی
        فلسفیدن… و درد را دیدن، فلسفاندن… و درد را خواندن
        آخر خط زندگی مرگ است، این مکانیزم شبه سیفونی
        مثل دردی به شعرها پاشید، حجمی از دانش جهان کم شد
        بَعد یک خوانش نو از هستی، سنگفرش پیاده رو خونی!
         
         

        ادامه دارد....

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۰۶۳ در تاریخ يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۴:۳۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        علی غلامی
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۵
        با درود
        بسیار خلاصه و کوتاه بود ولی خوب بود
        خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۴۱
        سلام و عرض ادب،

        بله حق با شماست.
        سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸
        قلمتان نویسا
        هزاران درود
        استاد فرهیخته وعزیز
        خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۰
        سپاس فراوان استاد
        لطفتون بر این شاگرد حقیر بی حده 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        درویش حسین ندری
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹
        بی کران
        درود
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۰
        درود ها
        و سپاس فراوان 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        رامینه خوشنام
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۲۵
        بسیار آموزنده
        دورد فریبا جان❤️🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۲۱
        زنده باشی رامینه جانم
        ممنون 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۵۹
        درود. خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۲۹
        سپاس 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
        ممنون بابت زحمتی کشیدید بنده به شخصه نیاز داشتم به چنین آموزشی چون تخصصی ندارم و اندک شعر و دلنوشته ام تراوش های ناپخته ذهنی حقیرم است و چه خوب است که شما استادان هستین و چقدر دلگرمم به یاد گیری از شما بزرگان
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۳۱
        خواهش میکنم بزرگوار،🙏🙏

        من هم در حال یادگیری هستم همزمان و همراه شما عزیزان.

        قوت قلبی است همراهی شما ادیبان گرامی.🌹🌹🌹

        در ضمن سروده های شما بسیار دلنشین هستند تبریک میگم به شما و احساس تون و قلمتون 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
        خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۳۱
        🙏🙏🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۰
        به به
        سلام بر بانوی آرام
        زنده باشید بزرگوار خیلی عالی و مفید بود
        بسیار استفاده کردیم
        امید که همه ی دوستان ازاین مطالب ارزشمند نهایت استفاده رو ببرند🌹🌹🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۰
        سلام بر شما ادیب محترم

        سلامت باشید.
        واقعا از لطف شما و حضور تان سپاسگزارم. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        زینب بویری (خزان)
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۰۴
        درودهامهربانوی عزیز خندانک
        بسیارعالی ومفیدبود خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۱
        درود بر زینب بانوی عزیزم،

        ممنووون، لطف دارید عزیز دل خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد صالحی گل افشانی (مهراوی)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۵۲
        سلام
        کارتون مفید و دل نشین
        همین که تلاش در آموزش دادن دارین خودش نیت خیر و درستیه
        بسیار هم عالی 💐⁦👍🏼⁩
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۲۷
        سلام و احترام فراوان
        ممنونم از لطف شما
        غرض یادگیری از شما ادیبان محترمه بزرگوار 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ابراهیم هداوند
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۲۴
        درود بر شما بانو غضنفری گرامی
        سپاس بابت به اشتراک گذاشتن این مطالب
        اما من سوال دارم...
        خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸
        درودها بر شما

        بفرمایید جناب هداوند

        🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ابراهیم هداوند
        ابراهیم هداوند
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۴۸
        سلام و درود مجدد بر شما بانو غضنفری گرامی
        باز هم سپاسگزارم بخاطر به اشتراک گذاشتن این مطالب آموزنده
        میدانم که این مطالب نوشته ی شما نیست و شما فقط زحمت جمع آوری و به اشتراک گذاری آنها را کشیده اید. به همین جهت سوالم از شما بانوی گرامی نیست. سوالم از مولف و محققی است که این مطالب را نوشته و شاخه بندی کرده است.
        ماشاءالله امروز انقدر قالب برای سرودن زیاد شده که گاهی در تشخیص قالبها از یکدیگر دچار سردرگمی می شویم...!
        طبق آنچه که در مطلب بالا نوشته شده است، "موج نو" یکی از قالبهای تازه ایست که در اینجا تعریف شده است و خود به چند شاخه تبدیل شده است. یکی از شاخه های موج نو "پست مدرن یا پسانوگرا" نامگذاری شده است.
        سوال اول اینکه؛ این شاخه ها بر چه اساس نامگذاری شده اند؟! آیا موج نو از نظر مفهوم شاخه بندی شده است یا اینکه باز به قالبهای متعددی شاخه بندی می شود؟!
        اگر به قالب های متعدد شاخه بندی شده باشد، سوال دوم پیش می آید؛ چطور است که "موج نو" بعنوان یک قالب تازه و بعنوان "سر شاخه" نه وزن دارد و نه آهنگ و ریتم مشخص. اما "پست مدرن" که در واقع از فرعیات و از شاخه های "موج نو" ست دارای وزن و اهنگ است، آنهم در قالب غزل؟!!!!
        مثالی که برای این شاخه آورده شده در قالب غزل و دارای وزن دوری"فاعلاتن مفاعلن فعلن، فاعلاتن مفاعلن فعلن" می باشد.
        و اما اگر از نظر مفهوم شاخه بندی شده است؛ این مثال، مثال خوبیست البته فقط برای ارائه ی مفهوم "پست مدرن" نه معرفی شاخه ی موج نو!
        "پست مدرن" اصطلاحی است که مختص به یک شاخه یا یک موضوع خاص نیست. اتفاقا همین مثالی که آورده شده یک غزل پست مدرن است اما وقتی خود دارای قالب است و نام غزل را یدک می کشد، چرا در شاخه بندی موج نو قرار گرفته است، نمیدانم!؟
        اگر بنده یک غزل مانند نمونه ی بالا بنویسم باید نام قالب را "موج نو" یا "پست مدرن" بگذارم؟!
        آنوقت تکلیف قالب غزل چه می شود؟!
        یا اگر همان غزل را یک غزل پست مدرن نامگذاری کنم آنوقت چه ربطی به قالب و شاخه های "موج نو" دارد؟! هرچه فکر میکنم متوجه نمی شوم. به نظرم یک جای کار می لنگد. یا جای این مثال اینجا نیست!
        امیدوارم شما هم تامل بیشتری بفرمایید، شاید بنده درست متوجه این شاخه بندی نشده باشم.
        بسیار بسیار سپاسگزارم.
        🌹🌹🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۲۱
        سلام ادیب محترم

        بله حق با شماست

        اتفاقاذهن من درگیر این مسائل است که چه فرد یا افرادی این دسته بندی را تایید کرده اند. و اینکه در بخش های بعدی هم بر می خوریم به حالتهای خاصی که در زمره ی فالب های موج نو ارائه شده اند ولی اسلوب و چارچوب خاص دارند.

        به این نتیجه رسیده ام که امروزه انقدر تنوع و بدعت گذاری و ... در زمینه شعر صورت گرفته که خود اساتید هم در مجموعه سازی و نظم دهی دچار مشکل شده اند همانطور که در جایی خواندم برای پراکندگی و تنوع نام گذاری اشعار کوتاه همه را با یک نام بخوانند.

        خود من نوشته هایم را در دسته بندی های مذکور جز جز نمی کنم و تمایلی به پیروی از سبک های مختلف ندارم چرا که می بینیم هرکس بنا له ذوق خود می تواند مبدع باشد. در ایران به لطف خدا ابداع گر زیاد داریم. که نام نبردنشان محترمانه تر است.

        این مطالب پستی هم بابت آشنایی و تعاریف بسیار مختصری است که ارائه شده (نه توسط من حقیر) ، شاید شاید بهانه ای شود تا شعر مدرن شسته رفته تر شود.


        دیدن پست مدرن در این قسمت برای خود من هم عجیب بود ولی من کاره ای نیستم. شاید هم منابع من مشکل دار بودندو مامعتبر که اابته بعید می دانم



        از توجه شما بسیار سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        فردین صمدی
        فردین صمدی
        جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۱۶
        درود بانو در موج نو فردگرایی مورد توجه قرار گرفته این نوع شعر هوادار نظریه «هنر برای هنر» بود و در جست‌وجوی شعر ناب، اجتماع‌گرایی را کنار گذاشته، فردگرایی را جانشین آن ساخته بود و فرمالیسم (شکل‌گرایی) را بر محتواگرایی ترجیح می‌داد. در این جریان شعر سنت‌ستیز، شکل‌گرا، فردگرایانه و فارغ از هر قید و بند فکری و لفظ بود. شاعران موج نو از مکاتب اروپایی چون دادائیسم و سووفالیسم تقلید می‌کردند. از سردمداران این جریان می توان به تندر کیا ، هوشنگ ایرانی ، احمدرضا احمدی ، فریدون رهنما اشاره کرد اما از ویژگی‌های اصلی شعر پسانوگرا می‌توان به ساختارشکنی، معناگریزی، نگاه متفاوت، چندصدایی (یا پلی‌فونی) و تصویر اسکیزوفرن، جدال با سنت و به چالش کشیدن فراروایت‌ها اشاره کرد و همچنین کلاژ، بی قاعدگی (فقدان نظم مرکز محور)، رشد غیر خطی، ساختار نامتمرکز، عدم توازن، عدم قطعیت (شک اندیشی)، ذهن گرایی (تجرید گرایی)، ایهام، انتزاع (آبستره)، تکرار و تسلسل، دو پهلویی و جریان سیال ذهن در آن دیده می شود در غزل کلاسیک واحد شعر، مصرع یا بیت است، امّا در غزل پست مدرن شبیه جریانهای پیش از خود یعنی غزل فرم ،غزل مینی مال و غزل -داستان کلّ غزل واحد است.
        با توجه به این مطالب از نظر خصوصیات مشترک می توان این دو را از یک خانواده دانست ولی اینکه غزل پست مدرن زیرشاخه موج نو باشد به نظر بنده تعبیر درستی نیست. خندانک
        یگانه عسکری
        چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ ۰۱:۴۲
        بسیار زیبا و کارآمد خندانک
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۲۱
        بسیار آموزنده.
        ممنون.
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۰
        درود بر شما بزرگوار 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0